Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er du villig til å betale?


Guest Gråtass
 Share

Recommended Posts

Guest Gråtass

Vi selger kjøtt, som vi ikke har lov til å kalle økologisk fordi vi gjødsler beitene med kunstgjødsel om våren, men utover det så er drifta basert på prinsipper om så naturlig dyrehold som mulig. For den bevisste forbrukeren, så er det rimelig å anta at kvaliteten på kjøttet er verd en høyere kilopris enn det man betaler i frysedisken på rema, men hvor mye mer? Mange snakker om at de vil ha kjøttfrie middager, mer miljøvennlig og kortreist mat, men er det bare prat?

Som et eksempel har vi tatt 90 kr / kg for vårt lammekjøtt, etter å ha regnet på det må vi gå opp i pris ellers kan vi legge ned drifta, for da går det ikke rundt. Så mitt spørsmål blir, hvor mye er du som bevisst forbruker villig til å betale for prima kvalitet vare, som er miljøvennlig og uten hormoner (hverken naturlige under slakt eller tilsatte) uten medisiner, men fersk og grovskjært? Vi selger kun hele og halve lam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser jeg ikke kjøtt da. Men dersom jeg hadde gjort det, så hadde jeg gjerne betalt mer enn 90 kr kiloet for kjøtt av god kvalitet som ikke er proppfull av alt mulig dritt, og heller redusert kjøttforbruket mitt. :) Heller lite og god kvalitet enn billig dritt...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte lam av villsau her ferdig partert og betalte 100 kg kiloen. da hadde det vært innom godkjent slakteri og etter hva jeg hørte med en som driver i småskala mat så er det en gooood pris

mitt lam var på 16 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenten "Smaksprodukter" tar ca 170,- og jeg vet at de selger unna som bare det (såpass at de ikke får dekket etterspørselen). Det er ikke økologisk, men en tilnærming. Hjemme selger vi økologisk kalvekjøtt og har nettopp økt prisen til like over 200,- per kg, uten bein (hvilket jeg registrerer er mindre enn det Smaksprodukter tar for sitt konvensjonelle kalvekjøtt, på tross av at vi har helt økologiske produkter… hmmm). Vi også selger unna som bare det.

Markedsføring blir selvfølgelig viktig om man skal tjene noe på slik nisjeproduksjon og det er nok det som gjør at både Vestre Teiens og Smaksprodukter har blitt såpass populære på markedet. Folk må finne det og se at det er mulig å få tak gode kjøttprodukter der dyrevelferd står høyest.

Begge deler er ferdig vakumpakket og merket med hjemkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenten "Smaksprodukter" tar ca 170,- og jeg vet at de selger unna som bare det (såpass at de ikke får dekket etterspørselen). Det er ikke økologisk, men en tilnærming. Hjemme selger vi økologisk kalvekjøtt og har nettopp økt prisen til like over 200,- per kg (hvilket jeg registrerer er mindre enn det Smaksprodukter tar for sitt konvensjonelle kalvekjøtt, på tross av at vi har helt økologiske produkter… hmmm). Vi også selger unna som bare det.

Markedsføring blir selvfølgelig viktig om man skal tjene noe på slik nisjeproduksjon og det er nok det som gjør at både Vestre Teiens og Smaksprodukter har blitt såpass populære på markedet. Dessuten er har i hverfall vi produkter som ikke er mulig å få tak i i butikk/forhandlere.

Begge deler er ferdig vakumpakket og merket med hjemkjøring.

Hvordan er avsetninga på kjøttet deres? Får dere solgt alt kalvekjøttet? Hvor mye selger dere? Hvordan slakter dere? Mobilt slakteri? Og hvorfor har dere valgt å selge hele/halve/kvarte dyr, og ikke stykningsdeler? Jeg skjønner at det kan være mer praktisk for dere, men hva tror dere er mest økonomisk?

Mange spørsmål, men det er midt i det jeg jobber med (i hvert fall halve jobben), så dette ble jo veldig interessant!

Når det kommer til lammekjøtt og det @Gråtass lurer på, så er jeg som forbruker villig til å gi en del for godt lammekjøtt, problemet er hvordan jeg får tak i det og lagringskapasitet hos meg, siden du selger hele og halve dyr. Hadde jeg kunne kjøpt feks ett lår, hadde det vært mer aktuelt.

