Gå til innhold
Hundesonen.no

Frelsesarméen diskriminerer mot homofile


Gjest
 Share

Recommended Posts

Guest Gråtass

Men resultatet er jo at det ikke får noen konsekvenser.

Nei det håper jeg ikke at det får, for økonomiske konsekvenser i form av boikott og andre sanksjoner rammer mest de som har minst. Og jeg har aldri vært tilhenger av å sparke de som allerede ligger i søla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er mulig jeg er firkanta, men hvorfor ikke i stedet gi støtte til en organisasjon som ser på alle mennesker som likeverdige i en hver situasjon? At religiøse organisasjoner og kirkesamfunn har lov

Det er også fult mulig og gi til andre. Så unngår man både og støtte holdninger man ikke går god for OG man unngår skadelidende tredjepart. Det spiller ingen rolle for meg hva jeg tenker eller hva de

Jeg synes det er litt merkelig at de har mulighet til å sette seg over Norges lover. Og er det kun fordi at det er sexualitet de diskriminerer? Hva om man diskriminerer på kjønn eller hudfarge? Eller

At FA har grumsete holdninger til homofili er vel ikke akkurat nytt. En kompis av meg takket nei til å spille på konserten deres nettopp pga dette for mange år tilbake. Jeg gir av prinsipp kun penger til religionsnøytrale organisasjoner, så de få midlene jeg har å donere går heller til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg kaste ut en brannfakkel her : går det ikke ann å respektere FA sin holdning til homofili da?

Det står jo faktisk rett ut i bibelen at det er syndig, og disse tror på bibelen, det er liksom grunnsteinen i alt de gjør. Så kan de ikke få lov til å mene det da?

Går respekt bare en vei?

De boikotter ikke å hjelpe homofile liksom. Det er en frivillig og religiøs organisasjon som ønsker at de som jobber som "Guds soldater" lever etter det de mener er Guds ord.

Sorry, jeg ser ikke problemet med det jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg kaste ut en brannfakkel her : går det ikke ann å respektere FA sin holdning til homofili da?

Jeg synes at man så absolutt skal respekte alles rett til å synes hva de vil om alt. Men derifra til å stilletiende godta diskriminering er IKKE greit. Det finnes masse foreninger, trossamfunn, organisasjoner til og med land som diskriminerer kvinner, folk med en spesiell hudfarge, religion eller hvasomhelst annet man faktisk ikke kan noe for at man er/har.

Synes heller ikke de fortjener noen massiv støtte av "folk flest" hvis det betyr at de skal få fortsette med å ha/spre slike nedsettende holdninger mot folk.

Det var da ikke sååå mange år siden FA også hadde kvinnediskriminerende regler - disse ble vel fjernet, tror jeg? Så også FA kan faktisk følge med i tiden litt, hvis de vil. Og de kan helt klart la være med sånne dustegreier som å si at "greit at du ER - bare du ikke viser det", eller "du kan få være med hit, men ikke lengre"-holdninger.

Jeg synes at man skal respektere ALLE mennesker. Det er til og med lovfestet at ingen skal diskrimineres pga kjønn, rase, religion, legning, osv. Hvorfor er det da så "greit" for så mange i dette tilfellet? Målet helliger midlet, kanskje - for det er jo ingen tvil om at FA gjør en formidabel innsats på mange områder.

Men det finnes sikkert andre organisasjoner som kunne gjøre like mye godt arbeid for de vanskeligstilte som FA gjør hvis de hadde fått samme massive pengestøtten som FA får årlig?

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men DE har ikke nedsettende holdninger.

De følger bibelen. Det betyr ikke at de nødvendigvis synes homofile er dårlige mennesker. Skjønner?

Er det diskriminerende å kreve at soldatene lever etter Guds ord når hele organisasjonen er basert på Guds ord?

Jeg ville sannsynligvis heller ikke fått bli soldat, jeg føler meg ikke diskriminert av den grunn.

Jeg hadde heller ikke fått bli leder for en eller annen veganer - organisasjon liksom.

Edit: og er det ikke diskriminering å boikotte en organisasjon på bakgrunn av religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg kaste ut en brannfakkel her : går det ikke ann å respektere FA sin holdning til homofili da?

Det står jo faktisk rett ut i bibelen at det er syndig, og disse tror på bibelen, det er liksom grunnsteinen i alt de gjør. Så kan de ikke få lov til å mene det da?

Går respekt bare en vei?

De boikotter ikke å hjelpe homofile liksom. Det er en frivillig og religiøs organisasjon som ønsker at de som jobber som "Guds soldater" lever etter det de mener er Guds ord.

Sorry, jeg ser ikke problemet med det jeg.

Hva som står/ stod i Bibelen er relativt åpent for tolkninger.. Man må ikke glemme at Bibelen har vært omskrevet og 'nytolket' en del ganger, opp igjennom årene..

Hvis en religiøs organisasjon mener at kvinner skal tie i forsamlinger, underkaste seg menn i ett og alt og inngå ekteskap når de er femten, ville du ikke se problemet da heller? For de lever jo etter hva de mener er riktig tolkning av Guds ord..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homofili er ikke et valg, man blir født homofil. Å diskriminere mot homofili kan da stilles på like linje som å diskriminere mot hudfarge og kjønn. Dette aksepterer folk flest at man ikke gjør, men å diskriminere mot homofile er fortsatt ok?

