Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av Amerikansk Shepalute / Alsatian.


gedde570
 Share

Recommended Posts

Før jeg begynner vil jeg konstatere at jeg er ganske trøtt og mine skriveferdigheter er derfor reduserte. Beklager for skrivefeil. Vær også obs på at jeg ikke er noen hundeekspert. Det er nemlig derfor jeg spør om hjelp her. Denne er litt lang, men om du gidder å lese gjennom og kanskje svare på spørsmålene mine så setter jeg utrolig høy pris på det! :)

Uansett; i hele mitt liv har jeg alltid hatt lyst å eie en domestisert ulvelignende hund.

Jeg har sett på Huskier, Malamute, Tamaskahund, Nordisk Inuitt, Schäfer og den gode gamle Norske Elghunden.

Jeg bor i et åpent område med mye plass å løpe på og lite bråk. Jeg har en nydelig hund nå som heter Nero, som jeg er utrolig glad i. Han er 50% Golden Retriever, 25 % Labrador Retriever og 25 % Border Collie. (Se bilde). Han er veldig lydig, lojal og snill. Eneste problemet er at han bjeffer og røyter ganske mye.

Nero er nå 9 år, og vi alle vet at klokka hans tikker uunngåelig. Jeg kjenner at det er utrolig hardt å tenke på, og ikke minst snakke om. Det er helst noe jeg ikke vil tenke på nå, jeg vil heller se POSITIVT fremover!

Jeg skal prøve å komme til poenget nå.

Etter å ha sett og lest "Game of Thrones" har jeg storforelska meg i hele konseptet av å eie en egen varg, vanligvis kalt "Skrekkulv" eller "Dire Wolf" på Engelsk.

Skrekkulven dødde ut for cirka 15 000 år siden. Derfor er det objektivt umulig å få en som kjæledyr.

Ikke sant?

Men der er et utrolig godt alternativ. Ett alternativ. Jeg snubla over en artikkel om en domestisert hund som er skapt for å se ut som en skrekkulv; Den Amerikanske Alsatianen. Dette er en type mix som er bokstavelig talt avlet for å se ut som en skrekkulv men er alikevel like domestisert som de fleste hunder, om ikke mer. Prosjektet for å avle fram denne hunden heter bokstavelig talt; "The Dire Wolf project."

http://theamericanalsatian.tripod.com/direwolfproject/

(Herregud, se på det nydelige beistet der. Kunne ikke du ha tenkt deg en lojal bestevenn med det råeste utseende noensinne?)

Du skjønner, denne hunden er spesielt godt omtalt for sitt eksepsjonelle gode temperament, sin problemfrie helse og rolige oppførsel. Desse hundene bjeffer ikke mye, er ekstremt lojale og selvstendige. De krever sin del av trening, men ikke noe mer enn de rasene jeg nevnte tidligere.

http://www.dogbreedinfo.com/a/americanalsatian.htm

Dette er definitivt drømmehunden. De har utseendet. De har oppførselen. De sliter ikke i nærheten med så mange helseproblemer som en Schäfer. Problemet er at de er utrolig skjeldne og sannsynligvis veldig vanskelige å få tak i. Her er en sammenligning mellom en Schäfer og en Alsatian;

http://dog-breeds.findthebest.com/compare/70-175/German-Shepherd-vs-American-Alsatian

Problemet er at den er så utrolig sjelden. Jeg vet ikke om denne hunden har et navn på Norsk engang, derfor kaller jeg den bare "Alsatian" så som på Engelsk. Bakgrunnen for dette prosjektet er det Lois Schwartz som står bak, og hun driver en av de to kennelene som jeg har funnet hvor de har Amerikansk Shepalute til salgs.

