Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor dyre klær er mer etiske enn billige...


Gjest
 Share

Recommended Posts

nettopp... Og igjen: kjernepoenget mitt er å være bevisst! Å undersøke. Vår Miele tørketrommel og vaskemaskin er made in germany, det undersøkte jeg eksplisitt :) det er DET jeg ønsker, at folk i det minste tenker over hvor produktet er produsert og hva det kan innebære. Et googlesøk tar tre sekunder inkludert scrolling :)

Jeg er helt enig i det du sier nå. Problemet er jo underlevrandørene... Ta CG, de sier de kjøper fjær fra en underlevrandør som er godkjent, men hvor henter de fjæra fra. For det er flere leverandører i systemet, noen må sørge for at gåsa får mat... Det er de på bånn det er vanskelig å undersøke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det så enkelt? Hva skjer om de asiatiske arbeiderene mister jobbene sine pga for lite etterspørsel? Hva er alternativene deres? Er boikott det beste vi kan gjøre for å bedre forholdene deres?

Det er ikke mulig å leve 100% etisk, dyrevennlig og miljøvennlig i dagens samfunn, dersom man ikke bor på en gård, dyrker all mat selv, lager egne klær og ikke eier noe elektronikk. I tillegg har v

Noen ganger er det så enkelt som å synliggjøre at stormberg kaprer kunder pga av politikken sin, og da vil andre kjeder også se verdien i å følge etter i samme fotspor. Makten ligger hos forbrukeren

Jeg er helt enig i det du sier nå. Problemet er jo underlevrandørene... Ta CG, de sier de kjøper fjær fra en underlevrandør som er godkjent, men hvor henter de fjæra fra. For det er flere leverandører i systemet, noen må sørge for at gåsa får mat... Det er de på bånn det er vanskelig å undersøke

Selvfølgelig er det vanskelig - man må nok være realistisk og akseptere at man ikke kan favne over alt. Da er vi tilbake på "gi opp alt og flytte ie t telt i skogen" (hvis det finnes telt som ikke er masseprodusert i asia da :P ). Vi får starte ett sted, og det er å prøve å handle inn europeiske/amerikanske produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT kanskje, men var det noen som så dokumentaren nå nylig der en Amerikansk familie måtte klare seg uten ALT som var laget i Kina fra 1 til 29 desember?

Det ble et kjempeproblem for de både å leve normalt, og ikke minst å handle inn julegaver, da det meste vi gir barna våre kommer derfra, eller har deler som kommer derfra...

Jeg må vel si at jeg styrer unna verstingene i klesbransjen når det gjelder dyrevelferd, som for eksempel Canada Goose .

Kunne virkelig ikke tenkt meg en jakke derfra!

Handler mye fra Stormberg, liker at de ansetter de som ofte faller utenfor i arbeidslivet.

I tillegg har de jo fornuftige priser..

Jeg tror at det rammer mer enn hjelper om vi slutter å handle klær som produseres av underbetalte fabrikkansatte i Asia da det jo ikke er andre jobber å få der nede.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det rammer mer enn hjelper om vi slutter å handle klær som produseres av underbetalte fabrikkansatte i Asia da det jo ikke er andre jobber å få der nede.

Kjenner jeg blir litt provosert av slike uttalelser. Kan du gi en kilde og konkrete eksempler som beviser det du sier? For det er for meg mer en antakelse og "noe du tror", mer enn faktiske forhold. Hvor har du hentet denne påstanden fra, og kan du linke oss til konkrete faktiske fortellinger om det?

Høres nesten ut som oljeselskapene som argumenterer om at det er så bra og flott å ha afrikanske arbeider på oljeplattformene utenfor vestlysten av afrika, for da får de jo en jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt provosert av slike uttalelser. Kan du gi en kilde og konkrete eksempler som beviser det du sier? For det er for meg mer en antakelse og "noe du tror", mer enn faktiske forhold. Hvor har du hentet denne påstanden fra, og kan du linke oss til konkrete faktiske fortellinger om det?

Høres nesten ut som oljeselskapene som argumenterer om at det er så bra og flott å ha afrikanske arbeider på oljeplattformene utenfor vestlysten av afrika, for da får de jo en jobb...

