Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor hund.


tm100021
 Share

Recommended Posts

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tenker litt pragmatisk: Her snakker vi to små barn, et aktivt liv, en hund som må FUNKE uten å måtte tas masse hensyn til, og en haug med andre bikkjer som vil være tett på menneskene sine og som

Neida, jeg har jo laget tråd så folk må gjerne utrykket meningen sin. Men det som er så slitsomt er alle folk som skal påpeke hvor tungt det må være, når jeg egentlig for det meste synes ting faktisk

Jeg må bare få si at jeg er glad jeg ikke spurte sonen om malamute før jeg kjøpte det, men faktisk miljøet. Nei, jeg tror ikke det passer til Lills kriterier, og jeg vil absolutt ikke at alle vil kjøp

Landseer når man vil ha en hund til trekk og sånt? De er tunge.. Greit nok ikke like tunge som andre lignende raser, men de er fremdeles tunge.

Sånn i forhold til huskyer, og det å ha dem løs. En i familien driver med trekkhunder, og han kan ha alle sine AH løse utenfor huset, med unntak av en. Har han den løs, så stikker den, og da følger ofte flere med. Løs på tur har de stor radius i forhold til hva jeg er vant med i forhold til DP og whippet, men likevel er de som oftest innenfor synsfeltet. De har lettere for å stikke av på tur enn utenfor huset, men så er dette hunder som overhodet ikke er trent i hverdagslydighet og innkalling, og nesten aldri går vanlig tur.

Alle hundene til hans opp gjennom har vært trivlige hunder, som går godt overens med andre hunder (fremmede og flokkmedlemmer) og mennesker.

Eeeeh, nei. Landseer er ikke tunge. En ulvis blir lett 90 kg! (hannhund selvsagt). I forholdt til det en landseer som en setter. De trekker gjerne, klater i fjelle som bare fjellgeiter (mine holder tritt med en 20 kg setter, ikke like fort opp selvsagt men ingen problem å komme seg frem i det hele tatt) og elsker å løpe. En ulvehund lever i ca 6 år, og med en slik masse som de har er det umulig å holde ett likt tempo som en landsser kan, like lenge. Når Lill her spør go står mellom en mutte og en ulvis er landseer faktisk en veldig fin mellomting, som til og med passer som vakthund for Lill når hun er aleine med hunder og barn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å demonsterer:

19122012164_zps094c0d92.jpg

En mutte og en AH som går mye løs (Mana til Pippin)

05102012011.jpg

Mutt ute å springer løs igjen, og denne gangen med bc Nora (Ane sin)

IMGP0833_zps99278377.jpg

Begge mine springer løs. Men som nevnt tidligere kan Nuka (forran) stikke om jeg ikke er oppmerksom.

Det finnes en god del polarhunder som kan gå løs :) Oppdretter til jentene har løstrening med sykler i skogen med 10 mutter løs (skogsbilveier ved hytta deres i Sverige). De har ikke noe problemer med malamutene, men huskyene deres kan de ikke slippe.

(Og med dette mener jeg ikke man skal regne med at polarhunder kan gå løs, jeg vil bare si at det ikke stemmer at det er umulig å ha de løs, for det stemmer for mange ikke i det hele tatt)

Men man VET aldri hva man får, Sesi, (tanta til Mana) var over alle hauger om ho slapp løs, bare av ferten av et ekorn 5 km unna…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye ymse helse på bouvve, og den skal også nappes.

Bouvier da? :)

Jeg synes absolutt Jeanette er inne på noe ift dynamikk, det er ikke en selvfølge at en mynde eller stående fuglehund sklir rett inn i en collieflokk.

Nappes, klippes og børstes. Det er mer pelsstell på en bouvier enn en collie. Men til gjengjeld så røyter de ikke.

En rase som passer ypperlig hvis man føler seg utrygg alene hjemme, men generelt ikke en rase jeg anbefaler videre uansett.

(helse avhenger av linjer også, vet om flere friske linjer hvor jeg uten å nøle hadde kjøpt valp og som jeg vil kjøpe valp av, "dessverre" så fant jeg Koios. :lol: )

I tillegg forekommer det samkjønnsaggresjon hos hannhundene.

Hvorfor ikke en Irsk Ulvehund når det er eneste rase som han vil ha og du vil "godta"? Det er begrenset hvor mange raser man kan velge mellom hvis man vil ha STOR hund. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Eeeeh, nei. Landseer er ikke tunge. En ulvis blir lett 90 kg! (hannhund selvsagt). I forholdt til det en landseer som en setter. De trekker gjerne, klater i fjelle som bare fjellgeiter (mine holder tritt med en 20 kg setter, ikke like fort opp selvsagt men ingen problem å komme seg frem i det hele tatt) og elsker å løpe. En ulvehund lever i ca 6 år, og med en slik masse som de har er det umulig å holde ett likt tempo som en landsser kan, like lenge. Når Lill her spør go står mellom en mutte og en ulvis er landseer faktisk en veldig fin mellomting, som til og med passer som vakthund for Lill når hun er aleine med hunder og barn.

