Gå til innhold
Hundesonen.no

Frelsesarméen diskriminerer mot homofile


Gjest
 Share

Recommended Posts

http://medievic.com/2013/12/11/i-den-sorte-julegryte/

Fryktelig trist at Frelsesarméen driver med slik diskriminering. Har alltid hatt veldig stor respekt for det arbeidet de gjør for de svake og utestengte gruppene i samfunnet. De gjør mye godt for mange, men jeg personlig kommer ikke til å støtte de lenger, så lenge de ikke snur om på dette. Da finner jeg heller mer inkluderende organisasjoner å støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er mulig jeg er firkanta, men hvorfor ikke i stedet gi støtte til en organisasjon som ser på alle mennesker som likeverdige i en hver situasjon? At religiøse organisasjoner og kirkesamfunn har lov

Det er også fult mulig og gi til andre. Så unngår man både og støtte holdninger man ikke går god for OG man unngår skadelidende tredjepart. Det spiller ingen rolle for meg hva jeg tenker eller hva de

Jeg synes det er litt merkelig at de har mulighet til å sette seg over Norges lover. Og er det kun fordi at det er sexualitet de diskriminerer? Hva om man diskriminerer på kjønn eller hudfarge? Eller

http://medievic.com/2013/12/11/i-den-sorte-julegryte/

Fryktelig trist at Frelsesarméen driver med slik diskriminering. Har alltid hatt veldig stor respekt for det arbeidet de gjør for de svake og utestengte gruppene i samfunnet. De gjør mye godt for mange, men jeg personlig kommer ikke til å støtte de lenger, så lenge de ikke snur om på dette. Da finner jeg heller mer inkluderende organisasjoner å støtte.

Enig, de gjør mye bra, det er det ingen tvil om, men det er det mange andre som gjør også, så man må ikke gi til FA for at det skal monne. Slike holdninger hører hjemme i steinalderen og er vel strengt tatt forbudt av norsk lov, samme hvilke lover FA bruker. Og enn og nekte noen som vil hjelpe, frivillig og gratis, pga hvem han er sammen med? Er det viktigere enn de som trenger hjelp?

Ingen støtte herfra heller, støtten går andre plasser i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er flere inkludert han selv i den aktuelle saken som oppfordrer til å fortsette å støtte frelserarmeen.

– Jeg vil oppfordre til å gi til Julegryta. Det er mange fattige og trengende som trenger hjelp, og denne saken må ikke gå ut over dem, sier han.

Oppfordrer homofile til å gi penger til Frelsesarmeen

Ser en på julegryta så var det RBK's boikott som vakte oppmerksomhet. De har mistet noen få tufsete idolartister som garantert får mer oppmerksomhet ved å boikotte de enn å stille opp. Andre mer etablerte artister har gått ut og vist at de velger å stille opp til tross for at de ikke nødvendigvis støtter FA i akkurat denne spesifikke homosaken.

Det er fullt mulig å ha flere tanker i hodet samtidig. Jeg har gitt til FA og hvorvidt jeg gjør det igjen er helt uavhengig av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også fult mulig og gi til andre. Så unngår man både og støtte holdninger man ikke går god for OG man unngår skadelidende tredjepart. Det spiller ingen rolle for meg hva jeg tenker eller hva de gjør, slike holdninger kan skape problemer for mer enn bare en enkelt person. Det er slikt som raskt sprer seg i samfunnet og på tross av at vi både lever i Norge og snart i 2014 så er det fortsatt folk som blir banket opp på gaten fordi de holder hand med en av samme kjønn. Jeg dømmer ikke andre for valg de tar, men selv støtter jeg ikke slikt på noen som helst måte.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rart i den saken her, og jeg lurer på om det ikke ligger mer bak. Dette gjelder en lokalavdeling. Det er kjent at homofile jobber i andre deler av Frelsesarmeen. Mulig forskjellen er at de ikke har kjæreste, jeg har ikke sjekket særlig grundig. De har også Finn Schjøll på årets reklamekampanje, han er vel tilogmed gift, om jeg ikke husker feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all mitt mediafravær tror jeg at jeg har misset opphavet i dette, noen som har en link? :)

http://www.tv2.no/2013/12/03/nyheter/innenriks/are/frelsesarmeen/5134634#.Uqr7VPTuIgE

Ellers er det bare å google f.eks. frelseesarmeen og homofile, om du vil lese litt forskjellige kilder. I motsetning til Simira synes jeg det er ganske tydelig hva som har skjedd her. Klart det er mulig å ha flere tanker i hodet på en gang, men som sagt, dette er holdninger jeg uansett ikke vil støtte.