Hva er de faktiske forholdene da? Siden jeg antar du da VET at faktiske forhold er at de får bedre arbeidsforhold dersom folk slutter å kjøpe produktene de produserer?

Kan ikke resultatet være at de får bedre vilkår? Eller er det kun jobb eller ikke jobb som er alternativet?

Det kan vel like gjerne være resultatet det, som at de mister jobben. Jeg vet ikke. Jeg stiller spørsmål ved det. Jeg tror at ved å kun boikotte produktene så forsvinner arbeidsplassene. Om man vil bedre arbeidsforholdene bør man heller stille spørsmål til kjedene som selger produktene, tydeliggjøre HVORFOR man boikotter dem eller visse produkter, og legge press på dem for å gjøre grundigere undersøkelser på hvor produktene deres kommer fra. For jeg tror slett ikke alle kjedebutikkene/importørene alltid sjekker forholdene, men tar for godt uttalelser fra de som selger produktene. Og selvfølgelig vil ikke de fortelle at produktene blir produsert ved at de låser tusen mennesker inne på en fabrikk under forferdelige forhold til luselønn...

Boikott er en av mange måter å påvirke markedet på, men det er ikke så enkelt som at man slutter å kjøpe de billige singletene på H&M og så blir alt bra for de som jobber i industrien i Asia. Og visst har vi påvirkningskraft fra vårt forbrukersamfunn, men det er slettes ikke alt som trengs for å løse problemet heller. Det er ganske mange sider involvert her, som inkluderer politikk, kultur og holdninger i mange ulike samfunn, og det trengs arbeid og engasjement på mange områder og nivåer om man skal nå fram å løse problemet.

Men om noen kan gi grundigere og dokumentert informasjon om hvilken effekt boikott faktisk vil gi, så kom med det!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir veldig korttenkt å kun tenke dyrt produkt = god arbeidsvilkår, eller kun kjøpe produkter laget i Europa. Stormberg som er trukket frem er et veldig godt eksempel på at billigere varer produseres på en bedre måte enn Canada goose, samt Fairtrade produkter fra hele jordkloden som sikrer bedre arbeidsforhold og handelsbetingelser for de lokale produsentene. Der skapes endring hvor endring virkelig behøves.

Det er utrolig mange variabler å tenke på som forbruker. Jeg synes de ulike sertifiseringsordningene som finnes gjør det lettere for meg som forbruker å finne produkter produsert på en bærekraftig, dyrevennlig og ikke minst menneskerettssvennlig måte. Som eksempelvis Fairtrade, Debio Leaping Bunny og mange fler. Det er heller ikke vanskelig å finne bedrifter som jobber aktivt for å bedre produksjonsmetoder og støtte lokalmiljø eller tenker miljø i produksjonen sin. Eksempelvis Method, Hippo osv. Grønn hverdag er en veldig god ressurs for å finne frem til produkter som produseres på en miljøvennlig og etisk måte.

En ting er også å være obs hva på hva en kjøper, men det er desto viktigere å tenke på om vi faktisk trenger det vi kjøper. Shoppestopp, byttehandel av varer og tjenester er langt mer miljøvennlig og økonomisk enn å forbruke stadig mer.

Det er mange veier til Rom, for min del skal jeg bli flinkere på å kjøpe sertifiserte varer fra bedrifter som driver etisk og miljøvennlig, samt kutte ned på forbruk av unyttige varer. Klær skal det kjøpes mindre av i 2014 - jeg skal satse på å byttehandle :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags merker er det som er etisk riktige da? Prøvd og google men ble ikke noe klokere. Skal man få folk til å handle etisk riktig, så burde det være lettere og finne informasjon om hva som er bra.

I år skal jeg prøve å bli enda flinkere til å handle mer kvalitet framfor billige klær fra hm osv . Men det er mer fordi klær med kvalitet varer mye lengre enn hm klærne som holder maks to runder i vaskemaskinen før de ser helt utslitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de faktiske forholdene da? Siden jeg antar du da VET at faktiske forhold er at de får bedre arbeidsforhold dersom folk slutter å kjøpe produktene de produserer?

