Gå til innhold
Hundesonen.no

Best før betyr ikke dårlig etter


Nirm
 Share

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Artikkel på matvett.no. En ting å tenke på for de som er slavisk opptatt av disse datoene. Vi stoler på sansene våre om noe blir stygt før best før datoen, så hvorfor gjør man det ikke andre veien

Det sier jo litt om hva den sjokoladepuddingen inneholder

I butikken min har vi hvertfall gjort noen tiltak i henhold til å kaste mindre mat, og jeg syntes det er artig og se forandringer over nyttår! Før hadde vi gjerne 2-4 bananesker hver dag med svinn, nå

Kaster lite mat, og det meste av det jeg spiser kan hunden få om det ikke skulle bli spist opp. Kaster en del pålegg for offshore søsteren min som hun ikke rekker å spise opp mens hun er hjemme, er ikke alt som tåler å ligge, og hun er dårlig på planlegging.

Tar vare på div. rester og koker kraft av det, til slutt er bena kokt i stykker og da kastes det, men vil ha mest mulig ut av dem først :)

Tragisk med all den kastingen, dumpsterdiving kan jo gi storfangst (her tok en av de store butikkene inn mengder med eksklusiv biff, men den ble selvfølgelig ikke solgt og det gikk nok i søppla . En halv frysedisk full med varer som ikke kunne selges etter den datoen.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg betyr "best før" - død og fordervelse, jeg hverken lukter på, smaker på eller forsøker å ha i meg noe som ifølge datoen var best i går.... Jeg er kanskje ikke best på å planlegge, men jeg kjøper veldig få typer pålegg av gangen (går mest i ost) og ellers nesten bare ting som kan fryses eller tørrvarer. Frukt og grønt blir det jo av og til litt kasting av, men ikke så halvgalt egentlig.

Men best før datoen, den er absolutt hos meg. Det eneste som kanskje brukes etter datoen er melk og da i vaffelrøre.

Jepp. Ca akkurat sånn er det her og. Nå har jeg en "unnskyldning", nemlig at mamma har et kronisk veldig dårlig forhold til mat og hun har hele mitt liv vært hysterisk for mugg, forråtnelse og så videre. Jeg har fått en ekstrem oppdragelse på matrenslighet (som har påvirket meg i så stor grad at jeg har problemer med å spise utenlands, og kan få fullstendig matvegring hvis jeg føler maten er "uren"). Men jeg skjønner prinsippet om best før, og jeg vil gjerne kaste mindre. Prøver heller å planlegge godt, så ting aldri går ut på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster litt mer mat enn jeg ønsker at jeg gjorde, selv om jeg ikke er oppe i så voldsomme mengder. Men tidvis har jeg store planer om alt hva jeg skal lage, og så rekker jeg ikke å gjøre det før ting blir dårlig. Så et av mine nyttårsforsett er å redusere matavfall. Jeg har litt sånn hamstergen når det kommer til mat, og tydeligvis redd for å ikke ha noe i hus. :lol: Men så lenge det er tørrvarer, har det jo ikke noe å si. Så jeg må bli bedre å planlegge mer ut fra hva jeg har i kjøleskapet på hva som skal lages, og spise tomt noen ganger også (selv om fryseren min består mest av hundemat da....).

Ellers er jeg ikke så opptatt av datostemplinger. Mye av det jeg bruker er også også ting som holdes i evigheter omtrent, og det er jo hundene som står for kjøttbiten her. Nå bruker jeg ikke pølser lengre som belønning til de, men der ble det fort litt svinn noen ganger. Det jeg fant ut var at å vaske de i lunket vann før jeg kuttet de opp økte holdbarheten på de, da det er denne laken de ligger i som holder kortest (prøv å åpne en boks mais og la den ligge i lake noen dager. :x ).

