Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer selen? (bilder)


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg er på evig jakt etter en trekksele til staffen min og har landet på at vi må ha spesialsydd. MEN, hun som syr har tatt seg ferie for en stund siden og begynner ikke å sy før 2.januar igjen. Vi reiser på fjellet på nyttåraften hvor det blir mye skigåing, så vi trenger en midlertidig sele.

Har fått med meg at vi burde ha halvnome pga trekkpunktet, men finner ingen som passer. Vårt eneste alternativ blir da en nomesele og heller ei ekstra lang line slik at vinkelen ikke blir så bratt.

Har prøvd på en Non-stop free motion i str 5 i dag, og jeg synes den ser ok ut? Eller..?

20131227_214027_zps55e91122.jpg

20131227_214037_zps1d3018b1.jpg

20131227_214120_zps34f50d6f.jpg

20131227_214131_zps740ae883.jpg

Ser det kan være litt vanskelig pga gjenskinnet i refleksen, kan prøve å få tatt noen bedre i morgen om de ble helt håpløse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart sele på svart hund tror jeg nesten man må ha dagslys for å gjøre synlig. Synes ikke noe bedre på badet i godt lys dessverre. Stolpene (er det det de heter de på sidene?) går akkurat over ribbeina når han drar rett frem. Så den kan være på nippet til å være for lang der, men det er mulig å stramme enda litt til, kan prøve det i morgen.

I halsen får jeg et par fingre i mellom, men jeg må dra "løshuden" hans frem foran halsåpningen for at den skal sitte bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns den ser for lang ut, og den bakerste reimen ser ut til å være veldig i veien for bakbeina? Kan hende jeg ser feil, altså. :|

Men hva med rukka - selen, f.eks, som en midlertidig løsning? Simba har en, og den sitter kjempebra på han i trekk, nesten bedre enn hva halvnomen fra norskhundeutstyr gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dere den som henger og slenger på siden av låret hans?

Tja, kan jo prøve en Rukka, prøvde de når de var helt nye og mener jeg ikke var helt overbegeistret. Synes nylonbåndene får så skarpe kanter når de ikke er polstret, har du lagt noe merke til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser alt for stor ut på siden. Og nei, jeg tenker ikke på de som henger ved lårene hans, jeg skimter selve sidestykkene på selen og de ser ut til og gå alt for langt bak. Og noe annet ville vært rart, for den sela der passer til varga på 25 kg. med alle innstillinger på det innerste.

Edit: Greit nok at staffen er kraftigere og bredde tar litt ekstra lengde, men varga er 62/3 cm i ryggen, med mindre din er voldsomt stor for rasen så er den ikke i nerheten av og passe en gang. Du kunne kanskje hatt et håp i den gule str, men antagelig vil halsen bli for liten der og antagelig så er den fortsatt litt lang.

Kan du ikke bare kjøpe en trixie halvnome eller noe enkelt for helgen og bruke selv om det ikke sitter perfekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidestykkene går alt for langt bak, de burde vell ligge over ribbeina uten å trykke bak. Dette ser ut til å bli veldig ubehaglig i trekk mtp at reimene går i buk/mageområde. Den er vel også litt vell lang? Jeg har strl 5 til border collien som er over 55cm(?) lang, da går den veldig bra over ribbeina på det innerste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da leverer jeg den tilbake i dag.

@Malamuten : Trixie halvnome, tenker du da på y-selen? Isåfall har han jo en Hurtta y-sele som vi bruker til vanlig. Eller har de en egen halvnome?

Tenker sikkert på y selen, men den jeg tenker på er mye bredere og bedre polstret enn hurtta sin, og nok litt bedre for trekk, selv om ingen av dem er laget for det. Billig og grei nok for et par dager. http://www.netzoo.no/products/trixie-hundesele-foret-20371---sort-s-35-50cm2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser vi er "enige" om at non stop ble for stor så skal ikke gjennta den:P

non stop har også en halvnome, eller hva med seleverkstedet eller tilsvarende som lager seler på mål? da vil du få en sele som er bred nok og kort nok til hunden =)

Nonstop og "standard" nomeseler er vell tilpasset mer husky/vosthe/type hundekropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Å trekke en helg i en dårlig sele bryr vel ikke så mye så lenge han ikke får fysisk vondt av det der og da? Det blir ikke belastningsskader å snakke om av en helg. Så om du får en god spesialtilpassa sele snart, så ville jeg bare brukt en du har denne helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SuperMarvin : jeg har allerede bestilt en spesialsydd, men den kommer ikke før over nyttår, så det hjelper nok lite å bestille fra noen andre. Har prøvd Nonstop sin halvnome også, den blir helt feil. Det ser til og med jeg, hehe ;)

Kanskje vi bare får bruke den vi har fra Hurtta denne uka da, så får jeg heller begrense litt hvor mye han får lov å trekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...