Gå til innhold
Hundesonen.no

Shiloh Shepherd..


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Det er faktisk flere oppdrettere av labradoodler enn Drøbak Hundehotell, og organisere seg, vel, det har de da gjort. ALAA

Oppdett av labradoodel startet på 80-tallet. Shiloen i 1974, så store forskjellen er det nå ikke, siden dette trekkes frem.

Nei, labradoodlen oppstod i 1988/1989. goldendoodle senere på 90-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er vel ikke noe verre enn alle andre som har bygget opp nye raser opp i gjennom åra. For eksempel Eurasier. Det var vel en kar som ønsket seg en familiehund med visse spesifikasjoner. Han blande

Jeg lurer litt på hvordan så mange kan si at en rase som er så lik en schafer med litt belger i seg er så lite pen. Greit, på google ser rasen veldig lite homogen ut, men prøv å google andre raser ogs

Dette ser jo mest ut som en blanding av schäfer og belger det . Vakker hund da, ser velbygd og sunn ut

Jau, egentlig oppstod de samtidig i det 20 århundre. Hvis vi virkelig skal sette på kveruleringsmodus ;)

Justisia skreiv Oppdett av labradoodel startet på 80-tallet. og du svarte Nei, labradoodlen oppstod i 1988/1989.

19åtti8 og 19åtti9 er åtti-tallet. Hvem kverulerer da, Kangerlussuaq?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justisia skreiv Oppdett av labradoodel startet på 80-tallet. og du svarte Nei, labradoodlen oppstod i 1988/1989.

19åtti8 og 19åtti9 er åtti-tallet. Hvem kverulerer da, Kangerlussuaq?

Du koster innmari greit for egen dør nå, men ser du det ikke sjøl er det jo heldigvis ikke mitt problem. Prøver bare å si velment i fra jeg.

Akkurat som årsaken til at jeg kommenterte det hun skreiv; å sammenlikne ett årstall med et tiår er ikke korrekt. Å si 1974 og 80-tallet gjør at forskjellen høres mindre ut enn den er. Særlig siden doodlen oppstod helt i slutten av 80tallet. Det er 15 år mellom 1974 og 1989, det er 6 år mellom 1974 og 1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk flere oppdrettere av labradoodler enn Drøbak Hundehotell, og organisere seg, vel, det har de da gjort. ALAA

Oppdett av labradoodel startet på 80-tallet. Shiloen i 1974, så store forskjellen er det nå ikke, siden dette trekkes frem.

Men jeg ser ikke at oppdretterne benytter seg av dette akkurat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du koster innmari greit for egen dør nå, men ser du det ikke sjøl er det jo heldigvis ikke mitt problem. Prøver bare å si velment i fra jeg.

Det er meningen at man skal feie for egen dør først, jeg anbefaler å prøve det :)

Akkurat som årsaken til at jeg kommenterte det hun skreiv; å sammenlikne ett årstall med et tiår er ikke korrekt. Å si 1974 og 80-tallet gjør at forskjellen høres mindre ut enn den er. Særlig siden doodlen oppstod helt i slutten av 80tallet. Det er 15 år mellom 1974 og 1989, det er 6 år mellom 1974 og 1980.

Jeg er ikke uenig med deg i det, men åttitallet innbefatter også de siste to åra av 80-tallet.

Men jeg ser ikke at oppdretterne benytter seg av dette akkurat.

Men hvor mange oppdrettere av doodle-hunder veit vi om enn Drøbak Hundehotell og alle disse som avler cocapoos og maltapoo og whateverforslagspoo'er da? For ja, jeg er helt enig i at Drøbak Hundehotell er en useriøs valpeprodusent og at det er mange som hiver seg på disse doodle og poo-"rasene", men det betyr jo ikke at alle som avler doodles er som Drøbak Hundehotell? Jeg veit at det har vært ihvertfall ei som har prøvd å argumentere for sin "rase" her på sonen, som ble nedhøvla ganske kjapt fordi hun har doodler, og sånn er det på de fleste internettforum jeg veit om. Sier man at man har doodle og ønsker å avle på den, så får du huden full og litt til, uten at noen i det hele tatt gidder å høre på hva slags argumenter man har for å avle nettopp doodler.