Og, veldig typisk i slike markedsundersøkelser, så sier forbrukerne at de gjerne betaler mer for godt kjøtt/økologisk kjøtt/kjøtt fra lykkelig dyr/sett inn passende benevnelse, men når det kommer til stykke og de skal velge mellom den eller den pakka med kjøttdeig, velger de den billigste. De fleste i hvert fall.

Jeg har allikevel trua på at det finnes et marked for slike produkter, hvis ikke hadde jeg nok ikke lagt ned 50 % av min arbeidstid i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er avsetninga på kjøttet deres? Får dere solgt alt kalvekjøttet? Hvor mye selger dere? Hvordan slakter dere? Mobilt slakteri? Og hvorfor har dere valgt å selge hele/halve/kvarte dyr, og ikke stykningsdeler? Jeg skjønner at det kan være mer praktisk for dere, men hva tror dere er mest økonomisk?

Jeg vil ikke kuppe tråden med å legge ut om mine foreldres firma-greier, men avsetninga er blitt god, vi får solgt alt vi har (og kunne solgt mer om vi hadde hatt flere dyr), dyrene slaktes på vanlig slakteri men kjøttet transporteres og pakkes lokalt. Vi selger hele/halve/kvarte dyr for å få solgt alle delene og ikke sitte igjen med hauger av enkelte deler av dyret og fordi det er praktisk. Folk får med oppskriftshefte slik at de også kan tilberede de delene som ikke er biff. Hadde de ikke fått det med hadde antagelig mange bare kjøpt "biff" fordi det er det eneste folk vet hvordan de skal bruke. På kalvekjøttet kan forøvrig så og si alle deler stekes som biff fordi det er så mørt. Vi driver hovedsaklig som melkeprodusenter og kunne ikke drevet salg av enkle kjøttstykker (tidsmessig), selv om vi noen ganger har solgt enkelte deler til resturanter. Det skal sies at salget gikk smått til å begynne med, men tok seg veldig raskt opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kuppe tråden med å legge ut om mine foreldres firma-greier, men avsetninga er blitt god, vi får solgt alt vi har (og kunne solgt mer om vi hadde hatt flere dyr), dyrene slaktes på vanlig slakteri men kjøttet transporteres og pakkes lokalt. Vi selger hele/halve/kvarte dyr for å få solgt alle delene og ikke sitte igjen med hauger av enkelte deler av dyret og fordi det er praktisk. Folk får med oppskriftshefte slik at de også kan tilberede de delene som ikke er biff. Hadde de ikke fått det med hadde antagelig mange bare kjøpt "biff" fordi det er det eneste folk vet hvordan de skal bruke. På kalvekjøttet kan forøvrig så og si alle deler stekes som biff fordi det er så mørt. Vi driver hovedsaklig som melkeprodusenter og kunne ikke drevet salg av enkle kjøttstykker (tidsmessig), selv om vi noen ganger har solgt enkelte deler til resturanter. Det skal sies at salget gikk smått til å begynne med, men tok seg veldig raskt opp. 

Takk! Jeg tenkte på det akkurat i det jeg posta, at jeg kunne tatt det på PM. Sorry, @Gråtass, ble bare litt engasjert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kuppe tråden med å legge ut om mine foreldres firma-greier, men avsetninga er blitt god, vi får solgt alt vi har (og kunne solgt mer om vi hadde hatt flere dyr), dyrene slaktes på vanlig slakteri men kjøttet transporteres og pakkes lokalt. Vi selger hele/halve/kvarte dyr for å få solgt alle delene og ikke sitte igjen med hauger av enkelte deler av dyret og fordi det er praktisk. Folk får med oppskriftshefte slik at de også kan tilberede de delene som ikke er biff. Hadde de ikke fått det med hadde antagelig mange bare kjøpt "biff" fordi det er det eneste folk vet hvordan de skal bruke. På kalvekjøttet kan forøvrig så og si alle deler stekes som biff fordi det er så mørt. Vi driver hovedsaklig som melkeprodusenter og kunne ikke drevet salg av enkle kjøttstykker (tidsmessig), selv om vi noen ganger har solgt enkelte deler til resturanter. Det skal sies at salget gikk smått til å begynne med, men tok seg veldig raskt opp.

Så flott at dere sender med hefte om hvordan å utnytte dyret best mulig :)

----------

Vi har en liten lokalbutikk her nede og jeg har sett at hun tar 135kr/kg, husker ikke hva gården heter, men det er helt økologisk og dyrene er veldig frie på den gården.

