Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor hund.


tm100021
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Sånn utseendemessig så tror jeg kanskje en Schäfer vil skremme bort flere fra gården enn en malamute. Flere har vel erfaring av en sånn type hund og anser den som potensiell farlig? Men det er kanskje mye lyd i en malamute? Nå vet ikke jeg hvor stor vekt dere legger på at den skal skremme bort folk da :P

Hehe med min erfaring med hunder som folk tror er schäfer, så vil jeg tippe en ekte schäfer er skremmende nok ja :lol: Folk slipper ikke hundene sine bort til mine og forteller meg stort sett hvor pene de er på trygg avstand. Fint at folk ikke slipper hundene sine borttil, men jeg syns det er litt synd at de tror det er schäfere og syns schäfere er skumle jeg da :hmm: Men kanskje godt egna til det punktet til Lill.

De går fint i flokk, litt mer brutale i leken enn colliene, men det går jo litt på oppdragelse også. Mange schäfere er bråkete på hunder de møter på tur, men veldig fine innad flokken (og med andre som tåler leken deres når de først får hilse). De har litt høyere tempo enn mange av de andre store hundene som har blitt nevnt i denne tråden, så de holder fint tempo oppe på ski og joggeturer. Trives med mental trening, men får de mye fysisk kan jeg ikke se for meg at de skal trenge så fryktelig mye mentalt (men så mener jo jeg generelt at hunders behov for mentaltrening er litt oppskrytt), liker ofte å trekke, kan fint lære å gå løs. Poff fyller inn på alle punkter. Eneste store minuset jeg ser er helsa på mange :hmm: Og det knyter seg litt i meg med tanke på bakparten på de som gjør det best på utstilling da, så kanskje litt konflikt med utstillingskravet til Lill?

Jeg føler jeg må verne om bernerens rykte her altså, de kan gå løs ca. over alt, har et dypt, avskrekkende bjeff, og trekker med stor iver hvis de får lov. Størrelsen vil jo avhenge av oppdrett - største jeg har møtt var en hannhund på 75kg. Gjennomsnittet er vel 35-50. Min tispe veier 33 :P

Joa, de henger med på lange turer og kan like å trekke (stor iver over lange avstander er jeg ikke sikker på om jeg er helt enig da :P ), men det går ganske treigt med bernere. De er ikke typen til å løpe forran og ivre etter mer fart på en ski eller joggetur. De er mer typen som blir heller hengende litt etter, men klarer å henge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tenker litt pragmatisk: Her snakker vi to små barn, et aktivt liv, en hund som må FUNKE uten å måtte tas masse hensyn til, og en haug med andre bikkjer som vil være tett på menneskene sine og som

Neida, jeg har jo laget tråd så folk må gjerne utrykket meningen sin. Men det som er så slitsomt er alle folk som skal påpeke hvor tungt det må være, når jeg egentlig for det meste synes ting faktisk

Jeg må bare få si at jeg er glad jeg ikke spurte sonen om malamute før jeg kjøpte det, men faktisk miljøet. Nei, jeg tror ikke det passer til Lills kriterier, og jeg vil absolutt ikke at alle vil kjøp

Gross,berner er uten tvil den beste vakthunden jeg har hatt,med Una , schäfer på en god annen.

Gross skremte vel ikke så mange kanskje,men det var fordi folk var litt opphengt i bamsefjeset..... Han var den ingen fremmede burde prøve å teste her hjemme!

Men liker man ikke berner så skal man heller ikke ha dem.

Schäfer er jo født "skummel" for mange,men de er kanskje for små?

Når det gjelder lange joggeturer så fungerer begge raser like godt.Mannen skal vel jogge sjøl,ikke dras av en hund :D ? Begge kan trekke,både tungt og langt.

