Gå til innhold
Hundesonen.no

På det fjerde skal det skje? - Foenix er parret


SFX
 Share

Recommended Posts

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg hadde tenkt til å ha litt is i magen og avvente til eventuelt etter ultralyd, men tisper som går tom er en del av oppdretterhverdagen, så får vi se hvor lenge denne tråden har livets rett. Etter a

Du må ha lest litt fort, for Foenix var to og et halvt år gammel i jula, og ble parret for første gang nå - men hennes mor har gått tom flere ganger. Jeg skal selvfølgelig prøve igjen - som jeg gjorde

Jeg må liksom innom denne tråden for å se om det er noen utvikling, det er kanskje bittelitt tidlig ennå?

Spennende! Håper alt går som det skal :D

Det gjør jeg også!

Foenix hadde en omfattende operasjon i 2012 etter at hun spiste ting som ikke skal spises. Kirurgen så ikke noe i veien for at jeg parret henne, men hvis det blir keisersnitt på første kullet burde jeg vurdere om hun skal ha et kull til, siden hun da har hatt to store operasjoner i mageområdet. En anbefaler jo bare to keisersnitt, så 2012-operasjonen bør telle som ett, mente kirurgen.

Men hun skal bli drektig og føde naturlig, dermed basta. Det er bare jeg som er stuck i min worst case scenario-tenkegang...

Lykke til, gleder meg til å følge dette videre :Grin:

Tusen takk!

Enda mer å følge med på jo! Og jeg er sikker på at det der var en lykkestein! (Og flirte meg ihjel av forplantningen oppå steinen.. minnet meg om den gangen jeg hadde undulater som på liv og død skulle parre seg oppå husken sin, hannen klamret seg fast etter beste evne mens de husket vildt frem og tilbake - men det ble da undulatunger av det!)

Tvi tvi tvi SFX!

Præhæhæ, godt å høre at andre dyr kan få avleggere selv om de tester ut deres versjon av Kama Sutra i unnfangelsesøyeblikket! :D

I høyden er vel helt naturlig? Disse to valgte toppen av trappen da det var høyeste sted tilgjengelig. Vi sperret av området med fjellknauser og det hele. De har hatt mang en parring på toppen av fjellet sitt. :PBilde-1.jpg

Edit: Men selvfølgelig er det en lykkestein! :D

Men de hadde i hvert fall litt plass, det ble fryktelig trangt på den steinen for Arax og Foenix. Han sto jo med rumpa oppi ei buske! På første parring var det ikke plass til å snu ham, så han samlet frambeina på samme side av kroppen hennes og bare sklei av, også hang de i en tett V, om du skjønner, mens de nusset og vasket hverandres fjes.

Krysser fingrene for små bernerbamser i Gardemomme by om en 10 ukers tid :ahappy:

EDIT: haha.. De blir født i uke 10, ikke om 10 ukers tid.. Det er seint, kan jeg skylde på det? :lol:

Mine hunder er så spesielle at de har sin egen drektighetssyklus :D

X_('-')_x <~ fingerspissene krysset :D

Nice!

Masse lykke til og vi krysser alt vi har for at det kommer mange berner valper i uke 10 :D Også håper jeg at jeg kan komme og kose med de søte små når de er gamle nok :wub:

Selvfølgelig, besøk er alltid koselig, og jeg synes det er ekstra morsomt med folk som har hatt kull av andre raser så en kan diskutere forskjeller og se ulike ting. Jeg flipper jo nesten ut når jeg ser kelpiene til Jeanette, de får jo mine valper til å virke dopet og evneveike i sammenligning, fordi de utvikler mobilitet "noe" kjappere :D

Masse lykke til! Tipper 5 bebiser! 3 tisper og 2 hannhunder! :)

Jeg har fem navn jeg veldig gjerne vil bruke (og seks navn til jeg godt kan bruke), så den er grei ;)

For en kjekk kavaler! :wub:

Lykke til med valper, vi krysser fingre og tær :ahappy:

Arax'en er superkjekk! Veldig artig å falle for en valp på fire-fem uker, se ham utvikle seg, og se at han ble bedre enn håpet.

Det gjorde jeg med Foenix' pappa også - så et bilde av ham som syv uker gammel, smeltet totalt, fulgte utviklingen hans, og blir mer og mer forelsket for hver gang jeg ser ham.

