Gå til innhold
Hundesonen.no

Kensington Gate Collies - kull nummer 2 - take 2 (side 4)


Kensington Gate
 Share

Recommended Posts

Har ikke vært noe flink til å følge med på sonen i år, så tenkte jeg skulle lage en kulltråd sånn at jeg kanskje kikker innom oftere (og dermed også holder meg oppdatert på hva Lill plaprer om og refererer til halve tiden ;) ).

Kennelens første kull ble til i sommer og det var en helt fantastisk opplevelse. Hannen var på lån fra USA og han bor fremdeles hos meg. Parringen gikk pinlig bra. Makan til billig tøyte. Fødselen gikk veldig fint og det kom 4 tricolor valper 9. mai (mellom kl 18 og 22 - veldig grei tispe jeg har, nemlig), to gutter og to jenter - en av jentene døde første dagen, sannsynligvis var det en ulykke. De tre gjenværende fikk en kjempefin start på livet med den fineste sommeren på lang tid - de var "frittgående" på tunet sammen med hele hundeflokken. Nå er valpene 7,5 mnd gamle og fantastisk flotte både anatomisk og mentalt. Jeg beholdt tispa (Kensington Gate One "Kayleigh") som er meget lovende - har stilt henne en gang som valp og ble BIS4 på Retrieverklubbens valpeshow i Langesund. Den største hannen (Kensington Gate Alpha Strike "Tank") bor hos dyktige forvert Maritus på sonen. Tredje hannen (Kensington Gate Prototype "Niko") bor i Østfold.

stacks_image_404.jpg

Mackenzie og lille Kayleigh

stacks_image_30.jpg

Kayleigh 7 mnd gammel

Mackenzie har vist seg som en god mor som har gitt videre av sine positive egenskaper. Jeg planlegger derfor kull nummer to og har tro på at det vil gi veldig gode resultater.

Mor: Seamist Lavender Ice "Mackenzie"

2013-02-27.jpg

stacks_image_47.jpg

Mackenzie er en 4 år gammel tispe av tre kvart amerikansk avstamming, den resterende kvarten er svenske brukslinjer. Hennes maternale oldemor var brukschampion og mange av hennes slektninger konkurrerer i hovedsaklig spor og LP. Hun har en storesøster (samme komb) som er godkjent redningshund i NRH. Hun selv har ikke fått sjansen til å bevise sine latente egenskaper grunnet lat og feig eier, men hun har om ikke annet gjennomført MH på en meget god måte. I Sverige har de hos collie noe som heter Mental-Index, som beregner forventet arvbarhet for forskjellige mentale egenskaper på grunnlag av MH-resultater til individ+slekt. Gjennomsnittet er regnet utifra flere tusen individer. På egenskapen Nyfikenhet/Orädsla scorer Mackenzie 136 poeng og innehar med det nest høyeste sum (høyeste er hennes mor) på denne egenskapen av alle collies med registrert MH i Sverige. På alle andre egenskaper scorer hun over - og tildels langt over - gjennomsnittet.

Hun har på en god måte gjennomgått mentaltest hos Antrozoologisenteret i forbindelse med godkjenning som besøkshund i forskningsprosjektet Dyrebar Omsorg, der hun har gjort suksess som besøkshund hos eldre med demens.

Hjemme er hun avdelingssjef i flokken på 5. Hun imidlertid behøver aldri å bevise noe. Med valper er hun trygg og rettferdig. Obsternasige ungdommer og kåte hanner får "three strikes" før hun rask som en ninja legger dem i bakken. Når de tar poenget, er hun helt ferdig med saken. Hun er ganske uavhengig og ikke noen borrelåshund, men er allikevel svært trivelig og omgjengelig med folk. Stoler på henne mer enn noen annen hund.