Men om noen kan gi grundigere og dokumentert informasjon om hvilken effekt boikott faktisk vil gi, så kom med det!

Jeg vet at de som produserer klær for H&M, Cubus, Lindex osv er underbetalte, har dårlige arbeidsvilkår, gjør den samme jobben hver dag (syr på én knapp på hvert klesplagg ca hele døgnet), de er syke, slitne og lider for at vi skal kunne få kjøpt en genser til 99kr i stedet for 399kr. Det er alt jeg vet. Og jeg vil gjøre noe med det, for det er GALT.

At andre kommer med tomme, ubegrunnede påstander om hva som vil skje i det ene eller andre scenarioet er ikke mitt ansvar å besvare, det kan de besvare selv - eller helst: LA VÆRE Å KOMME MED UBEGRUNNEDE, IKKE-BEVISTE, SPEKULERENDE påstander. (Jeg bruker caps lock fordi jeg er i en editor hvor jeg ikke ser bold, underline osv valgene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de som produserer klær for H&M, Cubus, Lindex osv er underbetalte, har dårlige arbeidsvilkår, gjør den samme jobben hver dag (syr på én knapp på hvert klesplagg ca hele døgnet), de er syke, slitne og lider for at vi skal kunne få kjøpt en genser til 99kr i stedet for 399kr. Det er alt jeg vet. Og jeg vil gjøre noe med det, for det er GALT.

At andre kommer med tomme, ubegrunnede påstander om hva som vil skje i det ene eller andre scenarioet er ikke mitt ansvar å besvare, det kan de besvare selv - eller helst: LA VÆRE Å KOMME MED UBEGRUNNEDE, IKKE-BEVISTE, SPEKULERENDE påstander. (Jeg bruker caps lock fordi jeg er i en editor hvor jeg ikke ser bold, underline osv valgene).

Jeg har ikke kommet med noen påstander, jeg stiller spørsmål om hvordan du vet at resultatet ved en boikott blir bedre arbeidsplasser, og ikke at de mister arbeidet (for eksempel, eller at det gjør noen som helst forskjell, om de bare blir satt til å produsere iPhone i stedet...?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kommet med noen påstander, jeg stiller spørsmål om hvordan du vet at resultatet ved en boikott blir bedre arbeidsplasser, og ikke at de mister arbeidet (for eksempel, eller at det gjør noen som helst forskjell, om de bare blir satt til å produsere iPhone i stedet...?)?

Herregud, dette forumet er så innmari kverulerende at jeg... Her forsøker man fremme en god sak, og når man stiller spørsmål til andres påstander får man bare spørsmål tilbake.

Nyttårsforsett 1: jeg gidder ikke goddag mann økseskaft i år :P

Over og ut for denne tråden, jeg prøvde, men kan heller ta diskusjonen IRL hvor det ikke er like lett å kverulere seg vekk fra den ubehagelige sannhet :) godt nyttår, med eller uten h&m - toppen til 49kr laga i bangladesh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en ide å lese hva jeg skriver Kangerlussuaq:

Jeg tror var vel en ganske vesentlig del i det du ble så skrekkelig provosert over.

Så nei, jeg vet like lite som deg hva som vil skje om jeg lar være å kjøpe klær på HM.

Det er vel ingen her som ikke har fått med seg at mesteparten av det som produseres i Asia produseres av underbetalte arbeidere.

Men du får jammen tåle at folk setter spørsmåltegn ved at din teori Kanger, at boikott vil gi bedre arbeidsforhold, stemmer.

I en perfekt verden ville det helt klart hjulpet med en boikott.

Men igjen, i en perfekt verden ville denne situasjonen aldri oppstått.

Mulig over lang, lang tid vil en boikott KANSKJE ha en effekt, men hva skal de som jobber der leve av i mellomtiden?

Hva skal de kjøpe mat, klær, medisiner osv for?

Og hva om det går andre veien ved en boikott?

At arbeiderne får ENDA mindre, fordi fabrikkeierne ikke er interessert i å dele sin del av kaka?

For det kan like gjerne skje.

Men klart, alle som ikke tenker som deg, eller kanskje tenker litt i flere retninger er jo bare provoserende.