Herifra har jeg ikke peiling. Så kommer spørsmålene;

Hvordan er det å få importert en så sjelden hund inn til Norge fra USA, uten å måtte reise for å hente den? Hva er kostnadene? En pris for en valp var $1000, altså 6170 kroner om jeg ikke tar feil. Dette er uinkludert flybillett, moms og så videre. Hvordan er det med karantene? Såvidt jeg forsto det, etter nye regler, kommer hunden rett inn så lenge den har blitt rabiesvaksinert, chippet og ormsjekka. Jeg vet derimot ikke hva kostnadene vil bli for alt sammen totalt.

http://schwarzkennels.tripod.com/aboutus.html

Selve siden kan virke urovekkende, men dette er den orginale siden til den orginale oppretteren av Atlasianen. Lois Schwartz skriver tydeligivis det hun mener der selv. Den andre oppretteren er denne; http://www.vallecito-alsatians.com/puppies.html

Så hva tror dere? Det er denne jeg har forelsket meg i og det er denne jeg brenner for, men kom gjerne med alternativ. Den har det jeg trenger når det gjelder personlighet og utseende. Spørsmålet er bare om det er mulig å gjennomføre hele prosessen med å skaffe seg en så sjelden hund.

Her er også det jeg fant av "internasjonal frakt av dyr". Fra de originale sidene så tror jeg at de frakter hvalpene bare nasjonalt. Derfor er det viktig med en spesiell løsning for selve hvalpen. 12 timer i strekk i fly blir en traumatisk påkjennelse for hvalpen, noe jeg nekter at den skal gå gjennom på så kort tid uten tilsyn.

http://www.jetapet-international.com/

Hva tror dere? Om dere må gjette, hva tror dere den totale summen blir på? Lommeboka blir ganske tom en periode vil jeg tro, hehe.

Tusen takk på forhånd om du klarte å lese igjennom det. Jeg setter utrolig høy pris på om du kunne gitt meg noen tips.

Redigert: Alternative raser er noe jeg setter pris på, men de må oppfølge kravene at de er lette å trene, har en "wolf look".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har lyst til å si litt om det å leve med en veldig selvstendig rase (som du trekker fram som noe positivt) som på individnivå er mer eller mindre domestisert: Det er ikke sånn at når du kommer h

Det virker som at du forsøker å finne minimumskravet en polarhund kan leve med, rent aktivitetsmessig. Da tror ikke du burde kjøpe deg en hund du må "strekke" deg til å kunne aktivisere nok. Kjøp deg

Vel - jeg er alltid skeptisk til en beskrivelse av raser som er så eksepsjonelt fantastiske - og man må huske på at disse rasebeskrivelsene oftest er et ØNSKE om hvordan rasen skal være - ikke en besk

Posted Images

Import blir vel det samme som for alle andre raser regner jeg med? Jeg ville dog fått tak i så mye som mulig bevis på hundens slektskap i tilfelle rottefelle norske mennesker/politi skulle finne på å tro den er av ulovlig blandingsopphav. Aner ikke om gentest er et alternativ enda? Eventuell blodprøver av foreldre + valp? Rett og slett dokumenter hvor den er ifra :) Så er du sikret vist noe skulle skje senere. :)

Ellers aner jeg fint lite om rasen du nevner, men mulighet for å skaffe seg den er det nok. Så sant du får kjøpt en :) Mattilsynet skal vel ha info om importregler på sine sider, eventuelt kan du ta en telefon til dem?

Vet du sier noe om ikke ønsket med raseforslag, men kan ikke se Sarloos Wolfhound på lista di øverst i innlegget, har du sett på dem? Aner ikke om de er av interesse eller på lik linje med de andre du skrev om øverst dog. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner, denne hunden er spesielt godt omtalt for sitt eksepsjonelle gode temperament, sin problemfrie helse og rolige oppførsel. Desse hundene bjeffer ikke mye, er ekstremt lojale og selvstendige. De krever sin del av trening, men ikke noe mer enn de rasene jeg nevnte tidligere.

http://www.dogbreedinfo.com/a/americanalsatian.htm

Dette er definitivt drømmehunden. De har utseendet. De har oppførselen. De sliter ikke i nærheten med så mange helseproblemer som en Schäfer. Problemet er at de er utrolig skjeldne og sannsynligvis veldig vanskelige å få tak i. Her er en sammenligning mellom en Schäfer og en Alsatian;

Vel - jeg er alltid skeptisk til en beskrivelse av raser som er så eksepsjonelt fantastiske - og man må huske på at disse rasebeskrivelsene oftest er et ØNSKE om hvordan rasen skal være - ikke en beskrivelse av hvordan hundene i rasen faktisk er. Mange har vel opplevd å bli temmelig skuffet over sine hunder fordi de ikke lever opp til alle de romantiserende beskrivelsene av hvordan rasen skal være.