Det at de er mye frie og ser Ok ut i ulla mens de lever er også viktig for meg, vet ikke hvorfor jeg er nøye på og liker rene kuer og sauer, vet jo at de blir fort møkkete, men da ser det ut som bonden iallefall ikke bare ser på dyra som en inntektskilde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Takk for svar. Vi slakter hjemme, pga Mattilsynet sine regler annonserer vi ikke, men har ingen problemer med avsetning. Et helt dyr veier ca 15-17 kg så ikke store greiene ;-) Vi vurderer å øke til 110 kr kiloen, dette er jo en relativt høy prisøkning i %. Men da er det kanskje ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kilo ben er det på en slik skrott da? For det må jo trekkes fra, så legge til tia det tar å stykke, samt ev kverne flanke, ribbenskjøtt ( om man ikke salter pinnekjøtt selv) og avskjær, for å finne "rett pris" i forhold til butikkjøtt.

Jeg bet feks 75 kr kg for en halv elgkalv på 37,5 kilo, og der var det rundt 12 kilo ben (veide ikke alt, så det blir sånn cirkatall). Hos meg gikk det jo ikke noe til spille iom at Zugo fikk de, inkl flankekjøttet (og selvsagt slintrer her og der), men en mer reel pris blir jo rundt 100kr kg. Fortsatt en finfin pris. Jegeren kunne stykke og kverne for meg, samt kaste beina, men da ble prisen 285 pr kilo og det blir for mye for mitt budsjett.

Så mitt svar er vel sånn rundt 100 kr kiloet som makspris.

EDIT: Måtte sjekke med jegeren, og jeg bet 55 kr kg for halv skrott, så kjøttprisen ble ca 82kr kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi grovskjærer lammet, det betyr at du får lår bog ryggstykke og ribber pakket hver for seg. Jeg er ikke så opptatt av hva andre tar betalt for sitt, mer hva en forbruker er villig til å betale. Det kan i utgangspunktet ikke sammenlignes med butikkpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk helt sjokk på lørdag da jeg kjøpte 2 kg ribbe til jentene. 14 kr kosta det. FJORTEN kroner!!! :blink: Fy flate, hvordan har den grisen hatt det, tenkte jeg. Hadde jeg spist kjøtt hadde jeg jo åpenbart hatt budsjett til det, og jeg hadde vært en av dem som mer enn gjerne betalte hva det kosta (innenfor normalt bruk) for godt kjøtt jeg visste hadde blitt behandla bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig dårlig på sånt, egentlig. Vi ser stort sett på pris når vi kjøper kjøtt. Men av og til hvis jeg legger merke til at det ligger en "ukjent" variant hvor det står litt om dyrehold og økologisk så hender det jeg kjøper det i stedet. Da spiller igrunn ikke pris noen rolle, innenfor rimelighetens grenser såklart. Men opp til 50% mer enn industripris ihvertfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk helt sjokk på lørdag da jeg kjøpte 2 kg ribbe til jentene. 14 kr kosta det. FJORTEN kroner!! :blink: Fy flate, hvordan har den grisen hatt det, tenkte jeg. Hadde jeg spist kjøtt hadde jeg jo åpenbart hatt budsjett til det, og jeg hadde vært en av dem som mer enn gjerne betalte hva det kosta (innenfor normalt bruk) for godt kjøtt jeg visste hadde blitt behandla bra.

Tror du grisen har hatt det fælt bare fordi ribba er billig? :) Har nok mer med å gjøre at det er stor overproduksjon av grisekjøtt i Norge :) Sorry OT Gråtass!

Vi slakter noen lam hjemme men selger ikke pga regler men gir bort. Tror nok folk ville betalt 110 kr kg hvis det er prisen dere øker til - evt kan dere øke til 100 kr og så 110 kr neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt er latterlig billig, og det skjær i bondehjarta når eg kjøper kjøt til under femtilappen på rema 1000. Men eg gjer det jo alikevel, egoistisk som eg er. Kjøper økologisk på lønningsdagen og lever resten av månaden på billig kjøtdeig. :[

Men 110,- kr/kg er da framleis skrekkelig billig, er det ikkje? Eg skulle gjerne handla ein heil sau i slengen for 150,- kr per kg om eg handla direkte frå bonde (og hadde frysar stor nok.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Takker for alle innspill! Grunnen til at vi bør øke prisen er at vi driver i så liten skala og det ønsker jeg å fortsette med. Hadde MT godkjent hjemmeslakt, hadde jeg gladelig doblet antall dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...