Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikring av eldre hund


ToneS
 Share

Recommended Posts

Maja (11 år) har vært forsikret gjennom Gjensidige og forsikringen hennes utgikk i høst. De forsikrer ikke eldre hunder der (slik jeg forstod det). Jeg tenker nå på å forsikre henne via Agria. Jeg satser jo på at hun skal leve i flere år til, og det hadde vært kjekt med ei forsikring i bakhånd hvis noe skulle hende. Men så er det noen som sier at det ikke er noen vits. "Hvis noe så alvorlig hender at det blir store operasjoner osv osv så er det kanskje ikke noe poeng i operasjon når hun er så gammel..?" Små skader og slikt dekker jeg jo selv, det koster ikke så mye. Også er jeg usikker å hvordan (eller hvis jeg får det i det hele tatt) det blir med livsforsikring?

Hva mener dere, er det noe "vits" i å forsikre så gamle hunder? Forsikrer du hunden din hele livet dens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min eldste hund gikk forsikringen ut den dagen han fylte 10.

Vi ringte rundt til andre forsikringsselskaper og spurte litt om dette og de sa at det ikke var noen vits i å forsikre så gamle hunder.

Forsikringen kom visst til å bli like dyr som evt. oprasjoner, medisiner osv.

I tillegg hvis hunden blir skikkelig dårlig så er det kanskje best å la den slippe når den er såpass gammel?

Men samtidig synes jeg det er litt skummelt når han ikke er forsikret lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har vel slik policy, at de enten ikke forsikrer i det hele tatt eller at det blir veldig begrenset. Livsforsikring på en gammel hund høres ut som en veldig dårlig deal for forsikringsselskapet...

Jeg har ikke kommet dit at jeg har måttet ta standpunkt til slikt enda, hadde jo selvfølgelig vært kjekt med forsikring som dekker evt skader/sykdommer som er alvorlige/langdrygde nok til at det koster en del, men ikke verre enn at man føler at hunden tåler det. Men livsforsikring og forsikring for operasjoner osv ser ikke jeg behovet for.

Men igjen så kan man jo llike greit spare litt da så tar man det selv om det oppstår noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det går via Agria i allefall, men da blir det med et "agria senior" tillegg. Jeg klarer virkelig ikke å bestemme meg. Jeg syns det er behagelig og trygt å være forsikret, men samtidig.. Hvis noe alvorlig hender, som betyr store operasjoner og lang rekonvalesenstid med stor sjanse for at det ikke går bra. Er det da det beste for henne å gjennom noe slikt i en slik alder? Og livsforsikring er ikke noe viktig for meg nå uansett, har jo hatt henne i 11 og selv om jeg gjerne skulle ha hatt henne i 11 år til så er jeg jo såpass oppegående at jeg forstår at det ikke er mulig.. Kjenner det er vanskelig å ta valget om å betale rundt 2000 kr hver år for senior forsikring. Når jeg kan legge av de pengene til veterinær behandlinger. Det går kanskje litt opp i opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det går via Agria i allefall, men da blir det med et "agria senior" tillegg. Jeg klarer virkelig ikke å bestemme meg. Jeg syns det er behagelig og trygt å være forsikret, men samtidig.. Hvis noe alvorlig hender, som betyr store operasjoner og lang rekonvalesenstid med stor sjanse for at det ikke går bra. Er det da det beste for henne å gjennom noe slikt i en slik alder? Og livsforsikring er ikke noe viktig for meg nå uansett, har jo hatt henne i 11 og selv om jeg gjerne skulle ha hatt henne i 11 år til så er jeg jo såpass oppegående at jeg forstår at det ikke er mulig.. Kjenner det er vanskelig å ta valget om å betale rundt 2000 kr hver år for senior forsikring. Når jeg kan legge av de pengene til veterinær behandlinger. Det går kanskje litt opp i opp?

Ja, det er nok det beste å legge av de pengene da hvis det skulle skje noe.

Det er jo større sjanse for at det ikke går bra når de er så gamle og da er det dumt å ha betalt en dyr forsikring, så jeg ville nok lagt av de pengene til hvis det skulle skjedd noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett betalt 2000 i året for forsikring. Man vet aldri når man får bruk for det. Vi har selv, på i overkant av to mnd, fått dekket såpass mye fra agria, at alt vi har betalt i forsikring de årene vi har hatt tispa vår, har vi nå fått "tilbake". Vi har til sammen betalt ca 4000 i forsikring hele hennes liv (fire år gammel), mens bare disse mnd har agria dekket rundt 10-15 000!
om vi hadde lagt av 2000 hvert år, så hadde vi allikevel ikke vært oppe i det vi hadde måttet ut med, om vi ikke hadde forsikring..