@Simira: Fra artikkelen over her:

Finn Schjøll er også homofil. Kanskje en av Norges mest kjente homofile. Da er det ikke rart at mange spør seg hvordan det er ok å bruke en homofils kjendisstatus i en innsamlingsaksjon. Men at et betrodd og godt likt medlem i egne rekker, ikke er verdig oppgaven som korpssekretær.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er også fult mulig og gi til andre.

Ja og i farta kommer jeg på 3 organisasjoner hvor det går til noe av det samme jeg forsåvidt kunne støttet og delvis har gjort Problemet er bare at felles for de alle er at de har kristen religiøs tilknyttelse. Hva garanti har jeg for at ikke det samme kan skje i noen lokalavdeling eller like gjerne i en hvilken som helst annen religionsfri organisasjon?

Schøll sier det fint: "De vil forandre seg med tiden".

Imens ser jeg ingen grunn til å gjøre ting noe vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rart i den saken her, og jeg lurer på om det ikke ligger mer bak. Dette gjelder en lokalavdeling. Det er kjent at homofile jobber i andre deler av Frelsesarmeen. Mulig forskjellen er at de ikke har kjæreste, jeg har ikke sjekket særlig grundig. De har også Finn Schjøll på årets reklamekampanje, han er vel tilogmed gift, om jeg ikke husker feil?

Nå har jeg ikke lest linkene her, men at det er klinsj mellom frelsesarméen og homofile er ikke noe nytt (og også grunnen til at jeg ikke har gitt noe til de på flere år). Om man googler litt kommer det mange ufine saker opp. Uansett, de vil ikke ha mennesker som "utøver" homofili i organisasjonen sin, såvidt meg bekjent er det ok å være homofil så lenge man ikke "gjør noe med det".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra Wikipedia:


Man kan velge mellom ulike former for medlemskap i Frelsesarmeen.

Tilhørig er et mindre forpliktende, men fullverdig og likestilt medlemskap. Som tilhørig benytter man ikke uniform, men bekrefter at man regner Frelsesarmeen for å være sin menighet.

Soldater er frivillige medlemmer som inngår et forpliktende medlemskap, der man lover å leve etter Frelsesarmeens retningslinjer for tro og liv. Soldatløftet inneholder bl.a. Frelsesarmeens 11 trosartikler (se under). Soldater har anledning til å bruke Frelsesarmeens uniform, med blå skulderklaffer. Kalles også Frelsessoldat.

220px-Williamboothcollege.jpg
magnify-clip.png
Frelsesarmeens Offiserskole i London

Offiserer er heltidsansatte som er utdannet ved Frelsesarmeens egen offiserskole. Disse gjør blant annet tjeneste som ledere for korps og institusjoner. Utdanningen er toårig, og i Norge, gjennomføres den ved Frelsesarmeens offisersskole i Asker. Man må være soldat i Frelsesarmeen for å kunne søke på offiserskolen. Offiserer bærer uniform med burgunderfargede skulderklaffer.[11]

En frivillig er ikke medlem av Frelsesarmeen, men deltar i Frelsesarmeens arbeide.

Frelsesarmeen mener, som de fleste andre kirkesamfunn, at homofili strider mot Bibelens ord, og praktiserende homofile kan således ikke bli offiserer (pastorer) eller soldater (uniformerte medlemmer). Armeen er imidlertid åpen for at homofile kan være tilhørige (medlemmer), og alle homofile er velkomne til menighetenes møter og samlinger.

