Gå til innhold
Hundesonen.no

Shiloh Shepherd..


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Noe som foreløpig betyr en del for meg her, er at rasen har i alle fall et godt forsprang i forhold til doodlene, da den har en organisasjon. Når det kommer til doodlene så finnes det jo ikke én doodle, men schoodle, labradoodle, goldendoodle, whoodle, cockerpoo og diverse minidoodler. Og selvsagt har de ikke noe som minner om et register. Det avles på førstegenerasjoner, annengenerasjoner, tredjegenerasjoner om hverandre osv. Andre ikke-godkjente raseoppdrettere har ofte mer enn trend i tankene med sin avl. Noen raser dør ut, andre oppstår. Men foreløpig synes jeg ingenting fortjener å bli sammenlignet med dagens doodleavl.

Det kan hende, men har ikke den opprinnelige doodelen også en organisasjon bak seg? Altså ikke de rare avgreiningene som har kommet, men labradoodle. Men det er jo slik det starter, høy pris=folk som ser sitt snitt til og tjene penger. Liten organisasjon=vanskelig og kvalitetsikre, mannen i gaten vet gjerne ikke forskjell, de leser alt det pene som skrives om hunden og går rett på. Og når det loves en altmulighund som den neppe er så blir det bortimot like useriøst for meg. For der ser ikke jeg helt forskjellen (igjen om vi ser bortifra alt det rare som doodle avlen har ballet på seg). Med den str, den blandingen av gener og den bygningen mange av de hundene der har så er det ikke det de lover. Sikkert en fin familiehund, men en friskere sch som duger til alt du vil, nei. De er for store og for tunge, og utifra hva det ser ut til lite homogene.. Og før jeg godtar at den er så utrolig frisk skulle jeg likt og sett dokumentasjon.

Det er jo mange fine hunder i labradoodle/goldendoodle også, og her avles jo også på doodle generasjoner ikke bare førstegenerasjon blant de "seriøse", men for meg blir det fortsatt useriøst. Det er mye bedre enn tilfeldig blanding, for all del, men de lover fortsatt ting man på ingen måte kan love, både på pels, bruksområder, lynne og aktivitetsbehov. For min del så synes jeg ikke dokumentert og planlagt blandingsavl med et mål er feil eller dumt (nødvendigvis), og så lenge det er marked for det på samme måte som med rasehunder(ref feks AH eller greyster), det er slik raser oppstår og hvem vet, kanskje legger noen gullegget, men kall nå en spade for en spade og selg hunden for det den er, ikke markedsfør det som en ting og si det folk vil høre for og få solgt mest mulig og tjene mest mulig penger på det, da blir det useriøst for meg og det gjelder i like stor grad for registrerte rasehunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er vel ikke noe verre enn alle andre som har bygget opp nye raser opp i gjennom åra. For eksempel Eurasier. Det var vel en kar som ønsket seg en familiehund med visse spesifikasjoner. Han blande

Jeg lurer litt på hvordan så mange kan si at en rase som er så lik en schafer med litt belger i seg er så lite pen. Greit, på google ser rasen veldig lite homogen ut, men prøv å google andre raser ogs

Dette ser jo mest ut som en blanding av schäfer og belger det . Vakker hund da, ser velbygd og sunn ut

Jeg må le litt av at alle planlagte blandinger sammenlignes så i det grønne med 'de der hersens doodle-greierne' :lol:

Mitt inntrykk og mening:
Planlagt blandingsavl, ingen mål med avlen (pdd), blandingsavl for utseende, merkelige løfter, høy pris - snakker vi denne eller puddelblandinger? Akkurat i samme lendet for meg, det blir nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de kan dokumentere at denne rasen, eller dems linjer er HD-frie, AA-frie, øyenlyst frie, og frie for skavanker osv. Så ser jeg ikke selve problemet med å avle de opp. De ser jo mer gjennomtenkte og fullførte ut, en alle disse doodle-poodle-schnoodle greiene. Som Emilie sier, disse har iallefall et lite forsprang. Ville heller kjøpt en Siloh, enn en doodle. MEN 25 000 kr er mye penger for en uregistrert rase. For meg er mye av greia med rasehund det at den faktisk kan vises frem på utstilling.