Nå skal vi ta ct eller mri-scan av Shensi i tillegg, og med agria får vi nå gunstigere pris, ettersom de har, som de selv sier, inngått banebrytende avtale med VetScan
(Kilde: http://www.agria.no/agria/artikkel/agria-dyreforsikring-inngar-banebrytende-avtale-med-vetscan-as )
Hadde vi ikke hatt agria, hadde prisen blitt en helt annen.

Så, ja! Selv om det er en "gammel" hund (har selv en på litt over 10, og ser ikke på han som gammel), så er det sjanser for at det kan lønne seg veldig :) Forsikringen til 10åringen vår koster rundt 2000 året. Men aldri om jeg hadde turt å droppa forsikringen. Med den, så vet jeg i det minste at ved mange sykdommer, så vil vi tjene veldig på å ha agria i ryggen!

Edit: Vi har selvfølgelig en trygg og relativt stor buffer i tillegg! Noe jeg synes er viktig, selv om dyrene er forsikret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har ikke Agria aldersbegrensning på hvor lenge en kan ha veterinærforsikring på hund. Etter en viss alder (senior), mister en jo 5000 kroner per år i forsikringspremien på veterinærforsikringen, men betaler det samme + seniortillegget. Hvis du har et forsikringsbeløp på 45 000 kroner i veterinær, så stopper det på 25 000 kroner og der beholdes beløpet. Har du forsikret for 25 000, så stanser det nede på 10 000 kroner. Jeg tror ikke jeg ville betalt mye i året for "bare" 10 000 kroner i forsikringsbeløp.

Det jeg har merket koster skjorta hos veterinæren, det er utredninger. Det kan fort bli veldig dyrt. Det er jo mange tilstander som ikke krever svære operasjoner, lang opptrening og så videre, men kan likevel koste mye penger for å finne ut hva som er galt og hvilken videre behandling. Ganske alvorlige ting kan også ha enkle og billige medisinske løsninger, men koster mye å utrede og/eller krever mange kontroller og oppfølging av veterinæren etterpå. Oppi alt kan du også oppleve at det kommer flere småting som krever veterinærbesøk, som også ville ha gått på en forsikring. Som du kanskje merker så mener jeg en forsikring er gull verdt :) ...også på eldre hunder. Og spesielt hvis en ikke sitter med 20 - 30 000 kroner som en kan avse til veterinærutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å si opp forsikringen på tolvåringen min år når premien gikk opp styggmye (tror den gikk opp med 1500 kr eller noe sånt). Jeg gjorde det ikke, og i høst fikk vi bruk for den. Han ble operert for 37.000,-, om ikke Agria hadde dekket 25.000,-, ville han nok ikke vært i live i dag. Så jeg er ihvertfall fryktelig glad for at vi ikke valgte å si opp, kommer til å ha dyra mine forsikra til de tar kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka er straks 12år og hun er forsikret i Agria.

Det jeg har merket de siste årene er at forsikringsbeløpet på skader har gått ned og premien opp.

Jeg ville valgt å forsikre hun, selv klarer jeg ikke å ha dyr uten å ha det forsikret, selv om jeg har en ganske stor buffer øremerket til hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Det blir nok sikkert til at jeg forsikrer henne, om ikke annet for å ha den sikkerheten i bakhodet. Hun har jo ikke egentlig trengt forsikringen sin siden hun var rundt året, men det betyr jo ikke at vi kan få bruk for den i de kommende årene.

Gjensidige har forsikring livet ut på hunden ( Gjensidige +) men livsforsikringen opphører det året de fyller 10 år.

Hmm. Da må jeg undersøke litt mer. Kanskje hun faktisk er forsikret.. Hadde tatt seg ut med dobbel forsikring... :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at det ikke var noen mulighet for forsikring etter 10 år.

Er dette en spesiell forsikring da?

Ja, Gjensidige + har jeg skrevet :) Jeg har forsikring ut livet på mine 3. Kun tyveri/bortkomst og livsforsikringen som opphører det året hunden fyller 10 år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...