Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor hund.


tm100021
 Share

Recommended Posts

Vi (Eller Lars.) Ønsker seg en enkelthund itillegg til Colliene våre. Han har kikket litt på Alaskan Malamute og Irsk Ulvehund. To vidt forskjellige hunder, men det er egenskaper ved hver av rasene som tiltaler han.

Han vil fra neste år være mer hjemme, så da ha mer tid til hundene også.

Han ønsker seg en hannhund.

- Kunne fungere greit i en flokk med Collies.

- Lite sammkjønnsagressjon

- Lite mentaltrening

- H kan gi veldig mye fysisk de gangene han er hjemme, men må kunne fungere de ukene han er borte med det jeg gir dem (fra rundt 10 dager til 14 dager borte). Colliene får alt fra ca 45 min til 2 timer tur til sammen iløpet av en vanlig dagen, itillegg til å få løpe på jordet. Planen var da at ved feks en malamute at den da skal få trekke kjetting/kløve på tur.

- Vi har små barn.

- Vi har en flokk gjeterhunder. De kan mase litt, og er veldig... Gjeterhunder :P ? De gjeter ikke altså. Men de har væremåten.

- Ha godt med pels så den ikke må bli kledd på noe måte, og ei eller fryse av å stå ute om vinteren.

- En stor til veldig storhund. (Litt kjekt når jeg er alene og bor på ingensteds at den er litt stor. Lassiene hjelper ikke så til med noe når det kommer ubehagelig besøk. Mener ikke hunden trenger å gjøre noe, men store hunder har jo en tendens til å hjelpe til bare ved å eksistere :P )

Jeg er jo litt bekymret for disse Colliene mine da, med denne nye rasen hans :aww: Det er så viktig for meg å ha en velfungerende flokk uten tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tenker litt pragmatisk: Her snakker vi to små barn, et aktivt liv, en hund som må FUNKE uten å måtte tas masse hensyn til, og en haug med andre bikkjer som vil være tett på menneskene sine og som

Neida, jeg har jo laget tråd så folk må gjerne utrykket meningen sin. Men det som er så slitsomt er alle folk som skal påpeke hvor tungt det må være, når jeg egentlig for det meste synes ting faktisk

Jeg må bare få si at jeg er glad jeg ikke spurte sonen om malamute før jeg kjøpte det, men faktisk miljøet. Nei, jeg tror ikke det passer til Lills kriterier, og jeg vil absolutt ikke at alle vil kjøp

Hva med skotsk hjortehund? Litt mindre mynde enn iren, bittelitt mindre i størrelse også, og veldig, veldig god og omgjengelig. :) Det med samkjønnsaggresjon mellom en mutte-hannhund og andre innad i flokken ville jeg ikke bekymra meg for så lenge de vokser opp sammen, men sånn "slippe løs på jordet"-lufting er nok ikke så egna, både pga jaktinstinkt og mye voldtendenser under lek. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med skotsk hjortehund? Litt mindre mynde enn iren, bittelitt mindre i størrelse også, og veldig, veldig god og omgjengelig. :)Det med samkjønnsaggresjon mellom en mutte-hannhund og andre innad i flokken ville jeg ikke bekymra meg for så lenge de vokser opp sammen, men sånn "slippe løs på jordet"-lufting er nok ikke så egna, både pga jaktinstinkt og mye voldtendenser under lek. :P

Så godt å høre egentlig. Han er jo veldig ivrig på den rasen. Jeg har sett litt for meg at sånn slippe-løs-på-jordet opplegg får være Colliene sin ting om vi ender opp med en slik hund, vi har jo veldig mye fugl og vilt her.

Han synes ikke Skotske Hjortehunder er noe særlig fine, hehe. Irske Ulvehunder synes han er flotte da de ser massive og har det vennlige uttrykket til tross for størrelsen, mens Skotske hjortehunder synes han ser ut som strihåret greyhounds :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet med en IW er jo at han ikke får treningskameraten som han ønsker seg. Derimot en hund som fint fungerer i flokken og her på gårdsplassen og med ungene.

Ja, Hvit gjeterhund, og det er en skikkelig ikke dum ide :) En oppegående fungerende hvit gjeter hadde nok sånn sett passet bedre inn med flokken, enn en mutte eller mynde.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan treningskamerat er det han ønsker da? IU er med på det meste av fysisk trening når den bare er ferdigvokst, slik som alle giganter. Pelsen deres er noe herk i vått vær (de blir gjennomvåte og kalde) men i tørrkulde tåler de mye, må kanskje ha på sokker.