Du bør heller ikke legge noe vekt på det som står på www.dogbreedinfo.com. Det meste av det jeg har lest som står der om raser jeg kjenner godt, er bare vrøvl og vås og tullball fra ende til annen. Det er bedre å kontakte noen som driver med rasen og spørre om hvordan de faktisk er å leve med, hva de krever og ikke minst hvordan helsestatusen er på dem.

Som Rocket skriver over, vil vel kanskje Sarloos Wolfhound oppfylle de kravene du har til hund.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

meen det er vel en viss fare for at alle de du nevner røyter ennå mer enn den du allerede har :)

anbefaler å ikke kjøpe hund etter utseendet, men etter egenskaper. OG PS. jeg har 10 siberians. de trenger ikke "streng dressur". Ikke er de stresset eller hyperaktive heller, men de er arbeidshunder. De trenger å jobbe- mer spesifikt, de liker å trekke :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarloosen er vel en mer krevende hund? Kanskje derfor den ikke sto på lista.

Dette er jo en rase under utvikling, de skriver jo at de ikke er i mål enda.

Og nå kom jeg over denne http://www.dogster.com/forums/thread_url.php?thread_id=653571 Stemmer det som står i første innlegget der, ville jeg skygget banen.

Ideen om å ha en ulveliknende hund forstår jeg godt, men jeg hadde heller gått for en Siberian husky. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

"Når noe høres for godt ut til å være sant - er det gjerne det"

Nå har jeg bare skummet noen av linkene men dersom jeg har forstått riktig er din drømmehund en blanding av malamute og schäferhund. En malamute er iflg hjemmesiden en hund som i svært liten grad er dresserbar og en schäferhund er en dressebar hund. Siden forteller lite hvordan avlen har foregått men at hundene er ekstremt selvstendige. I mine ører høres det ut som en hund som i svært liten grad tar dressur? Dersom du ønsker en turkamerat er det vel en fordel om den er dresserbar?

Når du nevner Alsatian så er det ingen ny "rase". Alsatian er blandingshunder mellom ulv og diverse andre raser og kommer fra det fransk/tyske området Alsace/Elsass (herav det engelske navnet Alsatian). Etter siste verdenskrig var det forbud mot å importere schäferhund til USA og schäferhund og andre ulvelignende hunder ble importert under navnet Alsatian eller Alsatian wolfdog fordi USA ikke har noe forbud mot blandingshunder med innslag av ulv der. Forbudet mot import av schäferhund ble opphevet i 1995 (tror jeg det var).

Her i Norge er det forbudt å holde hunder med innslag av ulv uansett grad av innblanding. Eneste unntaket er Saarloos wolfhound. Dersom en hund kan mistenkes å ha "ulv i seg" kan hunden gå en dyster framtid i møte.

Dersom drømmen er en ulvelignende hund er jeg enig med Siri at Saarloos wolfhound kan være et alternativ. Men også SW er en rase for "spesielt interesserte" og for lite hundevante kan den bli en skje for mye med Møllers tran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om denne "rasen". Men vil bare gjenta det andre har skrevet, at det er en fare for at den ligner for mye på en hund blandet med ulv. Om du importerer en er det viktig å ha alle papirer i orden, slik at du kan bevise at det ikke er noe ulv i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke ha schæfer, malamute eller husky, men en hund som ganske sikkert har en viss % av flere av disse sammen føler du går bra? De blir ikke mindre krevende fordi du blander dem sammen...

Røyting, en hund med slik pels kommer til og røyte, mye. Mye mer enn den du har nå.

Den hunden du har nå er lydig og kan løpe på jordet osv sier du, forstår jeg det dit hen at det er det du ønsker i neste hund også? For det er gjerne ikke helt sammenlignbart med retriever/bc og selvstendige hunder som feks spisshundene. Klart du kan antagelig slippe de på jordet, men greia med selvstendighet og egenrådighet er gjerne nettopp det, de er ikke så opptatt av hva du sier, mer av hva de selv vil.

