Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange turer per dag?


ka9n4ever
 Share

Recommended Posts

Folk mener helt forskjellig om hvor mange ganger per dag en hund skal ha tur. Noen går timesvis hver dag, andre ikke. Hundene er vell også forskjellige og ikke alle krever like mye.

Jeg har hørt (og synes det høres logisk ut) at om man lar hunden bli vandt til å gå flere timers tur hver dag, eller flere ganger til dagen, da blir den vant med dette nivået av fysisk aktivitet og krever da dette hver dag. Om man da en dag klke har sjans å gå en tur pga sykdom eller noe annet så vil hunden bli desperat pga at han ikke får sin daglige dose av fysisk aktivitet.

Er dette sant?

Jeg tar hunden min ut hver dag. Ikke alltid tur, men nok til at han skal få gå på do. Andre dager tar jeg lange fjellturer, og andre dager går jeg bare rett opp til en grusbane og hiver tennisball/fotball med han. Har ikke gått så mye fjelltur nå i det siste, så det skal forbedre seg. Blir så fort mørkt om vinteren og jeg er mørkeredd :P

Høres jeg ut som en dårlig hundeeier? Er der grunn til å synes synd på hunden min?

Min mening er nei, for han har det veldig fint og lider ingen nød.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Angående tur og det å gå lenge hver dag og sykdom.

Når jeg er syk så er hundene zzzzzzzzz og leer seg så vidt. Når jeg friskner til så merker jeg dem har lopper i blodet.

Å hive ball i et sandtak kan være stressende og en toller har ikke vondt av turer hver dag. En tur kan godt foregå på sykkel, gå i band/løs i skogen og langs med vegen og med kløv . Så turer kan variere. Skal det være ro dag så legger jeg den til dagen etter en ekstra lang tur. Turer i skogen på hverdager bruker hunden refleks og jeg hodelykt og gjerne brodder

Mørket og mørkeredsel kan bli bedre med en god hodelykt som lyser godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående tur og det å gå lenge hver dag og sykdom.

Når jeg er syk så er hundene zzzzzzzzz og leer seg så vidt. Når jeg friskner til så merker jeg dem har lopper i blodet.

Å hive ball i et sandtak kan være stressende og en toller har ikke vondt av turer hver dag. En tur kan godt foregå på sykkel, gå i band/løs i skogen og langs med vegen og med kløv . Så turer kan variere. Skal det være ro dag så legger jeg den til dagen etter en ekstra lang tur. Turer i skogen på hverdager bruker hunden refleks og jeg hodelykt og gjerne brodder

Mørket og mørkeredsel kan bli bedre med en god hodelykt som lyser godt.

Hvorfor er det stressende for en toller å hive ball? Han storkoser seg, og somregel er det en hund til med. Så vil ikke si at det er stressende.

Greit med lys, men oppi fjellet der jeg pleier å gå er det heeelt uaktuelt å gå alene i mørket med eller uten hodelykt. Selv om hodelykta lyser godt opp, får jeg panikk og kan føle det er noen som følger etter meg. Ikke gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg syk så er ikke det noe stress selv om mine er vant med minst 1 (som regel 2) times effektiv tur. Alaska huskyen min har mye fuglehund i seg, og selv hun klarer seg flott uten trening noen dager, enda hun er vant med å trekke med resten av spannet i normalt 4-7 mil 5-6 dager i uka. Men prøver å gi dem litt ekstra hjernetrim eller slippe dem løs om det er mulig. Papillonen min ligger bare med meg og sover hvis det ikke skjer noe. Hun får alltid hjernetrim, hopper hinder inne e.l. om det ikke blir tur, for selv om hun godtar at det ikke blir tur, så er det jo ikke optimalt for hunden å ikke gjøre noe.

Personlig syns jeg hunder bør ha minst 1 times hovedtur hver dag (ikke bare dafferusling, men litt tempo i alle fall en del av turen) om det ikke skjer noen andre aktiviteter. Men det hender ofte jeg går 3-4 30minutters turer i stedet, eller er skikkelig lat og lar dem trene seg selv på gårdsplassen/hagen/jordene.

Greia med ball = stress, er at høytempo leking får opp stressnivået hos hund, og stress bruker lang tid på å gå ut av kroppen igjen. Derfor anbefales det ofte spor/godbitsøk som erstatning, for det sliter ut hunden mentalt, er rolig men samtidig gøy. Men du behøver ikke slutte med ballkasting syns jeg, se an hunden din litt (men vær ærlig med deg selv, er det negativ oppspilthet eller positiv oppspilthet? Det lærer du etterhvert å lese på hunden din).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hvorfor er det stressende for en toller å hive ball? Han storkoser seg, og somregel er det en hund til med. Så vil ikke si at det er stressende.