Frelsesarmeen er en totalavholdsorganisasjon, og således kan ikke folk som bruker rusmidler eller tobakk være verken offiserer (pastorer) eller soldater (uniformerte medlemmer).

Alle organisasjoner og "arbeidsgivere" har sine regler, og brytes de, er man ikke lenger å regne som ansatt. At en privat organisasjon som Frelsesarmeen er, har andre regler enn det offentlige, ser jeg ingen grunn til å lage noe veldig styr av. Da burde i så fall også feminister, og alle som syns samboerskap generelt er ok, eller alle som drikke alkohol, rope opp i harnisk over at ikke deres livsvalg støttes av alt og alle.

Jeg mener det går an, som giver, å tenke to tanker på en gang. Frelsesarmeen når inn der mange andre organisasjoner ikke når inn, spesielt til de familiene som trenger det mest. Og RBKs utspill fant jeg for min del noe usmakelig. Det er de fattige BARNA dette går utover - de som ikke får gaver, ikke alt julegodteriet og maten som vi alle andre priveligerte nyter hele julen og ellers i året. De som faller utenfor. De med utslitte mødre som ikke har overskudd fordi hverdagen er et ork nok i seg selv.

Så jeg har gitt i julegryta, og beløpet ble mye større enn vanlig fordi jeg lot meg provosere av at en rik organisasjon som RBK lar sine regler og sitt syn på en annen organisasjons regler og utøvelse av disse gå utover de svakeste. Og jeg tror ikke de homofile som føler seg krenket av at andre ikke velsigner deres livsvalg, ønsker DET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet

Det er jo litt interessant nettopp det du har hentet fra wikipedia der, hvor det står at offiserer i frelsesarmeen er heltidsansatte. I Norge er det vel meg bekjent ikke lov å diskriminere på bakgrunn av seksuell legning, når det kommer til ansettelse?

EDIT: Hentet fra Diskrimineringsloven om seksuell orientering, kap. 2, paragraf 5:

Diskriminering på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk er forbudt. Forbudet gjelder diskriminering på grunn av faktisk, antatt, tidligere eller fremtidig seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk. Forbudet gjelder også diskriminering på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk til en person som den som diskrimineres har tilknytning til.

Med diskriminering menes direkte og indirekte forskjellsbehandling som ikke er lovlig etter § 6 eller § 7. Med direkte forskjellsbehandling menes en handling eller unnlatelse som har som formål eller virkning at en person blir behandlet dårligere enn andre i tilsvarende situasjon, og at dette skyldes seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk. Med indirekte forskjellsbehandling menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som fører til at personer stilles dårligere enn andre, og at dette skjer på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er jo litt interessant nettopp det du har hentet fra wikipedia der, hvor det står at offiserer i frelsesarmeen er heltidsansatte. I Norge er det vel meg bekjent ikke lov å diskriminere på bakgrunn av seksuell legning, når det kommer til ansettelse?

Blir nok noe diffust med arbeidsmiljøloven der da det i dette tilfellet er frivillig arbeid.

Interessant nok at du nevner det leste jeg litt om det i sted og loven du viser til er absolutt ikke gitt at all diskriminering er forbudt.

Det er ingen tvil om at man ved ansettelse av en prest i et religiøst trossamfunn kan vektlegge søkernes homofile samlivsform. Det er imidlertid ikke like åpenbart at man har anledning til å vektlegge eventuell homofil samlivsform ved ansettelse av en vaktmester eller barnehageassistent i en barnehage som drives av trossamfunnet.

Når organisasjoner som jobber for homofiles rettigheter og liknende, for eksempel LLH, skal velge en leder, vil det være tillatt å vektlegge vedkommendes seksuelle orientering. Andre stillinger i en slik organisasjon må vurderes konkret

Link til LLH, Når er det forbudt å diskriminere og når er det lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok noe diffust med arbeidsmiljøloven der da det i dette tilfellet er frivillig arbeid.