Leste ett sted i går at det var sykdommen man kunne være ett problem på rasen.

Dette er jo litt typisk amerikansk da, de mikser og trikser og kaller det noe fint og vips så blir det godkjent i USA. Noe de ikke er, ergo ligger de på lik linje som doodlene i forhold til blandingsavl, for det er jo slettes ikke noe annet enn planlagt blandingsavl. Nå fører de vel stambok hos ISSR, så litt mer seriøse og fremadtenkende er de jo.

Lurer på hvordan de er rent mentalt jeg, mot andre hunder f.eks. Dette bør jo strengt tatt være en enda mer gentle giant enn GD, altså må de ha avlet vekk noen egenskaper i schæfer og malamute som ikke bør være hos shiloh. Både malamuten og schæfer er jo ikke akkurat kjent for å være ekstremt glade i samme kjønn.

Jeg synes de var vakre jeg! Har jo en toy-shiloh i feil farger liggende (folk spør om hun er blanding av belger og sch) ved siden av meg her *flir* Betale 25 000 næh tror ikke det gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Grunnen til at jeg ikke syns den er pen er at individene er så forskejllige i utseende. De ser litt sånn "pjuskete" ut.

Men nå er ikke utseende det viktigste for meg når det gjelder hund.

Å betale 25000 kr for en hund man ikke kan stille ut, eller konkurrere med på høyt plan i LP, bruks eller lignende blir for dumt.

Men det kan jo være at den blir godkjent av FCI på sikt, og om det er en frisk hunderase så er det jo bare positivt!

Du kan konkurrere i både lp og bruks med blanding. Litt mer kronglete i bruks siden du trenger kjent mentalstatus, men lp er det ingen begrensning før landslags nivå. Men det er vel ikke konkurranse denne rasen avles for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan konkurrere i både lp og bruks med blanding. Litt mer kronglete i bruks siden du trenger kjent mentalstatus, men lp er det ingen begrensning før landslags nivå. Men det er vel ikke konkurranse denne rasen avles for?

Siden den ikke har noen begrensninger innen bla bruks så er det vel definitivt en hund for konkurranse? ;)

Ellers, hva er det som gjør at ISSR er mer seriøst enn Drøbak sitt eget stamboksystem? Det er vel fortsatt kun et register over hundene og etterkommerene deres til hun damen som startet dette?

Jeg er også litt skeptisk til hvorfor det å avle fram større individer er noe mer bra eller seriøst enn å avle fra små individer for å få veskehunder. Selv om jeg tror det er en stund til "mega-schæfere" blir populært blant filmstjerner og deretter allmenheten... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk og mening:

Planlagt blandingsavl, ingen mål med avlen (pdd), blandingsavl for utseende, merkelige løfter, høy pris - snakker vi denne eller puddelblandinger? Akkurat i samme lendet for meg, det blir nei.

Jo, jeg trodde hele målet med Shiloh Shepherd var for å lage en forbedret og mer frisk utgave av schäferen. At det er en rase som er dratt så langt unna originalschäferen kan garantert diskuteres i hytt og gevær, men siden jeg førstegangen så denne "rasen" i ei bok har det vært mitt inntrykk. Iflg wikipediaartikkelen siteres damen bak rasen som å ha denne motivasjonen: "Her goal was to preserve the type of dog she remembered from her childhood in Germany; dogs that are good family companions, exceptionally intelligent, both physically and mentally sound, and large in size." med referanse til 2 bøker om historien til shiloh shepherd'en.

Når det gjelder dette med penger og essensielt en blandingshund, har damen bak rasen skrevet noen ord om nettopp dette på sin egen nettside til hunderasen: http://www.shilohshepherds.info/

"IF IT'S NOT ISSR REGISTERED...

IT IS NOT A REAL SHILOH SHEPHERD......"

"Think about this:

If you buy an AKC German Shepherd and pay $1000 dollars for it, would you breed it to your neighbor's unpapered german shepherd dog (even if it is theoretically a purebred) which they never bothered to register?

