Gå til innhold
Hundesonen.no

Når parre - progesteron nivå?


Kennel XO
 Share

Recommended Posts

Progesterontester er helt klart et godt hjelpemiddel, men så lenge prøven er lav så forteller den jo i grunn bare at tispen ikke har hatt eggløsning på det tidspunktet hvor prøven har blitt tatt, men ikke om eggløsning skjer om to dager eller om en uke. Man kan spekulere, men hvor fort det stiger er jo individuelt, og det er lett å bomme. Den vanligste årsaken til at tispen ikke blir drektig er at man bommer på tidspunktet, og når man ser variasjonen på tidspunktet for eggløsning på denne grafen (lånt fra forelesningsnotatene mine), så er det lett å se hvorfor:

bitchovulation_zps1ac6396f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Den testen som de tar og leser av på Heimdal dyreklinikk har aldri stemt på mine tisper, derfor stoler jeg kun på den som blir sendt inn til veterinærhøyskolen. Den får man svar på dagen etter og jeg

Det ble neglebiting gjennom hele pinsehelgen Siste melding jeg fikk fra tispeeier var at hun ble anbefalt inseminasjon tirsdag ettermiddag/onsdag formiddag (rett etter pinsen). Så vi dro opp

Umm, ja... X'en sto til forskjellige tider på hver løpetid hun ble parret, i hvert fall om en tenker toppdag målt etter progesteron. Jeg husker ikke nøyaktig hvilke dager hun har blitt parret, o

Det tenker jeg også. Jeg synes stadig jeg hører om folk som kommer for seint til parringen pga prog.prøven. Jeg hadde nok heller stolt på en hannhund faktisk. Jeg lånte jo en rutinert hannhund da jeg skulle parre min tispe - og det gikk liksom fra et minutt til et annet fra han var helt uinteressert til brått veldig interessert. Da var det bare å pakke bilen og dra 110 mil... Det ble en parring - og dagen etter var det ingen interesse mer.

Jepp. Jeg har tatt en sånn blodprøve EN gang. Og gjett hva - da gikk tispa tom. Det er ENESTE gang i løpet av åra det har skjedd. Pga. den prøva ventet jeg en dag mer med å reise, enn hanhunden min sa. Han visste nok best, ja :P Den gangen også... Derimot tar jeg gjerne en strykprøve hvis jeg skal reise langt (siste 4 åra, før gjorde jeg aldri det) bare for å bekrefte at jeg har tenkt å pare på rett dag, og at hanbikkja ikke har blitt dement enda. Strykprøven er alltid enig med oss, og det har gitt resultat hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt prog.test 2 ganger, og det var penger ut av vinduet. De fleste jeg har hørt om er veldig misfornøyd med hvordan det funker og som noen over sier, de gangene de har brukt prog test, har enten tispen blitt tom eller testen blitt tatt for sent (etter 2-3-4 forsøk, og tusener av kroner rett ut i ingenting).
Det som har vist seg å funke best er som noen over sier her "bli kjent med hunden", vit når mor og ellers tispene i den linjen har blitt paret og i tillegg bruker jeg såkalte "hurtigtester" for inseminasjon. Det er en kjapp blodprøve som du får svar med en gang ved en fargeskala.
Sier den at inseminasjon bør skje om 5-7 dager, kan du gjøre regne med at paring bør skje innen et par dager (siden inseminasjon bør skje senest mulig i eggløsningen).
Jeg har enda ikke hatt en tom tispe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ansvar for og/eller vært tilstede ved 5-6 paringer uten å teste for noe som helst på forhånd. Alle tisper tok seg og fikk store kull, kun med ett unntak og der viste hannhunden seg å være steril. Sjekker ikke progesteron-nivå eller gjør andre tester selv om det er laaaang reisevei til hannhunden, det har jeg aldri syntes var nødvendig. Over 100 mil èn vei sist jeg fikk paret en tispe og det resulterte i 10 valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste til sør Tyskland uten å ta progesteronprøve (pga jul) og kom for sent. Derfor har jeg tatt blodprøve etter det. Surt å reise så langt å ikke få noe ut av det. Mine tisper er også ekstremt lettparet og lar seg parre 4-5 dager før eggløsning. Har ikke hatt tomme kull når jeg har tatt blodprøve.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hjelp!!

Nå ser det ut for at det nærmer seg en parring mellom Amigo og en utvalgt i Nederland. Pga diverse omstendigheter så blir det til at jeg skal sende sperm til dem for inseminasjon.

Jeg er ikke inne på tall i det hele tatt men mailen i dag fra tispeeier var at progesteronnivået i går var 1.05 ng/ml. Det sier meg ikke så veldig mye.... kan dere hjelpe meg?