Melk har vel vært et av de største svinnene her i hus, da jeg kun har brukt melk til matlaging, og aldri til noe ellers. Og det er sjeldent noe trenger bare 1/2 l eller 1 l.... Men nå har jeg byttet ut med plantemelk, og det har en mye lengre holdbarhet etter de har blitt åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk har vel vært et av de største svinnene her i hus, da jeg kun har brukt melk til matlaging, og aldri til noe ellers. Og det er sjeldent noe trenger bare 1/2 l eller 1 l.... Men nå har jeg byttet ut med plantemelk, og det har en mye lengre holdbarhet etter de har blitt åpnet.

Melk til matlaging kan fint fryses :) Bruk feks yoghurt/rømmebegre osv Jeg syns ikke det smaker godt som kald drikke, men til saus, kakao osv funker det ypperlig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk til matlaging kan fint fryses :) Bruk feks yoghurt/rømmebegre osv Jeg syns ikke det smaker godt som kald drikke, men til saus, kakao osv funker det ypperlig.

Jeg har brukt isterningposer til fløte før, siden det også ha vært noe jeg har brukt lite av. Men vet ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på å fryse ned melk også før. Nå er det jo ikke aktuelt for meg noe mer da, men håper noen andre kan bruke det tipset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt så bruker jeg heller nesen enn datostemplingen. er vokst opp med en mor som jobber på butikk, og er nærmest oppvokst på utgått mat :P Tror knapt vi har spist egg eller kjøttdeig som ikke var gått ut, samme med masse pålegg, spekemat, biff etc. Så lenge det fryses så holder det lenge. Tirsdager var min favorittdag, da jobbet mamma til stengetid og tok da med seg hjem boller og annen brødmat som ikke var blitt solgt :lol:
Ser at mange butikker har policy på å kaste alt, men heldigvis er de mer fornuftige der mamma jobber. Der tar betjeningen heller med hjem varer som går ut samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere med at mat blir altfor gammelt når det er frosset? Bakterier osv er i stasis, så det er like friskt etter ett år i frysa som etter en uke, det eneste er at det kan være noe tørrere. Fet fisk derimot SER og lukter man før det tiner at det har harsknet, men selv det kan som regel fryses etpar år og fint spises.

Om man er flink til å fryse ned, men ikke til å spise opp, så er det jo bare å bestemme seg for å ete av frysa hver 6 uke elns, det er rett og slett ikke lov å kjøpe inn annet enn melk, brød og et pålegg (ev smør) den uka. Vips, så får man oversikt over hva man har i den :)

Da er det evt noe galt med frysern våres. Kjøttdeig holder som regel ett år, etter det bare smuldrer det opp i panna om det stekes og smaker rart. Fisken jeg fryste i for i fjor hadde en ekkel bismak når vi tok den opp nå i vinter, etter 1 1/2 år. Måtte også kaste masse grillmat i sommer som hadde ligget der siden sommeren før, smakte bare ekkelt og tok ikke til seg marineringen! Er oppbevart i to forskjellige frysere i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magert kjøtt som elg holder jo i evigheter. Men fettet kan harskne. Og det kan bli trått og tørt. Aldri vært borti kjøttdeig som har vært dårlig, annet enn eventuelt frostbrent.

Kastes for mye mat her og, gleder meg til å få høns igjen, levende kompostkverner. :aww: Litt begrensa hva som går i ømfintlige dyr som kaniner og hester. Vi har egentlig ikke råd til å kaste mat, og da jeg gikk gravid ble det kastet myyye :lol: Sånn går det når man blir kvalm av noe en dag og ikke klarer å spise det. Nå er jeg strengere på hva vi kjøper inn, og dytter det på Bonden om det begynner å bli på tide å ete det og jeg ikke orker tanken (fremdeles anstrengt forhold til mat).

Tørrvarer som inneholder fett kan endre smak. Glutenfrie knekkebrød som har gått endel over dato smaker rett og slett harskt. Inneholder noe olje. De går til hester eller kaniner da, så blir ikke kastet.