Offiserarbeid i frelseesarmen er ikke frivillg arbeid, de er heltidsansatte. Fra det du skriver, nå var det jo slik i denne saken at de skulle ansette en sekretær, og da sier jo faktisk ditt sitat at det er "imidlertid ikke like åpenbart at man har anledning til å vektlegge eventuell homofil samlivsform ved ansettelse av en vaktmester eller barnehageassistent i en barnehage som driver av trossamfunnet." Min tolkning er da at det ikke er like åpenbart at man legalt kan diskriminere i ansettelse av sekretærer heller. Uansett så er det sikkert i en viss gråsone juridisk, men uten tvil moralsk forkastelig å diskriminere på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hentet fra Diskrimineringsloven om seksuell orientering, kap. 2, paragraf 5:

Høyst relevant å ta med §6 og §7 da disse omhandler §5.

§ 6. Lovlig forskjellsbehandling

Forskjellsbehandling er ikke i strid med forbudet i § 5 når:

a) den har et saklig formål, b) den er nødvendig for å oppnå formålet og c) det er et rimelig forhold mellom det man ønsker å oppnå og hvor inngripende forskjellsbehandlingen er for den eller de som stilles dårligere.

Ikr. 1 jan 2014, se § 26.

link
§ 7. Positiv særbehandling

Positiv særbehandling på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk er ikke i strid med forbudet i § 5 dersom:

a) særbehandlingen er egnet til å fremme lovens formål, b) det er et rimelig forhold mellom det man ønsker å oppnå og hvor inngripende forskjellsbehandlingen er for den eller de som stilles dårligere og c) særbehandlingen opphører når formålet med den er oppnådd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tillatt å diskriminere i religiøse organisasjoner, men ikke dersom stillingen ikke har oppgaver innenfor religionsutøvelse.

"Loven gjelder på alle områder, bortsett fra de «indre forhold i trossamfunn»; etter lovforarbeidene omfatter unntaket også statskirken. Ansettelse av prester, klokkere m.m. faller utenfor loven. Har stillingen derimot ikke oppgaver i forbindelse med religionsutøvelse, får likestillingsloven anvendelse."

http://snl.no/likestillingsloven

Loven i sin helhet her.

RBK valgte å gå forbi Frelsesarmeen og gi støtten direkte til Hveita fotballag, noe jeg synes er en glimrende løsning. De trengende får pengene, og FA blir konfrontert med sine lite tolerante holdninger.

Selv har jeg i flere år heller valgt å støtte andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg heller ikke forstår er hvorfor man velger å jobbe for en organisasjon som man vet har retningslinjer man ikke kan leve etter selv. Og likevel signerer man kontrakt på at man vil leve etter disse. Jeg kunne feks aldri påtatt meg verv hos en organisasjon som i sin kontrakt ville ha meg til å signere på totalavhold fra alkohol, eller at jeg skulle gå med burka, eller hijab, eller pålagt kvinner å kun gå i lange skjørt osv. Å signere på noe slikt ville vært ren løgn.
Så jeg får litt følelsen av at dette er et "politisk stunt" for å prøve å sverte en organisasjon som har en veldig konservativ profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst relevant å ta med §6 og §7 da disse omhandler §5.

§ 6. Lovlig forskjellsbehandling

Forskjellsbehandling er ikke i strid med forbudet i § 5 når:

a) den har et saklig formål, b) den er nødvendig for å oppnå formålet og c) det er et rimelig forhold mellom det man ønsker å oppnå og hvor inngripende forskjellsbehandlingen er for den eller de som stilles dårligere.

Ikr. 1 jan 2014, se § 26.

link
§ 7. Positiv særbehandling

Positiv særbehandling på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk er ikke i strid med forbudet i § 5 dersom:

a) særbehandlingen er egnet til å fremme lovens formål, b) det er et rimelig forhold mellom det man ønsker å oppnå og hvor inngripende forskjellsbehandlingen er for den eller de som stilles dårligere og c) særbehandlingen opphører når formålet med den er oppnådd.