Jeg skjønner at det er lavt men på hvilket tall er det gunstigst med parring og hvor lang tid har jeg på meg til å få gjort bissnissen med gutten? Om en uke eller så eller er jeg på villspor?

Tispeeier snakker og skriver også dårlig engelsk så det er litt vanskelig med kommunikasjon.

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de bruker samme skala og måler på samme måte som vi gjør (jeg vet det er stor forskjell på dansk og norsk måling, for eksempel), så er det egentlig umulig å si, for de kan være på 1 veldig lenge før de begynner å stige, så hun kan begynne å stige nå eller om ei uke.

Tommelfingerregelen her er at de dobler annen hver dag - altså om ei tispe måles med 3 på mandag, er hun på 6 på onsdag, 12 på fredag og 24 på søndag. Parring bør skje så nærme 40 som mulig, slik at den tispa i dette eksempelet bør parres søndag og mandag, og tirsdag (med progesteron i teorien på 48) kan være for sent.

Men dette er teorien - nå sist var Foenix på 7 på fredag, skulle etter boka vært på 14 på søndag og 28 på mandag, med optimal parringstidspunkt tirsdag, eventuelt onsdag om hun stiger saktere, noe enkelte tisper gjør - og med måling så lavt som 7 (eller 1.05 i ditt tilfelle) er det vanskelig å si noe sikkert, for de stiger sakte til å begynne med. Derfor tok vi ny blodprøve på mandag for å sjekke at hun steg som forventet og ikke saktere, men hun steg mye raskere enn boka, og var allerede på 42.

Hun har fått beskjed om å lese boka til neste løpetid...

Men som sagt, jeg har vært borti tisper fra utlandet hvor de måler etter annen skala enn vi gjør, og da skal de selvfølgelig også parres på annet tidspunkt enn så nærme 40 som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp!

Nå ser det ut for at det nærmer seg en parring mellom Amigo og en utvalgt i Nederland. Pga diverse omstendigheter så blir det til at jeg skal sende sperm til dem for inseminasjon.

Jeg er ikke inne på tall i det hele tatt men mailen i dag fra tispeeier var at progesteronnivået i går var 1.05 ng/ml. Det sier meg ikke så veldig mye.... kan dere hjelpe meg?

Jeg skjønner at det er lavt men på hvilket tall er det gunstigst med parring og hvor lang tid har jeg på meg til å få gjort bissnissen med gutten? Om en uke eller så eller er jeg på villspor?

Tispeeier snakker og skriver også dårlig engelsk så det er litt vanskelig med kommunikasjon.

Takknemlig for svar!

Åååå, det der er sånn stress altså :lol:.

Etter de siste måneders mas om sending av sperm, tisper som får løpetid sånn at alt skjærer seg pga helligdager mm så har jeg faktisk bestemt meg for at jeg sier nei til å sende fersk sperm til utlandet. Det er alt for mye stress og tull :D.

OK - det var vel ikke akkurat det du spurte om men *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederland opererer med et annet målesystem så det hjelper meg lite dessverre.

Optimalt tidspunkt er mellom 7- 9 ng/ml. Tispa er foreløpig på 0.85.

Forrige gang vi prøvde så gikk det rundt 6 dager fra 0.9 til 9.7 så om jeg regner rett (og tispa gjør som sist....) så vil hun være på topp på tirsdag. Det skal f*** ikke være lett for det er pinse og det kompliserer ting. Sist gang var det en helligdag som satte stopp for bissnissen.

* DHL er stengt i helgene (rules out lørdag, søndag og mandag som altså er 2 pinsedag).

* Jetpak nekter å frakte sperm fikk jeg vite...? Er det sant?? Finner ingen info om det på deres hjemmeside da og veterinæren mente det hørtes helt rart ut.

* World Carrier skal ha 6000 i frakt :blink: :blink: :blink: .

Så her står jeg og lurer på om jeg skal hive meg på et fly selv dersom alt skjærer seg fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederland opererer med et annet målesystem så det hjelper meg lite dessverre.

Optimalt tidspunkt er mellom 7- 9 ng/ml. Tispa er foreløpig på 0.85.

Forrige gang vi prøvde så gikk det rundt 6 dager fra 0.9 til 9.7 så om jeg regner rett (og tispa gjør som sist....) så vil hun være på topp på tirsdag. Det skal f*** ikke være lett for det er pinse og det kompliserer ting. Sist gang var det en helligdag som satte stopp for bissnissen.

* DHL er stengt i helgene (rules out lørdag, søndag og mandag som altså er 2 pinsedag).

* Jetpak nekter å frakte sperm fikk jeg vite...? Er det sant?? Finner ingen info om det på deres hjemmeside da og veterinæren mente det hørtes helt rart ut.

* World Carrier skal ha 6000 i frakt :blink: :blink: :blink: .

Så her står jeg og lurer på om jeg skal hive meg på et fly selv dersom alt skjærer seg fullstendig.