Eksteriørt er hun en velbygget hund med en spesielt god overlinje. Jeg skulle gjerne hatt mer vinkler bak og det er en del detaljer jeg skulle ha ønsket bedre. Hun har vært stilt ut 12 ganger i Norge og har 2 små Cert. Prøver oss på storcertet på NKK Bø. En blå har hun fått, ellers rødt. Hun har vært stilt en gang i Sverige med Cert.

page9_1.jpg

Mackenzies far KORAD SUCh NUCh Twin City Beyond The Sea (USA imp)

ice_web1.jpg

Mackenzies mor SUCh DUCh Seamist Snowstar

Video av mor 10 år gammel - særdeles vital og velkonstruert

Som sist gjør jeg det så vanskelig som mulig ved å velge en hanne som bor langt borte. Sist hentet jeg hannen fra USA. Denne gangen planlegger jeg elskovsekspedisjon til Serbia, til en ung hanne som også opprinnelig er fra USA.

Far: Wyndlair Dallinaire American Dream "Brody"

stacks_image_227.jpg

stacks_image_218.jpg

Video av Brody som 6 mnd valp

Brody ble importert til Serbia fra USA og har en ganske unik stamtavle. Han har et kraftfullt og langt steg, noe jeg ønsker å ta med videre. Han har også penere hodedetaljer enn Mackenzie. Hans største svakhet er en rak overarm og noe svak mellomhånd, men der veier Mackenzie opp. Brody er kjent for sitt positive, omgjengelige og sosiale vesen. Han har gjort en sterk debut i ringen og ble i sin første måned som junior Serbisk, Rumensk og Kroatisk juniorchampion. Han har også blitt Junior BIS og Res-BIS på internasjonale utstillinger.

Han er forhåndsrøntget fri (pga eiers nyskjerrighet), men skal røntges offisielt i disse dager.

IMG_4018-filtered.jpg

Mackenzie løper med korte intervaller. Hun ble parret i mars og hadde sitt høstløp nå i oktober, en måneds tid etter normalen. Om hun fortsetter de normale intervallene, løper hun igjen i slutten av mars. Satser på å fly - Mackenzie har ikke flydd før, men hun er såpass trygg at jeg ikke tror hun vil blunke av det. Serbia er dessverre ikke et listeført tredjeland, så har sendt avgårde blodprøve for titertest.

Jeg holder fingrene krysset for at det blir valper og ikke minst at jeg ikke behvøver å skuffe like mange valpekjøpere som sist - det var skikkelig trist - hadde nemlig en valpeliste/venteliste på 20 og det ble til at kun én valp ble solgt. På skrivende tidspunkt bør det helst komme 6 valper eller fler - har mange fantastiske og kyndige hjem som ønsker seg valp fra nettopp denne kombinasjonen, så håper at vi kan glede mange av dem denne gangen.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 228
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Cat's out of the bag! Jeg har fått lov til å ha Brody hjemme hos meg i en periode, så jeg slipper å fly noe sted med Mackenzie. Nå har jeg hentet han og han er bare herlig. Går sammen med mine andre t

Da er det ikke lenger tvil - testen er gjort og positiv-streken lyste umiddelbart langt sterkere enn kontrollstreken. Dessuten har hun gått opp 1,5 kg siden fredag..! Hurra!

6 valper senere..! Det ble 3 tric gutter, 1 blå gutt, 1 tric jente, 1 blå jente. De hadde en veldig god fødselsveikt på 295-393 g og alle var ekstremt sterke og aktive. Mor koser seg. De før

Oh, lykke til, dette blir spennende! Serbia er ingen svipptur, men samtidig tenker jeg i mitt hode at det er ett fett om en flyr til Bodø eller Beograd, når en først må fly. Og hun har jo bevist at hun lar seg parre og blir drektig, så da satser vi på at det blir en fruktbar tur!

Jeg antar serberen ikke har avkom fra før av, når han ikke er røntget? Har du bedt om sædtest?