Edit: Noen som husker Skandalen Meny var oppe i for endel år siden? Men kjøtt de merket om når de nærmet seg siste forbruksdag, og kjøtt som ble frosset og tint om hverandre? Det var stooor ståhei om det, men ingen ble syke av det. Min kjære stefar kommenterte saken ganske tørt og enkelt "der ser man, man tåler mer enn man tror"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det evt noe galt med frysern våres. Kjøttdeig holder som regel ett år, etter det bare smuldrer det opp i panna om det stekes og smaker rart. Fisken jeg fryste i for i fjor hadde en ekkel bismak når vi tok den opp nå i vinter, etter 1 1/2 år. Måtte også kaste masse grillmat i sommer som hadde ligget der siden sommeren før, smakte bare ekkelt og tok ikke til seg marineringen! Er oppbevart i to forskjellige frysere i tillegg!

Jeg vil tro at temp er for lav, dvs høyere enn -22. Minimumskrav er -18, og det er greitt for "industrimat" dvs at det brukes for opp, men for lagring bør det være -22/-25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke mat som har gått ut på "best før" dato, med noen få unntak. Jeg har blitt mye bedre enn jeg var, før hadde jeg en tendens til å f.eks bare spise nyåpnede meieriprodukter, eller sjekke datostemplingen om jeg fikk servert mat. Nå gjør jeg ikke dette. Det sitter likevel hardt inne å spise mat etter "best før" dato, selv om jeg vet det er helt tåpelig. Mitt forhold til dette har har ingenting å gjøre med oppdragelsen min, mine foreldre har alltid hatt et "se, lukt og smak"-forhold til mat og holdbarhet.

Vi kaster likevel minimalt av mat. Vi kjøper bare det vi trenger, så det blir liksom ikke noe særlig til overs. Største utgiften vår på kastet mat er vel colarester, som blir kastet når det ikke er kullsyre igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Noen som husker Skandalen Meny var oppe i for endel år siden? Men kjøtt de merket om når de nærmet seg siste forbruksdag, og kjøtt som ble frosset og tint om hverandre? Det var stooor ståhei om det, men ingen ble syke av det. Min kjære stefar kommenterte saken ganske tørt og enkelt "der ser man, man tåler mer enn man tror"

Jeg er enig med stefar :D. Vi er jo litt over middels hysterisk på alt her til lands :). Jeg bruker å tenke som så at så lenge man ikke blir syk av det, eller det smaker vondt - så er det greit. Jeg kjenner ikke engang forskjell på om kjøttet jeg får er ferskt eller har vært frosset .... :aww:.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake hadde jeg en merkelig diskusjon, tror det var på en Statoil-stasjon. Jeg hadde plukket med meg to boller og samtalen med hun i kassen gikk omtrent sånn;

- Bollene koster 15kr stk, men vi har tilbud på 3 for 20,-.

- Ja, men jeg skal bare ha to.

- Men du sparer ti kr på å kjøpe tre?

- Kan du ikke slå inn de to som tre da.

- Nei, da blir det feil i varetellingen, men du kan jo bare ta en til og kaste den om du ikke spiser alle?

- Ehm, nei takk, jeg skal bare ha to.

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg er ganske dårlig til å spise opp all maten min. Mye fordi jeg nesten aldri spiser, og når jeg først gjør det spiser jeg ingenting. Spesielt brød, hvis jeg glemmer å legge i fryseren, kan jeg ta to skiver av før den blir muggen.

Må bli flinkere på det. Ikke bare av miljøhensyn, men også økonomiske hensyn. Blir dyre brødskiver om det blir sånn hver gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med stefar :D. Vi er jo litt over middels hysterisk på alt her til lands :). Jeg bruker å tenke som så at så lenge man ikke blir syk av det, eller det smaker vondt - så er det greit. Jeg kjenner ikke engang forskjell på om kjøttet jeg får er ferskt eller har vært frosset ... :aww:.

Hvis jeg kjøper noe vil jeg som forbruker ha det jeg kjøper, uansett hva man tåler eller ikke… Det er jo det det går på, å ha tillitt til en bedrift og faktisk få det man kjøper :/

Merker stor forskjell på fersk og frossen fisk, biff, biffstrimler etc - kjøttdeig merker jeg ikke stor forskjell på i Norge, litt mer i sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I butikker som har ferskvarer som de merker selv, er det mye om pakking.

Feks om noe går ut på dato, så blir kjøttet tatt ut, sett på og om pakket, oster blir "trimmet" i kantene og pakket igjen.