Verden er dessverre langt fra rettferdig.

Og mye burde vært gjort bedre, spesielt i fattige land.

Masse av det vil aldri la seg rette på.

Jeg forsvarer ikke grådige fabrikkeiere som utnytter fattig arbeidskraft.

Jeg stiller bare spørsmål til om det er så enkelt, og så svart / hvitt at vi bare dropper å handle der, så blir alt såååååå mye bedre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål jeg ofte stiller meg i denne diskusjonen er - hva er det som tilsier at de dyre merkevarene er produsert på en bedre måte? Noen reklamerer for det såklart, og noen står det på merkene, men de fleste innrømmer glatt at de ikke ser veldig nøye på merkene, og om man gjør det så ser man at mye fortsatt er produsert i de asiatiske landene som kritiseres her. Det er ingen automatikk i at dyrere klær = bedre arbeidsforhold for industriarbeiderene. Vel så ofte betyr det bedre profitt for de som importerer og videreselger...

Edit: Tillegg.

Mannen min, som setter seg betydelig mer inn i økonomi og politikk og alskens enn meg, mener at det er ingenting som tilsier at arbeidsforholdene vil bli bedre ved å boikotte et produkt/kjede. Det anbefales å sjekke ut www.moneyplanet.com, som graver en del i dette. De selger blant annet t-skjorter der reportere har reist ut og intervjuet og fulgt arbeidere helt tilbake i bomullshøstingen for produksjon av tekstilene osv.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting vi alle sikkert kan enes om, er at dersom man ikke gjør noe, så skjer det ikke noe. Det har vel historien bevist. Det er mye urettferdighet som er blitt rettet opp gjennom årene ved at folk har kjempet i mot. Men det er nok enklere å kjempe for noe som skjer i nærheten av en selv, enn ansiktsløse mennesker på andre siden av kloden.

I tillegg er dette et globalt problem også, som plutselig rammer oss ganske nært. Med at fabrikker legger ned her i landet, og mange mister arbeidsplassen sin. Fordi det er billigere å drive i Asia, med rovdrift på arbeidskraften, sikkert nada krav til miljø og et ikke eksisterende HMS.

Jeg trur at dette er et problem som må taes tak i høyere opp også. Ikke bare på forbrukernivå, men også politisk. Tviler på at noen trur at alt er løst bare man kjøper alle klærne sine på Stormberg, og aldri noe på H&M. Å bare boikotte i det stille er nok ikke det mest effektive heller vil jeg tippe, for butikkene må jo få vite hvorfor de boikottes også. Og da er det kanskje bevegelser i markedet som gjør at problematikken blir tatt tak i på høyere plan, at det blir lagt føringer til de som selger produkter i landet etc. Fabrikkeeierne i Asia har sikkert ikke noe ønske om å miste kunder de heller, og det kan hende at de endrer ting sakte men sikkert dersom den vestlige verden hadde startet å legge press på at forhold skal endres.

LivB har mange viktige poeng. Forbruket som er i dag er skyhøyt og ikke bærekraftig i det lange løp. Og det er en ting som de aller, aller fleste av oss kan ta tak i, og senke forbruket vårt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du mener at det er en sannhet at " dyre klær er mere etiske enn billige" så må du jo regne med at flere rekker opp hånden for å fortelle at bildet er større enn som så,det er ikke riktig så enkelt. Om skinnet i første videoen din er behandlet på fabrikken du viser under s hjelper det lite at det sitter en fyr og syr sammen til ferdig produkt for hånd? Enkelte merker setter prisen etter hvem de vil skal vise seg med klærne deres,ikke etter produksjonskostnadene. Det jeg reagerte på i startinnlegget var vel at så lenge prisen er rett så kan vi klappe oss på skuldra fordi vi er "flinke". Eller ikke?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louis Vitton lager en sko, for hånd, uten massearbeid… Ja, de koster litt. Men er det egentlig så ille at det koster litt? Når miljøet, arbeiderene og den totale helhet er innigampen mye bedre?

