Gå til innhold
Hundesonen.no

Settersprell i ulvekropp med arbeids- og trekkglede?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Jeg forsøkte å få lage en beskrivende tittel, men synes at det var en utfordring, hehe. I alle fall:

Rasevalg... Det evige spørsmålet. Etter oppfordring fra Ingvild så kommer nå min tråd, etter å ha tittet på andres tråder i flere år. Jeg er fremdeles usikker på hva jeg skal velge som min neste hund. Etter over 20 år med setter i hus er det kanskje på tide å prøve noe nytt? Har "alltid" tenkt at jeg skal velge noe annet enn setter neste gang, men så er jeg jo fryktelig glad i disse irske...

Kriterier(eller ønsker, som heller ikke er "set in stone", noe som kanskje er noe av problemet):

Størrelse, utseende og pelsstell:

  • I utgangspunktet så ønsker jeg en stor hund. I alle fall ikke interessert i miniatyrhund. Helst 60cm/30 kg ++. Har ikke noen øvre grense.
  • Kan tåle noe pelsstell, men selv om jeg synes at hunder som briard, bearded collie etc. er søte, så ønsker jeg ikke det selv.
  • Videre når det gjelder pelsstell så vet jeg ikke helt hvor begeistret jeg er for pels som f.eks. dalmatineren har med hår som setter seg over alt. Foretrekker heller "hybelkaninrøyting".
  • Vil helst ikke ha en hund hvor man blir fettete og må vaske hendene etter å ha tatt på den hvis det er mer enn 24 timer siden sist hunden fikk et bad.
  • Ikke spesielt begeistret for slev og sikkel så greit om jeg slipper å sitte med et håndkle på fanget hvis jeg skal klappe hunden.
  • Vil helst ikke ha en skikkelig frysepinne, men hunden må ikke nødvendigvis ha polarhundpels heller.

Helse:

  • Jeg vil som alle andre ha en frisk hund, så en rase med lite helseproblemer er ønskelig. Ikke spesielt keen på å ha en hund med allergi for å si det slik.

Gemytt og egenskaper:

  • Jeg synes at det er kjekt med snørekjøring og trekk, så det er et stort pluss om hunden trives med dette og liker å trekke.
  • Når det gjelder jaktinstinkt så er det jo greit om det ikke bobler over. Trives greit med instinktene til en fuglehund. Med hytte i saueland så er det praktisk om hunden ikke går berserk i saueflokken hvis det skjer et uhell og hunden kommer seg løs. Vil selvsagt ta forholdsregler, men...
  • Jeg trives godt med aktivitetsnivået til en fuglehund og liker meg på sykkeltur, fjelltur og løpetur, så en hund som krever mye mosjon går helt fint.
  • Radien til fuglehundene mine på tur trives jeg fint med, og vil helst ikke ha en hund som aldri kan gå løs.
  • Jeg synes at det er kjekt å trene LP, og det er ønskelig med en mer førerorientert hund som trives med dette og som jeg kan konkurrere med.
  • Jeg kan tenke meg å gå spor med hunden, i første omgang som aktivisering fremfor konkurranserettet.
  • Ønsker en FCI-godkjent rase slik at det i alle fall er mulig å ta den med på utstilling.
  • Jeg vil ha hannhund, og det er kjekt om rasen ikke har store problemer med hannhundaggresjon. Har to hannhunder i familien som den nye hunden vil ha mye kontakt med.
  • Jeg liker hunder som er glad i kontakt og kos. Som heller velger å ligge på fanget ditt(selv om de egentlig ikke får plass) enn å sove på sofaen i naborommet. Vil gjerne ha en hund som er glad i mennesker, men den trenger ikke nødvendigvis å kaste seg om halsen på alle den ser. Vil helst ha en hund som er lojal og knytter seg til "flokken", og som ikke er likegyldig til om det er jeg, naboen eller en innbruddstyv som kommer på besøk.
  • Barnevennlig. Har ikke barn selv, men får nok nevøer og nieser etter hvert.
  • Lyd: liker ikke gneldring, men dette er jo en treningssak og det er greit at hunden varsler når noen kommer osv.
  • Hunder som beskrives som "katteaktige" er neppe noe for meg.