Greit med lys, men oppi fjellet der jeg pleier å gå er det heeelt uaktuelt å gå alene i mørket med eller uten hodelykt. Selv om hodelykta lyser godt opp, får jeg panikk og kan føle det er noen som følger etter meg. Ikke gøy.

Fordi at det er en stressende aktivitet for veldig mange hunder.

Men så klart er det forskjeller. Merker jo på Border Collien til sønnen at for henne så er det mer stress å kaste freesbbe enn å kaste ball. Hun er like glad for begge deler men på det ene så tipper gleden over i stress og hun får ikke samme utbytte av det som da vi kaster ball. Stress i kroppen går ikke fort bort og hunden din vil ikke få samme roen etter en ballkasteperiode hvis den blir stresset av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan vi gå lange turer hver dag i lange perioder, for så å hoppe rett på en sløveuke uten at det merkes engang :) Kanskje leker de litt mer innendørs, men ikke store endringene egentlig altså! Og nei, jeg hadde ikke begrensa hundene, sånn i tilfelle jeg skulle bli syk i en mnd, det føler jeg ikke det er verdt! Jeg forventer at når det trengs, så klarer de å slappe av. Nå er jeg ekstremt glad i tur selv da, så nå er det jeg som lider her, da vi har en syk hund som ikke orker store greiene.

Normalt og foretrukket her er 3-4 timers tur (varierende om det er høyt tempo eller at vi bare er ute å rusler) + små tisseturer hver dag.
Evt være i skogen så lenge vi gidder
Tur vil jeg at mine skal få hver eneste dag, da de har like godt av mosjon som vi folka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke sant, dvs om du går samme lengde, samme intensitet, til samme tid hver eneste dag så kanskje man skaper inngrodde vaner og muligens stress, men de fleste jeg kjenner, inkl meg selv, gjør ikke det samme hver dag. Vi går forskjellige plasser, vi går forskjellige lengder i forskjellig type terreng, noen ganger løper eller sykler vi, andre ganger rusler vi rolig gjennom byens gater osv. Alle mine hunder får mosjon så og si hver dag, unntakene blir feks når jeg er syk, eller en og annen gang når jeg ikke vil/orker/har mulighet (men selv de dagene blir det 2-3 rusleturer). Stort sett så går jeg EN tur pr dag (1,5-3 timer) utover det blir det lufting 2-10 min rett i nerheten, men noen ganger blir det gjerne en liten rusletur på kvelden. Andre ganger igjen har vi både tur og lydighetstrening andre ganger mest lydighetstrening og en liten luftetur før og etter.

Det eneste som egentlig er fast her er at så og si hver dag så får hunden(e) min 1,5 time på tur/trening, som regel mer. Men hvor langt, hvor fort, hvor tungt osv og når på døgnet varierer. Og en gang i blant så må de pent nødt til og godta en rolig dag enten jeg er syk eller bare vil ha en pause. Det er ikke så ofte det skjer, men det har alle mine hunder tålt helt fint, også flere dager/uker på rad. Det er ikke noe jeg gjør uten grunn, fordi i mine øyne så er det kjedelig, uansett hvor bra hunden tåler det, men er man syk så er man syk, det kan man ikke gjøre noe med. Så lenge hunden er vant med at aktivitet varierer så vil de garantert tåle rolige dager helt fint.

Hvor mye en hund vil/må ha kommer an på litt forskjellig, bla rase og vane/oppdragelse, personlig synes jeg 1,5 time aktivitet/sysselsetting er et minimum, uavhengig av rase, pr dag (på normale dager). Her sier jeg da ikke noe om hva den 1,5 t bør inneholde for det vil variere veldig, men det er 24 t i døgnet, og det er mange timer for en hund og kjede seg på, og feks små hunder kan kjede seg på lik linje med større eller mer aktive hunder, så selv om de kanskje ikke trenger like hard fysisk trening eller like avansert mentalstimuli som en bc så trenger og fortjener de stimuli og aktivitet i livet sitt.

