Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye penger i måneden på hund?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Alt alt alt alt for mye....

Æsj, når dere setter opp sånne regnestykker ser jeg at jeg bruker mer enn jeg engang anntok jeg skulle ta med i beregningen Nei nei, det regnestykke er bedre å ikke vite. De er lykkepillene mine, så

0. Mannen min derimot :aww: Hvis det er inkludert utstillinger og det rundt det, veldig masse. Hvis det ikke er inkl det, veldig lite.

Hm, synes det er vanskelig å fordele det på en månedlig kost med tanke på innkjøp av halsbånd osv. Men et grovt estimat kan være ca 500 kroner i måneden for alt. (Men da med tanke på at jeg har tatt alt av utgifter og fordelt på bare de 13 månedene vi har hatt gutten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT for mye! :P Man blir ikke rik ved å ha hund (med mindre man heter Drøbakk Hundehotell)..

Jeg tipper vi ligger på en tusenlapp i månden på det som kan avskrives på faste utgifter.

Det som er dyrt, er innkjøp og fornying av utstyr (og ikke minst innkjøp av hund!), men når man skriver av dette pr månded så blir det jo veldig lite.

Siden vi kjøpte Lizzy i høst for x antall tusen, så har vi kjøpt kløv til et par-tre tusen, dekken til en tusing, og trekksele til en tusing.

Men nå satser vi på at de største utgiftspostene er ferdige for en stund. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker så lite penger på hund nå at det omtrent ikke er noe jeg tenker på! Moren min kjøper fortsatt fôr til Chessea, da hun ble kjøpt sammen med henne. Leja spiser v&h, og det er så lite at det knapt merkes på lommeboka. Jeg har jobbet i dyrebutikk i nesten 7 år (ikke nå lengre), så hundene har mange halsbånd, senger, leker etc. som omtrent ikke er brukt. Vi har masse utstyr på lur, for å si det sånn. Hva MÅ man bruke penger på, da? For min del er det mat (la oss si vi bruker en knapp hundrelapp i mnd), vaksiner (ca. 350) en gang i året og en årlig forsikringssum som nå ligger på 1800 for vår del. Godbiter bruker vi lite av, og tar det vi har eller gir ting fra fryseren som vi ikke får spist selv. Ikke er vi på utstillinger heller om dagen. :P Men sjampo til Chess er dyrt. Det kjøper jeg kanskje hver to ganger i året. Jeg regner med at fra og med neste hund blir utgiftene mye høyere om det blir den utstillings- og satsehunden jeg ønsker meg. ;) Kurs og utstillinger er svindyrt. Og en portis spiser mer enn en papillon kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring, mat, leker, hundegodis kommer nok på en 100 til 1500 i måneden vil jeg tro. Skal jeg plusse på de 3-4 utstillingene i året jeg er på så må jeg plusse på litt mer. Bor i nord og har som regel lang vei til utstillinger (Trondheim, Harstad, Tromsø).

Så reiser jeg på seminarer, årsmøte i raseklubben og annet en 2-4 ganger i året. Det koster jo en del.

Så kommer medlemsskap i klubber.

Nei huff, listen er lang når jeg først starter. Om jeg ikke var så aktiv som jeg er skulle jeg nok klart meg på en tusenlapp i mnd med mat og forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 110 kroner på forsikring og 250 kroner på fôr. Det er det jeg MÅ ut med. Uforutsette veterinærutgifter er vanskelig å regne på (har foreløpig ikke hatt noen med den hunden jeg har nå). Vaksinasjon og helsesjekk ca 500 kr hvert andre/tredje år, så det utgjør jo heller ikke noen store summer pr mnd.

Bruker litt penger på godbiter (50-100 kr/mnd kanskje). Kurs, utstyr og påmeldingsavgifter kan tilpasses økonomi. Jeg MÅ ikke melde på et lydighetskurs hvis jeg ikke har råd, liksom. Men legger jeg sammen utgiftene til kurs, utstyr og påmelding og deler på tolv blir det vel 3-500 i mnd slik det er nå. Så totalt 700-1000 kroner i måneden på hund, men spredt utover, da. Det finnes måneder hvor jeg bruker 110 kroner på hund (kjøper fôr ca annenhver måned, litt sjeldnere enn det faktisk), andre måneder går det 2000. Som sagt - avhengig av hvordan økonomien min er fra måned til måned og hvilke andre utgifter jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si en fast sum hver mnd

Vi kjøper for gjennom storforbruker avtale og en sekk koster ca 500kr som holder i drøye 2 mnd pr hund.