Åååh...! bernervalper :wub:

Ekle, ekle saker, grøsse...

Nydelige, "lille" gulle-Foenix! Hun kommer til å få så mange pene og skjønne bebiser, atte! Du henter meg på Dal når jeg kommer for å hilse på, sant? :D

Selvfølgelig, Dal eller Jessheim, vi er fleksible :D

Foenix ble veldig fort voksen :blink: Hvem har lært henne å være en kurtise? Eller kanskje det bare er jeg som har levd i fornektelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, dette var spennende. Ønsker virkelig lykke til her altså. Og jeg kjenner nå på magefølelsen atte..det kommer oddetalls antall valper.. fem eller sju, kjenner jeg! :thumbs:

Når kan du ta røntgen eller UL for å stadfeste om det er noe der? I slutten av januar? Eller skal du ta det? Blir superspennende å høre resultatet iallefall!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!! :D

Det er lett selvpining, å drive med oppdrett. Du er heldig, du har jo kommet så langt at du vet sikkert og uten tvil at Pim er drektig!

Oj, dette var spennende. Ønsker virkelig lykke til her altså. Og jeg kjenner nå på magefølelsen atte..det kommer oddetalls antall valper.. fem eller sju, kjenner jeg! :thumbs:

Når kan du ta røntgen eller UL for å stadfeste om det er noe der? I slutten av januar? Eller skal du ta det? Blir superspennende å høre resultatet iallefall!

Jeg liker magefølelsene til sonen, den er alltid så støttende og positiv *fnise*

Røntgen anbefales ikke tatt før 49. dag, fordi det må være tilstrekkelig med forbeining i skjelettet for å se de på røntgenbildet, så før dag 49 kan det være vanskelig å få fram valpene. Hvis hun er drektig, tar jeg røntgen - men så nærme fødsel som mulig, for å få et best mulig bilde. Antallet er jo viktig å vite for selve fødselen, for å vite at alle har kommet ut, jeg trenger ikke å vite i fjorten dager om hun får tre eller åtte.

Ultralyd kan vel taes allerede etter 21 dager, mener jeg, men det kan gi falskt resultat og er anbefalt å ta noe senere. Men etter dag 35 kan det være vanskelig å separere fosterblærene, og få et anslag på antall. Nå tar jeg UL primært for å bekrefte eller avkrefte drektighet, jeg trenger ikke vite i flere uker hvor mange som kommer.

Time for UL er bestilt, koordinert mot lønning og parringstidspunkt, hehehe.

Lykke til!

Tusen takk!

min magefølelse sier 7 valper :)

Jeg kan leve med det ;)

Åå så spennende, håper det blir et flott valpekull! (Det må det bare med de foreldrene :drool: )

Tusen takk! Berner er en rase med vidt spekter i type, så kombinasjonen jeg har gjort er ikke nødvendigvis den tekoppen alle andre foretrekker, men nå gjør jeg kombinasjoner for min del og for det jeg mener er bra for rasen, så jeg er fornøyd med koblingen av disse to og linjene.

Så spennede! :D :D Jeg gjetter 6 valper! 3 hanner og 3 tisper :ahappy:

Partall er jo greit, for da kan en forholde seg til to og to uten at det blir en til overs. Men jeg er ikke kresen. Jeg tar det jeg får. Som om jeg har noe valg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Da jeg skulle få meg egen hund første gang, vurderte jeg berner. Skulle drive med redning og var og besøkte en kjekk bernerhanhund i nærområdet. Han hadde reddet eierne sine ut fra et brennende hus og var blitt en litt lokal helt :) Superfin hund! Det ble aussie i stedenfor bla pga størrelsen, men bernere har fått en liten ekstra plass i hjertet mitt etter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Da jeg skulle få meg egen hund første gang, vurderte jeg berner. Skulle drive med redning og var og besøkte en kjekk bernerhanhund i nærområdet. Han hadde reddet eierne sine ut fra et brennende hus og var blitt en litt lokal helt :) Superfin hund! Det ble aussie i stedenfor bla pga størrelsen, men bernere har fått en liten ekstra plass i hjertet mitt etter det :)

Åh, da besøkte du sikkert Theodor, Siv og Dag? Han ble årets bragdhund i NKK i 2001, med pokal og spotlight og heder og ære på vinnerutstillingen i Vikingskipet, husker jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, da besøkte du sikkert Theodor, Siv og Dag? Han ble årets bragdhund i NKK i 2001, med pokal og spotlight og heder og ære på vinnerutstillingen i Vikingskipet, husker jeg.