Genetically these may be pure German shepherds, but the pups can NEVER get papers, so basically, the litter would be considered NON purebred by the AKC. Do you follow this?

The break away Shiloh registries (sometimes called splinters - which simply means a piece shaved off of the original and that is only a tiny part of the whole piece of wood) have done exactly this. Although "some" of their dogs may have been Shilohs genetically, they are no longer registerable and yet they are sold for thousands of dollars. Please see The Shiloh Wall of Shame.

Would you pay thousands for a non papered dog from unregistered AKC line parents? Probably not.

You can get one for free from your local rescue. You can get a Shiloh look alike from many GSD rescues too! Although you will not have the LMX/LMI documentation that is only available from the ISSR.

Then why would you pay thousands for a non-ISSR shiloh? Seems very silly huh? It's that simple.

Also specific paper work MUST be completed to receive your adult ISSR registrations in order to validate hips, size, temperament, etc of each individual dog as awell as for his/her LMX data. If this is not done, then the dog cannot be shown or bred. Please see the ISSR Rules and Regulations."

Så either way this or that, har damen iallefall en klar og konkret plan, med registreringsplan på høyde med AH og over det.

@Margrete som nevner at hun har en egen shiloh shepherd, forskjellen mellom shiloh og langhåret schäfer finnes beskrevet her: http://www.shilohshepherds.info/originalISSRrules.htm

At man er skeptisk for at dette skal bli en mote-ting er jo litt merkelig, insofar at dette har vært en "rase" siden 1970, mens f.eks doodle'n har vært en rase siden tidlig 90tall (labradoodle'n kom vel i 89 tror jeg). Jeg føler dette mer er et særprosjekt som siden 1970 ikke helt har vokst slik skaperen trodde, men som har forbeholdt seg spesielt interesserte. Noe som jo er OK, i og med at Alaskan Husky også er for spesielt interesserte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers, hva er det som gjør at ISSR er mer seriøst enn Drøbak sitt eget stamboksystem?

Kanskje fordi det er mange flere involverte, på tvers av nasjonaliteter, over tid? For mitt vedkommende spiller i hvert fall det en viktig rolle. At det ikke bare sitter én oppdretter og spyr ut mengder med valper, med "hemmelige" foreldre (da for eks valpene etter krompens egen doodle), og dikterer stambøker etter ymse omplasseringshunder, hotellet har fått inn, brukt i avl og omplassert videre. Det er en ganske annen taktikk og en helt annen måte å bedrive "organisert" avl på, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Siden den ikke har noen begrensninger innen bla bruks så er det vel definitivt en hund for konkurranse? ;)

Hva mener du? Alle hunder kan jo konkurrere bruks (med kjent mentalstatus, det er ikke alltid like lett å få til med blanding) og lydighet. Det betyr ikke at det er en hunderase eller type som avles for konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Alle hunder kan jo konkurrere bruks (med kjent mentalstatus, det er ikke alltid like lett å få til med blanding) og lydighet. Det betyr ikke at det er en hunderase eller type som avles for konkurranse.

Jeg fikk litt inntrykk av at de prøvde og promotere en brukshund i tillegg til familie/vakthund. Antagelig det hun mener. (siden det neppe er en spesielt god brukshund, selv om den sikkert kan brukes på et eller annet nivå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan konkurrere i både lp og bruks med blanding. Litt mer kronglete i bruks siden du trenger kjent mentalstatus, men lp er det ingen begrensning før landslags nivå. Men det er vel ikke konkurranse denne rasen avles for?

Ja, man kan konkurrere med blandinger, men man kan ikke få championat hverken i bruks eller LP, så at det er en brukshund uten begrensninger som er verdt 25000 kr er jeg ikke enig i :)

Men så lenge folk vil betale 25000 for en blanding så får de gjøre det :D

Den har jo heller ingen begrensninger i gjeting, så en kan sikkert konkurrere mot borderne i gjeting også. Og det er jo flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Margrete som nevner at hun har en egen shiloh shepherd, forskjellen mellom shiloh og langhåret schäfer finnes beskrevet her: http://www.shilohshepherds.info/originalISSRrules.htm