Og med en slik blanding, forholdsvis ny og mye forskjellig inni der så har du nok store svingninger og det er umulig for deg og ha den minste anelse om hva du kan se for deg av type hund, aktivitetsbehov, pelstype og kvalitet, innstinkter osv. Altså et mye dårligere valg enn noe mer kjent.

og til sist, slike eksotiske hunder er ALLTID godt omtalt. Man prøver jo og selge et produkt sant, gjøre den populær så flere vil ha den.

Viss spisshundene ikke er noe for deg så ikke kjøp noe annet som er blandet av dem heller. En blanding er et produkt av rasene den blir blandet av, uansett hva folk kaller det, både i lynne og aktivitetsbehov. Og kjøpe hund på utseende er en ting, synes ikke nødvendigvis det er noe galt med det, MEN det forutsetter jo at man klarer og vil gi hunden det den trenger, altså at man kan gi akkurat den rasen et godt liv.

Forøvrig så skjønner jeg ikke helt hva du mener. Hvorfor må du ha en utpreget selvstendig rase for og ta det med ro sammen? Tror kanskje du blander begreper litt. Spisshunder er ikke avhengig av "streng dressur" som du kaller det, det er en myte. Joda, de må oppdras, og det er ingen gjeterhund (men der kommer jo selvstendigheten du ønsker deg inn, med selvstendighet blir de også mindre førervar), de stresser absolutt ikke. De har jaktinnstinkt, du kan ikke slippe de hvor som helst, noen kanskje ikke i det hele tatt (men det går nok for de aller fleste ulvelignende hunder) uavhengig av trening. Spisshunder er fantastiske og slapper gjerne av sammen med deg, de er godlynte mot mennesker og ihvertfall Siberian husky og samojed er også grei med andre hunder, det er litt varierende på malamute og grønnlandshund, de to siste er litt skarpere i gemyttet mot andre hunder og selv om de ikke er aggressive så skal det mindre til før det smeller om noen kommer bort og brysker seg. Nå mener jeg ikke nødvendigvis at spisshund er din hund, for jeg føler kanskje at du ikke er helt sikker på det selv, iom at du blander begrep litt, men bare greit og oppklare litt rundt rasene da det er mye fordommer og myter ute og går.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Er ikke Tamaskan en mindre "sær" og krevende rase enn mange av de andre ulvelignende hundene?

Tamaskan, Utonagan og andre wolf-look-alikes er vel ingen rase men blandingshunder med diverse bakgrunn. Jeg tror neppe at de kan sies å være mindre krevende enn andre ulvelignende blandinger av ukjent opphav?

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar.

Dere må vite at denne typen hund har ikke noe "ulv" i seg. Det var egentlig en stor del av poenget jeg prøvde å få fram. Denne hunden er avlet fram fra Malamute, Tysk Shæfer, Pyreneerhund, Anatolisk Herdehund og Mastiff. Den har altså med andre ord ingen "ulv" i seg. Jeg forstår derfor ikke hvorfor en slik blandingsrase skal være ulovlig i Norge.

Og når det gjelder det med "løping på jordet", så hadde jeg ikke planer om å la hunden løpe uforsvarlig løs der. Tenkte bare at jeg skulle legge til at jeg har en meget passende plass til å eie en hund på.

Det handler ikke om å "slippe å dressere" hunden. Jeg tror jeg uttalte meg litt dårlig akkurat der. Jeg mener at jeg trenger en rase som ikke har altfor stort behov av trening og mosjon, er rolig av seg, lett å trene, og ikke er sta.

Hvor sanne desse positive omtalene er kan jeg ikke uttale meg om. Alt jeg kan si med sikkerhet er at de fleste "anmeldelsene" jeg har lest om hunden er positive. Det kan også virke som at det er den perfekte hunden for meg.

Tamaskahunden:

This pack dog prefers not to be left alone for long periods of time. It is better suited to other human or canine company. Be sure you are this dog's pack leader, providing plenty of daily mental and physical exercise to avoid separation anxiety.

Alsatian:

With the proper amount of exercise the American Alsatian is extremely calm and quiet, even when left alone for extended periods of time.

Jeg jobber 7 timer om dagen. Resten av tiden bruker jeg som regel hjemme. Jeg er som regel utslitt, (pga. Sykdom) og har derfor bare energi til å mosjonere en gang om dagen. Nero, som jeg har nå, er en veldig hyperaktiv hund, noe som kan være stressende over lengre perioder.

