Gå til innhold
Hundesonen.no

Best før betyr ikke dårlig etter


Nirm
 Share

Recommended Posts

rema1000 her (tynset) har fin lapp på tavla om at de gir bort frukt og grønt til dyrefor om noen ønsker. Når jeg får høns igjen skal jeg benytte meg av det, tenker jeg.

Hender også jeg knabber skalkene i søppelbøtta ved brødkuttermaskina - har spurt pent noen ganger og det er greit, så nå spør jeg kun om det er lenge siden sist. Kaninene og hestene eeeelsker det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Artikkel på matvett.no. En ting å tenke på for de som er slavisk opptatt av disse datoene. Vi stoler på sansene våre om noe blir stygt før best før datoen, så hvorfor gjør man det ikke andre veien

Det sier jo litt om hva den sjokoladepuddingen inneholder

I butikken min har vi hvertfall gjort noen tiltak i henhold til å kaste mindre mat, og jeg syntes det er artig og se forandringer over nyttår! Før hadde vi gjerne 2-4 bananesker hver dag med svinn, nå

Hender også jeg knabber skalkene i søppelbøtta ved brødkuttermaskina - har spurt pent noen ganger og det er greit, så nå spør jeg kun om det er lenge siden sist. Kaninene og hestene eeeelsker det.

Skalkene er det bare å ta! Det er en skuff i bunnen på det fleste maskiner du kan dra ut. Bare less med deg. Dette betyr at jeg slipper å tømme den :P Bare lukk den skikkelig etter deg, ellers vil ikke maskina starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalkene er det bare å ta! Det er en skuff i bunnen på det fleste maskiner du kan dra ut. Bare less med deg. Dette betyr at jeg slipper å tømme den :P Bare lukk den skikkelig etter deg, ellers vil ikke maskina starte.

Deal! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som kunde krever at butikkene aldri er tom for noe og at de har de varene vi er vant med. Uavhengig av sesong og hvor i verden det kommer fra. Sånt har sin pris og er man opptatt av miljø og bærekraft ville jeg ha prioritert kortreist mat og dyrket/produsert en del enkle ting selv.

Bare tenk på all søppelet som kommer av emballasjen og plast alt pakkes inn i (trenger man virkelig vakuumpakket paprika?) og transport over halve kloden.

DETTE har alltid irritert meg.

Hvorfor pokkern skal vi ha ferske jordbær på vinteren (frosne er en annen sak, forsåvidt). Hvorfor kan det ikke være sesongbetont hva vi får? :/ Det er en av utopiene mine - at vi ikke trengte ting året rundt.

Her er faktisk en episode av barne-tv jeg satt og så på i min spede barndom (tror det var i 1997) som omhandler AKKURAT dette:

"Food for all seasons" (dette er på norsk faktisk, fra norsk barnetv, så alle småbarnsforeldre med barn som er store nok til å se på og forstå slikt: use this!! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skummet gjennom tråden, men jeg synes det er rart ingen nevner matbutikkene mer. Disse og produsentene vil jeg tro er de som står for en god del av kastingen.

*klipp*

Gode poeng :)

Vi har spurt kiwibutikken vi bruker flere ganger om å få kjøpe kjøtt som har gått ut på dato, da for å gi til hundene. Vi har fått nei hver gang (jeg skjønner at de må følge regler). Ganske rart å stå å se på at flere handlekurver med kjøtt blir kastet, bare fordi det gikk ut i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stoler på sansene våre om noe blir stygt før best før datoen, så hvorfor gjør man det ikke andre veien?

Misforstå meg rett: Jeg synes heller ikke at man automatisk skal kaste mat som er gått ut på dato.

Dog finnes det et seriøst svar på spørsmålet ditt overfor, så jeg kan vanskelig se at det er et godt argument. Dette har med prediktive verdier å gjøre.