Sett på lappen på den billige genseren du kjøpte på lindex, cubus, h&m eller hvor-det-nå-var? Made in Bangladesh? Here's a movie fra Dhaka, i Bangladesh. "The hidden face of globalization".

Jeg klarer ikke kjøpe disse crappy singlettene til 2-for-99kr på h&m lenger… Dårlig materiale, og arbeiderene har hatt det så hinsides dårlig at jeg blir kvalm. Trist :( Det smaker så innmari mye bedre når jeg kan kjøpe en singlet made-in-europe-somewhere, fra noen jeg vet har normale arbeidsforhold. Koster mer, joda, men det er pengene som fører asiatiske arbeidere til å arbeide livet av seg.

Enig, kjøp kvalitet. Etisk riktig, og det vil ha positiv virkning på forbruk (kjøpe mindre, da kvalitet varer lengre).

Men det er mye dyrt som er masseprodusert også, det er ingen garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du mener at det er en sannhet at " dyre klær er mere etiske enn billige" så må du jo regne med at flere rekker opp hånden for å fortelle at bildet er større enn som så,det er ikke riktig så enkelt. Om skinnet i første videoen din er behandlet på fabrikken du viser under s hjelper det lite at det sitter en fyr og syr sammen til ferdig produkt for hånd? Enkelte merker setter prisen etter hvem de vil skal vise seg med klærne deres,ikke etter produksjonskostnadene. Det jeg reagerte på i startinnlegget var vel at så lenge prisen er rett så kan vi klappe oss på skuldra fordi vi er "flinke". Eller ikke?

Nei men hallo;

For det første så har jeg selv sagt flere gang at bildet er større enn som så. For det andre har jeg forklart at ja, det er selvsagt mulig at selv den lille sirkelen som du skrur inn på mutteren som du skrur inn i bordplata på bordet ditt er laga av en 8årig indier. For det tredje er det også åpenbart at A ikke betyr B "bestandig" (som Marjan fint berører ovenfor, her).

Grunnen til at jeg blir frustrert, og faktisk lettere irritert, er at slik flisespikking og poengtering om at "man har glemt å ta høyde for ditten og datten" virker å være mer viktig å diskutere enn saken selv. Som jeg sa tidligere - at unntakene er viktigere å poengtere fram enn selve målet bak uttalelsen. Drit nå i å "ta meg for alle unntakene jeg ikke har husket å skrive", og tenk heller på saken i seg selv? Vi er jo alle rimelig oppegående, noen av unntakene ligger mellom linjene, noen vet vi alle om, og andre glemmer man av å redegjøre for i det sekundet man snakker om noe. I stedet for å gå ut i fra at den andre man snakker med er en halvlobotomert idiot som ikke skjønner logisk rasjonell virkelighet, kan man jo gi tvilen til gode og heller tenke på fokuset i saken? :P

Jeg håper at denne klargjørelsen kan få stå (siden yurijs innlegg har fått stå også).

Og jeg håper INDERLIG at vi heller kan fokusere på forbrukermakt, etiske valg, og argumentere med faktiske forhold, nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boikott i det stille vil ikke nødvendigvis hjelpe så mye, men om man bruker bla boikott for og legge press på kjeder og begrunner hvorfor så de vet, da kan det hjelpe. Om de da også ser at folk er villige til og betale litt ekstra og at butikker/kjeder som har fokus på gode arbeidsforhold/lønn/sikkerhet osv tar markedsandeler så vil jo det si sitt, og det vil uten tvil på sikt bidra til at ting blir bedre. Noen må jo lage klærne, og viss de får tilbake kunder ved og bedre forhold og tjener like mye/mer fordi folk gjerne betaler litt ekstra for etisk riktige klær, ja så er det nok en smal sak. Og starter man der, så har man kanskje enda mange underleverandører osv som ikke er perfekt, men da har man uansett hjulpet ganske mange, så får man ta et lag i gangen. Jeg tror nok også at når man først får fokus på slikt og får forandret holdninger i feks en stor kjede så vil jo det gi positive ringvirkninger slik at disse selv også kanskje gjør ytterligere forbedringer, som feks og være kritisk til underleverandører.

