Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor hund.


tm100021
 Share

Recommended Posts

Er curly eller chessie også for retriever for din smak? Kjenner ikke til rasene noe særlig, kom bare til å tenke på dem :)

For å tenke litt høyt, hvis du ikke vil ha fuglehunder eller retrievere og egentlig heller ikke mynder og polarhunder pga jaktinstinktet og ikke sennen eller molossere pga størrelsen, så gjenstår det vel gjeterhunder, spaniel, noen spisshunder og selskapshunder (noen fler?). Av gjeterhunder trenger vel de største av rasene ordentlig med mental stimulering og ikke mest fysisk mosjon som mannen din vil gi. Av spanieler er vel alle for små i forhold til ønsknene til mannen din. Av spisshunder som har litt størrelse... hva har vi der som ikke har stort jaktinstinkt eller på andre måter er sære? Og store selskapshunder med pels som ikke er for tunge... ehhh... *tenke* storpuddel? Ikke akkurat det første jeg ville foreslått ut fra kriteriene deres :P Puddel, altså. Så, hm, hva er igjen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tenker litt pragmatisk: Her snakker vi to små barn, et aktivt liv, en hund som må FUNKE uten å måtte tas masse hensyn til, og en haug med andre bikkjer som vil være tett på menneskene sine og som

Neida, jeg har jo laget tråd så folk må gjerne utrykket meningen sin. Men det som er så slitsomt er alle folk som skal påpeke hvor tungt det må være, når jeg egentlig for det meste synes ting faktisk

Jeg må bare få si at jeg er glad jeg ikke spurte sonen om malamute før jeg kjøpte det, men faktisk miljøet. Nei, jeg tror ikke det passer til Lills kriterier, og jeg vil absolutt ikke at alle vil kjøp

@Poter Ikke mange som jeg kan komme på :P

Stemmer for riesen dyr jeg :D

Evt om mannen kutter behovet for trekkhjelp og går for en rase som lett kan gå løs så kan jo de fleste henge på. løpe og skitur. Det er gjerne litt artigere også når de kan gå fritt og styre litt selv og ikke bare streve med og henge på i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett dere må ta noen runder og hilse på diverse ulike store raser og ev "låne" noen en dag eller to og se hva som gir mest match. Hvis kriteriet er at hunden skal gå løs uten "risiko", så faller jo veldig mange raser bort. Både polare spisshunder og myndene og tildels mange av jakthundene. De stående fuglehundene er det fullt mulig å ha kontroll på, selv uten kobbel, så forslaget om en stor vorsteh (og ja de tåler vinter - våre stod, da jeg vokste opp - i hundegård hele året) ikke så dumt. Selv om det er en fuglehund, så er de IKKE som settere.
Og som @Poter foreslo: en av de store retriverne? Hvis dere skal ha hannhund, så får dere den ofte opp i størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal titte på fuglisser så vil jeg tipse om grosser munsterlander, den er vesentlig større en munsteren, men har mye av samme egenskapene (slår meg dog som endel roligere).

Dette er hunder som er avlet til å jobbe sammen med fører selvom de søker etter vilt, mye slik som vorsteh.

grosser6.jpg

Størrelse
Hanner: 60-65cm

Tisper: 58-63cm

Vekt ca 30kg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal titte på fuglisser så vil jeg tipse om grosser munsterlander, den er vesentlig større en munsteren, men har mye av samme egenskapene (slår meg dog som endel roligere).

Dette er hunder som er avlet til å jobbe sammen med fører selvom de søker etter vilt, mye slik som vorsteh.

grosser6.jpg

Størrelse

Hanner: 60-65cm

Tisper: 58-63cm

Vekt ca 30kg

Kupper tråden!! Hvordan er jaktinnstinktet?? :-) Og hvordan vil de fungere f.ekt til lydighet :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal titte på fuglisser så vil jeg tipse om grosser munsterlander, den er vesentlig større en munsteren, men har mye av samme egenskapene (slår meg dog som endel roligere).

