Gå til innhold
Hundesonen.no

Resirkulering - hva har din kommune å "tilby"?


Nirm
 Share

Recommended Posts

I boligfeltet: plast, papir, mat og restavfall.
En gang i året setter de opp container til rest og egen til el avfall.
Og renovasjons sentralen på Dal leveres alt gratis (så lenge det ikke er horrible mengder) gratis for vanlig husholdning. Bare man soterer.
Leverer man uten å sotere så koster det peng.
Ellers glass og metall litt her og der ved butikker.

Ullensaker Kommune

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det plast, papp, metall og glass, matavfall + restavfall. Jeg driver og setter meg litt inn i det fremdeles så med forbehold om feil. Papp, matavfall og restavfall er ihvertfall i egne søppelkasser utenfor. Glass og slikt er det containere på rett borti svingen. Kasteanlegg som er gratis ikke langt unna (5-10min å kjøre). Edit: Glemte å skrive sted, Røyken kommune, Buskerud fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andebu kommune. Her har det i mange år vært kildesortering. Papp og papir i ehen dunk,restavfalll i en, matavfall i en, glass og metall i en og egen pose eller dunk til plast.

Edit: vi er flinke og nøye på sorteringen, som sagt hatt det i mange år så går på vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Jevnaker har vi papir, matavfall og restavfall (svart, brun og grønn dunk). Jeg burde nok vært flinkere å kildesortere enn det jeg er nå. Sorterer stort sett kun restavfall og papir. Har dunk til matavfall også, som alle i kommunen har fått utdelt, men jeg er ikke noe flink til å bruke den dessverre.... Prøve å skjerpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Her er det sortering i søppeldunkene på papir, glass/metall og restavfall. Deles ut poser til plastemballasje også. Jeg kaster kun restavfall og glass/metall. Vi brenner mye søppel selv. Rett nedi veien ligger miljøstasjonen hvor det er gratis levering av sortert avfall 3 kvelder i uka. Usortert koster rundt 100kr pr m3. Sør-Odal kommune i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Haugesund-Rogaland er det matavfall, restavfall og papir, veldig strengt!

HAHA, er det???? :innocent:

Har aldri sortert matavfall her i Haugesund, shame on me!! Men jeg kommer fra Bergen og der sorterer vi jo som du nevnte bare restavfall og papir.

I Fjell kommune utenfor Bergen (Sotra) sorterer de matavfall så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tromsø har vi optisk sortering, dvs at husholdningene sorterer plast, papir, papp, matavfall og restavfall i poser med ulik farge (alt går i samme dunken). Glass og metall kan leveres utvalgte steder, og større "ting" kan leveres på avfallsstasjonen.

Vi begynte veldig tidlig med kildesortering her (jeg fikk sjokk over manglende sortering når jeg flyttet til Oslo i 2005), og jeg synes det fungerer bra :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

HAHA, er det???? :innocent:

Er forsåvidt "strengt" her og i form av at de ikke tar det med seg om det er feilsortert. Sorterer du ikke får du fort problemer med full restavfall så det straffer seg liksom selv. Her på Nøtterø Vestfold sorter vi hjemme:

Plast

Papp/papir

Restavfall

Matavfall

Glass/metall

På avfallstasjonen leveres det meste gratis som sortert. Betaler for restavfall.

Jeg syns det er veldig greit og det blir sjeldent stinkende søppel. :) Glemmer vel aldri lukta av søppelsjaktene i boligblokkene før i tida.

PS: Det er forbudt å brenne søppel! Også på bondelandet. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA, er det???? :innocent:

Har aldri sortert matavfall her i Haugesund, shame on me! Men jeg kommer fra Bergen og der sorterer vi jo som du nevnte bare restavfall og papir.

I Fjell kommune utenfor Bergen (Sotra) sorterer de matavfall så vidt jeg vet.

Hehe, jepp! Vi får kjeft av mamma om vi glemmer det! Fordi hun sier det er så strengt xD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppegård, Akershus.