Og uansett om det skulle få negative konsekvenser til og begynne med så må man starte en plass, de fleste kamper krever offer før det blir bedre, og det er trist, men uten så blir det jo et evig offer, som på sikt nok krever mye mer enn hva det evt skulle kreve og få i gang noe bra. Slik det er i dag kreves det jo blod, svette, tårer og mange menneskeliv. Barnearbeid er absolutt ikke uvanlig heller. Om man ikke har mulighet til og kjøpe alle klær der det er best mulig så kjøper man noen der og mindre andre plasser, det vil også bidra. Som marjan skrev, og kjøpe noen litt dyrere kvalitetsprodukter vil også senke forbruk og på sikt ikke bli dyrere for forbruker, bidra til og bedre arb forhold og bidra positivt til miljøet med mindre forbruk. (og det hender seg ofte at dyrere klær er på salg slik at de plutselig ikke er så dyre likevell).

Det største problemet mitt er og vite hva som er hva, og orientere seg i jungelen som noen sa. Men bidrar der jeg kan og vet også får innsatsen økes etterhvert som man lærer mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kvaliteten på Stormberg sine klær blitt bedre? Synes de i starten var ganske dårlige, både å ha på, men også hvor lenge de holdt. Nå er det jo fint at man kan levere inn klærne hos dem, så bruker de det på nytt, så sånn sett skader det kanskje ikke like mye at klærne deres evt. ikke har like lang holdbarhet som andre dyrere merker, men det går jo litt utover pengeboka når man må kjøpe nye klær fordi de første ikke holder. Nå synes jeg imidlertid å høre at flere er fornøyde med Stormberg og at klærne holder, så det er jo mulig det er blitt en bedring der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kvaliteten på Stormberg sine klær blitt bedre? Synes de i starten var ganske dårlige, både å ha på, men også hvor lenge de holdt. Nå er det jo fint at man kan levere inn klærne hos dem, så bruker de det på nytt, så sånn sett skader det kanskje ikke like mye at klærne deres evt. ikke har like lang holdbarhet som andre dyrere merker, men det går jo litt utover pengeboka når man må kjøpe nye klær fordi de første ikke holder. Nå synes jeg imidlertid å høre at flere er fornøyde med Stormberg og at klærne holder, så det er jo mulig det er blitt en bedring der.

Vet ikke, men de aller fleste klærne jeg har fra stormberg har vært både gode og holdbare. Eneste jeg ikke har vært storfornøyd med var en skalljakke, men det eneste problemet der var at den litt for raskt tålte vann dårlig, noe som enkelt ble løst med ny impregnering.

Edit: Stormberg har jo også forskjellige prisklasser, og det er det nok også en grunn til, ingen vits i og kjøpe det billigste av det billige og tro at det kan måle seg med andre merker som tar 8 ganger den prisen. Kjøpte en skidress i fjor, den kostet litt, men fikk den ganske billig på tilbud, den er helt fantastisk og buksen har blitt brukt både til ski, løping og fotturer, altså sikkert 2/3 av årets dager og den holder bra enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å boikotte 2 singleter for 99 på H&M. Man vet fra media at de produseres på fabrikker i Bangladesh som ikke er særlig gode arbeidsgivere. Men hvordan vet man at 2 singleter for 399 på en eller annen tilfeldig merkebutikk er laget et bedre sted?

Europa er også nevnt her. Nå er det helt riktig ganske ille i India, Thailand osv., men det er slett ikke alle europeiske fabrikker som har særlig gode arbeidsvilkår heller. Særlig de øst-europeiske landene har en del svin på skogen der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å boikotte 2 singleter for 99 på H&M. Man vet fra media at de produseres på fabrikker i Bangladesh som ikke er særlig gode arbeidsgivere. Men hvordan vet man at 2 singleter for 399 på en eller annen tilfeldig merkebutikk er laget et bedre sted?

Europa er også nevnt her. Nå er det helt riktig ganske ille i India, Thailand osv., men det er slett ikke alle europeiske fabrikker som har særlig gode arbeidsvilkår heller. Særlig de øst-europeiske landene har en del svin på skogen der.

Felles europeisk lovgivning gjør at europeisk-produserte varer ALDRI kan bli så ille som asiatisk produserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...