Så var det det med stor hund, er det høyde eller masse han tenker på?

Ang hvit gjeter, der er det vel mye svak mentalitet ute og går, så jeg vet ikke om jeg ville hatt den som flokkhund med småbarn..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tulip her, de jeg har snakket med som har hvit gjeter eller har vurdert det (i den grad at de har kontakt med raseklubber, oppdrettere osv) har advart mot rasen da det er en del dårlig mentalt og fysisk (hd, allergi). Grunnen til at mange tror den er friskere enn schæferen er at det er færre av dem. :P

Er det noe grunn til at han ikke kan ha en av colliene som treningskamerat? Hva mangler? Spør som tulip, hva slags treningskamerat er det han vil ha? Og, skal hunden da ha mye fysisk aktivitet i noen uker, og så 1- 2 uker rolig med jevne mellomrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamute passer jo alle kriterier utenom samkjønnsagresjon.. Spesielt på hannhunder. Det går antagelig bra i flokken om han skaffer seg valp, men noen garanti har man jo aldri. Til resten fungerer de utmerket. Krever ikke voldsomme mengder aktivitet hver dag, tolmodige, sindige, fine med barn så lenge man får lært de og være rolig rundt barna(så de ikke bekker de). Men det finnes nok enklere hunder, sånn mtp at du skal være alene med så mange i perioder. Mtp samkjønnsagresjon så er jo Siberian husky mye bedre, har han vurdert og se på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med skotsk hjortehund? Litt mindre mynde enn iren, bittelitt mindre i størrelse også, og veldig, veldig god og omgjengelig. :) Det med samkjønnsaggresjon mellom en mutte-hannhund og andre innad i flokken ville jeg ikke bekymra meg for så lenge de vokser opp sammen, men sånn "slippe løs på jordet"-lufting er nok ikke så egna, både pga jaktinstinkt og mye voldtendenser under lek. :P

Skulle til å foreslå den rasen jeg også. Jeg er helt frelst, så yndig og fint vesen. Og vakre og omgjengelige.

Det er en rase som må oppleves. Det er noe helt annet å se dem live, i forhold til bilder. Noe heeelt annet. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er for tunge. Glemte å si det.

De skal være store, men ikke for tunge i kroppsbygningen. Molosser, sennenhunder og alt av sankbernard/nuffe/lignende hunder er uaktuelt.

Sett på landseer? Mye mer atletisk bygget enn nuffene ol. raser, lever lengre og har mindre sykdommer enn IW og fungere veldig bra i flokk.

Passer også godt inn i kriteriene dine:

- Kunne fungere greit i en flokk med Collies. Landseeren elsker å leve i flokk (min har virkelig blomstret etter eg fikk nummer 2)

- Lite sammkjønnsagressjon Har aldri hørt om en landseer med sammkjønnagressjon.

- Lite mentaltrening De fleste landseerene eg kjenner til får lite eller ingen mental trening (i motsettning til mine som trenes i vann, RL, LP og spor)

- H kan gi veldig mye fysisk de gangene han er hjemme, men må kunne fungere de ukene han er borte med det jeg gir dem (fra rundt 10 dager til 14 dager borte). Colliene får alt fra ca 45 min til 2 timer tur til sammen iløpet av en vanlig dagen, itillegg til å få løpe på jordet. Planen var da at ved feks en malamute at den da skal få trekke kjetting/kløve på tur. Her brukes kløv, trekk, vann og fjellturer flittig, men dette er langt fra et krav og de fungere fint med en liten løpe runde på et jorde eller en tur i bånd.

- Vi har små barn. Landseer elsker mennesker, og mine har alltid vært natrulig roligere og flinke rundt barn.

- Vi har en flokk gjeterhunder. De kan mase litt, og er veldig... Gjeterhunder :P ? De gjeter ikke altså. Men de har væremåten.

- Ha godt med pels så den ikke må bli kledd på noe måte, og ei eller fryse av å stå ute om vinteren. Kulde er ingen problem, sover gjerne ute i 20 minus, men er det over 18 grader ligger de som slakt i skyggen (eller i vannet :P)

- En stor til veldig storhund. Landseeren kan bli veldig stor, og det finnes store variasjoner innad rasen. Min eldste er høy og slank ( 84 cm høy og 55 kg) menst valpen/unghunden er mer tønneformet og blir nok ikke like høy (men veie mer)..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående HG: At de har svak mentalitet tror jeg er veldig individuelt. De jeg har møtt (og min egen for den saksskyld) er veldig stødige hunder.