Litt omformulert er spørsmålet ditt hvorfor vi automatisk kaster mat som ikke lukter "riktig" før best før datoen, mens vi ikke automatisk beholder mat som lukter "riktig" etter best før datoen. Da er svaret: Sannsynligheten for at man av helsemessige årsaker ikke bør spise mat som har begynt å lukte "vondt" før best før datoen er større enn sannsynligheten for at man av de samme årsaker bør spise mat som lukter "greit" etter denne datoen (eller sagt på en annen måte: Lukter maten vondt, vet vi svaret. Lukter den ikke vondt, kan vi ikke være sikre, og da kan datoen gi en pekepinn).

Vi må huske at bakterier (og toksinene disse produserer) ikke går fra ingenting til å passere "helsegrensen" (som forøvrig er individuell) fra én dag til den neste. Disse vokser hele tiden, og bare fordi mengden ikke er nådd terskelen for luktesansen vår, betyr det ikke at maten nødvendigvis bør spises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster ikke tørrvarer uansett dato stempling,det aller meste holder tilnærmet evig. Det eneste jeg er nøye på er egentlig kjøttpålegg og EPLER :D . Ekstremt kresen på epler og liker ikke frukt i middagsmat :icon_redface: ,de kastes bare ut på jordet da,så rådyrene kan kose seg.

Der ender tørt og muggent brød også(etter at muggen er skjært vekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette synes jeg er interessant .. Nå har jeg lest gjennom tråden her, og stort sett er mantraet at "jeg kaster lite eller i alle fall mindre enn alle andre". Butikker er også nevnt. Vi vet at det kastes mye mat, men er utrolig flinke til å leite etter muligheten til å peke på alle andre enn oss selv.

Her er litt å tygge på, som ikke har kommet så godt fram i tråden;

- den mengden matavfall det er snakk om, det man regner det om til å si at hver og en av oss kaster 50 kg mat i året. Det er snakk om SPISELIG matavfall, altså ting som kunne eller skulle ha vært spist. Ikke potetskrell, beinrester og bananskall, men spiselige ting som pølser, grønnsaker, egg osv, ting som gjerne feks har gått ut på dato (dårlig planlegging?).

- dagligvarehandelen kaster mye mat ja. Men av totalen står den vanlige dødelige forbrukeren for minst tre fjerdedeler (!) av alt avfallet!

- matsvinnet er ca like stort i de fleste deler av verden. Årsakene til svinnet er dog forskjellige.

- beregninger antyder at vi totalt sett kaster mellom en tredel og halvparten av all mat som produseres eller importeres til Norge. Men vi er utrolig flinke til å klage på prisene..

Her er ellers mye stoff om temaet: http://www.nhomatogdrikke.no/format/

Ellers vil jeg oppfordre til å spise matrester.. Pytt i panne er digg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender også jeg knabber skalkene i søppelbøtta ved brødkuttermaskina - har spurt pent noen ganger og det er greit, så nå spør jeg kun om det er lenge siden sist. Kaninene og hestene eeeelsker det.

Hvisker at kaniner ikke skal ha brød :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I butikken min har vi hvertfall gjort noen tiltak i henhold til å kaste mindre mat, og jeg syntes det er artig og se forandringer over nyttår! Før hadde vi gjerne 2-4 bananesker hver dag med svinn, nå er det et under om vi i det heletatt tar ut noe, og får vi så mye som en hel er det nesten et sjokk! Og uansett ikke så ille for det blir gitt videre til kirken bymisjon (hvis de vil hente da, dessverre ikke alltid det skjer), og frukt som ikke er pilråtent, men dårlig nok til å ikke selge i butikk leverer vi nå videre til ei bonde som gir det til dyra sine :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AnnChristin så bra! Ble helt desillusjonert av å jobbe i butikk jeg, jobbet i stor butikk med ferskvare, bakeri osv, og svinnet der og måten det ble behandlet på var til å grine av. Hvis vi tok med oss bakerivarer som skulle svinnes hjem, risikerte vi å få sparken pga tyveri. Vi pleide å spise litt av bakeriet før vi svinnet det om vi var sultne, men fikk beskjed av ass. butikksjef at det egentlig ikke var lov heller. Om vi hadde f.eks grillet kylling på tilbud i varmedisken skulle vi alltid ha kylling tilgjengelig til siste minutt, noe som seff førte til mye svinn. Husker spesielt en dag jeg hev over 20 hele grillkyllinger som hadde blitt stekt bare et par timer tidligere. Hadde lyst til å ta med meg hjem og ha i frysen til belønning til fjotten på trening, men hadde det blitt oppdaget kunne jeg fått sparken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i små mengder som en lillefinger størrelse er greit(bør helst unngås) :) Men tolka det som de fikk mer enn det :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt slitsom når du tolker alt jeg skriver om kaniner i verste mening. :aww: Vi kan diskutere mer i kanintråden om du ønsker det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet før hadde sjefen en avtale med noen dagligvarebutikker i nærheten, fikk en hel del frukt som ikke var salgbar som ellers ville gått i søpla. Så gikk det heller i grisene istedenfor. Brød kjøpte de kjempebillig av en annen bonde som igjen kjøpte billige "Gamle" brød i store mengder fra div dagligvarer rundt om kring. Veldig grei ordning. Vi som jobber der tok også gjerne med oss potetskrell og annet div matavfall og ga til grisene istedenfor å hive det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ane - den kunne du virkelig tatt i en PM.