Dunkene hjemme er det kun restavfall og papir/papp.

Ellers har vi miljøstasjon ved butikken her, hvor man kan levere glass, metall, papp, myk plast og klær (Frelsesarmeen og UFF). I tillegg er det en gjennvinningsstasjon (ikke vært der, men antar at den er som alle andre der). Jeg trur ikke den mykplastcontaineren er ment for at man skal sortere alt av plast hjemme, men jeg tenkte å bruke den til det uansett. :aww::lol:

I tillegg har jeg mulighet til å levere ting som batterier, lyspærer og små elektriske produkter i noen butikker i Oslo som jeg er ofte innom.

Jeg savner sorteringa i Oslo med matavfall og plast da. Og håper det kommer hit om ikke alt for lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Er forsåvidt "strengt" her og i form av at de ikke tar det med seg om det er feilsortert. Sorterer du ikke får du fort problemer med full restavfall så det straffer seg liksom selv. Her på Nøtterø Vestfold sorter vi hjemme:

Plast

Papp/papir

Restavfall

Matavfall

Glass/metall

På avfallstasjonen leveres det meste gratis som sortert. Betaler for restavfall.

Jeg syns det er veldig greit og det blir sjeldent stinkende søppel. :) Glemmer vel aldri lukta av søppelsjaktene i boligblokkene før i tida.

PS: Det er forbudt å brenne søppel! Også på bondelandet. :o

Vis meg lovverket som sier at jeg ikke kan brenne mitt eget papir/papp på egnet sted på min egen eiendom mellom 15.september og 15.april, så skal jeg love å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dårlig her jeg bor i Bærum (som det også bor en masse mennesker!) :(

Egentlig ingen sortering i det hele tatt, men er en container til papp og en til plast for de som frivillig vil sortere. Sånn bortsett fra at de alltid er stappfulle og sjelden tømmes. Håper det blir strengere snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Jevnaker har vi papir, matavfall og restavfall (svart, brun og grønn dunk). Jeg burde nok vært flinkere å kildesortere enn det jeg er nå. Sorterer stort sett kun restavfall og papir. Har dunk til matavfall også, som alle i kommunen har fått utdelt, men jeg er ikke noe flink til å bruke den dessverre.... Prøve å skjerpe meg :)

Har dere ikke plast...? Vi har i hvert fall papir/papp, matavfall og rest, i hver sin dunk, også har vi plast i egne sekker. I tillegg har vi masse ulike sorteringer på gjenvinningstasjon, som elektronikk, farlig avfall, trevirke, hageavfall ol. Men det må man da gidde å kjøre å levere. Ja, også sorterer jeg glass og metall og leverer i egen container like ved butikken. Og klær da, til Fretex ol, det som er helt.

Bor i Gran kommune, og trodde vi hadde det likt som Jevnaker, men kanskje ikke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne i skogen var det ikke kommunal renovasjon før for et par år siden.... Nå sorterer vi restavfall, matavfall og plast som hentes ved bolig, mens annet sortert avfall kan leveres til småsamlere ved butikken og andre steder. Vi kan vel også få en dunk for papir, men det inngår ikke i den ordinære renovasjonsavgiften. Dette er i Løten kommune, Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss (Furuset, Oslo) får vi gratis poser på butikken for å sortere matavfall i den ene og plast i den andre - også slenger man alt oppi samme søppeldunken. Egen søppeldunk for papir.

Matavfall er nesten ikke-eksisterende her hos meg - hundene får jo praktisk talt alt som er igjen på tallerkenen, så det er vel stort sett bare litt skall og en sjelden gang noe mat som har gått ut på dato - så her syndes det ikke så mye. Plastemballasje derimot er det utrolige mengder av, synes jeg.. Så de kastes i egne blå poser, og jeg håper virkelig det blir tatt hånd om på riktig måte der det ender..

Nå i jula fylles også papirdunken opp raskt - helt syke mengder med brosjyrer, reklamer, ekstra aviser og sånt som kommer.

