Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor dyre klær er mer etiske enn billige...


Gjest
 Share

Recommended Posts

Louis Vitton lager en sko, for hånd, uten massearbeid… Ja, de koster litt. Men er det egentlig så ille at det koster litt? Når miljøet, arbeiderene og den totale helhet er innigampen mye bedre?

Sett på lappen på den billige genseren du kjøpte på lindex, cubus, h&m eller hvor-det-nå-var? Made in Bangladesh? Here's a movie fra Dhaka, i Bangladesh. "The hidden face of globalization".

Jeg klarer ikke kjøpe disse crappy singlettene til 2-for-99kr på h&m lenger… Dårlig materiale, og arbeiderene har hatt det så hinsides dårlig at jeg blir kvalm. Trist :( Det smaker så innmari mye bedre når jeg kan kjøpe en singlet made-in-europe-somewhere, fra noen jeg vet har normale arbeidsforhold. Koster mer, joda, men det er pengene som fører asiatiske arbeidere til å arbeide livet av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det så enkelt? Hva skjer om de asiatiske arbeiderene mister jobbene sine pga for lite etterspørsel? Hva er alternativene deres? Er boikott det beste vi kan gjøre for å bedre forholdene deres?

Det er ikke mulig å leve 100% etisk, dyrevennlig og miljøvennlig i dagens samfunn, dersom man ikke bor på en gård, dyrker all mat selv, lager egne klær og ikke eier noe elektronikk. I tillegg har v

Noen ganger er det så enkelt som å synliggjøre at stormberg kaprer kunder pga av politikken sin, og da vil andre kjeder også se verdien i å følge etter i samme fotspor. Makten ligger hos forbrukeren

Dessverre har de fleste dyre merker også svin på skogen,det være seg Canada Goose jakker,Chanel som tester på dyr,Uggs etc etc. Så at dyre merker er mere etiske enn billige - nei.

Så enig, ingen er bedre enn de andre. Nå viser jo til og med billigkjedene at de gjør ett forsøk på å bedre seg. Både når det kommer til bruk av dyr og barnearbeid. Er det noe Canada Goose gjør? De gjør hva de kan for å forsvare bruken av gjess og coyote, så nei.

Tror den enkleste måten å få etiske riktige klær er å lage dem selv fra bånn

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje å banne i kirken, men hvis det er uetisk å kjøpe fra billigkjeder så har jeg kun to valg.

Være uetisk, eller gå naken...

Det er iallefall å være ærlig :)

Poenget med tråden er jo for å få folk til å tenke seg om. Klær til 49 og 99kr kommer til en pris. En pris som u-landsarbeidere må betale. Når flere tar livet av seg under jobbinga, synes jeg Simiras argument blir for tynt. Globalisering bør ikke føre med seg at enkelte menneskegrupper kan sitte med tid til ferie og råd til bare 50% deltidsjobb, mens andre jobber flere døgn i strekk og jobber seg syk. Det er de pengesterkes handlemønster som styrer produksjon, vi er de pengesterke.

Det er en klassisk "ubehagelig sannhet". Vi nordmenn er vokst opp med "billig er like bra", poenget er å ødelegge illusjonen. For billig er ikke utelukkende bra. Og om vi boikotter angorapels og canada goose-jakker pga dyrevelferd, bør vi da kunne boikotte andre plagg for menneskevelferd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet, som andre har vært inne på, er at per i dag så er det ingen alternativ for de fattige enn barnearbeid og dårlige vilkår. Vi kan synes barnearbeid er forkastelig og boikotte klær som stammer fra slikt - med det resultatet at barna mister jobben og dermed inntekten familien trenger for i det hele tatt å overleve.

Jeg er enig i at slik det er nå er langt fra optimalt, men jeg vet ikke om boikott av klær er veien å gå. Fordi resultatet av en slik boikott antagelig ikke blir det vi ønsker at det skal bli. Vi må ha strukturelle endringer i deres samfunn for at det å slippe barnearbeid faktisk er en positiv ting. Og akkurat det vet jeg ikke om forbrukere kan gjøre så mye med.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må velge sine kamper,v

Det er iallefall å være ærlig :)

Poenget med tråden er jo for å få folk til å tenke seg om. Klær til 49 og 99kr kommer til en pris. En pris som u-landsarbeidere må betale. Når flere tar livet av seg under jobbinga, synes jeg Simiras argument blir for tynt. Globalisering bør ikke føre med seg at enkelte menneskegrupper kan sitte med tid til ferie og råd til bare 50% deltidsjobb, mens andre jobber flere døgn i strekk og jobber seg syk. Det er de pengesterkes handlemønster som styrer produksjon, vi er de pengesterke.