Jeg synes det er bra sånne diskusjoner som dette kommer opp jevnlig, for vi HAR godt av å høre det. Jeg er superkresen på dårlig mat og blir fort veldig fjasete - at jeg brekker meg for eksempel. Derfor kan jeg ikke ha så mye forskjellig mat i huset på en gang, det MÅ være innenfor datostemplingen om jeg skal spise det (gjelder ikke tørrvarer), og da blir jo konsekvensen at man må ha et litt kjedelig matutvalg for å ikke kaste for mye. Vi har forøvrig begynt med reveåte nå, så matavfall blir slengt ut dit og kommer nok til å holde blant annet nabolagets katter med ekstra middagsrasjoner fremover vil jeg tro ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ane - den kunne du virkelig tatt i en PM.

Dette kunne kanskje du og ha tatt i en PM? (og jeg, og den etter det, og den etter det). Og jeg sier kanskje, ikke "virkelig". No need to get bitchy :P Ane kommenterer for dyrs beste, ser ikke problemet med det. Jeg lærte noe nytt av det, ergo er det bra hun ikke tok det på PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne kanskje du og ha tatt i en PM? (og jeg, og den etter det, og den etter det). Og jeg sier kanskje, ikke "virkelig". No need to get bitchy :P Ane kommenterer for dyrs beste, ser ikke problemet med det. Jeg lærte noe nytt av det, ergo er det bra hun ikke tok det på PM :)

Der har du et poeng, jeg kunne også tatt den i en pm, men dette blir allerede diskutert i alle tråder som har med kaniner å gjøre, og for de som ofte opplever at de blir korrigert av en og samme person føles det nok veldig bitchy at enhver kommentar som relateres til temaet blir tolket i verste mening, eller åpent irettesatt, selv om tråden ikke handler om det. Men helt enig, jeg gikk OT jeg også ved å bli irritert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å være frekk når jeg skrev det Raksha. Det var heller ikke meningen at du skulle føle jeg "dømmer" deg for å være verre enn du er. Men kaniner bør ikke spise brød i det hele tatt, og da hviska jeg ifra, når du gir dem det :) Bra du viste det ikke er bra. Kunne jo være du ikke viste det i det hele tatt. Det er en god del som ikke et det, og det er ikke mange årene siden vi gav mye brød heller. Og det slo meg ikke om å ta på PM. Er jo en del OT her fra før av. Men burde kanskje det. Jeg føler jeg alltid blir tatt i verste mening hver gang jeg sier noe bare fordi jeg har meninger om kaninhold. Hvordan skulle jeg si at brød ikke er bra for kaninene snillere? Ikke sagt noe? Og jeg føler ikke jeg har vært ute etter raksha i det hele tatt(PM Raksha :))Jeg skriver om jeg ser noe jeg kan informere om. Fordi veldig mange vet ikke slike "småting" om kaniner. og det er nok myyye jeg ikke vet også, så det er klart! Og prøver skrive på en fin måte fordi folk blir lett nærtagne. Og det er ikke meningen. Kanskje måten jeg synes er snill ikke er så snill da :) Og om jeg oppfattes bedrevitende, så er jeg bare svært dårlig på formuleringene, for det er ikke ment slik. Gi meg gjerne et pip om jeg skriver noe slik, så jeg blir obs :) Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god del som ikke et det, og det er ikke mange årene siden vi gav mye brød heller.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Om det er noen trøst viste ikke jeg det, og ga mye av det til kaninen til eksen min når jeg var liten. Blir litt som at folk ikke vet at Marsvin ikke skal ha grønne epler og veldig lite av vanlig epler!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren kom hjem rimelig oppgitt fra butikken med noen kompiser her om dagen; de skulle kjøpe wienerpølser og fant to pakker i butikken: en som innehold akkurat nok pølser til 50kr og en pakke som innehold tre ganger så mye til kr 45. Samboer foreslo at de kunne kjøpe den minste pakken, men kompisene kunne ikke forstå tankegangen hans, de fikk jo MER pølser for MINDRE penger?!