Edit: Konklusjonen er da at for min del så er det ikke greit og ha hund "annenhver dag", sykdom og unntak er en ting, og kun gidde og aktivisere hunden sin 3-4 dager i uken er noe annet(satt litt på spissen).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva du spør om, egentlig. Alle hunder må selvfølgelig bli tatt ut så de får gått skikkelig på do hver dag, og ha muligheten til å få gå på do når de trenger det (altså flere ganger for dagen), det er jo liksom minimum uansett rase og aktiviseringsbehov...

Om hunden din får tilstrekkelig med mosjon og aktivisering er umulig for oss å svare på, du skriver jo ikke noe særlig om hva dere gjør på/hvor mye aktivitet han får, utenom at dere av og til går fjelltur, av og til kaster ball, og av og til bare tar han ut for å gå på do. Synes ikke ballkasting er noe særlig til aktivisering av en hund sånn i lengden nei, hvis det er det du lurer på, og som lijenta sier fører det ofte til stress som kanskje kan mistolkes som glede?

Fjotten får 1-3 turer for dagen (som oftest to, en lengre og en kortere), og ut i hagen for å tisse ved behov (vanligvis 2-3 gr dagen).

Om man driver med noe form for trening/hundesport trenger jo ikke hunden nødvendigvis TUR (så ofte), men å få luftet seg skikkelig før trening må den jo. Vet ikke helt hva du legger i "tur" TS, om du mener skikkelig tur ute i naturen eller også tusling i bånd i nabolaget?

Ang dette med at hunder som er vandt med mye aktivitet blir "desperat" om de plutselig får lite; selvfølgelig vil ikke en hund som er vandt til timesvis med trening, fysisk eller lydighet eller hva det skulle være, trives noe særlig med lange perioder med kun korte tisseturer, men de fleste hunder takler da helt fint en roligdag eller to. Man bør jo også vende hunden til at det ikke skjer kjempemye hver eneste dag, men at det av og til kommer dager eller kortere perioder med lite aktivitet. Det er vel ikke mange som aktiviserer hundene sine timesvis hver eneste dag uansett? Til og med de jeg kjenner som trener aktivt i flere grener og går masse tur har sofadager i blandt, og da tar hundene seg en sofadag de og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden likte jeg, da skjønner jeg at jeg er bra nok (selvom det ikke blir mange timer tur hver eneste dag) :whistle:
Hundene mine luftes i hagen morgen og kveld, dvs dogåing og lek på ca halvannet mål plen. De får også en skogstur hvor de løper løs. Om vi jogger, sykler, rusler eller går ski ved siden av varierer veldig . men de skal hvertfall få brukt kroppen selvom vi bare går kort i km.

På helt rolige dager, f eks ved sykdom, kan det begrenses til bare hagetrim uten at de stresser eller mistrives av den grunn.

Syns det er deilig med fleksible hunder som både kan være helt i ro inne, samtidig som de elsker tur og aktivitet i varierende grad.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine går to turer om dagen. En om morgenen før jobb og en om ettermiddag/kveld. De er på ca 25-40 min. Det er standard hver dag. I helger og ferier blir det ofte flere langturer/løslipp, at vi er ute noen timer.

Har stor hage så hundene får løpt litt der hver dag.

Daffedager /dårlig vær etc. blir det kun de to gåturene. Jeg har samboer så han tar en av turene, sådet er kjekt. Er ikke så glad i disse rundene våre, kjedelig, er mere glad i å gå skogs og fjellturer eller bare være ute så når jeg har mer tid eller at det er fint vær blir det mer av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går hovedsaklig 1 tur om dagen, denne turen ligger gjerne på ca 1 time. intensitet varierer. Noen dager kan jeg gå en tur som tar 30min i høy intesitet, dagen etter kan jeg gå samme turen og bruke 1 time i tusletempo. Prøver å variere hva slags underlag vi går på, men ikke alltid like lett når man ikke har bil eller lappen selv, så blir dessverre mye asvalt.

Ellers i døgnet får han gå ut på do i bånd utenfor huset, eller så tar jeg meg en svipptur til postkassen/rundt nabolaget. Alt ettersom.

Når jeg jobbet i stall/på gård var han ute i 6timer daglig hvorav ca 1 time av disse ble brukt til gåing/reising til og fra(10min med buss resten gåing). Da ble det lite tur utenom må jeg innrømme mer løsslipp med svigers sin bikkje på kveldene, men han fikk brukt seg en del iløpet av de 5 timene på jobb. Noen ganger var vi på skogsbeitet og saget ned busker, andre dager jobbet vi omtrent kun i stallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer vi også veldig, både i type tur, lengde og varighet. F.eks - i går var vi ute i skogen i fire timer, gikk 9 km og Ozu løp løs i skogen hele tiden. I dag har vi gått en runde på 3 km, 45 minutter, hvorav ca 1/3 av turen kan han gå løs. Noen ganger går vi tusleturer i bånd hvor han får snuse og ta seg tid, andre ganger har jeg joggeintervaller og han får da bare løpe med meg, ingen stopp bortsett fra nødvendig tissing.