Det er en klassisk "ubehagelig sannhet". Vi nordmenn er vokst opp med "billig er like bra", poenget er å ødelegge illusjonen. For billig er ikke utelukkende bra. Og om vi boikotter angorapels og canada goose-jakker pga dyrevelferd, bør vi da kunne boikotte andre plagg for menneskevelferd? :)

Man må velge sine kamper,vi får ikke i pose og sekk tror jeg. Siden du dro fram Louis Vuitton så har de MYE pels i sine kolleksjoner,og du skal ikke se bort i fra at stoffet deres og skinnet i skoene kommer fra fabrikker som over. Selv om ferdig produkt får en annen label

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje å banne i kirken, men hvis det er uetisk å kjøpe fra billigkjeder så har jeg kun to valg.

Være uetisk, eller gå naken...

Stormberg skal ha endel etisk i tankegangen sin etter hva dem reklamerer med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyre ting er på ingenmåte noen garanti.... Iphone 5 er ett godt eksempel. Alle som har dette bør vite at det kommer fra fabrikker som har gitter og lemmer forran vinduene på arbeidsplassen så folk ikke skal ta selvmord grunnet de dårlige arbeidsvilkårene. Det gjelder generelt for alle Apple produkter.... Ansatte må skrive under på anti-selvmordskontrakter. Grunnen er at de bevist utnytter de ansatte ved å slite dem ut, ikke overtidsbetalt og generelt umennskelige arbeidsforhold

CG - Dyrt fordi de bruker skikkelig pels - Men dyreplageri og helt forferdlige metoder for å få tak i dyrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk heller er opptatt av å finne unntak, i stedet for å diskutere saken : at billige klær ikke bare ødelegger u-landarbeiderenes rettigheter til ALT som heter HMS-tiltak, men også miljøet rundt fabrikkene pga kjemiske utslipp og innkjøp av billige grunnprodukter…. Ja lykke til. Hopper av tråden da, jeg hadde håp om at man kunne diskutere det som er - og ikke unntakene. Det er veldig uinteressant å diskutere "det som er unntak" når det det er unntak av enda eksisterer…..

Det er folks billige kleskjøp made in china/bangladesh/turkey som skader folk, miljø og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet kan du jo svare på hva du mener er løsningen? Fortsette å støtte lavpriskjeder og tro at det fikser ting? :) Hvorfor er det forskjell på klesprodusenter vs. f.eks boikott av angorapels? Det er jo like underarbeidede barnearbeidere som jobber på pelsfarmene. De mister jo jobbene når dyremishandlingen stopper. Hvorfor er det bare de som skal boikottes, og ikke de som jobber direkte på klærne til oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke du iphnoe Kanga? Jeg så du skrev at du bare kjøpte elektronikk som er laget i europa, blir apple sine produkter som selges i norge laget i europa? ref

Det er vel litt OT men var jo en annen som dro det opp i tråden. Og passer kanskje ikke i nyttårsforsetttråden.

Ang klær så handler jeg for det meste på Zizzi og det er ikke så mye som er billig der :P ikke vet jeg hvor klærne kommer fra heller :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet kan du jo svare på hva du mener er løsningen? Fortsette å støtte lavpriskjeder og tro at det fikser ting? :) Hvorfor er det forskjell på klesprodusenter vs. f.eks boikott av angorapels? Det er jo like underarbeidede barnearbeidere som jobber på pelsfarmene. De mister jo jobbene når dyremishandlingen stopper. Hvorfor er det bare de som skal boikottes, og ikke de som jobber direkte på klærne til oss?

Det er strukturelle endringer som må gjøres i disse landene. Jeg har ikke alle løsningene - hadde jeg hatt det så hadde jeg kanskje vært politiker, eller jobbet der nede.