Jeg mener slettes ikke at jeg har en shiloh her i huset. Hun er langhåret schæfer hverken mer eller mindre, men hun har ett hode som kan minne litt om shiloh. Derfor tulla jeg å sa hun var en toy-shiloh ;)

Jeg må slutte å fjase, med mindre jeg skriver en advarsel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja, man kan konkurrere med blandinger, men man kan ikke få championat hverken i bruks eller LP, så at det er en brukshund uten begrensninger som er verdt 25000 kr er jeg ikke enig i :)

Men så lenge folk vil betale 25000 for en blanding så får de gjøre det :D

Den har jo heller ingen begrensninger i gjeting, så en kan sikkert konkurrere mot borderne i gjeting også. Og det er jo flott!

Men denne rasen/blandingen har jo ikke hatt som mål å lage en god brukshund. Det skulle være en rase med superior intelligense, ikke en god brukshund. Og da betyr jo ikke det noe at den har noen begrensninger i championat og landslag. Ikke sett det gjør at jeg syns denne hundetypen er verdt 25.000 eller bør avles frem, men jeg ser egentlig ikke hva som er så fryktelig galt med den heller.

http://www.shilohshepherds.info/shilohShepherdsWhatRThey.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener slettes ikke at jeg har en shiloh her i huset. Hun er langhåret schæfer hverken mer eller mindre, men hun har ett hode som kan minne litt om shiloh. Derfor tulla jeg å sa hun var en toy-shiloh ;)

Jeg må slutte å fjase, med mindre jeg skriver en advarsel.

Var ikke ment sånn, det var ment som en generell referanse til deg siden jeg trossalt nevnte deg :P Jeg følte ikke du mente det alvorlig eller seriøst, men mer som en spøk. Men når man først nevnte langhåret schäfer og "whats the difference" så var det jo greit å linke til siden som forklarer forskjellen :P Så no worries!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg trodde hele målet med Shiloh Shepherd var for å lage en forbedret og mer frisk utgave av schäferen. At det er en rase som er dratt så langt unna originalschäferen kan garantert diskuteres i hytt og gevær, men siden jeg førstegangen så denne "rasen" i ei bok har det vært mitt inntrykk. Iflg wikipediaartikkelen siteres damen bak rasen som å ha denne motivasjonen: "Her goal was to preserve the type of dog she remembered from her childhood in Germany; dogs that are good family companions, exceptionally intelligent, both physically and mentally sound, and large in size." med referanse til 2 bøker om historien til shiloh shepherd'en.

Når det gjelder dette med penger og essensielt en blandingshund, har damen bak rasen skrevet noen ord om nettopp dette på sin egen nettside til hunderasen: http://www.shilohshepherds.info/

"IF IT'S NOT ISSR REGISTERED...

IT IS NOT A REAL SHILOH SHEPHERD..."

"Think about this:

If you buy an AKC German Shepherd and pay $1000 dollars for it, would you breed it to your neighbor's unpapered german shepherd dog (even if it is theoretically a purebred) which they never bothered to register?

Genetically these may be pure German shepherds, but the pups can NEVER get papers, so basically, the litter would be considered NON purebred by the AKC. Do you follow this?

The break away Shiloh registries (sometimes called splinters - which simply means a piece shaved off of the original and that is only a tiny part of the whole piece of wood) have done exactly this. Although "some" of their dogs may have been Shilohs genetically, they are no longer registerable and yet they are sold for thousands of dollars. Please see The Shiloh Wall of Shame.

Would you pay thousands for a non papered dog from unregistered AKC line parents? Probably not.

You can get one for free from your local rescue. You can get a Shiloh look alike from many GSD rescues too! Although you will not have the LMX/LMI documentation that is only available from the ISSR.

Then why would you pay thousands for a non-ISSR shiloh? Seems very silly huh? It's that simple.

Also specific paper work MUST be completed to receive your adult ISSR registrations in order to validate hips, size, temperament, etc of each individual dog as awell as for his/her LMX data. If this is not done, then the dog cannot be shown or bred. Please see the ISSR Rules and Regulations."

Så either way this or that, har damen iallefall en klar og konkret plan, med registreringsplan på høyde med AH og over det.