Så det blir ca 250kr pr mnd i hundemat. Forsikring er 1.200kr pr år, så det blir 100kr pr mnd

Det meste av hundeutstyr har vi, men det blir noe småhandling innimellom.

Godbiter og snacks går det en del av, alt fra 100-200kr pr mnd

Kjøper en del billig i Sverige eller på handlers.no

Vi er ikke på så mye utstillinger, men vi er på mange jaktprøver og jakt. Det koster fort ganske mye. Så de mnd vi er på mye jaktprøver, så får det fort 5-6.000kr pr mnd

For oss er hund en livstil og hobby, noe vi begge driver med, så det er helt greit at det går mye penger på de/det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En regner vel ikke på hva hobby koster så lenge en har råd til andre ting en trenger? :)

Her varierer det veldig. Denne mnd f eks har det blitt bestilt både kløv og LP-hopp, samt treningsvest til meg - lykke med halv skatt i desember. Andre måneder får de maten de trenger, og gjerne litt snacks utenom. Utstyr kjøper vi når vi trenger det, det har blitt mye LP-utstyr det siste året. Ellers går det som regel ett kobbel eller to i løpet av en mnd. (gronnisen klipper av kobbel...).

Så tja, minimum er ca 600,- pr måned for basic hundehold, at de har det bra. Som regel blir det mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke på kurs, men betaler 300 kr i mnd i forsikring for to hunder. De får en type vaksine en gang i året, og en annen hvert tredje år. De fikk den årlige i november, og det kosta 800 kr for to stk. Jeg kjøpte 30 kg tørrfôr for 550 kr eller så tidligere i høst, og regner med å ha det lenge. Det eneste jeg kjøper ekstra utenom er kjøtt. Det har jeg ingen oversikt over, men det er kanskje snakk om 100 kr i mnd. Iogm at jeg måtte gå litt i meg sjøl i høst da jeg flytta og fikk oversikt over halsbåndene deres, så blir det ikke mer utstyrshandel på en stund, sjøl om Aiko burde få ny sele og de begge skal få hver sin tøyfotball fra Ikea til jul. :D De er heller aldri sjuke.

I det hele tatt har jeg et usedvanlig billig hundehold. :P

Edit: Jeg stiller Imouto på de NKK-utstillingene vi kommer oss på, så det utgjør jo noen hundrelapper, men jeg betaler for de på vårparten med halvskattdesemberlønna, og de på høsten med feriepengene i juni, så jeg merker det liksom ikke... :innocent:

Endret av SandyEyeCandy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke regnet på det.. Vet at en fast sum er Dentasix, som de får hver dag så blir det 270 kr i mnd på bare det (når jeg skal gir begge en hel hver, har ikke begynt med det enda) Det er det jeg kjøper fast, ellers blir det litt hips om haps, kjøper inn en haug godiser når jeg er på bytur (2-3 ganger i året)

Maten kjøper vi ikke månedlig, men begge to spiser vel kanskje 40 kg måneden, da blir det ca 800 kr i mnd. Tenker ikke så mye over det, vi kjøper når det begynner å bli tomt, lagrer opp det vi har plass til (vanligvis 100 kg i frysern)

Forsikringen får vi 2 ganger i året, 2000 kr pr gang ca.

hmm.. bruker vel 1000 kr i måneden tror jeg.. Ble en del mer nå etter at vi fikk en til hund! Dobbelt så mye. :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 300 mnd på forsikring for begge hundene
300 i medisiner til Shensi i mnd.
Mat er vanskelig, men kanskje 100 kr i mat i mnd
Godbiter/tyggebein.. Tja, vanskelig å si, men kanskje rundt 100
Utstyr er umulig å finne ut hvor mye blir i mnd. men siste par mnd har vi kjøpt to gensre og en dress, så det har vel blitt rundt 2000 tror jeg.
Dyrlegeutgifter blir det en del på, siden Shensi må inn til sjekk regelmessig og det er relativt dyrt. Men det vil jo avta i hyppighet etterhvert. Men fast til henne blir rundt 2000-3000 i året på testene tenker jeg. Og så vaksine/helsesjekk utenom. Dele det opp til månedlig, så tipper jeg vi kan si ca 300