Hahaha, dette hoeres ut som meg! :D Man maa alltid ha mest og billigst for pengene! Nesten..

Jeg kaster utrolig lite. Altsaa, jeg tror jeg er litt ekstrem paa dette. Dette er nesten litt flaut, men jeg har brukt ting som det har myglet litt oppi. :icon_redface: Eks en tomatpurre som det var litt muggel paa rundt toppen paa kanten av glasset, saa tok jeg bare det som var nedi som ikke var myglet. Nylig brukte jeg en paramasanost som det var noen myglete klumper oppi. Blukket ut klumpene og brukte resten i en saus. I begynnelsen av Januar spiste jeg en soya youghurt som hadde gaatt ut paa dato i November. Jeg ble bittelitt daarlig i magen, men den smakte kjempe godt. Jeg hadde to stykker, den andre ble kastet.

(Jeg pleier ikke aa servere folk slik mat altsaa, det spiser jeg alene. Jeg fikk en paa jobb som var livredd for aa spise ting som var utgaatt paa dato til aa smake paa den youghurten foer meg da, men ellers hoerer jeg alltid med middagsbesoeket hva de syns.)

Jeg tror aldri jeg ser paa datoen uten om meieriprodukter. Jeg har skikkelig noia for aa bruke melk som er gaatt ut paa dato. Jeg er saa redd for klumper! Men da heller jeg bare litt ut i vasken og ser om den ser fin ut hvis den lukter greit :)

Dere som skrev at dere laget vaffelroere eller pannekaker av gammel melk, hvor gammel snakker vi? Den er ikke full i klumper, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun meg som synes det følgende er utrolig fascinerende?

Altså - jeg tør påstå at i tre fjerdedeler av alle saker der dette med matsvinn tas opp, ender stort sett hovedfokuset på dagligvaren - spesielt i kommentarfeltene selvfølgelig, men også i tråden her. ("Jeg så DEN fulle kontaineren utafor Rema her om dagen altså, men selv kaster jeg ingenting!").

Undersøkelser antyder allikevel at den vanlige mann og kvinne i gata, deg og meg, forbrukeren altså, alene sørger for kanskje så mye som 80% (!) av alt nyttbart matavfall her til lands. Jeg føler at det får forsvinnende lite oppmerksomhet, og diskuteres i mye mindre heftige ordelag enn når "alle andre" kaster mat. Jeg mener selvfølgelig ikke at vi skal frita butikkene for sin del av ansvaret, men det er underlig at vi har sånt behov for å gi dem en større del av ansvaret enn de faktisk har. Det løser ikke problemet.

Her om dagen leste jeg en interessant artikkel om fornektelse rundt klimaendringer. Det virker å være et populært våpen for oss, å ty til fornektelse når ting blir ubehagelige. Men, det er dessverre utrolig ineffektivt, og vi lurer oss selv med å flytte fokuset bort fra det virkelig store problemet i denne sammenhengen - nemlig den maten vi selv kaster i egen avfallsdunk. Det er utvilsomt der det store forbedringspotensialet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...