Ops... Ser visst at jeg har nærmest skrevet stil her. :P

Håper at noen tar seg tid til å svare likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det må vel være tidenes mest raseblinde kommentar :lol:

Skriver under på blue picardy spaniel bare fordi de er så fine som valper er venn med en oppdretter av de på facebook og de er jo så skjønne

Jeg tenkte egentlig Schäfer, men det går vel ut på helsebiten. Ellers er det jo virkelig en potet. Hovawart er jo også en fantastisk flott rase som vel egentlig fyller alle dine kriterier? Flatcoat, h

Hva med en jaktlabbe da?

De kan jo ikke stilles? Eller stilles kan de jo, men bra gjør de det vel ikke akkurat.

Lapsk vallhund var det første som slo meg.

Er ikke de ganske små da? Iallefall under 60 cm?

Hva med vorsther? I en eller annen pelsvariant? Men vet ikke om disse er noe mer førerorienterte enn setterne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo ikke stilles? Eller stilles kan de jo, men bra gjør de det vel ikke akkurat.

Er ikke de ganske små da? Iallefall under 60 cm?

Hva med vorsther? I en eller annen pelsvariant? Men vet ikke om disse er noe mer førerorienterte enn setterne da.

De kan stilles, og de er jo FCI-godkjent. Men vil jo tro at man finner noen som er litt mer dugenes på utstilling også enn andre jaktlabber.. Men hvis man er ute etter en utstillingsstjerne som vinner alt, så er kanskje ikke jaktlabbe tingen.. Spørs jo litt hvor man legger lista..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte egentlig Schäfer, men det går vel ut på helsebiten. Ellers er det jo virkelig en potet. Hovawart er jo også en fantastisk flott rase som vel egentlig fyller alle dine kriterier? Flatcoat, hvis du liker det litt vimsete og energiske ved en setter så er jo faktisk flat'en omtrent en setter i retrieverkropp :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo ikke stilles? Eller stilles kan de jo, men bra gjør de det vel ikke akkurat.

Er ikke de ganske små da? Iallefall under 60 cm?

Hva med vorsther? I en eller annen pelsvariant? Men vet ikke om disse er noe mer førerorienterte enn setterne da.D

Det er den største lapphunden, men nei, den er visst ikke mer enn 50 cm og opptil 25 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weimaraner langhår :aww:

Er jo fuglis det også, men jeg oppfatter dem ikke like vimete som setterne.

Det tror jeg er individuelt. Jeg kjenner to stk og de er ordentlig vimsehuer. Den en heter til og med Vims :P

Jeg er litt opphengt i skotsk hjortehund for tiden jeg da. Litt usikker på hvor "trenbare" de er, men de passer jo inn i de fleste andre kriteriene :) Og så må jeg jo legge til at jeg har begrenset erfaring med dem, men erfaringen er hvertfall utelukkende positiv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapsk vallhund var det første som slo meg.

De er ganske små.

Jaktlabb blir nevnt et par ganger, men pelsen deres er sånn som setter seg overalt føler jeg. Så da hiver jeg inn forslag om golden eller flat. Noen med litt mer pels enn de mest tynnpelsede jaktversjonene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ganske små.

Jaktlabb blir nevnt et par ganger, men pelsen deres er sånn som setter seg overalt føler jeg. Så da hiver jeg inn forslag om golden eller flat. Noen med litt mer pels enn de mest tynnpelsede jaktversjonene :)

Min har en veldig ok pels, den faller av på gulvet og fester seg lite til klær og annet. Han er ganske tynnpelset, da. Tror ikke han har såå uvanlig pelstype :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser da ikke for meg annet enn setter på deg da og det er en ny Omkel. Men kan jo foreslå noe sjedent da. Blue Picardie spaniel

Skriver under på blue picardy spaniel bare fordi de er så fine som valper :D er venn med en oppdretter av de på facebook og de er jo så skjønne :wub::wub::wub:

581472_10151744863192487_299408831_n.jpg

1003015_10151827221302487_214245609_n.jp

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på blue picardy spaniel bare fordi de er så fine som valper :D er venn med en oppdretter av de på facebook og de er jo så skjønne :wub::wub::wub:

581472_10151744863192487_299408831_n.jpg

1003015_10151827221302487_214245609_n.jp

ååååååååå jeg som har lyst på en sann en dem er fine dem :heart: :heart: :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uere

Det første som slo meg var langhårsbelger. Ganske annerledes å leve med enn en setter vil jeg tro, men om du liker væremåten og er interessert i en sånn type hund tror jeg det kunne passet fint!

Jeg tenkte faktisk litt på belger jeg også :) Tervueren eller Groendal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...