Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære inkalling


Alaskahusky
 Share

Recommended Posts

Hei! Her en utrolig fin valp på straks 10 uker. Det er en østsibirsk laika, og den er veldig kjær for både mennesker og dyr. Vi har allerede lært inn sitt, og dette går veldig greit. Han fikser også å gå tur uten bånd enn så lenge. Slik jeg ser det er det viktig å kunne komme på inkalling, og har lest om flere metoder på hvordan det kan gjøres, men tenkte det ville vært fint og se hvilke metoder dere bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som Line sier! Masse ekstragode godbiter. Jeg for min del har godbiter hver eneste gang og det er like stort hurramegrundt enda selv om jeg vet at han kommer når jeg roper.

I tillegg mener jeg det er viktig å ha valpen mye løs. Det kan kræsje litt med båndtrening hvis du ikke finner en balanse, men en valp/hund som er vant til å ha frihet med grenser vil ikke løpe over alle hauger når den først får fri. Hvis du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline kan være greit å ha på i starten, for å ha en ekstra sikkerhet. Jeg har trent innkalling på to forskjellige måter. En med langline på, hvor gjerne en annen person holder hunden fast. Så har jeg langlina i hånda, men ikke stramt (den ligger altså på bakken). Jeg roper maks to ganger, kommer ikke hunden da, så drar jeg litt i langlina sånn at den ser på evt. beveger seg litt mot meg. Da blir jeg superfest og jeg har aldri opplevd at hunden ikke har kommet da.

Den andre metoden er som de over skriver, alltid ha godbiter og rose hver gang hunden kommer bort til seg.

På valpekurs lærte vi at man aldri skal la hunden skjønne at den kan la være å komme på innkalling – derfor er det viktig å bruke langline om man ikke er sikker på at den 1) holder seg i nærheten uansett eller 2) alltid kommer når du roper. Her har jeg vært litt slapp (det gikk jo sååå bra), så plutselig en dag tok valpen min seg en løperunde på egen hånd noen minutter.

Edit: I metode 1 kan man også bruke den andre personen til å introdusere forstyrrelser. At den godsnakker og koser på valpen, gir den godbiter, har en annen hund sammen med seg som den leker med etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid ha med godis, gjerne noe ekstra godt som pølse e.l. og gi hver gang du roper/hunden tar kontakt frivillig. Jeg bruker også og snu og gå/løpe motsatt vei når jeg roper bare for og gi hunden en liten ekstra forventning om at jeg er på tur vekk, da blir det gjerne litt ekstra dragning for og følge på. Det gjør jeg stort sett hele tiden også selv om hunden lystrer bra, bare for og opprettholde så de ikke begynner og ta seg tid til og gjøre alt mulig annet først, fungerte veldig godt på malamutene jeg hadde. Og om de går ut av syne e.l. så har jeg fra de var valp gjemt meg bak et tre eller noe så de blir mer oppmerksom på meg og holder seg i nærheten. Innkalling bør du også bare fortsette og belønne hele livet så det alltid er noe positivt.

Valper har jeg gjerne bare hatt løs, men noen er vanskeligere enn andre(mindre opptatt av eier), og mange får perioder underveis i oppveksten hvor ørene lukkes og de blir mer selvstendige. Da kan det være lurt og ha på langline til perioden går over så de ikke får mulighet til og lære seg og gjøre som de vil. Når de da ikke hører så er det bare og trampe på lina så du får stoppet den eller hanket den inn.

Ikke hilse på alle dere møter på tur kan være greit, slik at du ikke får en hund som kobler helt ut om den ser andre hunder/mennesker fordi den skal bort og hilse. Og alt av kontakttrening, passeringstrening osv vil også hjelpe når hunden er løs fordi det gir mindre forventninger til andre og mer forventninger og fokus på dere :) Nå vet jeg ikke så veldig mye om akkurat laikaen, men om den er litt som de andre i sin gruppe så finnes det vell både en del jaktinnstinkter og raseegenskaper som gjør at den er litt selvstendig og ikke så veldig føreroppmerksom, så det kan være greit og ha i bakhodet at de kan forandre seg en del når de blir voksne, både mtp selvstendighet, men kanskje spesielt mtp jaktinnstinkter, slik at selv om hunden har vært grei og ha løs kanskje så lenge som til 2-3 år så kan det forandre seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg belønner frivillige innkallinger, og roper bare om jeg er over 90% sikker på at valpen/hunden kommer. Frivillinge innkallinger vil si hver gang hunden selv oppsøker deg. Belønner den også dersom den holder seg i nærheten av meg. I starten roper jeg bare når hunden allerede er på vei mot meg, og gjerne når den bare er noen meter fra meg. Etterhvert øker jeg vanskelighetsgraden, men passer hele tiden på at suksessraten er på minst 90%.

Om hunden vandrer vekk går jeg motsatt vei, eller gjemmer meg. På den måten lærer hunden at den må holde seg i nærheten, og selv passe på hvor jeg befinner meg. Framfor at jeg må rope på den hele tiden dersom den vandrer vekk.

Vanlig at valper/unghunder får perioder der de blir "døve". Whippeten hadde vel en mnd der hun var totalt døv, i den perioden trente vi ingen innkalling. Hadde henne likevel løs som vanlig, og om jeg måtte ha henne i bånd så ventet jeg til hun kom til meg frivilling, evt gikk å hentet henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...