Gå til innhold
Hundesonen.no

Juks i matvareindustrien


Nirm
 Share

Recommended Posts

Det er overraskende få som faktisk vet at ingredienslisten er kronologisk på den måten.

Samme på hunde- og kattefôr, et kjapt blikk sier deg om det er mest kjøtt eller korn i fôret! Når det begynner med ris gidder jeg ikke lese lenger...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kan godt nevne noe jeg mener er feil med artikkelen Jeg kan jo begynne med det første punktet: Nyt Norge er ikke kvalitetsbetegnelse. Tja, det kommer litt ann på øyet som ser Uansett, Nyt No

Partisk.net faktisk... bare det sier meg at innholdet i artikkelen kanskje også bør tas med en klype salt. Det som sies i artikkelen er vel heller ikke nytt og revolusjonerende. Har man ikke fått med

Det står også på pakken. Dvs, for å være mer nøyaktig - hvis det ikke er ost, så skal det ikke hete ost. Da står det noe sånt som "revet pizzatopping" eller lignende på pakken, ikke "Revet ost".

Samme på hunde- og kattefôr, et kjapt blikk sier deg om det er mest kjøtt eller korn i fôret! Når det begynner med ris gidder jeg ikke lese lenger...

Det er vel sånn med alt. Jeg forhandler aloe vera-baserte produkter og gjør alltid kundene mine oppmerksom på dette. Mange blir overrasket når de ser at de kliner huden sin full av krem basert på vann. Så tørker huden ut og de kliner på mer. God butikk, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet "morsomt" er forskjellen på vanillin og vanilje. Vanillin er det dere finner i vaniljeis,yoghurt,vaniljesauser og stort sett alt som smaker vanilje og ikke er merket med ekte vanilje. Vanillin fremstilles av råtten granved :D God appetitt ? :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Tja.. jeg ser ikke problemet med vanillin jeg faktisk. Vanilje er vanskelig å få tak i, og er dyrt. Vanillin gir nesten samme smak, er lett å fremstille og er billig. Vanillin fremstilles av trevirke ja, men det er en utvinningsprosess som helt tar bort problemet med at trestokken er råtten. Og det jukses ikke med dette, det fremkommer av innholdsfortegnelsen om produktet har smak fra vanillin eller vanilje.

Om man synes opphavet til vanillin er ekkelt, hva da med alt godteri og annet som er laget med gelatin? Noen som vil avsløre hva dette lages av? :P Eller hva som gjør yoghurt til yoghurt, og ost til ost?

Jeg er en av de som alltid leser bak på pakningen, og som litt over gjennomsnittet setter meg inn i hva det er i det jeg kjøper i butikken. Både til meg og dyra.

Blir ikke noe bedre nå ser jeg, etter at jeg fikk "Sannheten på Bordet" til jul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. jeg ser ikke problemet med vanillin jeg faktisk. Vanilje er vanskelig å få tak i, og er dyrt. Vanillin gir nesten samme smak, er lett å fremstille og er billig. Vanillin fremstilles av trevirke ja, men det er en utvinningsprosess som helt tar bort problemet med at trestokken er råtten. Og det jukses ikke med dette, det fremkommer av innholdsfortegnelsen om produktet har smak fra vanillin eller vanilje.

Om man synes opphavet til vanillin er ekkelt, hva da med alt godteri og annet som er laget med gelatin? Noen som vil avsløre hva dette lages av? :P Eller hva som gjør yoghurt til yoghurt, og ost til ost?

Jeg er en av de som alltid leser bak på pakningen, og som litt over gjennomsnittet setter meg inn i hva det er i det jeg kjøper i butikken. Både til meg og dyra.

Blir ikke noe bedre nå ser jeg, etter at jeg fikk "Sannheten på Bordet" til jul...

Ja,det er mye snaskens :D Vanillin utvinnes vel også fra kumøkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med røkt kjøtt synes jeg er så kjipt! :lol:

Jeg sjekker alltid bacon for å se om det er røykaroma, det er svært få som faktisk har røkte produkter.

Jeg blir ofte overrasket over at folk ikke vet at når det står med f.eks. "med jordbærsmak" så er det ikke jordbær i produktet..

Likte denne tråden! Har aldri hørt om vanillin før. Har de lov til å kalle produktene "vanilje-..." eller heter det da "med vaniljesmak"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med røkt kjøtt synes jeg er så kjipt! :lol:

Jeg sjekker alltid bacon for å se om det er røykaroma, det er svært få som faktisk har røkte produkter.