Den runden på 3 km er den minste jeg gir ham per dag, og jeg synes egentlig den er litt i underkant. De eneste gangene han kun får tisseturer er når vi begge er syke. I høst gikk jeg veldig mye, og kunne gjerne være ute 2-2,5 timer flere ganger i uken. Etter det ble "mørketid" så er det som regel den 3 km-runden i ukedagene, også blir det lengre skogsturer i helgene. Regner med turene i hverdagen blir litt lenger nå som det går mot lysere tider.

Med tanke på at om man går tur/er i aktivitet med hunden èn time om dagen, så betyr det at den ikke har så mye å gjøre på de 23 andre timene, så synes jeg ikke èn time er så mye.

I tillegg til dette trener vi LP fast en til to ganger i uka, fellestreninger. Vi trener også spor innimellom, samt jeg legger inn litt LP-treninger på de fleste turer.

Ozu får dermed, etter min mening, en god blanding av frislipp, mental aktivisering og fysisk mosjon som passer til hans rase og aktivitetsnivå. (Han får kortere tisseturer morgen og kveld i tillegg, selvsagt). Personlig synes jeg ikke det er mange hunder som bør få særlig mindre enn det jeg gir min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ikke dere tro at jeg er veldig giddelaus og ikke gidder å gå tur med hunden min, for jeg går tur og jeg bruker han. Men det er ikke alltid fysisk. Vi trener mye på triks og slikt inne og ute når vi er på grusbanen. Når vi går tur i fjellet så er det på min 1,5 timer. Da går han laus, så han går/springer i sitt egent tempo. Vi er veldig aktive, men det er dager der vi er mindre aktive også. Så jeg kan kjenne meg igjen hos noen av dere her.

Grunnen til innlegget var i hovedsak en diskusjon mellom meg og stemoren min :) Så ville vite hva dere mener :)

Men man trenger ikke å venne på en hund at den skal ha hviledager - det kommer naturlig med vær, vind og sykdom. Det er ikke noe man trenger å trene på.

Jeg hverken venner eller trener hunden på daffedag, haha :) Var ikke meningen at det skulle høres slik ut :P

Men han blir 1 år om 2,5 uker, så da skal vi røntge han for HD/AD og så skal vi begynne med agility! Har også trent aktivt med spor men har ikke blitt så mye av det i det siste.

Veldig kjekt å lese alle svarene deres! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går vi ca 3 turer om dagen, noen ganger blir det 4.

Morgenturen er alt fra 1time og oppover.

Går så mye som mulig i skog og annet variert terreng, passer på at turene ikke blir de samme flere dager i strekk.

(Jeg har hund med bein problemer, så hun skal ha variert terreng, det gjelder vel også egentlig alle hunder)

Ettermiddagsturen legger jeg litt opp etter hva vi gjorde på morgenturen, var den "kort" så blir det lengre ettermiddagstur, men den er som regel alltid på over 1 1/2time.

På ettermiddagsturene våre går vi ofte turer sammen min venninne og hennes hund, så da får Chicka lekt litt og har selskap på turen av en annen hund.

Kveldsturen går jeg rett før vi skal legge oss.

Her kommer det også litt ann på hva vi gjorde på før på dagen, var vi på en tur som hun måtte bruke seg mye så syntes jeg det er viktig at hun får gått litt for å løse opp i muskler og ellers i kroppen, på disse turene går hun oftest løs, men får ikke lov til å herje.

Turen tar ca 45min-1time, alt etter hvor vi går og hvordan hun ser og kjennes ut i løpet av turen.

Har dagen vært uten store anstrengelser, men vanlig lengde på turene, så går vi også ca 45min-1time.

På disse turene går hun også mye løs og får lov til å løpe og herje mer, noen ganger legger jeg inn at vi trener et par freestyle momenter, bare for gøy.

Og noen ganger så er begge giddalause og går bort til skråningen hvor hun gjør fra seg og hjem igjen, den turen er på max 1000meter ;)

Chicka har alltid fått mye mosjon fordi hun har vært veldig aktiv og jeg har en sykdom som jeg syntes blir bedre når jeg er mye ute og går.