Det kommer jo helt an på hva de sammenliknes med da :P Jeg syns de er tunge, men de er helt klart ikke tunge i forhold til en gjennomsnittlig nuffe nei. De er vel neppe noe kjappere enn en malamute når det kommer til trekk osv, og det kan bli litt treigt for en del folk som trener og løper mye, men det trenger jo ikke å være det :) Men en fin mellomting mellom mutte og ulvehund ja. Om man i det hele tatt kan sammenlikne de to rasene da :P

Men Lill. Hva med schäfer? Den ryker jo kanskje på kravet om å kunne stilles om du vil ha en med sund fysikk, men det finnes kanskje noen som ikke er alt for galt vinkla som kan gjøre det ok på utstilling også? Men du er kanskje ikke fornøyd med ok :lol: Ellers tror jeg faktisk en schäfer kunne passa veldig bra jeg. Ikke en fra heftige brukslinjer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har jeg jo også skrevet en rekke ganger i denne tråden og :)

Ja, men jeg tror det aldri kan sies for ofte, Jmfr alle mediaoppslag siste årene om husky-lignende hunder enten på flukt eller som har tatt sau. De er så innmari søte som valper….og appellerer derfor veldig til mange som ikke har mye erfaring med hund. (Lill har mye erfaring, så ikke henne jeg tenker på her, bare så det er sagt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha ulvehund,så burde du ta en titt på Sanna Persson sine (Dragon Light,Sverige) Hun planlegger kull i vinter og hun bruker faktisk hundene sine,atletiske fine ulver :). Super trivlig dame.http://www.dragonlights.se

Red: Og vær litt obs på gemytt (hannene) selv om alle mener det ikke er noe problem på rasen

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke protestere på valg av rase, det er jo opp til dere. Men hva er det colliene er for små til? Løpe? Kløve? Trekke?

Om noen kom inn her på forumet og spurte etter en pelsete treningskompis til jogging, kløv og trekk, som er omgjengelig med barn og hunder, så er jeg helt sikker på at kortis ihvertfall ville blitt nevnt, og kanskje collie også.

Størrelsen har vel lite å si med unntak av hvis tanken er at de skal trekke ham på ski, men også der ser jeg ikke noe problem med en mindre rase enn de nevnte, de som ønsker å trekke er relativt sterke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert en sånn mannegreie :) Gubben til venninna mi syns det er storveis å gå med borzoien og fortelle jaktvennene sine om evnene hennes (bah! :) men vil ikke lufte whippeter selv om de er mye mere sporty og enkle til sinns :) Absolutt mest festlig med den største

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er noe HAN har lyst på, en stor hund. Og jeg skal ikke være den som stopper han (jo litt, ellers hadde han hatt en mutte valp allerede. :P) og jeg føler at når vi har et så aktivt hunde livsstil, han engasjerer seg så masse og ønsker å bruke tid i det er det også fair at han får ha ønsker han også. Men det skal jo passe til å kunne bo her hjemme og fungere med oss :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha ulvehund,så burde du ta en titt på Sanna Persson sine (Dragon Light,Sverige) Hun planlegger kull i vinter og hun bruker faktisk hundene sine,atletiske fine ulver :). Super trivlig dame.http://www.dragonlights.se

Takk for tipset! Valpekjøp ligger nærmere halvannen års frem i tid, men er jo aldri for tidlig å ta kontakt og lære seg å kjenne linjer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Siberian Husky sier jeg bare - jeg har enda ikke møtt en utrivelig utgave av arten. Vakre, utholdende, aktive nok til å egne seg godt som joggekompis og trekkhund.

Størrelsen - vel, nei - de er kanskje ikke store - men det er mannehund allikevel.

Jeg må jo innrømme at jeg ikke er noen fan av Malamut - kanskje fordi de jeg har truffet (med ett par unntak) har vært lumske, av typen "uengasjert, uengasjert, uengasjert - "brøøøøøl, jeg skal drepe den hunden" ".

Rundt malamut ringene på utstilling er det ofte mye brøling.

Joda, de er pene - men for meg så er det kanskje (sammen med Howawart) en av de skumleste rasene jeg veit om. Synes de er skrekkelig vanskelige å lese. Og sånn skrekkens eksempel - før hundeloven tro i kraft så ble en seksåring drept av en malamut han kjente. En hund han var vant til å omgås og vips så var gutten død...

Nei SH, eller strihåret vorster (supertrivelig rase, har mange her på jobben), Irsk Ulvehund er jo stilig da, men den er jo litt ubrukelig *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei SH, eller strihåret vorster (supertrivelig rase, har mange her på jobben), Irsk Ulvehund er jo stilig da, men den er jo litt ubrukelig *ler*

 

Jeg skal tvinge han litt til å se på SH på neste utstilling, det hjelper nok at det pleier å være litt flere menn i den ringen *ler* Kan jo være aktuelt å ihvertfall snuse litt på dem og besøke noen og litt slikt.

