Gå til innhold
Hundesonen.no

LP1 øvelse: Kontroll over hunden på avstand


Bellare
 Share

Recommended Posts

Nokon som kan forklare litt nærmare her? Må ha ting inn med tskei innimellom :sleep:
Har lest korleis øvelsen skal gjennomførast, men sidan hunden skal forandre stilling 3 gangar, og siste øvelse skal vere dekk, betyr det at eg då må ha 3 forskjellige øvelsar, og ikkje kan gjenta ein øvese (dekk - sitt - dekk t.d.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hunden sittende i utgangsstilling, sier blir og går i front av hunden. Kommanderer på tegn fra dommer dekk, sitt, dekk. Går to steg bak hunden, inntil og kommandere opp i utgangsstilling igjen :)

Edit: Stå kommer først i klasse 3.

Aaahja, takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger bare til at det ikke er ønskelig å ha fremdrift i denne øvelsen :)

Feks. hvis du har hund som dekker forover (låste bakbein), så burde den sitte opp fra dekk med låste bakbein, ikke at den har låste forbeint og flytter bakbeina forover og under seg. Med utgangsstillingen blir dette fire stillingsendringer og hunden utfører 'åmeeffekt' til det punktet at den har forflyttet seg forover et godt stykke.


Edit: Også er det tillatt å bruke BÅDE håndtegn og muntlig kommando!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstandstrening er noe av det gøyeste å trene om man har en issi moment glad hund :P

SÅ RASK! :shocked::wub:

Hurtigheten i momentene er en av de viktigste faktorene, og siden det er den siste øvelsen i prøven er det mange som bli litt sånn "må jeg virkelig sitte nå, ligger fint her jeg" er det lurt å være litt selektiv etterhvert.

Vi fikk en overraskelse første gang vi gikk et uoffisielt stevne, bikkja var jo ikke vandt med at noen skulle stå en meter eller to bak henne under avstandskommanderinga, må jo hilse på vett :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ RASK!  :shocked:  :wub: 

Hurtigheten i momentene er en av de viktigste faktorene, og siden det er den siste øvelsen i prøven er det mange som bli litt sånn "må jeg virkelig sitte nå, ligger fint her jeg" er det lurt å være litt selektiv etterhvert.

Vi fikk en overraskelse første gang vi gikk et uoffisielt stevne, bikkja var jo ikke vandt med at noen skulle stå en meter eller to bak henne under avstandskommanderinga, må jo hilse på vett  :innocent:

Dette var Issi sin glans øvelse. Hun elsket det og hun hadde rå momenter. Det var det som reddet oss alt i alt for vår fvf var ikke fantastisk :-P men momentene var som spikret :-P

Jeg har mange filmer til om du lurer på mer rundt avstanden belare :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er helt i startfasen på avstandskommandoen, men dette er en øvelse vi (jeg) liker :)

Vi trener stort sett kun fra kort avstand, men her måtte vi teste ut ca 1 m. Liker godt å filme treningen vår, for da ser jeg ting jeg ikke ellers ville lagt merke til. Slik som på denne filmen. Jeg var ikke klar over at Taco jukser på sitt momentet i "stå til sitt" Hun skal jo ha låste bakben, men her møtes framben og bakben på midten :thumbsdown2:

http://www.youtube.com/watch?v=S1KecteHn6E

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har vi øvelsen inne då jo, kun å gå bak som manglar inni heile greia her :)

Vi er helt i startfasen på avstandskommandoen, men dette er en øvelse vi (jeg) liker :)

Vi trener stort sett kun fra kort avstand, men her måtte vi teste ut ca 1 m. Liker godt å filme treningen vår, for da ser jeg ting jeg ikke ellers ville lagt merke til. Slik som på denne filmen. Jeg var ikke klar over at Taco jukser på sitt momentet i "stå til sitt" Hun skal jo ha låste bakben, men her møtes framben og bakben på midten :thumbsdown2:

http://www.youtube.com/watch?v=S1KecteHn6E

Hadde ikkje du skreve det her, så hadde eg aldri i verden tenkt over det, anna enn at han såg veldig flink ut :Grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har vi øvelsen inne då jo, kun å gå bak som manglar inni heile greia her :)