Etter at X'en har gått tom så mange ganger, har jeg blitt litt fiksert på det, og vil fra nå av ha fersk sædtest så en slipper å ha det som en bekymring i bakhodet om tispa går tom..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, lykke til, dette blir spennende! Serbia er ingen svipptur, men samtidig tenker jeg i mitt hode at det er ett fett om en flyr til Bodø eller Beograd, når en først må fly. Og hun har jo bevist at hun lar seg parre og blir drektig, så da satser vi på at det blir en fruktbar tur!

Jeg antar serberen ikke har avkom fra før av, når han ikke er røntget? Har du bedt om sædtest?

Etter at X'en har gått tom så mange ganger, har jeg blitt litt fiksert på det, og vil fra nå av ha fersk sædtest så en slipper å ha det som en bekymring i bakhodet om tispa går tom..

Svømmerne er inspisert og godkjent! :fisker:

Regner med det kommer en tric Vienna til meg denne hang!

Denne hang! :fisker: Men - ja! Det håper jeg også!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømmerne er inspisert og godkjent! :fisker:

Det er jo ingen grunn til at en ung og frisk hannhund ikke skal ha svømmere, men brent barn skyr ilden eller noe sånt, selv om det ikke har vært grunn til å tro at det har vært noe galt med sædkvaliteten på X'ens partnere (to av tre hadde fersk sædtest, og den tredje fikk store kull før og etterpå - men jeg hadde nok bekymret meg grønn om jeg ikke visste at de hadde det de skulle ha for hver gang hun gikk tom... Det er jo typisk norsk å lete etter forklaringer hvor som helst.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen grunn til at en ung og frisk hannhund ikke skal ha svømmere, men brent barn skyr ilden eller noe sånt, selv om det ikke har vært grunn til å tro at det har vært noe galt med sædkvaliteten på X'ens partnere (to av tre hadde fersk sædtest, og den tredje fikk store kull før og etterpå - men jeg hadde nok bekymret meg grønn om jeg ikke visste at de hadde det de skulle ha for hver gang hun gikk tom... Det er jo typisk norsk å lete etter forklaringer hvor som helst.)

I dette tilfellet har eierne testet sædkvaliteten uoppfordret i september fordi vi planlegger å reise så langt. De hadde en høyløpsk tispe og benyttet anledningen til å sjekke. Han utviste høy libido, ga mye sæd av god kvalitet. Han er ett og et halvt år gammel og kunne i teorien allerede vært brukt, men han er en veldig fremmed type for oppdrettere flest der borte og han vil neppe bli brukt mye i det hele tatt. De har tenkt å bruke ham på en egen tispe som også kommer i løp på vårparten.

Skjønner forøvrig veldig godt hva du mener. Selv om ting går galt, så er det ikke noe gøy å ikke vite hva/hvem man kan legge skylden på...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Valpelista er nå mer enn full, flere måneder før løpetiden og uten annonsering (utenom kunngjøring på egen hjemmeside). Føler meg priviligert som kan velge og vrake i fantastiske hjem. Samtidig kjenner jeg veldig på frykten for å skuffe de håpefulle kjøperne. Første parringen i 2012 var insemineringsprosjektet fra ******* og tispa gikk tom. I fjor ble det bare tre valper og kun én ble til salgs. Begge gangene ble jeg derfor nødt til å skuffe mange og det var utrolig kjipt. Enkelte sørger jo, regelrett. Nå som "alle" tisper går tomme (føles det ut som), kommer det tett på. Men får prøve å la være å ta sorgene på forskudd. Det blir som det blir.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er det løpetid i huset, ikke på Mackenzie, men hennes datter. Blir spennende å se hvor lenge det blir til Mackenzie løper - jeg har regnet med at hun begynner i overgangen mars/april, men det kan jo hende at dette setter henne i gang før antatt. Enn så lenge ingen tegn.

Mackenzie har siden sist halt Championatet i land og Brody har vært på to internasjonale utstillinger der han har blitt BIR med CACIB begge ganger.

1514521_10152163660776111_1747618302_n.j

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...