Det som er litt på kanten går faktisk oppi sånne gryteretter osv. som butikken lager og selger i "løsvekt".

Selv har jeg blitt veldig flink til å planlegge det jeg kjøper, så jeg slipper for det meste å se ann maten, noe jeg må innrømme at jeg ikke liker.

Jeg drikker ikke så mye melk, har det i kaffen (1 kopp til frokost) og i mat, men det blir alltid til at jeg må helle ut mye melk, og det syntes jeg er dumt :(

Så nå skal jeg ta i bruk tipset til @tulip om å fryse ned melken, skal fryse ned en halv liter og ha en halvliter i kjøleskapet, da slipper jeg dårlig samvittighet når jeg ser all melka som går ned i vasken.

Tørrvarer er jeg ikke så kjempe nøye med, har feks te som har gått ut for et år siden og den er like god.

Nå har jeg den kroniske immunsykdommen, så jeg må tenke litt lengre enn andre når det gjelder dårlig mat, men det er nok derfor jeg har blitt så flink til å handle inn kun det jeg trenger og spiser opp så å si alt, noe går det også i den sorte søppelkassen med blå øyne som gjerne tar imot litt nam fra kjøleskapet eller fryseren.

De jeg leier hos er også flinke med maten sin, og vi alle passer på at papir og plast går til gjenvinning.

Det er nesten litt fasinerende å se hvor lite familien på 4 + au pair og jeg kaster i søppelkassen, vi har aldri helt full kasse, det syntes jeg er bra gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster nok en del mat dessverre, selvom jeg er flinkere på det enn en del andre, og spesielt kjøtt prøver jeg å kaste så lite av som overhodet mulig.

Men har noe med at frukt f.eks holder seg veldig kort før det ikke smaker godt lenger altså, kanskje jeg må bli flinkere til å lage smoothies igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok blir flinkere her. Jeg får helt fnatt av dårlig datoer og jeg brekker meg av å vite at jeg har drukket melk som gikk ut for to dager siden, selv om den smaker likt. Er ganske mye psykisk men jeg må bli flinkere til å planlegge og sjekke datoer når jeg skal lage meg noe, så jeg kan bruke det som går ut snart.

Har heldigvis en søppelbøtte-samboer (alt går til grisen :lol: ) så han tar seg av mye sånt. Men hiver mye mat altså, det må jeg bli bedre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er muggent går det jo greit å bruke frukt og grønnsaker som ikke er like friske lengre. Salat, agurk osv er jeg enig i at ikke er så fristende som salatingredienser om det er vassent og ekkelt - det er det eneste jeg kaster (en sjelden gang). Hvis jeg kjøper et salathode skal det ikke gå veldig mange dager uten salat til middagen før det taper seg. I en enmannshusholdning tar det jo litt lengre tid før slike ting blir spist opp. Men f.eks. slappe gulrøtter og epler som begynner å bli myke smaker helt fint i gryter og når de blir stekt eller ovnsbakt. Jeg tror mange kaster frukt i stedet for å bruke det hvis det taper seg litt, men det er jo unødvendig. Frukt har flere anvendelsesformål enn å bare spises rått i farta. Appelsin og klementiner i salat for eksempel, eller prøv ananas eller banan i tikka masalaen neste gang, eller mango til taco. Det er jo bare å eksperimentere! Frukt gir gjerne en del friskhet i en middagsrett, selv om frukten ikke er like fersk som den har vært.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake hadde jeg en merkelig diskusjon, tror det var på en Statoil-stasjon. Jeg hadde plukket med meg to boller og samtalen med hun i kassen gikk omtrent sånn;

- Bollene koster 15kr stk, men vi har tilbud på 3 for 20,-.

- Ja, men jeg skal bare ha to.

- Men du sparer ti kr på å kjøpe tre?

- Kan du ikke slå inn de to som tre da.

- Nei, da blir det feil i varetellingen, men du kan jo bare ta en til og kaste den om du ikke spiser alle?

- Ehm, nei takk, jeg skal bare ha to.

