Gå til innhold
Hundesonen.no

PATELLA???


Recommended Posts

Mener og huske Patella luxasjonm(er det sånn det skrives?) er en kne skade? Ledd skade? At kneet går ut av ledd innimellom eller at det er en sene som "klikker"..

Hmm.. Nei,det vet jeg visst ikke. :)

Kan du fortelle?

Penget mitt var altså ikke å fremstå som en allvitende person, bare så det er sagt. :D

Men mange snakker så mye om patella, at *den hunden har patella* akkurat som om det er noe galt. :D Ordet patella er et fremmedord for kneskål, og jeg får da virkelig håpe at alle hunder har kneskål på begge knær. Det de mener er at hunden deres har patella luxasjon og det betyr at kneskåla låser seg, og det er jo noe helt annet. På svensk kalles det patellaopphakning, fordi benet blir trukket oppover og stående i luften mens låsningen pågår. Dette er en medfødt, og sannsynligvis, arvelig lidelse, som man ikke trenger røntgen for å oppdage. Den forekommer også på hest, og er smertefull så lenge kneet er låst. Som regel går tilstanden fort over, alt etter graden av defekten. Dette kan opereres, men prognosen kan være noe tvilsom.

Selv såkalte erfarne oppdrettere presterer å skrive i sine annonser at foreldredyrene, og noen ganger, også valpene, er fri for patella, og da må jeg jo si at jeg lurer på hva dissse personene egentlig kan. Foreldredyrene kan da ikke leve uten kneskål, og ikke valpene heller? Dette er en tilstand som går mest på små hunder.

Det var i grunnen dette jeg ville frem til. Hvis man ikke vet, så er det bedre å la være å skrive noe, enn å skrive noe som er helt på trynet. Jeg sikter ikke nå til brukerne på dette forumet, men særlig til oppdrettere som presterer slik som jeg nevnte ovenfor.

Noen som mener noe annet? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penget mitt var altså ikke å fremstå som en allvitende person, bare så det er sagt. :D

Men mange snakker så mye om patella, at *den hunden har patella* akkurat som om det er noe galt. :) Ordet patella er et fremmedord for kneskål, og jeg får da virkelig håpe at alle hunder har kneskål på begge knær. Det de mener er at hunden deres har patella luxasjon og det betyr at kneskåla låser seg, og det er jo noe helt annet. På svensk kalles det patellaopphakning, fordi benet blir trukket oppover og stående i luften mens låsningen pågår. Dette er en medfødt, og sannsynligvis, arvelig lidelse, som man ikke trenger røntgen for å oppdage. Den forekommer også på hest, og er smertefull så lenge kneet er låst. Som regel går tilstanden fort over, alt etter graden av defekten. Dette kan opereres, men prognosen kan være noe tvilsom.

Selv såkalte erfarne oppdrettere presterer å skrive i sine annonser at foreldredyrene, og noen ganger, også valpene, er fri for patella, og da må jeg jo si at jeg lurer på hva dissse personene egentlig kan. Foreldredyrene kan da ikke leve uten kneskål, og ikke valpene heller? Dette er en tilstand som går mest på små hunder.

Det var i grunnen dette jeg ville frem til. Hvis man ikke vet, så er det bedre å la være å skrive noe, enn å skrive noe som er helt på trynet. Jeg sikter ikke nå til brukerne på dette forumet, men særlig til oppdrettere som presterer slik som jeg nevnte ovenfor.

Noen som mener noe annet? :-)

Er nå ikke av den oppfatning at du sier noe for og virke allvitende jeg da:)

Skal ikke blande meg mer i denne diskusjonen da jeg ikke har peiling.

Men tusen takk for at du forklarte hva det var! Har lurt litt på det.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var nok Patella-luxasjon jeg tenkte på her ja. :)

Fant dette da. :wink:

Patella-luxasjon (løse kneskåler)

Patella = kneskålen, skal normalt ligge rett foran på kneet, i en fure som kalles patellafuren. Kneskålen skal ikke kunne skyves ut av denne furen.

Med patella-luxasjon menes den tilstand at patella ikke ligger stabilt på plass. Den glipper mer eller mindre lett ut av stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patella er kneskålen. Patella luxasjon(?) er vel en sykdom hvor kneeskålen ikke ligger stabilt å glipper ut av en fure/spor som det egentlig skal ligge stabilt i. Er jeg helt på bærtur nå eller :?

Poenget var altså hva patella er, og det er latinsk for kneskål, noe jeg håper både hunder og hester og menesker og alle somskal ha det etter normalen, har. :-)

Når man legger til luxasjon eller på svensk opphakning, så betyr det låsning av kneskålen.

Men jeg håper altså at poenget mitt kom frem når såkalte erfarne oppdrettere kryter av at foreldredyrene og valpene har kneskål. Jeg er sikker på at alle her inne er såpass intelligente at de forstår det humoristiske i dette. :):D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å pirke, men luksasjon betyr ute av ledd.

Og i praksis så betyr patellaluxasjon at kneet låser seg, det er det som skjer.

Når et ledd er ute av ledd, så blir det en låsning.

Så hva var poenget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var altså hva patella er, og det er latinsk for kneskål, noe jeg håper både hunder og hester og menesker og alle somskal ha det etter normalen, har. :-)

Når man legger til luxasjon eller på svensk opphakning, så betyr det låsning av kneskålen.

Men jeg håper altså at poenget mitt kom frem når såkalte erfarne oppdrettere kryter av at foreldredyrene og valpene har kneskål. Jeg er sikker på at alle her inne er såpass intelligente at de forstår det humoristiske i dette. :P:P:P

:P:P

Jo, når jeg tenker etter så blir det helt latterlig :P

Men nå har jeg også sett annonser hvor det står at foreldrene er fri for AD/HD :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i praksis så betyr patellaluxasjon at kneet låser seg, det er det som skjer.

Når et ledd er ute av ledd, så blir det en låsning.  

Så hva var poenget ditt?

Dessuten så var poenget mitt at såkalte erfarne oppdrettere opplyser at foreldredyrene og valpene har patella, altså kneskål, noe som er selvsagt. Hvordan skulle de ellers kunne bevege seg? De vet altså ikke forskjell på hva patella betyr og hva det de mener egentlig heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i praksis så betyr patellaluxasjon at kneet låser seg, det er det som skjer.

Når et ledd er ute av ledd, så blir det en låsning.

Så hva var poenget ditt?

Et ledd ute av ledd er ikke nødvendigvis låst...

Poenget mitt?? Vel, følger bare opp første tråd, burde være tydelig nok for deg det siden du tross alt er trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ledd ute av ledd er ikke nødvendigvis låst...

Poenget mitt?? Vel, følger bare opp første tråd, burde være tydelig nok for deg det siden du tross alt er trådstarter.

Jo, et ledd som er ute av ledd er låst. Noen ganger kommer det på plass av seg selv, andre ganger må det ha hjelp.

Nei, poenget ditt er fremdels ukjent for meg, men det betyr i grunnen ingenting for undertegnede.

Jeg tror jeg har fått fram poenget mitt for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...