Hadde ikkje du skreve det her, så hadde eg aldri i verden tenkt over det, anna enn at han såg veldig flink ut :Grin:

Takk for det :ChristmasTree:

Er ikke så lett å se når jeg står foran heller, selv om jeg er klar over det, så hender dessverre jeg belønner det, og da blir det jo vanskelig å bli kvitt...

Ps- hvorfor er filmen min bare en link? Er det ikke bare å lime inn adressen for å få filmen inn på siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg også stiller et spørsmål i denne tråden. Jeg har et litt annet problem. På kort avstand er sitt-dekk-sittopp veldig bra. Han er rask, og flytter bare frembena mens bakbeina er i ro. Men om jeg øker avstanden mellom meg og han, så begynner han å flytte på seg. Dvs at "sitt-opp" blir da at han reiser seg fra dekk og så setter seg i stedet for å bare "rygge seg" opp. Han gjør aldri dette når jeg er i nærheten.

Noen tips til å beholde den flotte flyten han har også på avstand? Er vel litt sentralt når det er snakk om avstandskommandering. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg også stiller et spørsmål i denne tråden. Jeg har et litt annet problem. På kort avstand er sitt-dekk-sittopp veldig bra. Han er rask, og flytter bare frembena mens bakbeina er i ro. Men om jeg øker avstanden mellom meg og han, så begynner han å flytte på seg. Dvs at "sitt-opp" blir da at han reiser seg fra dekk og så setter seg i stedet for å bare "rygge seg" opp. Han gjør aldri dette når jeg er i nærheten.

Noen tips til å beholde den flotte flyten han har også på avstand? Er vel litt sentralt når det er snakk om avstandskommandering. :P

Hundene forstår ofte momentene, og at det lønner seg å gjøre de på det og det viset (hvis man er selektiv i belønning, selvsagt), men deres naturlige forflytninger tilsvarer kanskje ikke det vi ønsker. Det tar laaaaang tid for å sikre muskelminnet til hunden, at den gjør forflytningen lik hver. eneste. gang. på det viset vi ønsker. Du er slett ikke den eneste! Samme er det vanlig å plages litt med dekk fra stå rett bakover :)

Bonnie hadde også problemer med at hun kom framover hvis avstanden ble for stor. Jeg terpet bare bakoversitt, 'tvang' henne bakover med å flytte meg mot henne og kommanterte ny sitt på samme tid, 4-5 ganger, la på en dekk, terpet mer på bakoversitt, alltid belønning bakover. "Tenke bakover". Økte avstanden veldig langsomt, et skritt forran, rett forran, 1 1/2 skritt foran, et skritt forran, flytte henne bakover et hakk, 3 skritt foran, et skritt forran, 5 skritt forran, du skjønner sikkert tegninga. Vi har fått til avstandskommandering med sitt, dekk og stå på opp til 50m nå uten forflytning i det store og hele, med litt flaks selvfølgelig (sånne fantastiske treningsdager) :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg også stiller et spørsmål i denne tråden. Jeg har et litt annet problem. På kort avstand er sitt-dekk-sittopp veldig bra. Han er rask, og flytter bare frembena mens bakbeina er i ro. Men om jeg øker avstanden mellom meg og han, så begynner han å flytte på seg. Dvs at "sitt-opp" blir da at han reiser seg fra dekk og så setter seg i stedet for å bare "rygge seg" opp. Han gjør aldri dette når jeg er i nærheten.

Noen tips til å beholde den flotte flyten han har også på avstand? Er vel litt sentralt når det er snakk om avstandskommandering. :P

Har du prøvd å ha godbitskål bak hunden slik at han tenker bakover? :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan man putte de på et bord :P

Issi ELSKET å hoppe frem fra dekk til sitt :P vi slet lenge før jeg fikk hun til å sitte opp BAK.