Og @ "Ninja", mye av det du sa er helt rett. Jeg er usikker på meg selv. Det er egentlig derfor jeg ikke vet hvor jeg skal begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må vite at denne typen hund har ikke noe "ulv" i seg. Det var egentlig en stor del av poenget jeg prøvde å få fram. Denne hunden er avlet fram fra Malamute, Tysk Shæfer, Pyreneerhund, Anatolisk Herdehund og Mastiff. Den har altså med andre ord ingen "ulv" i seg. Jeg forstår derfor ikke hvorfor en slik blandingsrase skal være ulovlig i Norge.

Det spiller ingen rolle hva hunden er blanding av, hvis myndighetene mistenker at den er blanding av ulovlige raser/dyr - bevisbyrden ligger hos deg.

For noen år siden ville politiet avlive en sort labradorvalp, fordi de mente den var av amstaff-blanding. Valpekjøper hadde ikke fått stamtavla fra oppdretter enda, og fikk 48 timer på å bevise at hunden ikke var ulovlig. Det endte godt, men om ikke stamtavla hadde blitt hostet opp kjapt (jeg mener NKK til og med var innblandet for å produsere dokumentasjon ASAP) hadde valpen blitt avlivet.

Så hvis noen mener at du har en ulvehybrid, eller en hund som er blanding av tsjekkoslovakisk ulvehund (som er forbudt i Norge), så kan du få et problem med å bevise hva hunden din er, samme hvor mye lovlig malamute og py den er blanding av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil ha en hund som er sta så ville jeg unngått en blanding som inneholder malamute og ymse mastiffer...

I tillegg, hvis du er mye sliten pga sykdom og allerede har en energisk hund, så blir det ikke mindre av å få en hund til, selv om den er potensielt enklere/roligere. Dessuten krever to hunder med ulike behov enda mer enn to hunder med like behov. Det kan for eksempel bety at du må gå separate turer med dem, spesielt i unghundperioden når den yngste får teite idéer.

Den hunden du har nå er en blanding av raser som er relativt lettrente og enkle å få lydige. En hund av den blandingen du snakker om kan kreve MYE jobb! Det hjelper ikke å se på beskrivelsen av Alsatian, du må se på hvilke raser som finnes i blandingen og lese beskrivelsen av alle disse. Alle de egenskapene som beskrives der vil kunne dukke opp i større eller mindre grad hos alsatian.

Jeg har selv to hunder av kombinasjonen en relativt lettlært, hyper raser (dsg) og en stor, rolig, enkel (ridgeback). Begge krever sitt, selv om det er på ulike måter, og ridgebacken krever en del mer enn gårdshunden bare pga størrelsen. Det hadde vært utrolig mye enklere og en del mindre jobb å ha to av den ene rasen.

Jeg anbefaler deg å sette deg inn i hva slags type hund du ønsker og vil ha, ikke basert på utseende men på egenskapene til hunden og hva du kan tilby den som hundeeier, sammen med den hunden du har fra før. En feilvurdering og feilvalg der kan fort gå ut over enten deg selv eller hunden du velger å skaffe deg, noe som er kjipt for begge parter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ser på hvilke raser som er blandet sammen tror jeg ikke du nødvendigvis vil få en rolig hund som er lett og trene og ikke sta.

I forhold til at den ligner på en ulv så er problemet det at hvis politiet mener det kan være blandet inn ulv er det du som må bevise at det ikke er det. Jeg tror du vil få store problemer med det. For det holder ikke å vise til linker på nett etc.

Jeg skjønner du gjerne vil ha en hund som ligner på en ulv, men jeg tror du vil få bedre forutsetninger for et godt hundehold hvis du vektlegger andre egenskaper i større grad. Beskrivelser på denne typen "raser" på amerikanske sider er ofte langt fra sannheten, så de ville jeg ikke stolt mye på. Beskrivelser av alt som kun er flott og bra er ofte et stykke fra virkeligheten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å "slippe å dressere" hunden. Jeg tror jeg uttalte meg litt dårlig akkurat der. Jeg mener at jeg trenger en rase som ikke har altfor stort behov av trening og mosjon, er rolig av seg, lett å trene, og ikke er sta.

Nå har vi mange med malamutter og andre polarhunder her og jeg vil nok ikke tro at de sier de er LETTE å trene...

