Gå til innhold
Hundesonen.no

Frelsesarméen diskriminerer mot homofile


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hvordan er kirkens bymisjon?

Du kan blant annet lese litt her, høringsuttalelse om ny ekteskapslov: http://www.bymisjon.no/Om-oss/Rapporter-og-horinger/Horingsuttalelse-om-ny-ekteskapslov/ hvor de konkluderer med at kirkens bymisjon skal jobbe "for at Den norske kirke skal gi sitt ja til å vie homofile par som ønsker å inngå et gjensidig forpliktende løfte om varig troskap, og bekrefte og feire dette offentlig gjennom en gudstjenestelig markering."

Også av interesse kanskje: http://www.bymisjon.no/Nyheter3/2006/Homo-pris-til-bymisjonsprest/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er mulig jeg er firkanta, men hvorfor ikke i stedet gi støtte til en organisasjon som ser på alle mennesker som likeverdige i en hver situasjon? At religiøse organisasjoner og kirkesamfunn har lov

Det er også fult mulig og gi til andre. Så unngår man både og støtte holdninger man ikke går god for OG man unngår skadelidende tredjepart. Det spiller ingen rolle for meg hva jeg tenker eller hva de

Jeg synes det er litt merkelig at de har mulighet til å sette seg over Norges lover. Og er det kun fordi at det er sexualitet de diskriminerer? Hva om man diskriminerer på kjønn eller hudfarge? Eller

Jeg synes det er litt merkelig at de har mulighet til å sette seg over Norges lover. Og er det kun fordi at det er sexualitet de diskriminerer? Hva om man diskriminerer på kjønn eller hudfarge? Eller kjønnsidentitet? Er det også greit dersom det er verv i en frivillig organisasjon?

Synes RBK har funnet en bra løsning. De får statuert sitt synspunkt på dette, men likevel donert penger til de som trenger det.Vet at det "skeive miljøet" er ganske så splittet i slike saker som dette, der noen ikke ser problemet, mens andre ønsker å boikotte. Men så har man ganske store ytterpunkter der også, fra de som ønsker et familieliv med barn, til de som mener at homofile ikke skal ha barn fordi det er å leve opp til hetrofile regler (eller hva det nå var de kalte det...).

Med tanke på at flere land nå går baklengs når det kommer til homofiles rettigheter nå for tiden, så er det viktig at man fortsetter den kampen man har. Her til lands har vi det bra i forhold, selv om det er grums her også. Og homofile blir blandt annet utsatt for hatkriminalitet. De fleste husker vel saken om han som ble påtent på fest, i tillegg til flere episoder med uprovosert vold.

Det er ikke alle i min situasjon som har det like enkelt på jobbmarkedet, særlig ikke de som er MTF. Og det er en del diskrimiering der garantert, men det er ikke alltid lett å bevise så sant man ikke får det svart på hvitt at man ikke blir ansatt fordi man tilhører LGBT.

Det siste året er 238 transfolk rapporter drept pga sitt kjønnsuttrykk (tall hentet herifra). I tillegg er det garantert mange mord som ikke raporteres. Så kommer homofile personer i tillegg (fant ikke noen tall i farta på det). På verdensbasis så blir det en del mennesker som drepes for den de er, eller den de elsker hvert år. Nå har ikke det direkte med Frelsesarmeen å gjøre, men det har noe med holdningene å gjøre. Vi trenger ikke å gå utenfor Europa en gang for å finne steder der LGBT gruppen har det veldig vanskelig.

Nå har ikke jeg støttet Frelsesarmeen på veldig mange år, og jeg kommer nok til å fortsette å velge å gi min støtte til andre organisasjoner. Uten at jeg dømmer de som støtter de (bare så det er sagt).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter ikke frelsesarmeen. De driver med mye bra arbeid, men når de diskriminerer så er det andre formål som jeg kan donere til.

Jeg synes det er trist at det skal være greit å kunne diskriminere basert på seksuell legning, og bruke religion som grunnlag for det.

Alle mennesker er likestilt, og ifølge kristendommen, så er det bare Gud som har rett til å dømme. Men alikevel så er det mennesker der ute som dømmer andre. Hvorfor er det bare homofile som blir diskriminert? Hva med mennesker som er utro, de er jo også syndere, skal ikke de heller få jobbe i frelsesarmeen? Men uansett hva bibelen sier, så har vi lover i Norge, som burde gjelde for alle.

