Gå til innhold
Hundesonen.no

Julemiddag - hva er deres tradisjon?


Nirm
 Share

  

99 stemmer

  1. 1.

    • Ribbe
      33
    • Pinnekjøtt
      47
    • Kalkun
      7
    • Medisterpølser/kaker
      9
    • Nøttestek
      3
    • Annet
      13
    • Pizza Grandiosa
      0
    • Sosisser
      5


Recommended Posts

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sosisser. Er aldri jul uten sosisser.

Man orker da alltid dessert

Dumt man bare kan velge ett alternativ, vi har både pinnekjøtt og ribbe Og alt av "vanlig tilbehør" som medisterkaker, sossiser, rabbestappe osv ååååh jeg gleder meg til julaften, jeg fikk fri ali

Det varierer. Jeg har vokst opp med reinsdyrsteik på julaften, men de siste årene (etter vi ble voksne) har det som regel vært pinnekjøtt. Noen ganger ribbe, alt etter hvor vi er. Så for meg er det ikke så farlig hva vi har på julaften, egentlig, men vil helst være innom både ribbe og pinnekjøtt i løpet av juledagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser pinnekjøtt på julaften. Vet ikke helt hvorfor, for mine foreldre er oppvokst med reinsdyr og kalkun. Vi hadde kalkun på julaften et år, men det ble helt feil, det må være pinnekjøtt selv om kalkun er minst like godt. :P

Vi har som sagt pinnekjøtt på julaften, men har også ribbe(med sosisser til), reinsdyr, kalkun, lutefisk, røkt lammelår etc. i løpet av julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har spist ribbe i alle år. Så ble jeg kjæreste med en vestlending som presenterte oss for pinnekjøtt. Og utrolig nok har vi byttet og begynt å spise pinnekjøtt til tross for at ribbe egentlig er den store tradisjonen hjemme. Men ribbe andredag, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser jo ingen av de tradisjonelle julerettene, så hva jeg spiser på julaften avhenger av hva som serveres der jeg er og hva jeg evt gidder å ta med meg. :P Er glad når vi har jul hjemme hos mamma, for da har vi kalkun, mens det ribberegimet som regjerer ellers hoppes greit over. Jeg har ofte med meg et par kyllingfileter, brun saus og grønnsaksratatouille. Om jeg ikke gidder det, spiser jeg potet med saus på, evt med et par medisterkaker om jeg er villig til å leve med mageondt etterpå. Er det ikke saus tilgjengelig, bare ribbefett, dunker jeg panna mentalt i bordet og forbanner min egen latskap, og priser meg lykkelig for at jeg elsker riskrem. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe, såklart! Med medisterkaker, sosisser og annet tilbehør. :) Pinnekjøtt ellers i jula :P Er det virkelig noen som bare spiser medisterkaker og sosisser? :|

Med ribbemiddag så spiser jeg for det meste medisterkaker, sosisser og sprø svor. Kan egentlig betakke meg for selve ribbekjøttet, da jeg synes det blir en litt småekkel fett-smak på det, selv om jeg selvsagt spiser det. Men hadde det vært opp til meg hadde jeg spist tilbehør og masse, masse sprø svor. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det pinnekjøtt, og heldigvis mente deler av eksens familie det samme de ti julene vi var sammen, og min søsters svigerfamilie mener det samme. Så uansett hvor jeg har feiret julaften, har det vært pinnekjøtt.

En eneste jul har vi ikke hatt pinnekjøtt, og det ødela hele jula, jeg kom helt ut av rytme, og ingenting fungerte. Men det var også det året vi forsøkte å feire julaften 23. desember, fordi min søsters sønn skulle feire julaften med sin far for første og siste gang. Så julaften hadde ikke vi noe feiring, knapt middag, ingenting. Men det ble ikke jul 23. desember heller, for det stemte ikke med øvrig program.

Jeg er litt konservativ på noen av juletradisjonene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at mamma var syk med kreft når rldsre broren mun var bitteliten og søsterene hennes stelte i stand den tradisjonelle juleribba har mamma så og si aldri lagd eller spist ribbe igjen, hun tåler fortsatt ikke den lukta og blir dårlig.. Så jeg er vokst opp med lammelår på juleaften, nam! Lammelår, mandelpoteter, rosenkål, selskapserter, sjysaus, sopp, løker og salt potetgull! :D multekrem, evt. Bringebærkrem til barna med kromkaker til.. Nam, igjen..

Etter at mamma og pappa skilte seg har julemiddageb hos mamma alltid vært lik, mens den hos pappa har vært litt forskjellig, i fjor hadde vi kalkun :)

I år skal jeg for første gang feire med samboers familie, så da blir det ribbe og alt som hører med.. Sist jeg spiste sånn full ribbemiddag ble jeg dårlig, så er spent på i år :P

Skal få mammas julelam 2. Juledag da :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at mamma ikke liker pinnekjøtt og at pappa ikke var så glad i ribbe, så har vi så lenge jeg kan huske hatt okseragu til julemiddag.

Og selvfølgelig hjemmelaget riskrem til dessert!

Ribbe og pinnekjøtt har vi i romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater smaken av sau/lam, og heldigvis er vår julemat ribbe, medisterkaker og -pølser. Poteter, svisker, rødkål og hele den pakka som tilbehør. Multekrem og hjemmelagde krumkaker til dessert, de små som ikke liker multekrem får enten is, fruktsalat, gele eller sjokoladepudding.

Det varierer. Jeg har vokst opp med reinsdyrsteik på julaften, men de siste årene (etter vi ble voksne) har det som regel vært pinnekjøtt. Noen ganger ribbe, alt etter hvor vi er. Så for meg er det ikke så farlig hva vi har på julaften, egentlig, men vil helst være innom både ribbe og pinnekjøtt i løpet av juledagene.

Det vil jeg ha til jul en gang også! Omnomnom!

Åh, juul :santa-smiley-ho-ho-ho:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PInnekjøtt. Som er den trradisjonen jeg har vokst opp med. Mannen var vant til svineribbe, noe jeg syns smaker "ittno" (annet enn fett). Men ungene er delt i sitt syn på hva slags mat vi skal ha, så jeg lager både pinnekjøtt, ribbe og hjemmelagede sosisser. Med surkål, rødkål, rotstappe, mandelpoteter, smørstekt rosenkål, honning-glaserte gulrøtter med rosmarin, løkchutney og sviskechutney til. Lakris-is og krumkaker til dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...