Gå til innhold
Hundesonen.no

Komme i gang med IPO-trening?


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Jeg har en schäfertispe på 16 mnd. som jeg har litt lyst å prøve i IPO. Jeg er mest nysgerrig på bitearbeid-delen, lydigheten og spor sier seg for det meste selv. Jeg vet lydigheten i RIK er noe annerledes enn den vanlig konkurranselydighet, som vi trener, men vi skal vel greie begge deler? Så forskjellig er det vel ikke, selv om det er litt forskjellige øvelser.

For å trene C-arbeid så må man ha RIK-grunnkurs, hvor kan jeg finne ut av når et slikt kurs blir holdt? Hva inneholder dette kurset? Skal hunden være med på dette? MÅ man ha RIK-grunnkurset for å delta på treninger? Tenker ift. at kurs gjerne ikke settes opp hele tiden. Leste også at man må utløse lisens for hunden, hva innebærer dette?

Jeg er i første omgang bare nysgjerrig på sporten, da bikkjedyret virker interessert i å bite. Missforstå meg rett, hun er ikke aggressiv, men hun har et godt bitt når vi leker. Hun elsker kampleker, så jeg tror hun hadde likt IPO.

Jeg bor i nærheten av Stavanger, er det noen her på forumet som trener sammen med schäferhundklubben avd. Rogaland på Sviland? Vil tro det blir med dem jeg skal trene om alt kommer i boks. Har noen spm. ang det, men jeg får ikke tak i de, og de svarer ikke på mailene jeg sender dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydigheten i IPO er nok noe helt annet enn vanlig LP, men det går helt fint å trene begge deler :)

RIK-Gk blir annonsert, mulig på NKK sine sider også, så der er det bare å følge med. Det er ikke så veldig mange av de, så det beste er å hoppe på når sjansen byr seg. Der vil de gå igjennom sporten og ikke minst får dere prøve dere i bitearbeid du og hunden :)

Det heter seg det at man trenger RIK-lisens for å kunne trene c-arbeid, men jeg vet mange grupper tar imot nye medlemmer uten rik-lisens og lar de få begynne med c-arbeid. Men i starten er det jo ofte bare lek med biteskinn uansett, så da rekker man å ta en lisens før man går videre :)

Når det gjelder IPO-miljø der du bor, er jeg ikke så kjent. Men du kan jo høre med IPO Norge-gruppen på face.. Der er det garantert noen som kjenner noen osv :) Den beste starten er å begynne i et miljø og starte derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydigheten i IPO er nok noe helt annet enn vanlig LP, men det går helt fint å trene begge deler :)

RIK-Gk blir annonsert, mulig på NKK sine sider også, så der er det bare å følge med. Det er ikke så veldig mange av de, så det beste er å hoppe på når sjansen byr seg. Der vil de gå igjennom sporten og ikke minst får dere prøve dere i bitearbeid du og hunden :)

Det heter seg det at man trenger RIK-lisens for å kunne trene c-arbeid, men jeg vet mange grupper tar imot nye medlemmer uten rik-lisens og lar de få begynne med c-arbeid. Men i starten er det jo ofte bare lek med biteskinn uansett, så da rekker man å ta en lisens før man går videre :)

Når det gjelder IPO-miljø der du bor, er jeg ikke så kjent. Men du kan jo høre med IPO Norge-gruppen på face.. Der er det garantert noen som kjenner noen osv :) Den beste starten er å begynne i et miljø og starte derfra :)

Takk for fint svar :)

Ang. det jeg har uthevet. Hele bitearbeidet i IPO skal vel bare være lek, sånn i utgangspunktet? Det er lite alvor i tispa mi, slik jeg liker det, så jeg er bare interessert i at hun skal bite for leken sin del, ikke fordi hun "må", om du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar :)

Ang. det jeg har uthevet. Hele bitearbeidet i IPO skal vel bare være lek, sånn i utgangspunktet? Det er lite alvor i tispa mi, slik jeg liker det, så jeg er bare interessert i at hun skal bite for leken sin del, ikke fordi hun "må", om du skjønner?

Kommer vell litt an på treningen :-) Noen baserer seg på lek mens jeg hører at noen baserer seg litt på alvir/agressjon.

Vet av flere som har startet treningen før RIK-lisensen var i boks ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar :)

Ang. det jeg har uthevet. Hele bitearbeidet i IPO skal vel bare være lek, sånn i utgangspunktet? Det er lite alvor i tispa mi, slik jeg liker det, så jeg er bare interessert i at hun skal bite for leken sin del, ikke fordi hun "må", om du skjønner?

Jaja, hundene blir som regel kjørt i jakt- og byttemodus. Noen hunder blir kjørt i aggresjon, men dette er da hunder som har anlegg og tar frem dette selv. Det betyr allikevel ikke at en hund blir aggressiv. Bare at det ligger mer tyngde og mening i "jobben" til hunden. Men nå i dag, blir de aller aller fleste hundene kun kjørt i jakt og bytte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha RIK grunnkurs før du begynner og trene gruppe c, du må ikke ha med hund på grunnkurset, men det kan være greit og ha med, får som regel prøvd litt allerede da så får du jo se hva både du og hunden synes om det. Så kan du jo forsøke og være med på et par treninger også evt løse inn lisens om du føler at dette er noe du vil holde på med. (i starten er det jo mest lek og tull uansett så de fleste bruker ikke og være så restriktive på lisens helt i starten). Kurs annonseres både på nkk sine sider, på IPO Norge (gruppe på facebook) og på hjemmesiden til de klubbene som arrangerer. Facebookgruppen kan jo kanskje også være et fint sted og forsøke og få kontakt i miljøet? Nevne hvor du bor og at du har lyst til og begynne og trene. Så kan du jo dra og se på en trening eller noe fordi om du ikke har grunnkurset enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO går under "bruks" fordi det er en brukshundsport.. Det som på folkemunne kalles "bruks" er egentlig "NBF"..

Aha, ja for jeg fikk "kjeft" for å kalle RIK-programmene for bruks, for det var det nemlig ikke :P I følge de som trente NBF-spor i det minste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ja for jeg fikk "kjeft" for å kalle RIK-programmene for bruks, for det var det nemlig ikke :P I følge de som trente NBF-spor i det minste ;)

hehe ja, det er mange forskjellige definisjoner ute og går, alt ettersom hvem man snakker med..

men IPO er en bruksgren, på lik linje som NBF, redningshunder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja, det er mange forskjellige definisjoner ute og går, alt ettersom hvem man snakker med..

men IPO er en bruksgren, på lik linje som NBF, redningshunder osv.

Det skal jeg huske. Og så skal jeg si det og bare "Æhæ! In your face!".

Neida...joda...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...