Dette er hunder som er avlet til å jobbe sammen med fører selvom de søker etter vilt, mye slik som vorsteh.

grosser6.jpg

Størrelse

Hanner: 60-65cm

Tisper: 58-63cm

Vekt ca 30kg

Hva er forskjell på den og vorsteh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden! Hvordan er jaktinnstinktet?? :-) Og hvordan vil de fungere f.ekt til lydighet :D hehe

Jeg har ikke all verdens erfaring med dem, men noe får man av å vakne i munstermiljøet. Vil påstå at de har et litt mer dempet jaktinstinkt enn den typiske setteren. De er ganske førerorienterte (men ingen BC).

Det er nok ikke rasen å kjøpe om man vil satse LP, men absolutt mulig å trene med og konkurrere. Noen når jo langt (tenker nå spesifikt på kleiner munsterlander).

De fleste som får meritter på rasen har jeg inntrykk av at bruker den til ettersøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjell på den og vorsteh?

Mitt inntrykk er at det er litt mer hund i vorsteh, altså litt mer maskin. Grosseren er i mine øyne litt mindre jaktinstinkt, og dermed litt mindre intens.

Også er det jo et helt annet utseende, med unntak av langhåret vorsteh da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer ALDRI til å ha fuglehund eller Retriever eller Dalmis mens han bor med meg. Jeg kan strekke meg til og med til å bo med en sennenhund fremfor noe av det ovenfor :P Og nei, puddel

Litt av vårt problem er jo at han har jo sporet litt inn på polarhund, da han har besøk div folk og oppdretter med det og fått veldig god erfaring derfra. Men heldigvis så er han ikke helt inngrodd i det ønsket, og det er ikke snakk om å hente valp iløpet av vinteren så vi har god tid.

Og misforstå meg rett, jeg trenger ikke en rase som krever NULL mental stimuli. Jeg tror det at de fleste gjeterhund raser kunne fint bodd her hjemme (selvsagt, ikke fra brukslinjer eller direkte arbeidshunder på noe måte) da selv om jeg nå om dagen ikke har muligheten til å drive med organisert trening så skjer det veldig mye iløpet av dagen til hundene mine, kontra hunder som har eiere som er på jobb feks. Når ettermiddagen kommer og unger som krever sitt, så er også hundene med der- Og det er virkelig helt utrolig hvordan bare det å få være med en ettermiddag med ungene mine gir mentalt stimuli altså :) Jeg er jo forøvrig også mer eller mindre hjemme hele tiden. Så hundene får jo masse, jeg bare har ikke muligheten til noe organisert trening utenom kurs over helger i ny og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få si at jeg er glad jeg ikke spurte sonen om malamute før jeg kjøpte det, men faktisk miljøet. Nei, jeg tror ikke det passer til Lills kriterier, og jeg vil absolutt ikke at alle vil kjøpe en mutte. Men malamuten er da ikke så vanskelig, farlig, lumsk som folk skal ha det til? Jeg kjenner mange i miljøet, og fatter og begriper ikke hvor folk får det fra?

JA, det var et problem med gemytter tidligere (80-tallet, starten av 90-tallet), men i dag er det masse dyktige folk som jobber for å avle på gode bikkjer, og det med et godt resultat. Og det med at en gutt ble drept av en malamute er såklart synd, men det er utrolig sjelden en mutt er aggressiv mot mennesker. Det er en feil, en grov feil, samme som hos de fleste andre raser. Det er ikke meningen å prøve å selge rasen til alle, men så mye negativt som kommer frem er jeg rimelig sikker på at de som KJENNER og LEVER med rasen ikke kjenner seg igjen i.

(Og på malamutespesialen og andre utstillinger syns jeg ikke det er mye bråk i det hele tatt, men meg og det)

EDIT: Her er link til en av de mest annerkjent oppdretterne på rasen og en tekst de har skrevet om ryktene og gemyttet på rasen. For de som :)http://www.trapline.no/index.php/er-malamuten-utagerende.html

I tilfelle det er noen som passer rasen og ønsker den som ser denne tråden og blir skremt fra å kjøpe sin drømmerase uten at de har fått mulighet i å se ordentlig på den.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få si at jeg er glad jeg ikke spurte sonen om malamute før jeg kjøpte det, men faktisk miljøet. Nei, jeg tror ikke det passer til Lills kriterier, og jeg vil absolutt ikke at alle vil kjøpe en mutte. Men malamuten er da ikke så vanskelig, farlig, lumsk som folk skal ha det til? Jeg kjenner mange i miljøet, og fatter og begriper ikke hvor folk får det fra?