Selv om hun er vant med mye aktivitet daglig så blir hun en skikkelig dorsk hund når jeg er syk, da ligger hun bare og sover.

Jeg lå på sykehuset i 1mnd en gang og da bodde hun hos min mormor som da var 78år.

De var kjempe flinke og gikk på tur 3ganger om dagen, også var mormor med Chicka ned i hagen (hadde ikke gjerde rundt tomten) en gang om dagen, da fikk hun løpe og gjøre akkurat som hun ville.

Selv om turene ikke ble så lange, de var vel ute ca 45min hver gang, så var det nok for Chicka, hun gikk liksom inn i "bestemor modus" :)

Da jeg kom hjem var det full fart igjen...

Jeg syntes at en hund skal få en tur på minst en time hver dag, også syntes jeg de burde få to do turer på iallefall 30-45min hver gang.

En hund trenger, akkurat som oss mennesker, mosjon for å ha en sunn kropp å leve i.

Og den opplever mye når den kommer ut ca 3turer om dagen, man må tenke etter hvor mange timer hunden er inaktiv i løpet av døgnets 24timer, altfor mange hunder lever dessverre et veldig kjedelig liv :(

(Og ikke skjønner jeg hvorfor de skal ha hund når de ikke aktiviserer den, har man hund så får man jammen ta seg selv i nakken, gå ut og trene hunden sin ;) Kan ikke skjønne at folk har samvittighet til å ikke gå gode turer med hunden sin, jeg hadde fått skikkelig dårlig samvittighet av det, det er ikke noe liv for en hund og være inaktiv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt (og synes det høres logisk ut) at om man lar hunden bli vandt til å gå flere timers tur hver dag, eller flere ganger til dagen, da blir den vant med dette nivået av fysisk aktivitet og krever da dette hver dag. Om man da en dag klke har sjans å gå en tur pga sykdom eller noe annet så vil hunden bli desperat pga at han ikke får sin daglige dose av fysisk aktivitet.

Er dette sant?

Gjelder ikke mine hunder, i hvert fall. De klarer fint 4-5 timers turer to-tre dager på rad, er vant til mye tur, men går aldri på veggen om det blir 3-4-5 rolige dager.

EDIT: Har ingen regler på hvor mye tur jeg går med hundene. Alt etter lyst og dagsform.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går hovedsaklig 1 tur om dagen, denne turen ligger gjerne på ca 1 time. intensitet varierer. Noen dager kan jeg gå en tur som tar 30min i høy intesitet, dagen etter kan jeg gå samme turen og bruke 1 time i tusletempo. Prøver å variere hva slags underlag vi går på, men ikke alltid like lett når man ikke har bil eller lappen selv, så blir dessverre mye asvalt.

Ellers i døgnet får han gå ut på do i bånd utenfor huset, eller så tar jeg meg en svipptur til postkassen/rundt nabolaget. Alt ettersom.

Når jeg jobbet i stall/på gård var han ute i 6timer daglig hvorav ca 1 time av disse ble brukt til gåing/reising til og fra(10min med buss resten gåing). Da ble det lite tur utenom må jeg innrømme mer løsslipp med svigers sin bikkje på kveldene, men han fikk brukt seg en del iløpet av de 5 timene på jobb. Noen ganger var vi på skogsbeitet og saget ned busker, andre dager jobbet vi omtrent kun i stallen.

Jeg syntes at en hund skal få en tur på minst en time hver dag, også syntes jeg de burde få to do turer på iallefall 30-45min hver gang.

En hund trenger, akkurat som oss mennesker, mosjon for å ha en sunn kropp å leve i.

Og den opplever mye når den kommer ut ca 3turer om dagen, man må tenke etter hvor mange timer hunden er inaktiv i løpet av døgnets 24timer, altfor mange hunder lever dessverre et veldig kjedelig liv :(

(Og ikke skjønner jeg hvorfor de skal ha hund når de ikke aktiviserer den, har man hund så får man jammen ta seg selv i nakken, gå ut og trene hunden sin ;) Kan ikke skjønne at folk har samvittighet til å ikke gå gode turer med hunden sin, jeg hadde fått skikkelig dårlig samvittighet av det, det er ikke noe liv for en hund og være inaktiv)

Vet du ikke sikter til noen her, at det kun er en generell mening, men føler for å utdype.