For, tanken bak doodle-hundene er god, selv jeg som har puddel og planlegger puddelkull syns tanken bak doodleavl er god (og bare det å skrive at tanken er god, er nesten det samme som å be om å bli tatt som useriøs i puddelmiljøet, for der er doodle-hunder omtrent like populært som lus og kennelhoste). Minst like god som tanken bak shilo-avl. Hvis man gjør det seriøst.

Jeg syns det er rart at shiloen mer eller mindre omfavnes når doodlene blir bannlyst før eiere/oppdrettere i det hele tatt rekker å si noe om hvorfor og hvordan. For meg så er det forholdsvis likt. Når man selger uregistrerte kjøtere til 25 lapper, så er det svært vanskelig å se at det er så mye mer enn penger som er motivasjonen bak avlen. Når man selger uregistrerte kjøtere til 25 lapper og mer eller mindre garanterer at de er friske (det er jo derfor de koster mer enn både schäfer og malamute), så forteller det meg at oppdretteren i beste fall er uerfaren - ingen seriøs, erfaren oppdretter vil garantere sunne, friske valper, selv om man gjør sitt beste for at valpene skal være sunne og friske.

Videre, når vedkommende annonserer med De er svært intelligente dyr, og har ingen begrensning i sine evner til å utføre oppgaver som søk og redning, gjeterhund, eller som terapi hunder.

Ingen begrensninger faktisk. Det må være innmari godt å drive oppdrett på en rase der ingen av avkommene noen gang vil ha noen begrensninger til noen ting. Shilo-oppdrettere har tydeligvis en ting eller tre å lære bort til bruksoppdrettere av tradisjonelle bruks-raser, for selv de innrømmer (en gang i blant i hvertfall) at de oppdretter ett og annet individ/en og annen kombinasjon som har begrensninger i forhold til jobben de skal gjøre. Søren heller, jeg skulle gjerne likt å hørt hemmeligheten bak det sjøl jeg, og jeg planlegger å avle selskapshunder - forhåpentligvis brukbare og friske selskapshunder, men jeg skulle gjerne kunne garantert det, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen annen referanse enn finn.no for øyeblikket, men jeg har ikke sett noen ting om registrering av noenslags-poo noe sted. For meg virker det bare fullstendig kaotisk. Men kanskje jeg også tar fullstendig feil.

Nå skal ikke jeg si at doodlene er det verste som har skjedd hundeverden, men jeg synes jo det er leit når det er disse hundene jeg gang på gang, skreller ned med maskin fordi de er dekket av tover og knuter. Det er ikke pudler og cockere som kommer i slik forfatning. Det er doodlene og pooene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar nok feil, for det er oppdrettere i Norge som registrerer valpene i ALAA.
Ser man gjennom finn.no, så er det ikke bare puddelblandingene som det virker kaotisk med. Det er flere uregistrerte rasehundkull der ute også.

Jeg vet det er mange som er så i mot doodler i alle former og fassonger at de mer enn gjerne ønsker velkommen til andre type blandinger, slik som da shilo shepherd, Slik at de ikke klarer se at det finnes noen oppdrettere av puddelblandinger som faktisk er oppegående og sjekker foreldredyr, samt registrerer dem i ALAA. Saken er jo at innen hver rase eller blanding som blir populær, så vil det dukke opp mange useriøse aktører. At det virker mer seriøst med shilo shepherd for noen, kan kanskje ligge i at det ikke er mer enn én oppdretter av disse i Norge pr i dag?