Jaja,det er mine hjerteraser :wub: så jeg er nok bittelitt inkompetent :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ : Skal ikke komme med så mange raseforslag, men be dere tenke dere lenge og grundig om. Så lenge han er borte nesten halve tiden, vil det si at du for tiden har hovedansvaret for 2 små barn og fem hunder (+ kull i ny og ne). I løpet av de neste årene, kommer det kanskje et barn eller to til, du beholder kanskje en valp etc. Skal du virkelig påta deg en hund av mer krevende rase enn de du allerede har? Vil mannen din belaste deg med enda mer styr, mens han er vekk? Nei, jeg er full av beundring over alt du klarer og skulle ønske du var mammaen min, men jeg tror jeg anbefaler dere en russisk toy, jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen altså, dette er snakk om frem i tid, når han er mer hjemme og vi har tilrettelagt utendørs for den type hund han ønsker seg.

Men det er for meg ikke så dumt å finne rase allerede nå, fordi jeg kan fint være i miljøet noen år uten å skaffe meg hund, da jeg ønsker å kjenne linjer inn og ut, kjenne hundene bak og vite hva man bør unngå og hva jeg liker.

Dette er ikke snakk om noe over natten greie, vi har allerede snakket om dette i to år nå.

Lurer på hvordan folk reagerer når vi får flyttet og jeg skaffer oss hest og ponni jeg :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen altså, dette er snakk om frem i tid, når han er mer hjemme og vi har tilrettelagt utendørs for den type hund han ønsker seg.

Men det er for meg ikke så dumt å finne rase allerede nå, fordi jeg kan fint være i miljøet noen år uten å skaffe meg hund, da jeg ønsker å kjenne linjer inn og ut, kjenne hundene bak og vite hva man bør unngå og hva jeg liker.

Dette er ikke snakk om noe over natten greie, vi har allerede snakket om dette i to år nå.

Lurer på hvordan folk reagerer når vi får flyttet og jeg skaffer oss hest og ponni jeg :D

Ja,ja @ Jeg er bare en mamma :D Men ikke din, så jeg skal ikke blande meg :hug: Nå ser jeg deg for meg med minst to ponnier og en hest, ridende inn i skogen med begge barna og en flokk med collier omtrent som sånn engelsk jaktlag :D Javel og en langbeint litt klønete IU hoppende med panting_dog-119.gif

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg har jo laget tråd så folk må gjerne utrykket meningen sin. Men det som er så slitsomt er alle folk som skal påpeke hvor tungt det må være, når jeg egentlig for det meste synes ting faktisk er lekende lett :D Det er ikke så beundringsverdig som folk skal ha det til. Jeg jobber ikke, og Jaran har aldri grine 10 minutter i strekk engang i livet sitt, aldri misfornøyd med noe, aldri hatt mageknip engang.. og har siden han var 4 uker gammel sovet 19-08, og er en fornøyd gutt som er med på turer i skogen, byturer, utstillinger og treninger. Sophia går i barnehagen om dagen, og Jaran starter 50% til sommeren. Og jeg har faktisk masse masse fritid (jeg bruker jo altfor mye tid på sonen feks.)

Og innimellom er det kjempeslitsomt. Som på slutten av valpekullet. Men det var skikkelig god-slitsomt. Det var så jeg la meg om kvelden og gledet meg til å våkne opp neste morgen til tross for full dag, fordi jeg føler meg så heldig som får lov til å leve på denne måten. Men om ting ikke hadde vært litt slitsomt og tungt innimellom hadde man heller ikke satt pris på tiden der ting gikk flytende og fint. Selv under den mest slitsomme dagen har jeg aldri tenkt "å jeg skulle ønske jeg hadde færre hunder" "å jeg skulle ønske jeg ikke hadde så mye ansvar" og lignende.

Dette er jo min livstil, og jeg elsker det. Jeg elsker å stå opp 30 min før ungene om morgenen, sitte med en kopp kaffen på trappen min og se hundene leke i hagen. Ut og fore kaniner, plukke inn egg og fikse. Å sitte å børste hundene på kvelden når jeg er alene gir meg noe å meningsfult å gjøre så jeg ikke går rundt og synes synd på meg selv som er mye alene. Vi har tilrettelagt her hjemme for at hundeholdet er så enkelt som mulig og optimalt så mulig for hundene, jeg har rutiner på alt og det samme vil gjelde når vi får en hund av en annen rase og den dagen vi har mulighet til å ha hest igjen :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn utseendemessig så tror jeg kanskje en Schäfer vil skremme bort flere fra gården enn en malamute. Flere har vel erfaring av en sånn type hund og anser den som potensiell farlig? Men det er kanskje mye lyd i en malamute?