Om du vil ha en lett hund å trene som ikke er sta, så ville jeg sett over i gruppe 1 på gjeterhundene...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Tamaskahunden:

This pack dog prefers not to be left alone for long periods of time. It is better suited to other human or canine company. Be sure you are this dog's pack leader, providing plenty of daily mental and physical exercise to avoid separation anxiety.

Alsatian:

With the proper amount of exercise the American Alsatian is extremely calm and quiet, even when left alone for extended periods of time.

Problemet med ulvelike blandingshunder er at ingen vet hva opphavet er og ingen av dem leveres med papirer eller med papirer som politiet vil godta om de blir undersøkt. Det finns utallige kenneler som ønsker å "forbedre" eksisterende blandingsraser. Ulvelike raser kan bli mer ulvelike ved å blande ulv eller ulveblandinger inn i rasen. Eller Malamute eller andre polarhundraser. Etter min mening er dette ren hasard. Om du ønsker en lovlig ulvelik rase så undersøk heller Saarloos Wolfhound - men ta først kontakt med folk som kjenner rasen og avlslinjer.

Red: Det er ingenting som heter American Alsatian. Det blir like feil som å skrive norsk amerikansk bulldog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Om du vil bruke masse penger på en blandingshund, så er det født Shilo Sheperd kull i Norge nå. Jeg ville vel heller satset sparepengene mine på det (som er en blanding av schäfer og malamute) fremfor å skulle importere noe ingen andre har sett før, men som er samme blanding- more or less, særlig når man er fersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@gedde570 Neida, jeg tror vi skjønte hva du snakket om. Men når du ser på hvilke hunder denne hunden er blanding av, heller enn hva de måtte skrive om den, og den er blanding av flere raser du ikke synes er passende, så er neppe denne hunden mer passende. Og selv om det ikke er ulv i denne blandingen så kan det hende du må bevise det om du skal prøve deg på import, nettopp pga utseende.

Du vil ha en selvstendig hund sier du, men du vil også ha en lett trent hund, det går ikke. Fordi nettopp den selvstendigheten, som du blant annet finner hos spisshundene som husky og malamute er det som gjør at de er "vanskelige" og trene. Men du snakker kanskje om selvstendig som i en hund som kan være alene hjemme mens du er på jobb? Det kan de aller aller fleste, med mindre de har separasjonsangst, men separasjonsangst er en arvbar mental svakhet, ikke en raseting (selv om det selvfølgleig kan være mer vanlig på noen raser enn andre ettersom det er arvbart).

Om det var mitt innlegg du tenkte på så mente jeg ikke at du ikke hadde tenkt og ha et forsvarlig og godt hundehold, jeg bare informerte om at polarhundene har mye jaktinnstinkter, og det er ikke sikkert de kan gå løse, men poenget var at det har ingenting med trening eller oppdragelse og gjøre, de bare er sånn. Personlig synes jeg polarhunder er veldig enkle og oppdra, så lenge man vet at de har og er komfortabel med at de kanskje må gå i bånd for ikke og stikke til skogs og jage dyr, og så lenge man vet at feks malamute kan være litt krass til andre hunder. Men ta feks husky da, det er enkle sjeler, lite aggresjon, stødige, godlynte, ingen vakt/vokt og fornøyde så lenge de får dagens dose med fysisk aktivitet, det skal mye til og ødelegge der altså, mye mer som kan gå galt med en gjeterhund eller vokter. Så oppdragelsesbiten kommer an på hva man forventer seg. Forventer du en hund med lynkjappe reaksjoner som hører på hvert minste vink du kommer med eller du vil gå lydighet på høyt nivå, ja da kan du få grå hår av en spisshund. Ønsker du en trygg stødig og hund du kan kose deg med på tur, ja da får du det nesten gratis med en husky.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må vite at denne typen hund har ikke noe "ulv" i seg. Det var egentlig en stor del av poenget jeg prøvde å få fram. Denne hunden er avlet fram fra Malamute, Tysk Shæfer, Pyreneerhund, Anatolisk Herdehund og Mastiff. Den har altså med andre ord ingen "ulv" i seg. Jeg forstår derfor ikke hvorfor en slik blandingsrase skal være ulovlig i Norge.