JA, det var et problem med gemytter tidligere (80-tallet, starten av 90-tallet), men i dag er det masse dyktige folk som jobber for å avle på gode bikkjer, og det med et godt resultat. Og det med at en gutt ble drept av en malamute er såklart synd, men det er utrolig sjelden en mutt er aggressiv mot mennesker. Det er en feil, en grov feil, samme som hos de fleste andre raser. Det er ikke meningen å prøve å selge rasen til alle, men så mye negativt som kommer frem er jeg rimelig sikker på at de som KJENNER og LEVER med rasen ikke kjenner seg igjen i.

(Og på malamutespesialen og andre utstillinger syns jeg ikke det er mye bråk i det hele tatt, men meg og det)

EDIT: Her er link til en av de mest annerkjent oppdretterne på rasen og en tekst de har skrevet om ryktene og gemyttet på rasen. For de som :)http://www.trapline.no/index.php/er-malamuten-utagerende.html

I tilfelle det er noen som passer rasen og ønsker den som ser denne tråden og blir skremt fra å kjøpe sin drømmerase uten at de har fått mulighet i å se ordentlig på den.

Veldig OT, men kjenner meg veldig igjen på dette i forhold til min egen rase. Folk beskriver rasen på en helt annen måte enn jeg opplever både mine og andre innenfor rasen. Mens andre igjen er mer spot on da, så det går begge veier :) Men skjønner at det er litt frustrerende :)

Ellers forstår jeg ikke helt hvorfor folk foreslår fuglehundrase på fuglehundrase når Lill har skreve at det ikke er aktuelt :P Har ingen andre forslag enn IU, de virker veldig enkle å ha i hus, krever lite, men er kanskje ikke akkurat en hund jeg hadde kjøpt som en treningskamerat :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få si at jeg er glad jeg ikke spurte sonen om malamute før jeg kjøpte det, men faktisk miljøet. Nei, jeg tror ikke det passer til Lills kriterier, og jeg vil absolutt ikke at alle vil kjøpe en mutte. Men malamuten er da ikke så vanskelig, farlig, lumsk som folk skal ha det til? Jeg kjenner mange i miljøet, og fatter og begriper ikke hvor folk får det fra?

JA, det var et problem med gemytter tidligere (80-tallet, starten av 90-tallet), men i dag er det masse dyktige folk som jobber for å avle på gode bikkjer, og det med et godt resultat. Og det med at en gutt ble drept av en malamute er såklart synd, men det er utrolig sjelden en mutt er aggressiv mot mennesker. Det er en feil, en grov feil, samme som hos de fleste andre raser. Det er ikke meningen å prøve å selge rasen til alle, men så mye negativt som kommer frem er jeg rimelig sikker på at de som KJENNER og LEVER med rasen ikke kjenner seg igjen i.

(Og på malamutespesialen og andre utstillinger syns jeg ikke det er mye bråk i det hele tatt, men meg og det)

EDIT: Her er link til en av de mest annerkjent oppdretterne på rasen og en tekst de har skrevet om ryktene og gemyttet på rasen. For de som :)http://www.trapline.no/index.php/er-malamuten-utagerende.html

I tilfelle det er noen som passer rasen og ønsker den som ser denne tråden og blir skremt fra å kjøpe sin drømmerase uten at de har fått mulighet i å se ordentlig på den.

Vi kommer nok helt sikkert til å fortsette å ta kontakt og reise å besøke oppdrettere og folk med erfaring og peiling, spesielt siden denne rasen tydligvis har kommet seg litt under huden på han. Jeg blir ikke skremt altså, men det er greit med en heads up synes jeg selv om det blir veldig sort/hvitt :) Jeg skjønner veldig godt hva du mener med rykte fra tidligere 10år, vi har jo det samme på vår rase.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer nok helt sikkert til å fortsette å ta kontakt og reise å besøke oppdrettere og folk med erfaring og peiling, spesielt siden denne rasen tydligvis har kommet seg litt under huden på han. Jeg blir ikke skremt altså, men det er greit med en heads up synes jeg selv om det blir veldig sort/hvitt :) Jeg skjønner veldig godt hva du mener med rykte fra tidligere 10år, vi har jo det samme på vår rase.