Oh my lord, du nevner schäfer som potensiell kandidat, men er redd det er mye lyd i en malamute?!? :D:lol: I mine øyne finnes det knapt verre bæljebikkjer enn schäfere, så det er åpenbart at vi har ulikt syn på ting. :P

Jeg forstår forøvrig godt frustrasjonen din, @Heidihj, men det viktigste her er jo at nettopp han som er interessert i mutte har akkurat samme opplevelse av rasen som deg. :) Jeg har også en rase som etter sigende skal være så sær og umulig at den hater fremmede, biter når den ikke vil ting, vil drepe alle andre hunder og kommer med shibahyl over en lav sko, men sånn er det heldigvis ikke, noe alle som faktisk får hilse på normale shibaer (som det finnes aller flest av, haha!) forstår.

Edit: Jeg trur også det blir et spørsmål om egenskaper heller enn eksteriør. Det er mange hunder med de egenskapene dere ønsker dere som ikke er avskrekkende i utseende, og hunder med avskrekkende utseende som er snille som dagen er lang. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my lord, du nevner schäfer som potensiell kandidat, men er redd det er mye lyd i en malamute?!? :D:lol: I mine øyne finnes det knapt verre bæljebikkjer enn schäfere, så det er åpenbart at vi har ulikt syn på ting. :P

Jeg forstår forøvrig godt frustrasjonen din, @Heidihj, men det viktigste her er jo at nettopp han som er interessert i mutte har akkurat samme opplevelse av rasen som deg. :) Jeg har også en rase som etter sigende skal være så sær og umulig at den hater fremmede, biter når den ikke vil ting, vil drepe alle andre hunder og kommer med shibahyl over en lav sko, men sånn er det heldigvis ikke, noe alle som faktisk får hilse på normale shibaer (som det finnes aller flest av, haha!) forstår.

Edit: Jeg trur også det blir et spørsmål om egenskaper heller enn eksteriør. Det er mange hunder med de egenskapene dere ønsker dere som ikke er avskrekkende i utseende, og hunder med avskrekkende utseende som er snille som dagen er lang. :)

Jeg tenker at lyd er en god ting om man vil skremme bort folk når man bor i et hus alene på landet :) Så jeg spurte om lyden i en malamute ville veie opp for bamsete søtt utseende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at lyd er en god ting om man vil skremme bort folk når man bor i et hus alene på landet :) Så jeg spurte om lyden i en malamute ville veie opp for bamsete søtt utseende.

Aha, da er jeg med! :D De bjeffer jo svært lite og er ofte glade i folk, så de vil neppe være så avskrekkende utover at de er digre, trur jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg elsker irske ulvehunder for alt i verden, men de er ubrukelige. De er vakre, vokter uten lyd og lojale til døden. Men om tanken er at hunden skal stå ute i en hundegård store deler av dagen, så vil nok ikke en ulvehund trives med det. Jeg tror en schäfer hadde passet helt fint. Joda du får friske eksteriørschäfere og du får tilstrekkelig pene bruksschäfere og det finnes garantert en som passer inn i deres flokk. Men om dere vil ha det, er noe helt annet. Jeg kan jo ikke skjønne hvorfor ikke noen kan ønske seg noe som feks Sheik.. 320257_10150319208032379_17770026_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker irske ulvehunder for alt i verden, men de er ubrukelige. De er vakre, vokter uten lyd og lojale til døden. Men om tanken er at hunden skal stå ute i en hundegård store deler av dagen, så vil nok ikke en ulvehund trives med det. Jeg tror en schäfer hadde passet helt fint. Joda du får friske eksteriørschäfere og du får tilstrekkelig pene bruksschäfere og det finnes garantert en som passer inn i deres flokk. Men om dere vil ha det, er noe helt annet. Jeg kan jo ikke skjønne hvorfor ikke noen kan ønske seg noe som feks Sheik.. 320257_10150319208032379_17770026_n.jpg

Totalt OT, men Sheik må være den peneste schæferen jeg noen gang har sett :-D :-D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...