Ja vel, jeg ser ikke hvordan denne slag diskriminering har hverken ett saklig formål, er nødvendig, eller har noe med positiv særbehandling? Uansett, mitt poeng er fortsatt at dette ikke er riktig fra ett moralsk standpunkt, om det er aldri så lovlig eller ikke.Da kan man gjøre som RBK, finne andre organisasjoner å støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

RBK valgte å gå forbi Frelsesarmeen og gi støtten direkte til Hveita fotballag, noe jeg synes er en glimrende løsning. De trengende får pengene, og FA blir konfrontert med sine lite tolerante holdninger.

Fotballaget som ironisk nok er drevet av Frelsesarmeen med tanke på og for det samme klientellet.

Satt nok ikke så dypt denne boikotten til RBK. . ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er firkanta, men hvorfor ikke i stedet gi støtte til en organisasjon som ser på alle mennesker som likeverdige i en hver situasjon? At religiøse organisasjoner og kirkesamfunn har lov til å bedrive forskjellsbehandling imponerer meg lite. Ja, Frelsesaremeen gjør utrolig mye bra arbeid, men de trenger et sannhetsord midt i solar pleksus når det gjelder sine forstokkete, urkonservative gammelmannstenkemåter. Hvis de får nok motstand så blir de bare nødt til å tenke seg litt om. Har vi lov til å bare la dem fortsette som før med å forskjellsbehandle homser?

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er mulig jeg er firkanta, men hvorfor ikke i stedet gi støtte til en organisasjon som ser på alle mennesker som likeverdige i en hver situasjon? At religiøse organisasjoner og kirkesamfunn har lov til å bedrive forskjellsbehandling imponerer meg lite. Ja, Frelsesaremeen gjør utrolig mye bra arbeid, men de trenger et sannhetsord midt i solar pleksus når det gjelder sine forstokkete, urkonservative gammelmannstenkemåter. Hvis de får nok motstand så blir de bare nødt til å tenke seg litt om. Har vi lov til å bare la de fortsette som før med å forskjellsbehandle homser?

Eller kanskje vi bør se litt tilbake og gi samfunnet litt slækk til å henge med i svingene før en roper diskriminering på hvert gatehjørne.

For drøyt 40 år siden var det straffbart å være homofil i Norge, mye er skjedd siden dengang.

En tankevekker hva som er skjedd i min levetid:

http://www.llh.no/nor/homofil/homohistorien/Historisk+oversikt.9UFRDI0d.ips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballaget som ironisk nok er drevet av Frelsesarmeen med tanke på og for det samme klientellet.

Satt nok ikke så dypt denne boikotten til RBK. . ;)

Eller - RBK ønsker ikke at boikotten skal gå ut over de som trenger det, og støtter tiltaket direkte, men får samtidig vist hva de mener om FA. Dvs RBK oppnår akkurat det de ønsker.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje vi bør se litt tilbake og gi samfunnet litt slækk til å henge med i svingene før en roper diskriminering på hvert gatehjørne.

For drøyt 40 år siden var det straffbart å være homofil i Norge, mye er skjedd siden dengang.

En tankevekker hva som er skjedd i min levetid:

http://www.llh.no/nor/homofil/homohistorien/Historisk+oversikt.9UFRDI0d.ips

Nå kan det nok tenkes at litt av grunnen til at det har skjedd mye siden den gang er nettopp det at folk har "ropt diskriminering på hvert gatehjørne" da. Mye har skjedd, men det er fortsatt mye som kan gjøres. Om man ikke tar en stand mot frelsesarmeen, hvorfor skal de da endre praksisen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen kommer opp hvert eneste år ved disse tider.

Jeg gir til Frelsesarmeen allikevel jeg.

Det eneste en boikott rammer er brukerne og Frelsesarmeen diskriminerer ikke der.

De har laaaang erfaring i veldedig arbeid, de har opp igjennom årene reddet utallige menneskeliv og for min del spiller det ingen rolle for givergleden min lengre.

Jeg var særere før, nå har jeg innsett at andre godt kan være gode mennesker og ha gode intensjoner selv om de ikke deler mitt syn på alt mulig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...