Ca 1200 i mnd for to hunder med andre ord :) Hadde ikke Shensi trengt medisin og hyppig oppfølging hos vet, så hadde det jo blitt 3-400 mindre da. Ikke dyrt i det hele tatt for noe som beriker livet så voldsomt :Grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg starte å regne på det, så trur jeg at jeg blir sprø. :lol: Jeg bruker ALT for mye penger på de garantert, for de har et horribelt godisbudsjett. :whistle:

Forsikring er vel ca 450 kr i månden på de.

Fôr har brukt å ligge på ca 300-400 kr i månden på begge, men siden jeg akkurat har byttet merke nå, så regner jeg med at det blir litt dyrere (særlig om man tenker reiseutgifter for å hente også). Så kommer diverse kosttilskudd som utgjør sikkert et sted mellom 2000 og 3000 i året.

Godis er alt for mye, for de er superbortskjemte på godiser. Men det går sikkert godis for et sted mellom 300 og 500 i månden vil jeg tippe. :P Vida fikk nemlig den vanen at man skal godis etter man har spist mat etter Nirm døde,

Kurs er det lite av for tiden, annet enn kennelleir som rimelig (under 1500 SEK inkuldert kost og losji).

Hundeutstyr har det også blitt lite av i det siste, siden jeg har det meste nå virker det som. Men det går vel et par tusen i året for det.

Men ja. Det går mye penger på de hvert år, men who cares så lenge jeg har råd. :) Jeg har lite andre laster i livet tross alt. :P

Edit:
Så kommer jo veterinærutgifter. Vaksine og ormekur blir jo noen tusen i året, siden jeg har mine fast "ormekurturnus" siden vi er en del over grensa gjennom året. I tillegg har Noomi allergi, så da går det en del til kontroller, og etter hvert må jeg jo betale vaksina hennes selv også. I tillegg går de til kiropraktor hver 6. uke. Så ehm. Ja. Skrekkelig mye penger. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Nå er det ikke jeg som betaler,men.. :P

- rundt 300 kr på godis, dentastix, griseører og sånt.

- 150 kr i forsikring

- 50 kr på bæsjeposer

- fôr har jeg ingen anelse på, men han spiser vel for rundt 200 mnd.

- og rundt 300-500 på utstyr, som jeg kjøper selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Noe helt vannvittig mye penger, men så er han operert 4 ganger på under 1,5 år, og med det følger det ganske mye utgifter, selv om han er forsikret.

Hadde han vært en frisk hund, hadde jeg brukt 60,- pr mnd. på vom & hundemat, vaksine ca 450,- 1 gang i året, og forsikring 3500,- i året, pluss diverse godbiter, leker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

830 kr på mat (eller litt mindre, fordi sekken varer i 5 uker).

0-150 kr på godbiter (griseører/haler osv)

Bruker vel egentlig ikke noe på utstyr lenger, siden jeg har alt pluss ganske mye mer.

Ja også forsikring da... men aner ikke hvor mye det er i året, betaler bare en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger i måneden bruker dere på hunden deres? Mat, godbiter, bånd, seng, forsikringer, dyrlegeutgifter, vaksiner, refleks, evt. klær, evt. potesokker, hundesnacks, hundeskål, tepper, ol. ?

Skåler, seler, kobbel osv har jeg ganske mange av etter mange år med hund. Med utgangspunkt i de daglige utgiftene med tre storspiste hunder, forsikring av de samme tre, vaksiner osv, så går det ca 2500 kr per mnd. Anslått. Da har jeg ikke reget inn engangsutgifter som forekmmer dann og vann - som kjøp av bilbur, dekken tilpasset hver enkelt som voksen, potesalve, potesokker ved behov, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...