Jeg vet om flere som skreller ned cockere og pudler jeg, pga at eierene ikke klarer holde plesen i orden. Selv ble jeg nylig spurt om jeg kunne hjelpe til med å skrelle en sheltie som var en eneste stor floke. Men forstår jo det Emilie, at du får aversjoner dersom du stadig skreller ned disse puddelblandingene. Men, dessverre blir det slik når det kryr av hundeeiere som aldri burde hatt hunder hvis pels krever stell. For selv om enkelte oppdrettere av puddelblandinger skryter av vedlikeholdsfri pels osv, så vil man jo (normalt sett) oppdage at pelsen faktisk krever stell, og da er det ingen unnskyldning for ikke å stelle den. Tenker jeg ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da tar jeg feil. Forhåpentligvis veldig. Det forandrer likevel ikke det faktum at i jobben min så er det ja, både raser og blandinger som må "skrelles", grunnet fraværende pelsstell, men doodlene er overrepresenterte og langt mer krevende å få has på når det gjelder å få bort knutene. Det har mye med strukturen å gjøre, da vi snakker om en pels som verken er fugl eller fisk. Ikke er det puddelpels og ikke er det vanlig underull med dekkhår. Og eierne blir faktisk ofte svært overrasket selv.

- Heldigvis, jeg slenger frem et utall kammer, børster, flokekuttere og sakser og forklarer dem hvordan de må gå til verks for å holde pelsen. Men jeg forstår dem som kommer jevnlig og får den skinnet jeg, for dette er INGEN sheltie eller cocker gone wrong som oftest. Det er en vanlig doodle. Noen har gledelig nok tatt seg bryet med å ta opp kampen med pelsen, og det har da gitt resultater. Synd ikke oppdretterne har tatt seg tid til å gi samme innføring i pelsstell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Hvis en hund er full av flokker, så er det da vell ingen andre enn eiernes mangel på stell av hunden?

Der blir ofte argumentert at man ikke liker blandingsavl (spesielt puddelblandingene) fordi man aldri vet hva man får verken fysisk eller psykisk, men dette at doodlene har en vanskelig pels er noe som alltid ser ut til at blir slått under samme kam (:lol:). Jeg har nevnt det før, men kan gjerne gjøre det igjen. Min omplasserte cocker x puddel har enklere pels enn pudlene og portisene vi har hatt, både med struktur, bad, føn, børsting og klipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke uenig med deg, Emilie. Men, det var dette med å fremme en blandingshundoppdretter fremfor en annen.
Dog, jeg er der selv. Jeg synes det noen ganger er greit med oppdrettere av alaskan husky, hvor de fører stamtavler og avler for bruksformål. Samme dersom det dreier seg om selektiv avl og kryssninger innen jakthunder.

For meg stiller i grunnen Shilo og Doodlene likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke uenig med deg, Emilie. Men, det var dette med å fremme en blandingshundoppdretter fremfor en annen.

Dog, jeg er der selv. Jeg synes det noen ganger er greit med oppdrettere av alaskan husky, hvor de fører stamtavler og avler for bruksformål. Samme dersom det dreier seg om selektiv avl og kryssninger innen jakthunder.

For meg stiller i grunnen Shilo og Doodlene likt.

Ok. Mulig de stiller likt prinsipielt, men i praksis gjør de for meg altså ikke det :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøter er kjøter ...

Det er én ting, men det er menneskene som avler de fram. For meg sitter smaken i motivasjonen til menneskene bak avlen. For meg smaker doodlene mer penger enn shiloh'en, ergo er jeg mer positiv mot den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en kommentar her noe ala at en Leonberger f.eks slettes ikke er noen forvokst Schæfer, nei, det er det jo ikke.

Men er det Schæferens gemytt man ønsker seg så skaffer man seg jo det, da? Selvom det ikke er en gigantrase?

Forstår ikke greia bare, og synes ikke vi behøver noen flere raser da det alt eksisterer noen til hvert behov, men andre skal såklart få mene noe annet om de virkelig savner en ny rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøter er kjøter ...

