Gå til innhold
Hundesonen.no

Resirkulering - hva har din kommune å "tilby"?


Nirm
 Share

Recommended Posts

Har dere ikke plast...? Vi har i hvert fall papir/papp, matavfall og rest, i hver sin dunk, også har vi plast i egne sekker. I tillegg har vi masse ulike sorteringer på gjenvinningstasjon, som elektronikk, farlig avfall, trevirke, hageavfall ol. Men det må man da gidde å kjøre å levere. Ja, også sorterer jeg glass og metall og leverer i egen container like ved butikken. Og klær da, til Fretex ol, det som er helt.

Bor i Gran kommune, og trodde vi hadde det likt som Jevnaker, men kanskje ikke? :)

Joda, glemte det bare, i farten. Vi har også plastsortering :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke plast...? Vi har i hvert fall papir/papp, matavfall og rest, i hver sin dunk, også har vi plast i egne sekker. I tillegg har vi masse ulike sorteringer på gjenvinningstasjon, som elektronikk, farlig avfall, trevirke, hageavfall ol. Men det må man da gidde å kjøre å levere. Ja, også sorterer jeg glass og metall og leverer i egen container like ved butikken. Og klær da, til Fretex ol, det som er helt.

Bor i Gran kommune, og trodde vi hadde det likt som Jevnaker, men kanskje ikke? :)

Det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, glemte det bare, i farten. Vi har også plastsortering :)

Så bra! Er jo supert med plastsortering (er jo utrolig hvor mye det blir), men det er nå bra irriterende med den derre plastposen som man enten glemmer å henge ut før den skal hentes, så den blir overfull, eller så blåser den vekk i løpet av natten før den skal hentes :sint_01::teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Er jo supert med plastsortering (er jo utrolig hvor mye det blir), men det er nå bra irriterende med den derre plastposen som man enten glemmer å henge ut før den skal hentes, så den blir overfull, eller så blåser den vekk i løpet av natten før den skal hentes :sint_01::teehe:

Aldri opplevd at den har blåst bort...men at jeg har glemt å henge den ut har nok skjedd et par ganger... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bærum, her er det veldig tungvint å resirkulere. Det finnes en konteiner for papp i mitt nærområde, som er 2 km unna, der er også innsamling for plast og klær. De nye blokkene ved siden av mitt boligfelt har resirkulasjon for glass. Skal jeg trenge en miljøstasjon for å levere inn batterier og maling, så finnes det bare en eller to bensinstasjoner i bærum som har det. Virker ikke som om dette er noe som er prioritert i stor grad her.

Veldig uvant at det er så langt mellom steder å resirkulere. Da jeg bodde i Oslo hadde bortettslaget egne pappkonteinere og det var bokser til glass og metall flere steder. Tror alle bensinstasjonene i nærheten av meg hadde miljøstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandefjord- plast, papp, restavfall og matavfall. Ikke glass og metall. Men det finnes sånne glass og metallcontainere på en butikk ikke så langt unna, så vi hiver det der. Jeg er veldig nazi på at vi skal sortere rett, så det blir veldig lite i restavfallet.

Vi bruker en del sagflis, minst tre sekker flis med marsvindritt i uka, og det får vi tømme i matavfallet gratis på Kastet, mot at vi tar søppelsekkene og hiver det et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss (Furuset, Oslo) får vi gratis poser på butikken for å sortere matavfall i den ene og plast i den andre - også slenger man alt oppi samme søppeldunken. Egen søppeldunk for papir.

Samme som Susanne. Plast, mat- og restavfall går i samme dunken, superenkelt. Dog er jeg elendig på å sortere glass/metall, det går rett i restavfallet her.