Jeg blir ofte overrasket over at folk ikke vet at når det står med f.eks. "med jordbærsmak" så er det ikke jordbær i produktet..

Likte denne tråden! Har aldri hørt om vanillin før. Har de lov til å kalle produktene "vanilje-..." eller heter det da "med vaniljesmak"?

Det heter vaniljeyoughurt tror jeg? Ang norsk matproduksjon burde alle se "smaken av hund" selv om den ikke er så voldsomt oppsiktsvekkende så er det bra at noen opplyser oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid visst at det var litt juks i matvarer, men at det gjaldt så mye visste jeg ikke! Skal fra nå av lese bakpå ting før jeg kjøper og sjekke det som allerede står i kjøkkenskapene for ulumskheter..

Jeg syns det er skikkelig ekkelt at ting merkes så feil og at det ikke opplyses mer om det!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partisk.net faktisk... bare det sier meg at innholdet i artikkelen kanskje også bør tas med en klype salt. Det som sies i artikkelen er vel heller ikke nytt og revolusjonerende. Har man ikke fått med seg at yoghurt inneholder mye sukker, eller skjønner at en Subway blir mer kaloririk jo mer pålegg man har på, så er man vel ikke så veldig oppegående, eller?

Man må ikke bli helt hysterisk mht hva man har i seg heller, tenker jeg. Spiser man variert kost i normale mengder er det ikke mye av dette som er særlig skadelig eller skummelt eller fælt, liksom.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mye juks!Tørr nesten ikke kjøpe halv eller ferdigfabrikat, ihvertfall ikke uten å sjekke nøye. Mest mulig fra bunnen av med ferske og friske grønnsaker (og evt frukt) fra butikken.

Sånn har jeg også blitt, leser veldig mye på varen.

Har også begynt å lage det meste fra bunnen, da VET jeg hva det er i maten, og det tar ikke så mye lengre tid, som folk ofte tror ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partisk.net faktisk... bare det sier meg at innholdet i artikkelen kanskje også bør tas med en klype salt. Det som sies i artikkelen er vel heller ikke nytt og revolusjonerende. Har man ikke fått med seg at yoghurt inneholder mye sukker, eller skjønner at en Subway blir mer kaloririk jo mer pålegg man har på, så er man vel ikke så veldig oppegående, eller?

Man må ikke bli helt hysterisk mht hva man har i seg heller, tenker jeg. Spiser man variert kost i normale mengder er det ikke mye av dette som er særlig skadelig eller skummelt eller fælt, liksom.

Agreed, den artikkelen var vel omtrent like tillittsvekkende som om en matvareprodusent selv skulle skrevet det. Hvorfor skal det partisk.net skriver være mer sant, enn noe annet? I call smogus bogus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt nevne noe jeg mener er feil med artikkelen :)

Jeg kan jo begynne med det første punktet: Nyt Norge er ikke kvalitetsbetegnelse. Tja, det kommer litt ann på øyet som ser ;) Uansett, Nyt Norge betyr at varen har opprinnelsen sin i Norge. http://www.matmerk.no/nytnorge/hva-er-nyt-norge

For meg betyr dette samtidig at dette er kvalitetsvarer da jeg har tiltro til det norske landbruket og de interne kvalitetsrutinene, men jeg vet jo at også dette er omdiskutert. Uansett så er det ingen "forferdelig fakta matindustrien ikke vil at du skal vite om", Nyt Norge reklamerer ikke med å være kvalitetsvarer, de reklamerer med å være varer fra Norge, og det er de.

2. Ja, youghurt inneholder sikkert mer sukker når du leser bak på innholdsfortegnelsen. Jeg har hverken yoghurt eller cola i kjøleskapet mitt, så jeg får ikke sjekket uten å google, men i teksten så ligger det mellom linjene at youghurt er så himla usunt, nesten like ille som cola, og det er jo ikke sant. Sukkeret i de to er ikke det samme, en del av sukkeret i youghurt er melkesukker, og man får i seg masse andre nyttige næringsstoffer ved å spise youghurt som man ikke får i cola. Så det viser vel bare at man ikke kan lese den enkleste innholdsfortegnelsen bakerst på produktet slavisk...

