Gå til innhold
Hundesonen.no

West Highland White Terrier - allergivennlig?


siljet
 Share

Recommended Posts

Spørsmålet er i overskriften egentlig, syns disse hundene er helt herlige men sliter med allergi. Har truffet noen men aldri uten allergimedisin. Tar jeg medisin tåler jeg de fleste hunder men vil jo helst ikke ha den i hjemmet mitt hvis jeg reagerer kraftig uten medisin. Noen med erfaring? Og med erfaring om rasen generelt?

Blir takknemlig for alle hjelp og svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi er meget individuelt, så det er veldig vanskelig å svare på akkurat dette.

Kan dog dele at to av mine venninner som er allergiske anskaffet seg en westie og fungerte godt med den. De reagerte begge på våre portugisiske vannhunder og min puddelblanding som fem personer i min slekt med allergi tålte, min bestefar reagerte dog på deres westie igjen. Venninnene mine valgte likevel å ta sin daglige dose allergimedisin selv om de hadde perioder hvor de testet positivt med å gå uten. Utover deres hund har jeg ikke så mye erfaring med rasen, men mitt inntrykk av henne var sosial, middels+ energisk og våken, hun ville være med på alt men koste seg likevel med å bare ligge i kurven på kjøkkenet.

Jeg ville anbefalt deg å oppsøke flere individer av denne rasen, utstillinger, evt. rasetreff og lignende. Om du har en oppdretter i sikte, besøk dem før du bestemmer deg 100%, bare for å se om noe i det huset kan trigge din allergi. Noen oppdrettere er også villig til å låne ut en hund til en forsøksrunde, hvis du har muligheten til det så er jo det absolutt det beste.

Allergi er litt skummelt, ettersom den etter min erfaring kan endres med tidene. Min far fungerte veldig godt med hundene våre gjennom min oppvekst, da uten medisin, etterhvert begynte han å reagere litt og gikk hverdagslig på allergimedisin, så dabbet det av igjen. Etter to år, med en og samme hund i hus i fire år, eksploderte allergien hans igjen til det punktet at vi måtte omplassere hunden pga. pappas helse. Nå har han vært stabil i mange år uten symptomer og uten medisin. De har en blanding som ingen av rasene er kjent for å være allergivennlige og har ofte besøk av mine to uten noen problemer. Så ja, mitt poeng er at allergi er vanskelig å gi pekepinner på. Raseerfaring må dessverre noen andre med mer bakgrunn svare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å fra på f.eks utstilling slik at du får hilse på flere raser og flere individer. Jeg var på dogs4all i Lillestrøm og fant da ut at jeg reagerte på flere av rasene jeg hadde sett på. Har en Wheaten teorier hjemme hos foreldrene mine som vi skaffet oss når jeg var 14 og jeg reagerer ikke noe på denne rasen, så det er også denne jeg kommer til å skaffe meg selv. Veldig forskjellig hvilke raser jeg reagerer på.. Tåler for eksempel border collie helt fint., mens jeg reagerer masse på settere. Finn fram til noen raser du kunne tenkt deg og oppsøk disse for å sjekke hvilke du tåler og ikke! Viktig at du tenker på allergien din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westie er en herlig rase. De kan regnes - kanskje litt feilaktig - som "allergivennlige" fordi de ikke røyter noe særlig, men de må nappes jevnlig. Som terriere flest er de tøffe, selvstendige og egne. Det er mye hund i en westie! Det er ikke en hund man bør regne med og komme langt med i hundesporter som f.eks lydighet, de har egne meninger og har lite av "ønsker å gjøre eier til lags"-genet. Men de er noen herlige turkamerater.

Sjekk også godt opp helsen før du eventuelt skaffer deg en westie, det er vel et problem med eksem og andre sykdommer på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen nevner "westie" så er det første jeg tenker "allergi". Ikke på mennesket men på hunden. Er dessverre en del (mange) av disse som omtrent har klippekort hos veterinæren pga. hudproblemer.

Ellers så er jo dette med allergi individuelt, så jeg ville forsøkt å komme i kontakt med flere hunder av den aktuelle rasen før dere kjøper en, i tilfelle du ikke skulle tåle den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...