Her i borettslaget kan man sette ut ekstra avfall/stort avfall en gang i uka, men om det sorteres direkte av dem eller om det går samlet rett på dynga vet jeg ikke. I jula får vi utdelt store sekker til å samle alt innpakningspapiret fra julegavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ås kommune, Akershus: Kun restavfall og papp/papir. Glass og metall går dessverre også i restavfallet hos meg. Kunne kanskje blitt litt flinkere der, men det er så tungvint å returnere det når man ikke har bil. Da må jeg jo huske å gjøre det så ofte for at det ikke skal bli for mye å bære på av gangen.

Stjørdal kommune, Nord-Trøndelag: Restavfall, papp/papir og matavfall i hver sin dunk. Plast, glass og metall kan leveres på gjenvinningsstasjonen i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i København er det restavfall, papir, papp, batterier i bakgården og glass i et veikryss ca 50 meter borti veien.

Vi har også et spesialskap i stål i bakgården for "farlig" avfall som kjemikaler, maling etc. Dessuten kan vi bestille innsamling av elektriske apparater.

Jeg savner veldig plastsortering da jo nesten alt er dekket av plast om dagen.

De har miljøstasjoner man kan avlevere avfall på, f.eks hageavfall og store ting. Der har de en egen kontainer hvor man kan sette brukbare ting i. Alt som er brukende setter jeg der visst jeg allerede ikke har solgt det som brukt, det kan være hva som helst en gammel kontorstol, et ludospill eller en gammel gryte som fremdeles er brukende. Jeg leverer brukt tøy i Røde Kors butikken som jeg er heldig å ha bare 200 meter fra meg (her er det ingen kontainere på gaten).

På miljøstasjonen er det veldig mange andre sorteringer også som stein, porselen, el.avfall, vindu etc. De har et prøveprosjekt nå som jeg syns er kjempebra og det er at det er lov å hente brukte vindu og dører og ta med seg hjem. Er jo en del som bruker det til uthus eller drivhus etc og det er jo topp at det kan brukes igjen direkte uten prosesser, transport etc, atlså direkte resirkulering på en måte. Før var det ulovlig her å ta med seg noe som folk hadde kasta av en eller annen merkelig grunn. Håper prosjektet blir fast, det hjelper jo også evt folk som kasnkje ikke har så god råd samt begrenser en produksjon av nytt.

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Svelvik/Drammen (og hele området rundt) er det papir, restavfall, plast og matavfall hjemme.

i tillegg er det miljøstasjoner rundt omkring med klart glass, farget glass, metall, klær og plast! Resten går på gjennvinningsstasjonene! Gratis uansett hvor du leverer så lenge du bor et sted hvor RFD (renovasjonsselskapet for Drammrnsregionen) er de som håndterer søpla de!

I tillegg har de to gjenbrukscontainere på Lindum (hovedleveringsstasjonen) hvor ting står et par uker før det evt blir kastet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søppeldunker for rest, papir og mat hos hver husstand. Resten leveres sortert på gjenbruksstasjonen. Jeg sorterer alt, så langt det lar seg gjøre, og kaster vel en pose restavfall per 2 uker. Blir litt matavfall, selv om dyra får mye. Papir og plast utgjør hoveddelen av avfallet. Plasten leveres i gjennomsiktige sekker på gjenbruksstasjonen ved behov. Samme med alt annet sortert (batterier, lyspærer osv). Glass og metall leveres på returpunkt. All pant pantes. Her i kommunen (Våler i Solør) går restavfallet til forbrenning og plastavfallet kjøres til sydeuropa... Ikke veldig fornøyd med det, men det var vel de som vant anbudet... Bedre enn at det deponeres i hvert fall. Matavfallet komposteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsanger, Finnmark: En dunk, 3 forskjellige poser. Hvit: Restavfall. Rød: Brennbart. Grønn: Matavfall. Papp/papir og glass kan hives i containere som står litt her og der. Alt annet kan vel kjøres til gairasmoen. Må betale noen kroner, avhengig av hva det er man kaster.

Åsnes, Hedmark: 3 dunker. Matavfall, restavfall og papp/papir. Har ikke hatt behov for å hive noe annet enn det, så vet ikke hvordan det er med glass, plast og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...