Alle har lov til sine egne meninger og tanker, men det skal da ikke gå ut over noen andre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk stor forskjell på legning og livsvalg.. Og være homofil er like lite livsvalg som det er og velge kjønn eller hudfarge. Man kan selvfølgelig velge og være alene, og det kan de jo forsåvidt ha som regel at man må, men da burde det vært likt for alle, når det kun gjelder homofile, da er det diskriminering, og diskriminering er ikke lov.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden kom det en mann fra Frelserarmeen på døren, for å samle inn penger. Jeg spurte han om hva slags holdning F. hadde til homofile? Han innrømte at det var ikke utelukkende positivt.. Jeg spurte så om han var klar over at ganske mange homofile hadde tatt livet av seg, nettopp på grunn av slike holdninger. Han ble stille et øyeblikk og så fortalte han, at ja , det var han.. Han hadde en kamerat i F. som hadde mistet en sønn i selvmord, fordi han var homofil. Enough said..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg støtter en organisasjon som er drevet av den katolske kirke. Det betyr ikke at jeg støtter den katolske kirken sitt syn på abort. Sånn synes jeg det er med denne saken også: Jeg støtter Frelsesarmeen sitt humanitære arbeid. Mottoet Soup, soap and salvation betyr ikke bare religiøs omvendelse, men en endring i livet, som Frelsesarmeen hjelper mange mennesker med. Det er det som betyr noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også se det slik: Frelsesarmeen paraderer ikke gatene og fornekter homofili. De prøver ikke presse på noen sine meninger. Dermed gjør de ikke noe ut av det, med unntak av at de evt nekter diverse verv (i stillhet). Sånn sett er det de som "roper opp om frelsesarmeens holdning" som sprer den negative holdninga mer enn frelsesarmeen selv - sett på et annet vis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen kommer opp hvert eneste år ved disse tider.

Jeg gir til Frelsesarmeen allikevel jeg.

Det eneste en boikott rammer er brukerne og Frelsesarmeen diskriminerer ikke der.

De har laaaang erfaring i veldedig arbeid, de har opp igjennom årene reddet utallige menneskeliv og for min del spiller det ingen rolle for givergleden min lengre.

Jeg var særere før, nå har jeg innsett at andre godt kan være gode mennesker og ha gode intensjoner selv om de ikke deler mitt syn på alt mulig.

Fullstendig enig med deg :) Jeg er ikke imponert over deres holdning til homofile i det hele tatt, men jeg synes alt det gode Frelsesarmeen gjør er viktigere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig med deg :) Jeg er ikke imponert over deres holdning til homofile i det hele tatt, men jeg synes alt det gode Frelsesarmeen gjør er viktigere her.

Jeg ser poenget ditt men ser du mitt? Hvis jeg som er sterk motstander av foie gras, går på en restaurant som serverer nettopp dette, er det da helt akseptabelt, så lenge jeg ikke bestiller foie gras?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt men ser du mitt? Hvis jeg som er sterk motstander av foie gras, går på en restaurant som serverer nettopp dette, er det da helt akseptabelt, så lenge jeg ikke bestiller foie gras?

For en sammenlikning :lol: Hadde det nå enda vært sånn at du sultet og kun kunne spise på den foie gras-sjappa så kanskje... Det er jo snakk om at frelsesarmeen virkelig hjelper mennesker i nød. Det er jo ikke akkurat slik at det er en nødshandling at du spiser noe annet enn foie gras på en restaurant som serverer foie gras..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kanskje du kan opplyse oss om hva er det FA gjør som ikke KB gjør? :)

De jobber ganske forskjellig ja. Og det er vel hevet over enhver tvil at brukerne trenger begge.

En ting FA gjør er å være ute blant brukerne. Når kafeen til KB stenger er FA ute med bussen sin. Bare ett eksempel, og imho er begge like viktige akkurat som Blå Kors på sin måte med de gjør. Vi snakker jo ikke om konkurrenter her akkurat, det er nok av folk som trenger hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ergo er det ikke noe tap å støtte KB istedenfor, om man ikke synes at holdningene i FA er noe man vil støtte.

Poenget mitt var vel at man støtter ikke holdningene selv om man støtter organisasjonen økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ergo er det ikke noe tap å støtte KB istedenfor, om man ikke synes at holdningene i FA er noe man vil støtte.

Det var da også en tolkning. Hva hver enkelt gjør får bli dems egen sak, jeg ser ingen grunn til å oppfordre til noen boikott og med den konsekvens redusere tilbudet FA gir folk på gata.

Men resultatet er jo at det ikke får noen konsekvenser.

Nei vel?

Du kan jo lese litt om suppebussen. Hvordan kan du mene at en ytterste konsekvens som er å miste sånne tilbud ikke har konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da også en tolkning. Hva hver enkelt gjør får bli dems egen sak, jeg ser ingen grunn til å oppfordre til noen boikott og med den konsekvens redusere tilbudet FA gir folk på gata.

Nei vel?

Så lenge de som trenger det får hjelp, smaker det mye bedre for meg å støtte noen med holdninger som ikke diskriminerer. Om du vil støtte deres holdninger er din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...