3. Nei, selvfølgelig vil en baguette stappa med majones inneholde mer kalorier enn uten... En uten noe pålegg vil inneholde mindre enn en med fjorten typer pålegg... Innlysende kanskje? Skal du telle kalorier må man jo nesten telle alle.

4. Ja, kjente merkevarer er dyrere enn andre, både fordi de kan "selge navnet", men noen er det også fordi de faktisk har høyere kvalitet enn andre. Feks. rema 1000 sin billig-kylling er billigere fordi den inneholder mye mer saltvann enn prior sin... Så her må man jo være en bevisst forbuker. Og gaver i esken til barna, ja, er ikke det også helt innlysende at det er for å selge mer? Da får man jo bare si nei, ungen min, du får ikke enda en cornflakes-eske fordi vi har allerede 5 hjemme... Det er da vel ikke barna som handler?

5. Trodde man virkelig at syltetøyet ble lagd akkurat som på den reklamen? Da skulle jo syltetøytet vært vannvittig dyrt mtp lønnskostnadene vi har her i landet! Og det ville jo ingen kjøpt... Og hva som da faller inn under reglene til Forbrukerrådet (er det ikke de som uttaler seg om villedende markedsføring?), det kan jo diskuteres om de skulle hatt lov til å kalle seg hjemmelaget. Men å tro at det faktisk er lagd hjemme på en kjøkkenbenk er vel litt vel naivt når man både tenker på det økonomiske og det hygieniske... Og bestemors syltetøy kan også inneholder en del konserveringsmidler, da man kan bruke sånn frysepulver eller hva det heter. Det er sikkert andre her som er flinkere enn meg på å lage syltetøy, men min mor putter i hvert fall alltid oppi et pulver som skal være med å konservere og det lærte hun av min bestemor. Jeg tviler på at det fantes når min oldemor levde, men sånn sett er ikke bestemor villedende markedsføring hvis man først skal være like pirkete som artikkelen.

Jeg orker ikke å ta de resterende 12 punktene like grundig, men poenget mitt med artikkelen er at den ikke nødvendigvis inneholder mange direkte faktafeil, men den presenterer selvfølgeligheter som en "forferdelig fakta matindustrien prøver å skjule". Og jeg mener overhodet ikke at matindustrien bare har rene og pene svin på skogen, men det var da så voldsomt til overdramatisering. "En sunn buffet er ikke alltid så sunn", nei, den er jo selvfølgelig ikke det hvis du fyller skåla di med kun skinke, kylling, halve egg, fetaost go masse dressing (fryktelig usunt er det fortsatt ikke, men få kalorier har den definintivt ikke). Hadde du derimot valgt å fylle skåla med salat og tomat kunne du ha spist veldig mye før det hadde blitt noe særlig kalorier av det.

Det blir som om jeg skulle lagd en artikkel med stor overskrift; Strømselskapet lurer deg! Tar betalt for mer enn bare strøm! Ja, når du betaler strøm betaler du både for strøm og nettleie.... Men det er vel ingen som mener at strømselskapet lurer forbrukerne allikevel?

Men igjen, jeg mener ikke at matindustrien er så voldsomt bra, det er mye rart ute og går. Men hvis man da skulle skrive en slik sak, kunne man ikke da tatt saker som ikke er allment kjent og selvfølgelige og latt være og skrive de om som en annen vg-journalist?

Desto nærmere jeg leser saken, desto mer feil finner jeg forresten... "Påskeeggene inneholder hele 52% sukker og 37% fett, og da er det bare 11% igjen til andre ting, som f.eks kakao og melk." Både kakao og melk inneholder både sukker og fett og er da en del av disse 52 og 37 prosentene. Det er ikke sånn at man tar 52 % rent sukker og 37 % fett, og så er de siste 11 % kakao, melk, eggekrem, ja, det som måtte finnes i disse sjokolade-egggene. De har tydeligvis ikke skjønt hva denne innholdsfortegnelsen faktisk sier.

Beklager at jeg tok litt av, men jeg synes ikke slik "krise-journalistikk" er særlig imponerende. Jeg mener den undervurderer leseren og gir et veldig lite nyansert bilde av situasjonen.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg tok litt av, men jeg synes ikke slik "krise-journalistikk" er særlig imponerende. Jeg mener den undervurderer leseren og gir et veldig lite nyansert bilde av situasjonen.