*sukk*

Hehe, sånn måtte jeg nesten stå og diskutere med noen i kassa på butikken en gang også. kjøpte to yoghurt og fikk tre for to. Jeg orket ikke å gå å finne en tredje og hun prøvde å overbevise meg om at jeg måtte jo det. Til slutt ga hun opp :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake hadde jeg en merkelig diskusjon, tror det var på en Statoil-stasjon. Jeg hadde plukket med meg to boller og samtalen med hun i kassen gikk omtrent sånn;

- Bollene koster 15kr stk, men vi har tilbud på 3 for 20,-.

- Ja, men jeg skal bare ha to.

- Men du sparer ti kr på å kjøpe tre?

- Kan du ikke slå inn de to som tre da.

- Nei, da blir det feil i varetellingen, men du kan jo bare ta en til og kaste den om du ikke spiser alle?

- Ehm, nei takk, jeg skal bare ha to.

*sukk*

Åh, det der har jeg opplevd også. Mas mas mas..... "Nei, jeg skal bare ha to!" :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny kjører virkelig på 3 for 2 for tiden, og det var over hele grønnsaksavdelingen. Og det er jo ting som ikke holdes over lang tid. Mer salg for de, mer matavfall for en del mennesker.

De jeg leide hos i Oslo hadde et sinnsykt søppelhav. Greit at de var fire stykker, men det tok jo ikke mange dagene før papirdunket var smekk full igjen og søppeldunken var alltid smekk full på tømmingsdagen. Skulle jo tru jeg kasta 1/4 av de, siden jeg var en, men de gangene de var borte, så var ikke dunken fylt 1/4 av meg... Jeg måtte spare papiret inne hos meg, og snike meg ned på natta før tømmingsdag for å finne ledige dunker. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skummet gjennom tråden, men jeg synes det er rart ingen nevner matbutikkene mer. Disse og produsentene vil jeg tro er de som står for en god del av kastingen.

Jeg jobber på en matbutikk og bananer f.eks. har vært veldig dårlige den siste tiden. Vi kan ikke selge bananer som har flekker, disse vil "ingen" ha og ser bananene dårlige ut, ser hele fruktavdelingen dårlig ut i kundens øyne. Frukt kommer hver dag og bare forrige uke måtte vi sende tilbake åtte kasser som hadde brune prikker da de kom til oss. Rett i søpla. Jeg tørr ikke tenke på hvor mye som går i svinn hos f.eks Bama.

Fordi vi som kunde krever et godt utvalg frukt og grønt som ikke går tomt for noe må det kastes mye hver dag. Det samme med kjøtt og meieriprodukter som går ut på dato pga feilbestillinger og dårlig beregning. Butikkene får også fri retur på brød i perioder, altså at de får igjen penger for de brødene som ikke blir solgt. Jeg jobber i en mellomstor butikk og vi kaster rundt 15-25 brød hver dag, sikkert det dobbelte når det er fri retur.

Datovarer etc. har vi ikke lov til å selge og blir kastet (eller gitt bort til Blåkors). Det er ofte flaut hvor mye varer som går ut, spesielt etter høytider og ferier. Sånt er ikke alltid like lett å beregne, selv om butikkene gjør sitt beste.

Nå før jul hadde Gilde problemer med emallasjen på pinnekjøttet sitt og vi måtte sende det tilbake til destruksjon fordi det kunne være mugg på det. Bare i vår butikk sendte vi tilbake 16 bakker (Gilde-kasser) med kjøtt. Husker jeg rett var det 100 tonn kjøtt totalt som ble kalt inn. Dette er jo helt tragisk.

Vi som kunde krever at butikkene aldri er tom for noe og at de har de varene vi er vant med. Uavhengig av sesong og hvor i verden det kommer fra. Sånt har sin pris og er man opptatt av miljø og bærekraft ville jeg ha prioritert kortreist mat og dyrket/produsert en del enkle ting selv.

Bare tenk på all søppelet som kommer av emballasjen og plast alt pakkes inn i (trenger man virkelig vakuumpakket paprika?) og transport over halve kloden.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...