Ellers så må vi alle ta valg utfra hva vi selv mener er riktig. Vi kan stille etiske spørsmålstegn med omtrent alt vi kjøper og foretar oss. F.eks så kan man stille etisk spørsmålstegn med at jeg deltar på fellestrening med Ozu hver uke - er det riktig at jeg skal forsure miljøet med eksos bare pga noe som uviktig som hundetrening? Men stiller vi et slikt spørsmålstegn med absolutt alt, så må vi enten flytte inn i skogen og foreta oss ingenting (og antagelig kunne stille spørsmålstegn med det også), bli helt handlingslammet (som mange blir) eller ta noen valg basert på hva som er viktigst for oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet kan du jo svare på hva du mener er løsningen? Fortsette å støtte lavpriskjeder og tro at det fikser ting? :) Hvorfor er det forskjell på klesprodusenter vs. f.eks boikott av angorapels? Det er jo like underarbeidede barnearbeidere som jobber på pelsfarmene. De mister jo jobbene når dyremishandlingen stopper. Hvorfor er det bare de som skal boikottes, og ikke de som jobber direkte på klærne til oss?

Men hva mener du vi skal ha på oss? Jeg bruker ikke dyrt tøy pga dyremishandling og mye dårlige arbeidsvilkår (iPhone). Nå kan jeg ikke bruke billig tøy pga barnearbeid. Som på en sær og rar måte kan forsvares (for en rar rar verden). Gi meg det tøyet som ikke har svin på skogen og som de med normal inntekt i vårt land har råd til å kjøpe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endel klær fra Dolce & Gabbana,Donaldson og Burberry. Måtte opp for å titte på lappene og det står faktisk ingenting om hvor klærene er lagd. I Peak Performance og Gant som er svenske (om enn ikke veldig dyre) merker står det at klærne er produsert i Latvia eller bare "designed in Sweden".

Jeg sier ikke at billigmerkene er bra på noen måte. Men å tro at dyre merker har ryggen fri det blir litt naivt. Det er ikke bare produksjon som gjør dyre merker dyre. Det handler like mye om signaleffekt og reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å leve 100% etisk, dyrevennlig og miljøvennlig i dagens samfunn, dersom man ikke bor på en gård, dyrker all mat selv, lager egne klær og ikke eier noe elektronikk.

I tillegg har vi alle våre hjertesaker. Og av og til må man velge sine kampsaker. Men jeg trur mange kunne ha satt seg inn bedre i hvordan arbeidere har det og kanskje kunne gjøre valg etter hva som er det minst onde? I tillegg tenke over sitt egent forbruk. At man ikke må bytte ut en velfungerende telefon bare fordi en nyere modell har kommet og slike ting. Man kan ikke forandre hele verden på en dag, men man kan ta små valg i hverdagen som kanskje gjør at ting går i riktig retning. :)

Å stikke hode i sanden hjelper ingen tross alt.

Jeg synes dette ikke er en lett del av industrien. Å ta stilling til bruk av dyr i produksjonen er tross alt lettere, fordi så mye av det er totalt unødvendig for mennesket eksistens. Man trenger tross alt hverken pels eller dun, eller kosmetikk testet på dyr.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet heller ikke ment man skal slutte å kjøpe ting. Man må slutte å føle seg så angrepet og truet, men det er jo klassisk ifht "ubehagelig sannhet". The inconvenient truths...

Hvor mange tenker på at den skjorta fra h&m er produsert av kanskje 11 stk som jobber døgnet rundt i bangladesh, hver og en med sin spesialitet. f.eks den ene dama som bare syr knapper, 2400 knapper hver dag... Det er det jeg ville ha tanker og diskusjon om. At det er et samfunnsproblem vi alle støtter hele tiden. Og det ikke bare er å slutte å handle, for vi har gjort oss avhengige av slaveri.

Hvis man lar være f.eks impulskjøp, er man jo litt på veg :) At billig ikke er lik bra, og å få det mind-set'et... Bare for å ta et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke du iphnoe Kanga? Jeg så du skrev at du bare kjøpte elektronikk som er laget i europa, blir apple sine produkter som selges i norge laget i europa? ref

Det er vel litt OT men var jo en annen som dro det opp i tråden. Og passer kanskje ikke i nyttårsforsetttråden.

