Gå til innhold
Hundesonen.no

Settersprell i ulvekropp med arbeids- og trekkglede?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Tamaskan er ikke en ulvehund. Det er litt av konseptet bak rasen - de ville lage en ulvelignende hund uten å blande inn ulv. Den er derfor mer omgjengelig og lettere å ha med å gjøre enn ulvehunder som saarlos og tsjekkisk.

Ja, en ulvelignende hund som ikke registreres i FCI, etter hva jeg forsto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det må vel være tidenes mest raseblinde kommentar :lol:

Skriver under på blue picardy spaniel bare fordi de er så fine som valper er venn med en oppdretter av de på facebook og de er jo så skjønne

Jeg tenkte egentlig Schäfer, men det går vel ut på helsebiten. Ellers er det jo virkelig en potet. Hovawart er jo også en fantastisk flott rase som vel egentlig fyller alle dine kriterier? Flatcoat, h

Jeg leste belgisk fårehund i omtrent alle kriteriene dine, jeg :) De takler all slags vær, er ikke likegyldig i forhold til hvem som ringer på døren, lukter ikke vondt, har veldig lettstelt pels, er en ordentlig potethund som kan trives med de fleste aktiviteter, er lettlærte og kjapp både i hodet og til bens :) Virkelig artige og livsglade hunder som alltid er klar for moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg synes det er rart at du har fått så mange gjeter-råd, for jeg så ikke tegn til det i beskrivelsen din i det hele tatt! Jeg tenker samojed eller evt engelsk springer :D

Antagelig fordi gjeterne er veldig allsidige om man er aktiv og trives med den typen hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at du har fått så mange gjeter-råd, for jeg så ikke tegn til det i beskrivelsen din i det hele tatt! Jeg tenker samojed eller evt engelsk springer :D

Antagelig fordi gjeterne er veldig allsidige om man er aktiv og trives med den typen hund :)

... og fordi det muligens er noe tryggere med en gjeterhund på hytta i saueland, enn en spisshund :) TS skrives også at det er ønskelig med en noe mer førerorientert hund h*n kan trene lydighet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellers hører jeg rykter om at de hundene fra finsk lappland var iblandet ulv? om det stemmer vet jeg ikke. men om det gjør- isåfall er avkom etter disse ikke tillatt her til lands. Og i såfall er ikke dette hunder jeg vile hatt løs "hvor som helst"

Litt OT men da jeg var i finsk lappland besøkte vi en huskykennel med hunder som var ulveblandinger. De fortalte at de som ble brukt til sledehunder hadde litt ulv i seg og mye husky.

De hadde også ulver og hunder i alle størrelser og fasonger som var ulveblandinger, var mange hunder der som de s var ulveblandinger men som så ut som klein/mittelspitz. Noen av blandingene så helt ut som ulv og ble endel bruk i filmer og reklamer der de trengte trente "ulver".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men da jeg var i finsk lappland besøkte vi en huskykennel med hunder som var ulveblandinger. De fortalte at de som ble brukt til sledehunder hadde litt ulv i seg og mye husky.

De hadde også ulver og hunder i alle størrelser og fasonger som var ulveblandinger, var mange hunder der som de s var ulveblandinger men som så ut som klein/mittelspitz. Noen av blandingene så helt ut som ulv og ble endel bruk i filmer og reklamer der de trengte trente "ulver".

Polar speed kennel :) (Levi huskypark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tråden ble litt glemt i julen (dvs. jeg reiste vekk fra internett).

At det er en potensiell utstillingsstjerne er ikke viktig, men vil gjerne ha en FCI-godkjent rase, og ikke en blanding eller ikke FCI- godkjent rase som i verste fall kan mistenkes for å være ulovlig i Norge. Med dette utgår både tamaskan og alaska husky.

Ikke at størrelse er det viktigste, men om høyde var det eneste kriteriet for hundevalget så ville jeg gjerne hatt en hund på både 70 cm eller kanskje litt til. Synes altså at 50cm blir vel lite. Mudi virker som en artig rase, men jeg synes at den er vel liten altså. Ser jo at rasestandarden skisserer 43-45 cm for hannhunder med vekt på 11-13 kg.

Jeg liker godt jaktvarianten av den engelske springeren. Artige hunder, men igjen så synes jeg at de er for små. Hvis jeg skulle hatt hund på den størrelsen så hadde det fort fulgt med en liten jaktspringer i bagasjen fra Storbrtiannia altså. Welsh har veldig fin farge ( :aww::D ), men igjen altfor liten.

Samojed mangler vel litt på det førerorienterte i tillegg til at jeg ikke ville følt meg trygg på den når det gjelder sau. Det er jo til å leve med da, men det trekker ned. Pluss for trekkegenskaper da. :D Men hvis jeg skulle gått polarhundveien så tror jeg faktisk at jeg i utgangspunktet hadde tenkt mer på noen av de andre rasene før jeg vurderte samojed. Vet ikke helt hvorfor egentlig.

Belger står på listen, men er ikke helt overbevist enda. :)

Var ellers ikke meningen at dette skulle bli en retriever/labrador-diskusjon. Flat er uaktuelt. Er bare ikke meg altså. Altfor hyper og vimsete( :lol:;):P ). Vil faktisk si at jeg har møtt vel så mange jaktlabbiser som "vanlige" labbiser, er ganske mange av dem i England. Flere av vennene mine i Norge også har skaffet seg jaktlabradorer uten at jeg synes at de passer noe bedre for meg av den grunn. Igjen, trivelige hunder, men ikke for meg.

Uff, nå følte meg jeg skikkelig vrang her. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gøy å lese, for jeg har tenkt leeeenge å lage en slik tråd jeg også, og jeg tror vi ser etter noe av det samme. Ihvertfall er det de samme rasene vi ikke vil ha :P Jeg også lurer fælt på hva neste rase skal være, jeg finner ingen jeg liker like godt som setteren. Spent på hva du kommer fram til, kommer nok en slik tråd fra meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fordi du skal ha schäfer det, det er akkurat hunden for deg det! En valp etter Sheik syns jeg du burde vurdere :)

Du sier noe der. Den er veldig høyt oppe på listen. Kommer stadig tilbake til den. Du kan gjerne lage en Sheik jr. til meg om en to års tid. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...