Dette var i 99, tror jeg, jeg husker ikke hva noen av dem het, desverre. Men så gøy hvis han ble årets bragdhund!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror huset brant samme år som han fikk prisen, men jeg kan huske feil. Dette er hjemmesiden til eierne.

Ja, det må jo være dem. Hvilken annen berner i Salangen reddet ut eierne sine fra et brennende hus, liksom :D Når jeg tenker meg om, var det ikke i 99, det må ha vært i 2000 eller 2001 og det var min andre rase jeg vurderte, ikke første *alzheimer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må jo være dem. Hvilken annen berner i Salangen reddet ut eierne sine fra et brennende hus, liksom :D Når jeg tenker meg om, var det ikke i 99, det må ha vært i 2000 eller 2001 og det var min andre rase jeg vurderte, ikke første *alzheimer*

LOL, ja, jeg har da hørt om flere bernere som gjør slike heltedåder, men det er spredt utover i hele verden, og ikke konsentrert til Salangen :D

Fun fact: Foenix' tante eies av noen som har hatt en rekke miniatyrhundraser, men de klarte aldri å gi slipp på den ømme plassen i hjertet som berneren hadde fått, etter at de ble angrepet av noen mennesker og en kompis' berner klarte å skremme dem alle bort før det gikk galt. Så dermed ble det berner i heimen der til slutt, og enda en berner, og bernerkull.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arax'en er superkjekk! Veldig artig å falle for en valp på fire-fem uker, se ham utvikle seg, og se at han ble bedre enn håpet.

Det gjorde jeg med Foenix' pappa også - så et bilde av ham som syv uker gammel, smeltet totalt, fulgte utviklingen hans, og blir mer og mer forelsket for hver gang jeg ser ham.

Å så morro! A dream come true :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så morro! A dream come true :ahappy:

Ja, og det er linjer jeg har likt i snart 12 år, så jeg vet hva jeg vil ha :D

Bare til info, så blir det fem valper av det derre der.

Den er grei :D

Alle andre tar feil. Hun skal ta igjen for at det første kullet til mor var kun tre valper, i tillegg til alle gangene mor gikk tom.

11 valper. Åtte tisper og tre hanner. :aww:

Jeg trykket liker selv om jeg ikke er helt overbevist om at jeg gjør det. 11 er mange for en førstegangsfødende på vinteren, og mormora hennes var superfertil som ga slike store kull, så det kan slå til. Men vi tar det som kommer, jeg dytter jo ikke noen inn igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, håper alt går på skinner denne gangen :)

Tusen takk, jeg håper også det. Selv om en lærer mye for hver parringsrunde, hadde det vært hyggelig om det kom valper ut av noen av disse parringene... Og siden Foenix hittil har gått drøye 11 måneder mellom sine to løpetider, blir det grusomt lenge å vente om hun skal gå tom nå.

Men kremt, da kan det jo hende det dukker opp en valp i heimen fra annet steds, en har jo gjerne planer langt ut i alfabetet...

Ti valper,ei tispe resten hanner. :dog_running: :dog_running: Åtte av dem var helt svarte drømte jeg i natt :cat:

Det liker jeg IKKE.

Dust!

Jeg må liksom innom denne tråden for å se om det er noen utvikling, det er kanskje bittelitt tidlig ennå? :P

LOL, nei, ikke direkte mye å melde om enda, utover at jeg sikler på valpekassedekorasjoner (shitviktig), lurer på å sette opp kompostgjerde i hagen i morgen, og synes dyret er fryktelig klengete og kosete for tiden. Men det kan være fordi jeg er sliten etter jula, og ikke orker så mye bikkjemas nå... Hun får jo kos, men hun må vel ikke sitte oppå meg hele tiden? Kan hun ikke bare ligge rolig i armkroken? Den har aldri kost halvhjertet, den der, hun er en kosegris og veldig "på" meg i alle situasjoner, så det er egentlig ingen endring, bare ønsketenkning.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...