Ja IU er litt ubrukelig :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man har jaktlyst litt oppi halsen fra før så utgår vel både SH,vorsteh og Malamute? (Lill: hadde du en hanne fra S-kullet til Bjarte i sin tid?)

Ja hadde det! Han hadde litt vondt med seg selv og omverdenen desverre. Var ikke helt skapt til å verken bo med mennesker eller andre hunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har veldig rett i det siste ang frislipp. Jeg har ikke tenkt så mye over det, men mye av hundeholdet jeg liker nå kontra det jeg har hatt tidligere er jo faktisk det at jeg kan ha hundene løse på de aller fleste turer, gå rett ut fra huset og ned på jordene uten bånd osv. Jeg har ikke virkelig tenkt over det før du stilte spørsmålene og jeg tror faktisk svarene er at jeg vil ikke ha et sånt hundehold igjen.

Det var akkurat dette jeg sikta til i mitt første innlegg. :) Det krever en del mer planlegging å ha hunder som både kan være brutale med andre (ikke fordi de er slemme, men bare "mye") og som ferdigstiller jaktsekvensen. Men om dere går tur og du har 5 løse collier og en attåthund i trekkbelte med kjetting på, så går jo det mye for det samme.

Kjenner ikke rasen litt engang, men en sånn derre grosser schweizer, da?

Typisk eksempel på eksotisk rase med få individer å velge mellom hvor spesiell interesse stort sett er motivator. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IU er vel ikke ubrukelige om man får fra det rette stedet? Er en heeeerlig, vakker og sprek tispe som går LC. Og de er jo såå flotte å se på! Men kanskje ikke en typisk jogge/løpehund.

Hva med en leonberger? Ingen som har nevnt det her? Finner du en god oppdretter med gode hunder så har du jo en atletisk og sprek hund, godt gemytt, osv? Vet det er noen ræva eksemplarer der ute både helsemessig og mentalt, men det må jo gå an å unngå ved å leite etter en god oppdretter?

Ellers, selv om ingen av dere liker dem per nå, så er hjortehundene helt fantastiske. Heeerlig gemytt. Går med alt. Myke, lettlærte hunder. Store og elegante, men sterke, spreke og villige til å være med på joggetur men eeelsker å ligge inne og slappe av også. Og de er jo mye penere irl enn på bilder!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IU er vel ikke ubrukelige om man får fra det rette stedet? Er en heeeerlig, vakker og sprek tispe som går LC. Og de er jo såå flotte å se på! Men kanskje ikke en typisk jogge/løpehund.

Hva med en leonberger? Ingen som har nevnt det her? Finner du en god oppdretter med gode hunder så har du jo en atletisk og sprek hund, godt gemytt, osv? Vet det er noen ræva eksemplarer der ute både helsemessig og mentalt, men det må jo gå an å unngå ved å leite etter en god oppdretter?

Ellers, selv om ingen av dere liker dem per nå, så er hjortehundene helt fantastiske. Heeerlig gemytt. Går med alt. Myke, lettlærte hunder. Store og elegante, men sterke, spreke og villige til å være med på joggetur men eeelsker å ligge inne og slappe av også. Og de er jo mye penere irl enn på bilder!

IU er ikke ubrukelig i den forstand altså, de er flotte hunder om man tar dem for hva de er :) En gang i livet blir vi sikkert å ha en IU, men da vil jeg ha større hus først og ha flyttet og slikt.

Leonberger tiltaler virkelig ingen av oss. Jeg bare liker dem ikke, rett og slett. Litt samme greiene som med fuglehund.

Jada, jeg vet det om Skotsk hjortehund. Jeg har bodd med to stykker, og det er ikke noe galt med dem- Og de er flotte når andre har dem men det er bare ikke my cup of tea :)

Det er faktisk ikke meningen å være vanskelig altså :lol:

Vi snakket om det på formiddagen, og vi snakker jo endel om at det ikke blir så lenge før vi flytter eventuelt og før den tid blir det uaktuelt med ny hund. Vi skal ha et ordentlig gjerde rundt hele eindommen først blandt annet, som er sikrere enn "hundegården" til Colliene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke protestere på valg av rase, det er jo opp til dere. Men hva er det colliene er for små til? Løpe? Kløve? Trekke?

Om noen kom inn her på forumet og spurte etter en pelsete treningskompis til jogging, kløv og trekk, som er omgjengelig med barn og hunder, så er jeg helt sikker på at kortis ihvertfall ville blitt nevnt, og kanskje collie også.

Størrelsen har vel lite å si med unntak av hvis tanken er at de skal trekke ham på ski, men også der ser jeg ikke noe problem med en mindre rase enn de nevnte, de som ønsker å trekke er relativt sterke.

Hun har vel sagt flere ganger at Lars ønsker seg en større hund, og Lill synes det er greit med noen som kanskje vokter mer enn colliene? Evt ser farligere ut, og kan skremme bort uvedkommende på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...