Og når det gjelder det med "løping på jordet", så hadde jeg ikke planer om å la hunden løpe uforsvarlig løs der. Tenkte bare at jeg skulle legge til at jeg har en meget passende plass til å eie en hund på.

Det handler ikke om å "slippe å dressere" hunden. Jeg tror jeg uttalte meg litt dårlig akkurat der. Jeg mener at jeg trenger en rase som ikke har altfor stort behov av trening og mosjon, er rolig av seg, lett å trene, og ikke er sta.

Det største problemet er er vel at det er særdeles tvilsomt at du vil få en slik hund du ønsker når den er blandet av raser som absolutt ikke er slik du ønsker. Samtlige av rasene du nevner er krevende hunder, og tro at en hund som er blandet av disse rasene blir rolig, lett og trene og ikke er sta er i beste fall naivt.

Jeg tror du kommer til å få rimelig bakoversveis om du velger en slik blanding. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Om du vil bruke masse penger på en blandingshund, så er det født Shilo Sheperd kull i Norge nå. Jeg ville vel heller satset sparepengene mine på det (som er en blanding av schäfer og malamute) fremfor å skulle importere noe ingen andre har sett før, men som er samme blanding- more or less, særlig når man er fersk.

Jeg ville ikke rørt noen av dem med ildtang. Er man relativ fersk som hundeeiere er det mer enn viktig å ha et miljø rundt seg som kan veilede en. Jeg har skrevet det før og gjentar det gjerne: Dette er renspikka hasard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg for min del ville ikke rørt noen av dem med ildtang. Er man relativ fersk som hundeeiere er det mer enn viktig å ha et miljø rundt seg som kan veilede en. Jeg har skrevet det før og gjentar det gjerne: Dette er renspikka hasard.

Det er jeg ikke uenig i, men jeg har kommet fram til at verden vil bedras, folk vil heller bruke alle sparepengene sine på ymse suspekte blandingshunder, enn å "lytte til erfarne fjellfolk". Siden faren for at disse Shilo Shepard valpene blir solgt i norge er overhengende stor, så er det større sannsynlighet for at oppdretter kan stille opp underveis eller ved tilbakeføring enn om man kjøper seg noe fra junaiten bløff. Så i mitt hode er brannslukking bedre enn inferno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for konstruktive svar :)

Jeg tror jeg bare må legge planen om anskaffelse av en slik hund på hylla...

Når jeg tenker meg om så er det en energetisk hund jeg er vant med. Kanskje det er for det beste. Jeg titta derimot på en "Nordisk Inuitt", noe som tror det kan være et godt alternativ? Nydelige hunder som er veldig intelligente og lette å trene. Som sagt, jeg er blodfan av "Game of Thrones" og det var slike hunder som ble brukt i serien for å spille skrekkvargen.

Noen som vet noe om denne hunden? Hvordan det er å få tak i en, eller oppdra en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Sibirsk Husky?

Har du is i magen, og venter på en i "rette farger", så er de ganske så "ulveaktige" disse også. Samtidig får du en kjent rase, der det er godt dokumentert hva du går til, og du kan kjøpe fra gode og seriøse oppdrettere, som ikke bare driver for profitt. Du vil få oppfølging fra oppdretter, slik at du altså har en erfaren person i ryggen, som kan hjelpe og støtte deg gjennom valpens oppvekst.

Du vil også ha mulighet til å sjekke ut rasen godt på forhånd, møte masse forskjellige individer, treffe valpens foreldre, osv. Dette kan være kjempe nyttig, fremfor å bare "hoppe i det" og håpe på det beste.

tanja.jpg

Siberian-Husky-11.jpg

siberian-huskies-with-blue-eyes-pictures

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil bruke masse penger på en blandingshund, så er det født Shilo Sheperd kull i Norge nå. Jeg ville vel heller satset sparepengene mine på det (som er en blanding av schäfer og malamute) fremfor å skulle importere noe ingen andre har sett før, men som samme blanding- more or less, særlig når man er fersk.

Tenkte det samme :-) Shilo shepherd!

men hvis schæfer og mutte er uaktuelt så burde shilo også være det ;-) Siberian husky er etter min mening ikke en rase som må oppdras "hardt". men de krever aktivisering og bør ikke gå løs i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...