@Margrete som nevner at hun har en egen shiloh shepherd, forskjellen mellom shiloh og langhåret schäfer finnes beskrevet her: http://www.shilohshepherds.info/originalISSRrules.htm

At man er skeptisk for at dette skal bli en mote-ting er jo litt merkelig, insofar at dette har vært en "rase" siden 1970, mens f.eks doodle'n har vært en rase siden tidlig 90tall (labradoodle'n kom vel i 89 tror jeg). Jeg føler dette mer er et særprosjekt som siden 1970 ikke helt har vokst slik skaperen trodde, men som har forbeholdt seg spesielt interesserte. Noe som jo er OK, i og med at Alaskan Husky også er for spesielt interesserte :P

"Mitt inntrykk og mening:"

At en dame ønsker å se hunder hun vokste opp med er ikke et tilstrekkelig grunnlag for meg, uansett hvor mye planlegging og uoffisiell registrering og register det blir nevnt. Disse valpene vil på lik linje med GSD-valper fra uregistrerte foreldre, ikke bli registrert i en kennelklubb, så hele avsnittet biter seg selv i leggen. Mitt inntrykk av GSD er at kunne oppnådd innenfor dogs that are good family companions, exceptionally intelligent, both physically and mentally sound, and large in size rasen, uten krysninger, kanskje litt mer trøblete, men da har du hatt hunder som er renrasede og registrerbare i offesielt register. Det er dog positivt at hun er gått til verks for å ha et eget register med helse osv. Men en GSD er en GSD i genene selv om den ikke er registrert, en shiloh er en shiloh i genene, selv om den ikke er registert, jeg ser hva som menes, men er uenig i det. Det sier bare imot seg selv, for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mitt inntrykk og mening:"

At en dame ønsker å se hunder hun vokste opp med er ikke et tilstrekkelig grunnlag for meg, uansett hvor mye planlegging og uoffisiell registrering og register det blir nevnt. Disse valpene vil på lik linje med GSD-valper fra uregistrerte foreldre, ikke bli registrert i en kennelklubb, så hele avsnittet biter seg selv i leggen. Mitt inntrykk av GSD er at kunne oppnådd innenfor dogs that are good family companions, exceptionally intelligent, both physically and mentally sound, and large in size rasen, uten krysninger, kanskje litt mer trøblete, men da har du hatt hunder som er renrasede og registrerbare i offesielt register. Det er dog positivt at hun er gått til verks for å ha et eget register med helse osv. Men en GSD er en GSD i genene selv om den ikke er registrert, en shiloh er en shiloh i genene, selv om den ikke er registert, jeg ser hva som menes, men er uenig i det. Det sier bare imot seg selv, for min del :)

Men hva er en god nok grunn? Ser man på en del andre raser så finner man ofte ikke mer tungtveiende grunner enn nettopp denne damens.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er en god nok grunn? Ser man på en del andre raser så finner man ofte ikke mer tungtveiende grunner enn nettopp denne damens.

Tenkte på blandingsavl. Organisert krysning med en stram tanke bak (genpool, eksteriørlyter, sterke helsemessige årsaker) er for meg en god nok grunn til å blandingsavl. Men jeg har ikke troen på et, i utgangspunktet - enmannsforetak, uten å vurdere og lete kartet om etter samme kriterier innenfor rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har havnet litt ut på feil ut

Schæfer fra da hun var ung:

478043.jpg

Plushcoatshilohshepherd.jpg

Forøvrig synes jeg da virkelig at "rasen" er rimelig homogen

Ramlet over denne når jeg fant en annen rase: Grunnleggeren av Shiloh ser drastiske forandringer i negativ retning Så ikke rart det ser ut som hun har havnet feil ut. Noen dommere forholder seg til en standard som er skrevet i en avis, og den standarden skiller seg stort fra den originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hvite gjeterne er på vei til å bli for store, mange er absolutt for store og går langt over standard.

Har litt intrykk av at Schæferen også har blitt for stor.

Om man vil ha en stor hund er det jo bare å kjøpe en Leonberger eller noe sånt :P Eller en Nuffe, de er jo store gode bamser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...