Ang klær så handler jeg for det meste på Zizzi og det er ikke så mye som er billig der :P ikke vet jeg hvor klærne kommer fra heller :aww:

Jeg har iPhone, MacBook, playstation 3, samsung tv, pc'n på skolen er en hewlett packard, har hjemmekino fra samsung…. Alt laga av underbetalte arbeidere i Asia. ALLE har en haug crap som er laget av underbetalte asiatere, det er ikke snakk om å stoppe å handle og leve i skogen uten en dritt. Men å tenke seg om, og å gjøre det beste ut av det. Å tenke seg en ekstra gang om når man kjøper en vaskemaskin, og f.eks prøver å kjøpe europaprodusert (f.eks Miele) foran asiaprodusert. Det står i forsett-tråden at jeg vil kjøpe elektronikk produsert i europa, det står ikke jeg skal kaste alt jeg har fra før av… Igjen, som jeg sier, prøv nå å tenk litt åpent og velment om de tingene man skriver :P Ikke alt er ment BOKSTAVELIG talt :)

EDIT: For å komprimere det jeg forsøker å formidle:

"*gjøre research bak dyre innkjøp for å forsikre at de ikke kunne vært produsert på andre måter og at ikke underleverandører av feks kjemikalier ikke er miljøsvin/slavedrivere" er et av mine nyttårsforsetter. Og det er jo litt det det går i. At man undersøker "jeg skal ha en mobiltelefon. finnes det noen som ikke er produsert i asia? hvordan er de produsert? hva tilbyr mobiltelefonen fra asia vs den fra europa? hvor mye mer koster den ene ifht den andre?". Da er man langt på vei, for da har man faktisk revet seg løs fra avhengigheten til asia og sett på DE ANDRE mulighetene. man TENKER litt moral :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Skrev selv oppgave om H&M i etikk og samfunnsansvar tidligere i år.

Stormberg skal ha endel etisk i tankegangen sin etter hva dem reklamerer med

Stormberg er et "best i klassen" eksempel når det gjelder å være ansvarlig og lønnsom, ja :)

Les mer om flere av de flotte tiltakene deres her

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iPhone, MacBook, playstation 3, samsung tv, pc'n på skolen er en hewlett packard, har hjemmekino fra samsung…. Alt laga av underbetalte arbeidere i Asia. ALLE har en haug crap som er laget av underbetalte asiatere, det er ikke snakk om å stoppe å handle og leve i skogen uten en dritt. Men å tenke seg om, og å gjøre det beste ut av det. Å tenke seg en ekstra gang om når man kjøper en vaskemaskin, og f.eks prøver å kjøpe europaprodusert (f.eks Miele) foran asiaprodusert. Det står i forsett-tråden at jeg vil kjøpe elektronikk produsert i europa, det står ikke jeg skal kaste alt jeg har fra før av… Igjen, som jeg sier, prøv nå å tenk litt åpent og velment om de tingene man skriver :P Ikke alt er ment BOKSTAVELIG talt :)

EDIT: For å komprimere det jeg forsøker å formidle:

"*gjøre research bak dyre innkjøp for å forsikre at de ikke kunne vært produsert på andre måter og at ikke underleverandører av feks kjemikalier ikke er miljøsvin/slavedrivere" er et av mine nyttårsforsetter. Og det er jo litt det det går i. At man undersøker "jeg skal ha en mobiltelefon. finnes det noen som ikke er produsert i asia? hvordan er de produsert? hva tilbyr mobiltelefonen fra asia vs den fra europa? hvor mye mer koster den ene ifht den andre?". Da er man langt på vei, for da har man faktisk revet seg løs fra avhengigheten til asia og sett på DE ANDRE mulighetene. man TENKER litt moral :)

Tja,Miele produserer også i Kina.... Telenor har Kinavarer i basestasjonene sine etc etc. Det er jammen ingen enkel sak styre unna :( Jeg er absolutt FOR å bevisstgjøre forbrukere,men det er en jungel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,Miele produserer også i Kina.... Telenor har Kinavarer i basestasjonene sine etc etc. Det er jammen ingen enkel sak styre unna :( Jeg er absolutt FOR å bevisstgjøre forbrukere,men det er en jungel.

nettopp... Og igjen: kjernepoenget mitt er å være bevisst!! Å undersøke. Vår Miele tørketrommel og vaskemaskin er made in germany, det undersøkte jeg eksplisitt :) det er DET jeg ønsker, at folk i det minste tenker over hvor produktet er produsert og hva det kan innebære. Et googlesøk tar tre sekunder inkludert scrolling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...