Jeg synder mer på sånt som man må "reise" for å bli kvitt, selv om vi har en Fretex-konteiner rett borti gangveien her og glasskonteinere på Rimi'n hvor jeg handler.. Er ikke flink til å bruke noen av dem, dessverre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vis meg lovverket som sier at jeg ikke kan brenne mitt eget papir/papp på egnet sted på min egen eiendom mellom 15.september og 15.april, så skal jeg love å slutte.

Forurensingsloven.

Hva er hjemmelen til å fastsette forskriften, og hva sier lovverket?
All brenning av avfall er ulovlig, med få unntak

I utgangspunktet er åpen brenning og brenning av avfall i småovner forbudt etter forurensningsloven § 7 om plikten til å unngå forurensning med mindre:

  • det foreligger en tillatelse fra Miljødirektoratet eller Fylkesmannen (forurensningsmyndigheten)
  • forurensningen fra brenningen kan anses som ”vanlig” forurensning fra boliger, primærnæringer med videre, jamfør forurensningsloven § 8 om begrensninger i plikten til å unngå forurensning.

Det betyr at forbrenning som regnes som vanlig forurensning i utgangspunktet er tillatt, dersom kommunen ikke har fastsatt en lokal forskrift som begrenser slik forbrenning.

Hva menes med vanlig forurensning?

Med ”vanlig” forurensning fra åpen brenning menes for eksempel halmbrenning i jordbruket, flatebrenning i skogbruket, bråtebrenning, bålbrenning, St. Hansbål og brenning av små mengder tørt hageavfall fra egen hage. Hageavfall fra store eiendommer bør unntas slik at mengden normalt sett ikke overskrider det som tilsvarer et tilhengerlass. Også åpen brenning i form av grilling vil være omfattet. Med vanlig forurensning fra brenning av avfall i småovner menes for eksempel opptenning og brenning av avispapir eller rent rivningstrevirke i vedovn.

http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Forurensing/Avfall/Fastsette-lokal-forskrift-om-apen-brenning-og-brenning-av-avfall-i-smaovner-/#

38b567e9-618a-4b3c-b370-65601ada42fc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restavfall og papir. Mulighet for plast og, men sjeldent folk gjør det. Er dårlig med sortering her i Bergen.

I Haugesund-Rogaland er det matavfall, restavfall og papir, veldig strengt!

HAHA, er det???? :innocent:

Har aldri sortert matavfall her i Haugesund, shame on me! Men jeg kommer fra Bergen og der sorterer vi jo som du nevnte bare restavfall og papir.

I Fjell kommune utenfor Bergen (Sotra) sorterer de matavfall så vidt jeg vet.

Alle mine år i Bergen har vi sortert papp/papir, glass/metall, plast, og restavfall. Men det kan hende vi har vært flinke fordi konteinerne har stått knappe 50 meter fra døra.. Når jeg tenker meg om er det ikke lagt opp til sortering i dunkene utenfor døra, der går alt tror jeg. Så dere har vel rett!

Jeg har også lyst til å sortere matavfall, det føles så waste (heh) å kaste sånt som jeg trenger til jord om våren! Men det er ikke helt greit å spare på i bygård..

Hjemme (Akershus) har de nettopp fått papirdunker til alle hus, ellers er glass/metall på butikken. Kjenner INGEN som har sortert søpla si der konsekvent, noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine år i Bergen har vi sortert papp/papir, glass/metall, plast, og restavfall. Men det kan hende vi har vært flinke fordi konteinerne har stått knappe 50 meter fra døra.. Når jeg tenker meg om er det ikke lagt opp til sortering i dunkene utenfor døra, der går alt tror jeg. Så dere har vel rett!

Hos oss har vi kun restavfall kontainer og papir/papp kontainer, en gang i mnd'en henter de plast i egne poser som skal til plast, har vi ikke den riktige posen henter de det ikke.. Resten må va kjøre til andre steder å kaste ;p men siden vi ikke har bil tenker vi ikke på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...