Ja og nei. Alle raser er resultat av blandingsavl. Noen oppdrettere har bare hatt mer flaks/hatt mer tid/vært mer strategiske enn andre. Så kan man spørre seg, hvem har den beste ideen, best organisering og eventuelt beste salgstrikset.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en kommentar her noe ala at en Leonberger f.eks slettes ikke er noen forvokst Schæfer, nei, det er det jo ikke.

Men er det Schæferens gemytt man ønsker seg så skaffer man seg jo det, da? Selvom det ikke er en gigantrase?

Og hva om det er litt viktig at det er en gigant? Jeg vet ikke om jeg hadde vært hundeeier om det ikke eksisterte hunder over fire kilo for eksempel. Og det hadde ikke hjulpet om det eksisterte miniatyrer med "schæferhode". Det hadde bare ikke funket for meg. Nå er det ikke slik at jeg skal ha meg shiloh, men hvis jeg vil ha meg en diger hund med schæferens vesen så ville jo det utvilsomt blitt førstevalget. Jeg vet ikke om andre raser som kan oppfylle de kravene der jeg. I motsetning til doodle for eksempel, som skal være en allergivennlig bruks/servicehund? Hvorfor kan ikke puddelen være det? En allergivennlig bruks/servicehund? Jeg vet om flere pudler som kunne vært det, jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dag idag avles en del puddelblandinger uten mening, men at enkelte avles for penger er jo delvis markedets feil, slik som med flere registrerte raser. Noen så et hull, og fylte det. Doodlene har flere oppdrettere å velge av ifht shilohene, og det er alltid verstingene som dras frem. Der finnes oppdrettere som avler med et rent syn og med god gjennomføring, men markedet har bestemt prisen, hvis disse begynner å selge valpene for 5000kr istedenfor, hva skjer da? Hva skjer hvis shilohen blir en populær 'rase' i likhet, ettersom der allerede også der er oppdrettere utenfor systemet?

Og hvorfor koster shilohen 25000kr den dag idag? Hvorfor koster en blanding mer enn en renraset schäfer?

Ja, nei, jeg er ikke positiv til noen av dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva om det er litt viktig at det er en gigant? Jeg vet ikke om jeg hadde vært hundeeier om det ikke eksisterte hunder over fire kilo for eksempel. Og det hadde ikke hjulpet om det eksisterte miniatyrer med "schæferhode". Det hadde bare ikke funket for meg. Nå er det ikke slik at jeg skal ha meg shiloh, men hvis jeg vil ha meg en diger hund med schæferens vesen så ville jo det utvilsomt blitt førstevalget. Jeg vet ikke om andre raser som kan oppfylle de kravene der jeg. I motsetning til doodle for eksempel, som skal være en allergivennlig bruks/servicehund? Hvorfor kan ikke puddelen være det? En allergivennlig bruks/servicehund? Jeg vet om flere pudler som kunne vært det, jeg.

Nå er det jo stor forskjell på å foretrekke store hunder og vurdere en miniatyr, til å "måtte nøye seg med" en stor hund vs. gigant.

Det siste du skriver der er jeg jo helt enig i deg i, Doodler er jo bare tull, poenget er jo det at jeg ikke helt har forstått poenget med Shiloh'en heller selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor koster shilohen 25000kr den dag idag? Hvorfor koster en blanding mer enn en renraset schäfer?

Ja, nei, jeg er ikke positiv til noen av dem :)

Det er vel samme grunnen som at noen betaler mer for en doodle enn en renraset puddel det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel samme grunnen som at noen betaler mer for en doodle enn en renraset puddel det.

Nei, det er jo ikke det. Prisen på doodlene har steget sammen med markedet, shilohene har ikke et like etablert marked ergo har prisen ikke blitt satt på samme grunnlag.

Men du nevnte noe om at hvis du ville ha en gigant med schäferens hode, ville du valgt en shiloh. Hvorfor kan ikke doodlekjøpere forsvare seg med det samme? Hvis de ønsker en hund som er stor, puddelens lynne, men kraftigere og mer robust enn en renraset, hvorfor er det da ikke like greit å kjøpe en labradoodle? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...