Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva bør jeg huske på?


faalander
 Share

Recommended Posts

I morgen henter vi vår lille staffordshire bull terrier tispe på 8 uker! Jeg har skrevet en liste på ting jeg har funnet som er viktig og som bør huskes på. Noen innspill? :jump:

Hvordan skal jeg få valpen stueren?

  • Aldri bli sur hvis valpen gjør fra seg inne. Den vil ikke skjønne det.

  • Når valpen gjør fra seg ute, ros rikelig. Eventuelt gi en godbit.

  • Ta alltid med hunden ut etter den har sovet, lekt og spist.

  • Holde seg i nærheten av huset ved tisseturer.

  • Trapp ned på rosen og kosen etterhvert som valpen skjønner poenget.

    Hjemme alene

  • Begynn med svært korte tidsrom, feks. Ved at du går til et annet rom.

  • Start gradvis med å la valpen være hjemme alene. 10 min, 20 min osv.

  • Forskjellige tider på døgnet. Da blir ikke valpen redd feks. Mørket ute.

  • Gå alltid tilbake til valpen mens den er stille og rolig.

  • Ikke gi oppmerksomhet dersom valpen piper, bjeffer eller roper etter deg.

  • Gi valpen leker, da glemmer den som oftest at du går ifra den.

Viktig å huske på!

  • Sosialisering med både mennesker, ulike situasjoner og andre dyr.

  • Knurring, brøling og kanksje glefsing er hundespråk og helt normalt.

  • Venn hunden din til å bli tatt på, bli tittet i ørene, løftet på osv fra den er liten.

  • Ved hopping gis det null oppmerksomhet. Snu ryggen til og lat som ingenting.

  • Tren korte økter – tre til fem repetisjoner i hver økt er ofte nok. Flere ganger daglig.

  • Blir valpen for ivrig og høyrøstet, avbryter du straks leken og overser valpen til den har roet seg.

  • Overdreven pinnekasting, dragkamp og småslåssing kan lett medføre stress hos hunden og bør unngås.

  • Om valpen biter litt for hardt i deg, sier du høyt og tydelig “au”, trekker til deg hånden og går din vei.

  • Hvis valpen ikke er sulten, ta bort maten etter 10-15 minutter og tilby den ny mat ved neste fôring. Ikke tilby den godbiter i stedet for mat.

  • Velg et fôr som er riktig sammensatt, så trenger du ikke å tilsette fôret noe som helst. Unngå spesielt ekstra tilskudd av kalk, fosfor og A- og D-vitaminer, da dette kan skape helsemessige problemer!

  • Husk at valpen alltid skal ha fri tilgang på friskt drikkevann.

  • Hunden skal bades når den er skitten. Hyppig bading fjerner det naturlige fettlaget i hud og pels.

  • Det er viktig at klørne holdes korte, og de må derfor klippes med jevne mellomrom. Det er den tynne spissen på klørne som skal klippes bort.

  • Vaksiner: 7-9 uker, 3 mnd, 12-15 mnd, hvert tredje år.

Valpens utvikling

  • 7-8 uker

    ★ Særlig mottakelig for sosialisering til nye mennesker.

  • 9-10 uker
    ★ valpene kan bli forsiktige og ting som var interessant før kan plutselig bli

    «skumle». Dette går fort over!
    ★ Ikke press valpen. Da blir valpen bare redd for hele hendelsen og det kan kkvære vanskelig å lære at disse tingene ikke er «farlig».
    ★ Unngå at den utsettes for opplevelser som kan være skremmende de dagene ss det står på.

  • Fra valp til unghund
    ★ Stadiet mellom valp og voksen.

    ★ Overgangen fra unghund til voksen skjer ved kjønnsmodning.

    ★ Selv om sosialiseringsperioden er over, fortsetter sosialiseringen av hunden.

    ★ Ta den fortsatt med i forskjellige miljøer, la den treffe ulike hunder og folk og oppleve nye situasjoner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en liten Staffejævel :wub: Husk at når det står på som værst og du tror du har fått en Gremlings og ikke valp så går det over etterhvert, sånn ved 3 års alderen :lol:

Hvor kommer den lille jenta fra? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en liten Staffejævel :wub: Husk at når det står på som værst og du tror du har fått en Gremlings og ikke valp så går det over etterhvert, sånn ved 3 års alderen :lol:

Hvor kommer den lille jenta fra? :)

Hun kommer fra fredrikstad. Ingen kennel. Mor: Saintbull's Aggie Baggy Timbalo Yo

Far: Lovestaff Affordable Luxery. Faren er fra lovestaff.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer fra fredrikstad. Ingen kennel. Mor: Saintbull's Aggie Baggy Timbalo Yo

Far: Lovestaff Affordable Luxery. Faren er fra lovestaff.no :)

Har møtt faren et par ganger, sjarmerende fyr :) Lykke til :wub:

Viktig å trene ro, ro og ro. Da bestefar og far er en smule energiske :)

Red: Det er viktig å trene ro med de fleste Staffevalper, da det fort koker over i hodene på dem :)

Endret av Stineogstaffene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser ut som du har tenkt gjennom veldig mye. Husk å kose dere og ha det gøy sammen :) Som lucy sier, de vokser så fort opp, og plutselig savner du valpetiden. Slapp av, og NYT valpen din :ahappy: og ta MASSE bilder og film!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med valp! Du har mange frustrasjonsøyeblikk og enda flere gleder å se frem til :D

Og jeg digger at du har skrevet liste! Jeg var omtrent helt lik da jeg fikk min første valp (altså den jeg har nå) i hus :lol:

Om jeg kan ta meg den frihet å kommentere på punktene dine:

"Blir valpen for ivrig og høyrøstet, avbryter du straks leken og overser valpen til den har roet seg." Jeg sier ikke at dette er feil, men noen ganger klarer ikke valpen å roe seg ned selv. Da kan du f.eks. holde den fast på fanget til den er rolig, evt. sitte på gulvet med den mellom beina dine og stryke den med lange, jevne tak over ryggen, klø den i nakken eller på brystkassen etc.

"Venn hunden din til å bli tatt på, bli tittet i ørene, løftet på osv fra den er liten." Og i munnen, for å sjekke tennene.

Når det gjelder sosialisering er det også viktig, i tillegg til å la valpen være løs med andre snille hunder med godt språk, å lære den at man ikke skal bli venner med alle andre mennesker og hunder. Det kan derfor være greit å begrense hilsing på andre hunder i bånd.

Og kos deg MASSE! Jeg minnes at jeg holdt på å bli gal da min var liten, men akk, så søt han var – og det begynner jaggu å bli hund av han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne tilføye noe til fra min erfaring:

- ta hunden med på bilturer så ofte som mulig slik at hun kan bli vant til det og ikke er redd (veldig viktig når du må til dyrelege e.l.)

- det er kjempefin å gå på hundeskole - I hjemmelandet mitt har vi noe som kalles Hundebarnehage. Det er training for valper og naturligvis eierene deres. Da lærer du hvordan du kan traine med hunden din og lære hun grunnleggende kommando (ikke sikert om det heter så på norsk), f. eks. når hun skal sette seg, legge seg, gå til egen sengs og - veldig viktig - så kalt name game. Kall hunden din alltid med det samme navnet og belønne henne når hun kommer snart. Prøv først hjemme og når det går bra kan du prøve ute i hagen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...