:icon_clapping::icon_clapping:

Veldig godt skrevet, du fikk sagt akkurat det jeg også tenker :)

Ja, det er mye "juks" i matvareindustrien, men det er faktisk lov å lese bakpå og faktisk tenke selv også :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det ganske mange ting som har null niks å gjøre med at "matindustrien" prøver å lure deg. Det med farger på logo er jo bare markedsføring, blir for dumt å kritisere matindustrien for helt normal markedsføring. Og at du mister kontroll over hva du spiser når du ser på tv er da slett ikke matindustriens skyld!

Og både punktet med lettprodukter, og at hjernen reagerer på sukker på samme måte som kokain er ganske omdiskuterte, og ikke like sort-hvitt som de presenteres her. Nei, denne artikelen leggger jeg nederst i skuffen, syltynn journalistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høns er ikke herbivore, men omnivore. De spiser så mye animalsk de bare kan om de har tilgang, alt fra insekter, mark (derfor de sparker i jorda!), slakteavfall, matrester osv. Mine blir helt ville om de får være med på slaktingen!

At plommen blir gulere av kun vegetabilsk fôr er også bull. Jeg har aldri sett gulere plommer enn på mine egg i høst mens hønene gikk ute fritt daglig samt fikk slakteavfall osv. Og da fikk de ikke mais osv som "eggfabrikkene" tyller i hønene for å få gul plomme..

Edit: Hmm... sitatet forsvant, selv om jeg trykket "svar" i et innlegg. Jaja, var altså svar til Raksha sitt innlegg om høns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke engang karakteriseres som journalistikk - hadde stått til stryk på eksamen.

Sånn apropo journalistikk… Et svensk forum (bl.a kjent for å ha avslørt kattemorderen i Sverige, som var tematikk i et program på brennpunkt, nrk, for litt siden) har nylig skapt furore i Sverige, fordi en del av deltakerene på forumet brukte en tsjekkisk mail-server til å utgi seg for å være mennesker de ikke var, og sendte mails til div aviser og journalister. Helt uten kildekritikk publiserte journalistene mailene de mottok. Anbefalt lesning, morsomt og urovekkende hvor lav terskel journalister i større aviser har for å legge ut artikler… https://www.flashback.org/t2277519

http://www.metro.se/jacks-internet/flashbacktraden-som-lurade-sverige/EVHnah!U6V0gZmvCOIMw/

Her er f.eks en av artiklene som ble publisert…

51ylva.jpg

Før det kom fram at…. :

http://www.expressen.se/gt/chili-pastods-finnas-i-twistpase--var-bluff/ :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til denne diskusjonen om ernæring av høner: Plommen i eggene blir ekstra gule når høna gis mye mais i kosten. Dette pga. katorener, som gir gulfarge på plommen. Hentet direkte fra ernæringskompendiet på NVH. Det står også at kornartene utgjør ernæringsmessig det viktigste formidlet til fjørfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkel i Aftenposten

Mye av den ferdigrevede osten som er å finne i butikkene i dag, er ikke ost, men palmeolje. Og som kjent er palmeolje hverken bra for helsen, eller for miljøet.

Så neste gang du er i butikken, så les bakpå, og se om det er ost du kjøper, eller palmeolje.

Edit: Siden artikkelen er fra 2006, så har jeg endret tittelen litt, så vi kan ta opp andre saker også som berører juksen i matvareindustrien. :P

Jeg har ikke lest gjennom resten av linkene i tråden, men i linken til trådstarters opprinnelige post, er det innholdet i én setning som jeg tenkte på gjennom hele artikkelen. Denne bør, etter min mening, også utheves enda mer: "(...) Men hun påpeker at det er ingenting som tyder på at fett fra palmeolje er mer usunt [enn] melkefett som brukes i ekte ost."

Selv om ulike typer mettede fettsyrer har forskjellig effekt på "det usunne kolesterolet", kan en generelt si at meieriprodukter (riktignok med unntak - det finnes nøkkelhullsmerkede oster) utgjør "kolesterolbomben" i det norske kostholdet - noe mange ikke er klare over. Det eksisterer statistisk signifikante studier med høy validitet og reliabilitet fra flere tiår tilbake i tid på dette området; likevel er det ikke uvanlig at gjennomsnittsnordmannen blir overrasket over å høre at helmelk/Jarlsberg/Norvegia/smør ikke er sunt, fordi det er en så integrert del av mange nordmenns kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...