Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor dyre klær er mer etiske enn billige...


Gjest
 Share

Recommended Posts

En ting er å boikotte 2 singleter for 99 på H&M. Man vet fra media at de produseres på fabrikker i Bangladesh som ikke er særlig gode arbeidsgivere. Men hvordan vet man at 2 singleter for 399 på en eller annen tilfeldig merkebutikk er laget et bedre sted?

Europa er også nevnt her. Nå er det helt riktig ganske ille i India, Thailand osv., men det er slett ikke alle europeiske fabrikker som har særlig gode arbeidsvilkår heller. Særlig de øst-europeiske landene har en del svin på skogen der.

Veldig mange har en del svin på skogen, men det er vel bedre å støtte da et firma i Øst-Europa som ikke lenker unger fast i vevestolen sine og der bygningene raser i hodet på de, enn å lukke øya og bare gi beng?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det så enkelt? Hva skjer om de asiatiske arbeiderene mister jobbene sine pga for lite etterspørsel? Hva er alternativene deres? Er boikott det beste vi kan gjøre for å bedre forholdene deres?

Det er ikke mulig å leve 100% etisk, dyrevennlig og miljøvennlig i dagens samfunn, dersom man ikke bor på en gård, dyrker all mat selv, lager egne klær og ikke eier noe elektronikk. I tillegg har v

Noen ganger er det så enkelt som å synliggjøre at stormberg kaprer kunder pga av politikken sin, og da vil andre kjeder også se verdien i å følge etter i samme fotspor. Makten ligger hos forbrukeren

Er det noen som har en oversikt over butikker med "normale" klær, ikke Stormberg, som i hovedsak er fritidsklær, tror jeg. Og som også har klær i store størrelser. Som da ikke bruker barn eller underbetalte arbeidere som beskrevet i et par innlegg, og som ikke driver dyreforsøk eller dyreplageri generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er jo et skikkelig vanskelig dilemma dette - for som mange har sagt før meg, hva er alternativet? Hva er alternativet til fattige asiatiske barn som jobber ti timers dager? Det er ikke skole og tre måltider, det er kanskje heller prostitusjon. Det er forferdelig at velstående europeiske bedrifter utnytter de svakere delene av befolkningen på denne måten, men kanskje det likevel for mange er bedre enn alternativet? Og da er boikott feil ende å begynne i tror jeg. Alle valg har konsekvenser. Det vi KAN gjøre er å kjøpe så mye brukt og second hand som mulig. Særlig fra bedrifter som er kjent for å ansatte mennesker som trenger nye sjanser og muligheter i livet. Det er tross alt en mye bedre utnyttelse av singleten til 49,90 enn om den blir kastet når du ikke vil bruke den lenger. I tillegg kan man engasjere seg i en organisasjon som jobber for å skape alternativer til slavedriften som drives på mange av storkonsernenes fabrikker. Eller, man kan finne alternative bedrifter å støtte, som denne :)

(For de som vil ha bittelitt mer info om fillerya: http://www.ukeavisenledelse.no/nyheter/neringsliv/filleryer-skaper-skoleplasser-i-pakistan-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tross alt en mye bedre utnyttelse av singleten til 49,90 enn om den blir kastet når du ikke vil bruke den lenger.

Den blir for billig for meg, stopper man etterspørselen stopper man produksjonen. Det er ikke slik at produksjonen stopper hvis vi "bare må fortsette". Bangladesh, India, Kina, Taiwan - alle er land som har mange andre muligheter for arbeiderene, de har eksistert lenge før hennes og mauritz, lindex, cubus og de andre lavpris-gigantene kom inn. Når de store selskapene kjøper seg inn i landsbygder og nærmest tvinger ungdommene inn i arbeid hos seg kommer de seg ikke unna. Uten klesgigantene ville ikke samfunnet sett ut som det gjør nå der. Andre beskjeftigelser som ikke har sjangs i havet mot storbedriftene hadde fått fritt spillerom, alle de marginale produksjonene blir skvisa ut. Korrupsjon, oppkjøp, lobbyisme - det er pill råttent tvert igjennom. For at vi skal ha singleter til 49,90. Urk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kvaliteten på Stormberg sine klær blitt bedre? Synes de i starten var ganske dårlige, både å ha på, men også hvor lenge de holdt. Nå er det jo fint at man kan levere inn klærne hos dem, så bruker de det på nytt, så sånn sett skader det kanskje ikke like mye at klærne deres evt. ikke har like lang holdbarhet som andre dyrere merker, men det går jo litt utover pengeboka når man må kjøpe nye klær fordi de første ikke holder. Nå synes jeg imidlertid å høre at flere er fornøyde med Stormberg og at klærne holder, så det er jo mulig det er blitt en bedring der.

Jeg og samboeren har veldig mye klær fra Stormberg, og jeg er veldig fornøyd med kvaliteten!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT kanskje, men var det noen som så dokumentaren nå nylig der en Amerikansk familie måtte klare seg uten ALT som var laget i Kina fra 1 til 29 desember?

Det ble et kjempeproblem for de både å leve normalt, og ikke minst å handle inn julegaver, da det meste vi gir barna våre kommer derfra, eller har deler som kommer derfra...

Vet du hva den dokumentaren het?

Jeg liker aa leve i min lille boble hvor alt er flott og fint og ingen har det vondt i verden. Mesteparten av tiden. For det gjoer at jeg klarer aa vaere positiv saa og si hele tiden og jeg blir ikke deprimert. Jeg tror jeg hadde blitt deprimert av aa tenkte paa hvor vondt mange har det i verden hele tiden. :(

Naa er jeg ute av den boblen for en liten periode. Interessant tema. Jeg har lett for aa kjoepe ting paa H&M, da jeg syns de har mye fint til en billig penge. Da blir det for meg som for RTL, enten valget om aa bruke det eller gaa naken. Men jeg proever aa begrense meg. Som TS sier. Ikke kjoepe impulskjoep. Jeg kjoeper ting som er planlagt. Jeg syns ogsaa det var en god ide aa byttehandle som en nevnte i traaden og det kunne vaert interessant aa proeve en gang. Jeg var nylig innom Fretex og det var jo faktisk en del klaer der som jeg kunne tenke meg :)

Jeg leverer alltid klaer jeg selv ikke oensker lengre til Fretex eller lignende. Jeg kaster det ikke med mindre det er helt oedelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...