Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårsforsett 2014 (som forbruker)


Nirm
 Share

Recommended Posts

Har du noen nyttårsforsetter som ikke går under den vanlige slutte å røyke, spise sunnere og trene mer? Altså noe du ønsker å bli bedre på, eller gjøre bedre i 2014 som omhandler eksempel forbrukerkraft eller miljø? Boikotte et firma eller næring, eller støtte andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å være mer aktiv når det kommer til dyrevelferd, være mer bevisst på baksiden av et firma eller en næring, være mer kritisk til varer jeg kjøper på nett og butikk mht. barnearbeid, arbeidskår, materialer. Ønsker også å minske forbruket mitt, men der er jeg igrunn ganske godt i gang. Må også legge til at jeg ønsker å få mer innsikt i den politiske verdenen da det faktisk er veldig viktig å engasjere seg.

Også det normale med trene mer, spise sunnere, være på flere forelesninger, flere reiser hjem til familien.. Ja, sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt, og ska fortsette å boikotte produkter fra Coca-Cola.

Russiske myndigheter har et forkastelig menneskesyn, og levevilkårene for LGBTQ-mennesker i Russland bryter enhver form for medmenneskelighet og mennskerettighetskonvensjon, med diskriminering, blind vold, arrest, tortur, også videre - også fra myndighetens side.

Det har vært flere underskriftskampanjer og aksjoner i forbindelse med at vinter-OL 2014 arrangeres i Russland, for eksempel er det lagt press på IOC for å få de til å innrømme at de olympiske lekers ideologi er i konflikt med gay bashing. Hvilket de har sagt seg enig i, og russiske idrettsmyndigheter har sagt noe vagt om at homofile olympiske atleter ikke skal frykte å komme til Russland. Men det er jo selvfølgelig ikke nok.

Coca-Cola er en viktig sponsor av OL, og det var en underskriftskampanje med påfølgende aksjon for å få de til å trekke seg, da DET ville vært et signal russiske myndigheter måtte tatt innover seg. Men CC uttalte seg omtrent som så at de allerede gjør så mye for LGBTQ i USA, at de følte de gjorde nok på verdensbasis.

En slik holdning og et slikt "solidarisk menneskesyn" kan jeg ikke akseptere, og da går ikke mine penger til dem lenger.

Samtidig som jeg bestemte meg for å boikotte dem, igangsatte jeg en månedlig donasjon på 10 dollar til en organisasjon i USA som jobber med LGBTQ-rettigheter over hele verden, inkludert dette i Russland.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me startar året med shoppestopp, me skal ikkje kjøpe noko til oss sjølve, utover mat, i alle fall i januar, og håpar me klarar å kutte ned forbruket og fortsette resten av året.

Og så har me laga husarbeidsliste, og får poeng for utført arbeid. Planen er å bli betre på å rydde og ordne, og poenga kan kanskje vekslast inn til kronasjer som me kan sløse vekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn, så ansvarlige og modne folk er.

Mine nyttårsforsett er å ikke drikke SÅ mye cola hver dag, få meg en venn (kanskje tilogmed to) og minske tiden mellom hver gang jeg ikke sover alene (if you catch my drift). Og så skal sixpacken frem igjen før sommeren, men det er jo noe jeg sier hvert år.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj den var ikke lett

Skal i hvertfall trene mer enn i høst

Boikotte noe pga meninger hmmmm den er ikke lett. Har ikke råd til å spise økologisk mat.

Innenfor pelsopdrett så sjekker jeg altid pelsen på jakka at den har rutete skinn. Ingen levende vesen som jeg kjenner til har det.

Skal finne ut av hva jeg skal bli hihi i hvertfall alt som forhindrer meg i å ta eksamener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å boikotte Coca Cola nå siden de støtter OL i Russland og med tanke på hvordan de behandler LGBT der. I tillegg til helsegevinsten av å kutte ut brus.

Så er det en ting jeg er sløv på, og det skammer jeg meg over. Og derfor smekk til egen bak nå, og forbedringer i 2014. Og det er at jeg ikke alltid er flink og sjekker om ting ikke er testet på dyr før jeg kjøper (som dusjsåpe, håndsåpe etc). Nå er det jo ingen nye produkter i Norge som er testet på dyr, men en del gamle. Og de skal jeg styre unna.

Så skal jeg kutte mer og mer animalske produkter ut av kosten. Jeg vet ikke om jeg kommer til å klare å gå 100% vegansk, men uansett så skal det være på det minimum og økologisk om mulig. I tillegg skal jeg prøve å få ned matavfall ned på at kun uspiselige ting kastes (ting man ikke spiser altså, ikke blitt dårlig). Dvs mer planlegninger, være mer klar over hva som er i kjøleskapet. Nå er matavfallet mitt fra før av lavt, men kan bli lavere. Vi kaster alt for mye mat i dette landet. Det er en ting som også gagner egen økonomi. Heldigvis er jeg flink til å stole på egne observasjoner mer enn datostempler på ting.

En ting som kanskje ikke passer helt inn som forbruker, er at jeg skal leve mer etter Hippokrates "Let food be thy medicine and medicine be thy food". Dvs økte kunnskaper om den maten man spiser, spise enda renere etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som i fjor:

*så mye lokal mat som mulig

*unngå alle former for unødvendig billig asiatisk plastikk og asiatiske billigvarianter av hundeutstyr, arbeidsutstyr, tilbehør til husholdningen og så videre - så langt det er praktisk gjennomførbart

*etiske valg av bedrifter (feks nekte arbeidsgiver å kjøpe billetter på transportmidler jeg ikke ønsker)

*kjøpe europeisk-produsert elektronikk (miele osv)

*gjøre research bak dyre innkjøp for å forsikre at de ikke kunne vært produsert på andre måter og at ikke underleverandører av feks kjemikalier ikke er miljøsvin/slavedrivere

*ingen billig-dongeri til 99kr på h&m made in bangladesh - kun kjøpe designerbukser made in italy/france osv, hvor helse miljø og sikkerhet er viktig

Er overraskende enkelt bare man mener det ærlig og 100% mener det fra bunnen av hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor glede av dyrevernsalliansen på fb og deres sider. Der er det liste over bedrifter å boikotte vedr pels feks, og bedrifter som man kan "handle" i. Så jeg vil fortsette å følge de sidene og fortsette å boikotte bedrifter som befatter seg med pels i noen som helst form.

Videre følger jeg også med på hva slags kjøtt etc jeg kjøper, forsøker å kjøpe all kjøtt økologisk. Det er fremdeles ikke godt dyrehold men et steg på veien. Økologiske grønnsaker etc gir jeg blanke i - det er dyrevelferd som opptar meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...