Håper du skjønner at jeg ikke vil bare lage solskinnshistorier om malamuten altså, for det vil jeg ikke. Det er en spesiell rase, men om man trives med de og finner gode oppdrettere og linjer (noe jeg har inntrykk av ikke er så vanskelig i Norge) så er de fleste supre!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn utseendemessig så tror jeg kanskje en Schäfer vil skremme bort flere fra gården enn en malamute. Flere har vel erfaring av en sånn type hund og anser den som potensiell farlig? Men det er kanskje mye lyd i en malamute? Nå vet ikke jeg hvor stor vekt dere legger på at den skal skremme bort folk da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg må verne om bernerens rykte her altså, de kan gå løs ca. over alt, har et dypt, avskrekkende bjeff, og trekker med stor iver hvis de får lov. Størrelsen vil jo avhenge av oppdrett - største jeg har møtt var en hannhund på 75kg. Gjennomsnittet er vel 35-50. Min tispe veier 33 :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn utseendemessig så tror jeg kanskje en Schäfer vil skremme bort flere fra gården enn en malamute. Flere har vel erfaring av en sånn type hund og anser den som potensiell farlig? Men det er kanskje mye lyd i en malamute? Nå vet ikke jeg hvor stor vekt dere legger på at den skal skremme bort folk da :P

Malamuten har lite lyd. Uler og "snakker" men bjeffer sjelden :) Det gjelder de fleste. Malamuter er somregel elendige vakthunder som bare blir glad for gjester på gården. Mine logrer som en gal om det kommer noen inn på gården og mot de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bouvier som ikke er fra brukslinjer krever ikke særlig mye mental stimuli. Emma var veldig fornøyd med å bare være turkamerat.
Så hvis du ikke finner noen andre raser som er aktuelle så kan det ihvertfall være verdt å ta en titt på rasen.

Men så har de jo pelsstellet (men en IU må også nappes ned liksom), og skjegget som kun de som liker bartehunder kan være glad i. Bartehunder er jo ikke for alle. Rasen må ikke nappes, det er ikke like nødvendig som foreks med en terrier, jeg gadd sjelden å nappe Emma.
Rasen egner seg til trekk (men tviler på de er noe mer trekkvillig enn en enslig mutte i familiemiljø, men kanskje noe av det samme), de er gruppe 1, de har ikke noe mer jaktinstinkt enn en gjennomsnitts gjeterhund. Så man kan ha de løs uten å ha samme bekymringer som med en spisshund. Man føler seg temmelig trygg med en bouvier. De er store, tispa mi var 63 cm og 40 kg, og hannhundene blir jo større. Så det er en stor atletisk rase.


Men rasen har dårlig rykte, noe jeg syns er ufortjent. Spesielt det som sies ang gemytt og mentalitet. Det blir vel det samme som å si at alle schæfere er skrudd feil sammen bare fordi man har truffet på ett sånt individ og kanskje har hørt om noen som har hørt om det samme. Helsen og levealder er betraktelig mye bedre enn en Irsk Ulvehund.

Anbefaler ingenting, men virker som du er litt stuck i forhold å finne rett rase, så tenkte jeg ihvertfall skulle nevne rasen igjen selv om den sikkert er veldig uaktuell. :P

348_Emma_lite_2.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk mastiff :) veldig barnekjære og godlynna hundar, glad i å få vera med på lange og korte turar - men er fornøyde berre dei får vera ilag med familien sin, og krever veldig lite aktivisering for å vera fornøyde. :) Går godt overens med det meste av både hundar og andre dyr, og har ingen problem med kulden om vinteren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du skjønner at jeg ikke vil bare lage solskinnshistorier om malamuten altså, for det vil jeg ikke. Det er en spesiell rase, men om man trives med de og finner gode oppdrettere og linjer (noe jeg har inntrykk av ikke er så vanskelig i Norge) så er de fleste supre!

Litt OT, men jeg syns du har vært utrolig ærlig i denne tråden :) Både på godt og "vondt"! Så jeg tror ikke noen tror at du prøver å lage solskinnshistorier om rasen din.

Pyreneen hund! Som roxie88 foreslo :aww: Eller Schäfer :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...