Jeg selv er veldig inaktiv om dagen, den turen bikkja får om dagen er den trimmen jeg selv får. Mye asvalt turer og mye i ro sitting har ført til noen kraftige muskel/ledd issues i kroppen min, som gjør det vanskelig for meg å bevege meg. Føler meg som en 90åring når jeg står opp om morgenen, i realiteten er jeg 20. Har tidligere i mer aktive tider med hest osv feilbelastet ryggen og jeg er nå fryktelig redd for å kjøre kroppen min helt skakk :hmm::no: Skal starte skikkelig opp hos fysio snart og håper på å få gode øvelser av han sånn at jeg vet hva jeg skal gjøre for å ikke ødelegge noe mer. Skulle så absolutt gått til PT også, men virker som en veldig oppegående gjeng hos fysioen som har godt fokus på riktig trening og ikke "bare" manipulering av muskler/ "masasje" (Og i tillegg stopper økonomien meg).

Moralen her blir vel: Tren, gå turer, men har du underliggende plager i bevegelsesmøsnter/skjelett. Gå til fagfolk før man er ute på kjøret. DET har i hvert fall jeg lært nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variasjon-variasjon-variasjon, her er det alt fra hele dager med aktivitet i mentalt/fysisk til nadda-zipp-nothing. :) 

Her er det også slik :-P alt avhengig av form, tid, andre ting, alt mulig.

Ingen Super fast rutine på så så mye og så så ofte slik min mor hadde i alle år og praktiserer når hun besøker oss :-P da må pi så så mye før vi kan kjøre noe sted :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det er en del variasjon her hjemme også. Som regel får de tur hver dag, men her også er det dager med bare hagelufting for å tisse og bæsje :) Når Alice har blitt røntget kjører vi på med mer hardere aktiviteter også som sykkelturer, kløvturer og trekke kjetting turer :) Ser ikke problemet med å ha noen hviledager i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rocket Hva skal jeg utdype? Det står der hva jeg mener ;)

Ved sykdom så er det ikke så mye man får gjort, og det skrev jeg vel i innlegget også, iom at Chicka har vært hos mormor i lang tid mens jeg har hatt sykehusopphold pga magen og immunsvikten, og der fikk hun ikke lange turer, men allikevel så var det aktivt inne hos mormor med folk som kom og gikk osv (hun bodde i generasjons bolig, hun øverst, mamma i første og broren min i kjeller).

Har selv til tider store leddsmerter, daglige murringer (derfor jeg må gå mye med hunden, selv om det værker i leddene, gjelder å ikke stivne), går på kortison hver dag og har veldig sterke smertestillende mot smertene.

Selv har jeg vært mye syk hele livet, men har allikevel ikke blitt dullet bort av mamma, *opp igjen* var standard setning i min oppvekst og jeg har lært så mye av det.

(Når det gjelder deg, så må du huske at du har en stor sorg å passe på, det er ikke lett å komme seg opp rett etter det, du må ta tiden din, også jobbe med leddene dine når du er klar for det ;) )

Jeg mener at det ikke er bra om man er FRISK og stadig gir hunden for lite mosjon, man har skaffet seg et ansvar og da må man ta det og ikke bare de første ukene pga det er gøy.

Livet forandrer seg og noen ganger får man ikke gjort så mye som man ønsker, men om man gir hunden lite alltid, da skurrer det for meg ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også variasjon fra dag til dag, og uke til uke. Friukene mine blir det mer aktivitet på de enn arbeidsukene mine, siden jeg har lange vakter. Men sånn er vel livet for de fleste hundene som har eiere i jobb.

Men jeg trur mange hunder setter stor pris på variasjon også. Ikke bare å få flest antall kilometere eller minutter under beina. Mine virker som de er like fornøyd med en tur på fem timer, som en på en time, treningsøkt, svømmeøkt sommerstid, løpetur eller hva jeg måtte finne på med de. Rolige dager de dagene jeg er syk er ikke noe problem heller. Men jeg orker ikke et hundehold som baserer seg på klokka uansett. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får 3 turer. En kort tissetur på morgningen, før jeg drar på jobb. Den er på ca 10-15 min.

Så får han tur med en gang jeg kommer hjem fra jobb. Den er på minimum 1 time. Er vi i skogen, blir det gjerne lenger og da er han ofte løs :)

Så får han en kort tissetur på kvelden, før vi legger oss. Den er også på ca 10-15 min.

I tillegg er vi en del ute i hagen og leker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...