Så lenge tispeeier betaler flybillett og du selv har mulighet så er vel ikke en tur til Nederland å forakte. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang vi prøvde så gikk det rundt 6 dager fra 0.9 til 9.7 så om jeg regner rett (og tispa gjør som sist....) så vil hun være på topp på tirsdag. Det skal f*** ikke være lett for det er pinse og det kompliserer ting. Sist gang var det en helligdag som satte stopp for bissnissen.

* DHL er stengt i helgene (rules out lørdag, søndag og mandag som altså er 2 pinsedag).

* Jetpak nekter å frakte sperm fikk jeg vite...? Er det sant?? Finner ingen info om det på deres hjemmeside da og veterinæren mente det hørtes helt rart ut.

* World Carrier skal ha 6000 i frakt :blink: :blink: :blink: .

Så her står jeg og lurer på om jeg skal hive meg på et fly selv dersom alt skjærer seg fullstendig.

Hadde jeg vært tispeeier hadde jeg ikke tatt sjansen på fersk sæd når det nå er helligdager nei. Jeg vet ikke hvordan det er til Nederland, men jeg antar at de også må fortolle inn spermen, hvilket også kan forsinke leveransen (jeg fikk beskjed fra Thomassen om at det alltid er trøbbel med sending til Frankrike pga at de der bruker alt for lang tid på fortollingen).

Det sikreste er nok om en av dere tar fly sånn at det kan bli naturlig parring (om du ikke har frossen sæd som kan sendes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa har 2,39 ng/ml i dag. I følge tispeeiers veterinær er hun sannsynligvis klar for inseminasjon på tirsdag ettermiddag/onsdag formiddag.

Om bikkja tappes på tirsdag formiddag og pakken går direkte til Flesland og flydd til Belgia; da bør den nå fram til ettermiddagen? Eller bør spermen sendes mandag (som vil være litt problematisk all den tid DHL har stengt pga 2 pinsedag...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tispa har 2,39 ng/ml i dag. I følge tispeeiers veterinær er hun sannsynligvis klar for inseminasjon på tirsdag ettermiddag/onsdag formiddag.

Om bikkja tappes på tirsdag formiddag og pakken går direkte til Flesland og flydd til Belgia; da bør den nå fram til ettermiddagen? Eller bør spermen sendes mandag (som vil være litt problematisk all den tid DHL har stengt pga 2 pinsedag...).

Hvordan endte denne thrilleren? :)

Det er de som synes det er praktisk at hundene får ordne selv, og stenger de sammen på et rom mens de drar på jobb.

Men de færreste skjønner at det er greit å være tilstede, selv om de kanskje ikke alltid vet hvorfor.

Jeg håper du mener at "de fleste" skjønner det! :D

Jeg har nå ei tispe som er på dag 6, og jeg er SÅ redd for å vente for lenge. :P Foreløpig spruter det jo blod av henne, så ingen endring i farge/tykkelse foreløpig. Men så vidt jeg kan huske fra før, så er hun av typen som oppfører seg ekstra amorøst i ganske lang tid når vi nærmer oss to uker, og det sammenfaller med både mor og bestemor som begge står i 5 dager etter dag 12. Vi henter Gunde dag 11... :frantics:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva mor og bestemor gjør er egentlig ubetydelig ;)

Blaze- parret på dag 15-18

Talli - parret på dag 14-16

Arya - parret på dag 12-13 (og hun var helt på grensen for ferdig da, beste tidspunktet hadde vært dag 10-11 utifra atferd)

Dette er da 3 generasjoner for de som ikke viste det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble neglebiting gjennom hele pinsehelgen :drool:

Siste melding jeg fikk fra tispeeier var at hun ble anbefalt inseminasjon tirsdag ettermiddag/onsdag formiddag (rett etter pinsen).

Så vi dro opp til Bergen tirsdag morgen (mandag var 2 pinsedag og alle fraktefirmaer holdt stengt) og Amigo ble tappet og pakken sendt avgårde. Ingenting å si på kvaliteten på spermen i alle fall; veterinæren hadde sjelden sett så livlige krabater før :D

Tror både tispeeier og jeg trykket F5 1000 ganger i løpet av kvelden for å spore hvor langt pakken var kommet.... den skulle til Belgia for deretter å fraktes videre med bud rett over grensen til Nederland.

Onsdag formiddag var alt på plass hos veterinæren og Nieske ble inseminsert intrauterint. Det er straks to uker siden og nå er det bare å vente og krysse alt som er for at det hele ble vellykket. Jeg tør ikke ha noen som helst forhåpninger men jeg hadde blitt overlykkelig dersom det går som det skal.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mor og bestemor gjør er egentlig ubetydelig ;)

Blaze- parret på dag 15-18

Talli - parret på dag 14-16

Arya - parret på dag 12-13 (og hun var helt på grensen for ferdig da, beste tidspunktet hadde vært dag 10-11 utifra atferd)

Haha, ikke si sånn, da! :D Jeg lener meg som sagt aller mest på hvordan Imouto oppfører seg, altså, og ikke minst hvordan glufsa og det som kommer ut ser ut, så jeg føler at fra dag 11 er greit, men det er jo naturligvis ganske nervepirrende...