Om jeg har noe negativt å si om HG'ene er at de er latterlig utspekulerte og et lite h*lvete som valper. Møtte en fyr med en halvannet år gammel tispe for en ukes tid siden, og bikkjene våre hadde det fellestrekket at de åpnet dørene første dagen, var latterlig energiske som valper (min har slitt ut en malamute og to settere), kommer seg ut av halsbåndet sitt på tur, og selvsagt - Finne mat uansett hvor godt du nå har gjemt det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye pelsstell er aktuelt? Jeg syns jo (selvsagt :lol: ) at riesen høres ut som en god plan, men pelsen er jo et minus samt at det er mye ymse der både mentalt og helsemessig. Og man må like utseendet. Men hva med Briard? Altformye pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager store facebookbilder, men synes du skal gå for en irsk uvlehund :D En av bestisene til Bris er det, og han elsker Bjønn. Ja, hunden heter Bjønn ;) For Bjønn er så stor og fin å herje med synes Bris, men selv om han er litt tregere enn Bris har han så lange bein at han likevel kan holde følge. hehe :) Venninna mi beskriver han som en traktor i forhold til den andre de hadde som var mer Ferrari. Raskere og mer sporty. Bjønn er veeeldig laid back og bedagelig :) Men sååå snill da :D

379579_10152455490480591_853514779_n.jpg

Og laaaaang, og her var han bare "liten valp" :P

427979_10152455489870591_1143900421_n.jp

Og klønete og elgete :P

72929_10152455489040591_879155442_n.jpg

"Seee, nå er vi like store"

554365_10152455487115591_789733478_n.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg skal nevne den landseertispa som fløy rundt på St. Hanshaugen og forsøkte å drepe alle hunder hun så, uansett kjønn og størrelse? :D (Jeg tuller, jeg er klar over at det var noe riv ruskende galt med henne, altså).

Jeg tenker at dersom dere vil ha en hund som kan være med på de mila Lars løper, som ikke er så interessert i å drive og trene på ting støtt og stadig, og som ikke har alle disse typiske storhund-utfordringene mtp helse, så kan en trekkhund være et fint alternativ, da de er nærmest vedlikeholdsfrie mtp pels og helse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår litt tilfeldige raser jeg ikke kan så mye om

Beauceron

Saarloos Wolfhond

Ellers foreslår jeg Siberian Husky som Malamuten sa. Men den er vel kanskje ikke så veldig mye mer "skremmende" enn en Collie? Jeg tror Alaskan Malamute kommer til å funke bra hos dere da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om dette er er off topic, men følte for å forsvare rasen "min"

Jeg trodde landseer og nuffe i praksis var samme rase med ulike farger, jeg?

Absolutt ikke! Er du i england (og noen deler av USA) så er landseer en variant av newfoundlanderne. Men hva resten av verden mener når de sier landseer er kontinental europeisk landseer, som er en egen rase, langt forskjellig fra newfoundlenderen.

Nei, Landseer er litt mer sporty :)

Takk, i flere rasebøker (fra 80-90 tallet) beskrives landseeren som sportsutgaven av en newfoundlander.

De ser rimelig tunge ut på bilder i alle fall?

Det du ser som tygde, er ofte bare pels. Mange tror min Fredrik er 60,70,80 kg, men så fort han har tatt seg en svømmetur så ser også de at han "bare" er 55 kg. Men selvsagt, det finnes også landseer som er kraftige og tunge, men det er ikke typisk for rasen da de skal "stå på høye bein og ha en lett gange" (rasestandar).

Er det nå jeg skal nevne den landseertispa som fløy rundt på St. Hanshaugen og forsøkte å drepe alle hunder hun så, uansett kjønn og størrelse? :D (Jeg tuller, jeg er klar over at det var noe riv ruskende galt med henne, altså).

Jeg tenker at dersom dere vil ha en hund som kan være med på de mila Lars løper, som ikke er så interessert i å drive og trene på ting støtt og stadig, og som ikke har alle disse typiske storhund-utfordringene mtp helse, så kan en trekkhund være et fint alternativ, da de er nærmest vedlikeholdsfrie mtp pels og helse. :)

Det er ingen regel uten unntak.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Taz har skotsk hjortehund og korthåret collie og skotsk terrier sammen. Kanskje h*n kan si litt om skotsk hjortehund og hvordan den fungerer i en flokk. Synes å huske nevnt at skotsk hjortehund var den mynde med minst jaktlyst av myndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...