Det løste jeg med å be hun VINKE/sitte bamse hver gang istedenfor. For da måtte hun opp bak med labbene og lærte seg da korrekt mønster. Vet mange som bruker det for å få hunden til å tenke jeg skal sitte opp bak, og på konkuranse fades det veldig lett ut da de er mer trykket.

Om du ser rett etter den starter her gjør hun det (altså feiler :P )

http://youtu.be/7nTyga4QFvU?t=2m32s

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg også stiller et spørsmål i denne tråden. Jeg har et litt annet problem. På kort avstand er sitt-dekk-sittopp veldig bra. Han er rask, og flytter bare frembena mens bakbeina er i ro. Men om jeg øker avstanden mellom meg og han, så begynner han å flytte på seg. Dvs at "sitt-opp" blir da at han reiser seg fra dekk og så setter seg i stedet for å bare "rygge seg" opp. Han gjør aldri dette når jeg er i nærheten.

Noen tips til å beholde den flotte flyten han har også på avstand? Er vel litt sentralt når det er snakk om avstandskommandering. :P

Hvis du bruker håndtegn i tillegg til kommando, så er muligens dette grunnen: hunden din tror at den skal sitte under hånden din :P

I så fall - tren nærme uten håndtegn og øk avstanden med 8-10 cm for hver gang hunden lykkes (og belønn alle riktige momenter). Hvis hunden bumper fremover: gi feilsignal ("oi, det var feil") og gå mot hunden slik at den rygger tilbake til der den skulle være. Det kan hjelpe hundene til å forstå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er helt i startfasen på avstandskommandoen, men dette er en øvelse vi (jeg) liker :)

Vi trener stort sett kun fra kort avstand, men her måtte vi teste ut ca 1 m. Liker godt å filme treningen vår, for da ser jeg ting jeg ikke ellers ville lagt merke til. Slik som på denne filmen. Jeg var ikke klar over at Taco jukser på sitt momentet i "stå til sitt" Hun skal jo ha låste bakben, men her møtes framben og bakben på midten :thumbsdown2:

http://www.youtube.com/watch?v=S1KecteHn6E

Harly fikk en mye bedre stå (fra dekk) når jeg begynte med avstandsbelønning bak han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harly fikk en mye bedre stå (fra dekk) når jeg begynte med avstandsbelønning bak han :)

Stå fra dekk er ikke noe problem. Hun legger seg bakover ned i dekk fra stå og reiser seg tilsvarende uten å flytte seg (stort sett, en labb hender det hun flytter)

Belønning bak skal jeg bruke, men enn så lenge eier hun ikke så mye kontroll på seg selv at jeg får til det uten at hun forsøker å stjele ;)

Evnt kan man si at JEG ikke har kontroll, men det benekter jeg i det lengste :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå fra dekk er ikke noe problem. Hun legger seg bakover ned i dekk fra stå og reiser seg tilsvarende uten å flytte seg (stort sett, en labb hender det hun flytter)

Belønning bak skal jeg bruke, men enn så lenge eier hun ikke så mye kontroll på seg selv at jeg får til det uten at hun forsøker å stjele ;)

Evnt kan man si at JEG ikke har kontroll, men det benekter jeg i det lengste :innocent:

:lol:

Når jeg trener ag med Lykke legger jeg belønningen i en isboks med lokk på, slik at den ikke er stjelbar :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er stor nok belønning å ta boksen altså :aww: hilsen pi! her låner jeg en person som kan stappe foten oppi :P

Har dessverre ikke slike personer tilgjengelig ofte nok- nå er det flere uker siden vi fikk til fellestrening.. :cry:

Ikke enkelt når vi er så få som trener, vips så er hele gjengen utilgjengelig liksom :Snowman1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...