Veldig kult å høre at dere fikk ordna det, @jaktlykke!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du mener at "de fleste" skjønner det! :D

Umm, ja... :icon_redface:

X'en sto til forskjellige tider på hver løpetid hun ble parret, i hvert fall om en tenker toppdag målt etter progesteron. Jeg husker ikke nøyaktig hvilke dager hun har blitt parret, og jeg finner ikke da jeg skrev, men jeg husker det var variasjoner.

Jeg vet om ei tispe som ble inseminert på dag 21, og ble drektig - mens på kullet før var hun parret rundt dag 7. Så det er ikke meningen at dette skal være enkelt og forutsigbart :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dette handler jo om at man kjenner hunden sin rett og slett - og det bør man jo gjøre om man planlegger kull. Og uansett hvor i verden man har tenkt seg så bør man i utgangspunktet VITE når tispa står, og når de står (ordentlig) så er det stort sett rundt eggløsning.

Og nei - man kan IKKE gå ut ifra at bøker om reproduksjon hos hund - som sier at normalt parer man på 13. - 15. dagen - er rett, noen tisper står fra dag 7, andre tisper står på dag 11, andre igjen står lenger - men igjen, man bør kjenne tispene sine så godt at man faktisk SER når tiden er inne, de aller fleste tisper endrer karakter når de er klare.

Ellers så er det sånn at tisper bør pares nærmest mulig eggløsningstidspunktet - dette skjer når P er på 15, normalt er det da at tispa begynner å stå og pares på mellom 20 og 40 (litt avhengig av avstand til hannen) - jo nærmere 20 - jo bedre - passeres 40 så er sannsynligvis løpet kjørt med mindre hannhunden har hyperaktive svømmere.

Dersom hannen bor i nærheten så er det jo aldri feil å prøve når man tror det er tiden, bor hannen langt unna så må man tenke tilbake på tidligere løp og finne ut hva man bør se etter når tispa er klar.

Begynner man å prøve fra dag 8 så er man i alle fall ikke for sen, venter man til dag 14-15 så er man kanskje ute å kjøre.

Dette er verdier som spriker veldig i forhold til hor du finner de. Jeg har fått høre fra veterinær at de bør pares mellom 5 - 10, og insemineres ved 15 for optimalt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble neglebiting gjennom hele pinsehelgen :drool:

Siste melding jeg fikk fra tispeeier var at hun ble anbefalt inseminasjon tirsdag ettermiddag/onsdag formiddag (rett etter pinsen).

Så vi dro opp til Bergen tirsdag morgen (mandag var 2 pinsedag og alle fraktefirmaer holdt stengt) og Amigo ble tappet og pakken sendt avgårde. Ingenting å si på kvaliteten på spermen i alle fall; veterinæren hadde sjelden sett så livlige krabater før :D

Tror både tispeeier og jeg trykket F5 1000 ganger i løpet av kvelden for å spore hvor langt pakken var kommet.... den skulle til Belgia for deretter å fraktes videre med bud rett over grensen til Nederland.

Onsdag formiddag var alt på plass hos veterinæren og Nieske ble inseminsert intrauterint. Det er straks to uker siden og nå er det bare å vente og krysse alt som er for at det hele ble vellykket. Jeg tør ikke ha noen som helst forhåpninger men jeg hadde blitt overlykkelig dersom det går som det skal.

Hvordan gikk det????? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er verdier som spriker veldig i forhold til hor du finner de. Jeg har fått høre fra veterinær at de bør pares mellom 5 - 10, og insemineres ved 15 for optimalt resultat.

Jeg har tatt progesteronprøver på veterinærhøyskolen flere ganger, og senest i forrige uke. Veterinærene der, som regnes som spesialister på reproduksjon hos hund, mener begge at 20-40 er optimalt parringstidspunkt, og senere for inseminering (jeg husker ikke tallene, men tror det var nærmere 60).

Hvilket forvirret eierne av hannhunden jeg skulle bruke (utenlandsk), fordi de der måler etter en annen tabell, og derfor åpenbart skal parre på andre verdier. De trodde derfor at jeg var altfor sen da jeg sa når jeg kom. Hannhunden og tispa mente derimot at det var prime timing (heng innen tre minutter at begge var sluppet sammen, en kan ikke be om noen enklere parring).

Sikker på at du ikke blander noen måletabeller og hormonvurderinger nå?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...