Å velge å ikke støtte en organisasjon som bidrar til et slikt snevert syn, basert på frykt og uvitenhet, er for meg helt ok.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke fått bli leder for en eller annen veganer - organisasjon liksom.

Heldigvis så blir ikke vegetarianere og veganere forfulgt, utsatt for hatkriminalitet, diskriminert i arbeidslivet eller drept. Vi lever ganske godt, om enn tåle litt latterliggjøring av kjøttiser fra tid til annen bare... Så ikke helt sammenliknbart? Man velger heller ikke legning på samme måte som kosthold, og jeg har hittil ikke hørt om noen som har tatt livet sitt fordi de er veganer eller vegetarianer...

---

Fotballen er jo også en arena med ganske mye homofobi. Det er få fotballspillere som er åpen homofile, så det er vel kanskje litt på bakgrunn av det også RBK har tatt sitt valg? At det går litt utover bare holdningene FA har til homofile, men for å markere at de selv ikke støtter homofobi?

Men er det greit at frivillige organiasjoner diskriminerer andre? Eller er det kun greit fordi det er homofile som blir diskriminert? Hadde dere støttet en organiasjon som diskriminerte kvinner, som mente dere ikke skulle kunne jobbe, ha stemmerett og bare være underlagt mannen eksempel? Bare arbeidet deres var "godt nok"?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk forbudt å diskriminere på bakgrunn av religion også :)

Uansett om det er et "valg" eller ikke.

Nå er det ikke slik at Frelsesarmeen diskriminerer i arbeidet sitt.

De bare velger å ikke gi verv til mennesker som ikke lever etter det de mener er bibelens ord.

Det er en frivillig religiøs organisasjon.

Det er ikke en arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk forbudt å diskriminere på bakgrunn av religion også :)

Uansett om det er et "valg" eller ikke.

Nå er det ikke slik at Frelsesarmeen diskriminerer i arbeidet sitt.

De bare velger å ikke gi verv til mennesker som ikke lever etter det de mener er bibelens ord.

Det er en frivillig religiøs organisasjon.

Det er ikke en arbeidsgiver.

Indeed.

Men det står også i loven:

"Forskjellsbehandling som er nødvendig for å oppnå et saklig formål, og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles, anses ikke som diskriminering etter loven her."

Å boikotte en religiøs organisasjon (på bakgrunn av deres handlinger, ikke tro) for å forsøke og endre deres syn på homofili, ser ikke jeg på som diskriminering. #disclaimer: Jeg er ingen jurist, så kan jo hende jeg er på viddene her.

..

Når det er sagt skjønner jeg ikke helt hvorfor homofile er interessert i å være med i FA eller andre lignende organisasjoner, all den tid det er tusenvis av andre organisasjoner med de samme formålene bare uten det kontroversielle menneskesynet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er litt enig med Loke. Selv om jeg syns det er trist for dem som rammes at ikke homofile respekteres som fullverdige medlem og ikke kan ha verv. Og måten ting ble håndtert på mht til han som ikke fikk vervet likevel var dårlig, og jeg håper de tar tak i det, og kanskje sakte men sikkert kan endre hele organisasjonen, for det er jo tydelig at det ikke er enighet innad heller hvordan slike ting skal håndteres.

Det kan ikke sammenlignes med at kvinner ikke skal ha stemmerett og være underlagt mannen, det kan sammenliges med at kvinner ikke kan få det vervet dersom de ikke lever i sølibat. Eller menn, for den del. For er "sexuallivet" de ikke aksepterer - de ville heller ikke gitt vervet til en som var samboer, vedkommende måtte vært gift. Desverre likestilles ikke homofilt ekteskap med hetrofilt ekteskap, så løsningen for en homofil er ikke å gifte seg, som det ville vært for en som er samboer.

Nei, jeg syns ikke det er riktig, men jeg kommer til å fortsette å gi klær til fretex. De gjør veldig mye bra, så den saken blir litt bagatellmessig for meg, ikke derme sagt at jeg syns det er en bagatell for dem det treffer, eller at jeg ikke skjønner at folk engasjerer seg, heller ikke dermed sagt at jeg ikke ønsker endring, men det er ikke noe jeg velger å boikotte FA for å oppnå. En må velge sine kamper, denne kampen står jeg over.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg kaste ut en brannfakkel her : går det ikke ann å respektere FA sin holdning til homofili da?

Det står jo faktisk rett ut i bibelen at det er syndig, og disse tror på bibelen, det er liksom grunnsteinen i alt de gjør. Så kan de ikke få lov til å mene det da?

Går respekt bare en vei?

De boikotter ikke å hjelpe homofile liksom. Det er en frivillig og religiøs organisasjon som ønsker at de som jobber som "Guds soldater" lever etter det de mener er Guds ord.

Sorry, jeg ser ikke problemet med det jeg.

Nå har det vel vært sånn en stund at vi ikke blindt respekterer alle meninger enhver gruppe måtte ha?

Det står mye rart i bibelen som ikke følges i dag, og da blir det for dumt at de skal tviholde på dette med homohets. Det handler om fordommer, ikke bibelvers.

Jeg respekterer arbeidet de gjør, men de får ikke en eneste av mine syndige kroner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...