Gå til innhold
Hundesonen.no

Yasmine Dalido - en bepelset blomst...


Siri
 Share

Recommended Posts

  • Svar 636
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, da var det liksom klart da - jeg blir tohundseier i starten av neste år om Mattilsynet ikke krøller det til med andre importregler igjen. Allerede i sommer så jeg denne annonsen og tenkte at s

Har vokst litt til...

Det skjer jo ikke stort hos oss liksom, jeg er lat og gidder ikke å finne på så mye annet enn å dra på turer i området rundt her. MEN - på fredag tikket det inn albueresultater på den lille blomsten,

Posted Images

22 timer siden, Siri skrev:

Takk :D. Jeg har fylt ut det skjemaet og sendt inn da, men det er veldig stille fra FCI ennå... mulig jeg bør gi dem mer enn en dag å svare på eller? :whistle:              :lol: 

Hahaha FCI er vel ikke kjent for at ting går i racerfart :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siden sist har jeg fått bekreftelse fra FCI om at res. CACIBET som Yasmine vant i Drammen i fjor er omgjort til CACIB, så da kan hun faktisk smykke seg med tittelen CIE også :). Vi liker liksom sånne bokstaver foran navnet, vi *fnis*. 

Og ikke nok med det, men hun har da også vært på noen flere internasjonale utstillinger i løpet av sommeren, og så langt i år har hun altså fått med seg totalt 7 utstillinger, hun har 5 BIR, 1 BIM - og 5 CACIB. Det er jeg faktisk litt stolt over :). Hun har CACIB og BIR fra Ålesund, Trondheim, Leksand, Ransäter og Lillehammer, samt en BIR fra rasespesialen :). Nå gjenstår etter planen bare 1 utstilling til her i Norge (Dogs4All), men så skal vi på rasespesial i Sverige i september, vi skal til Københavnvinnerutstillingen og dansk og nordisk vinnerutstilling i Herning. 

I sommer har vi forresten vært på to gjeterhundkurs og tilbragte ei uke på sporkurs på Sølen. Det har vært en aktiv sommer for både to- og firbeinte, så det er nesten litt greit at hverdagen siger på igjen, men ikke for det, jeg har vel bare et par helger fri før september er over, så.... vel... *himle*. Vi har fartet mye i sommer, og jeg har dratt med meg campingvogna mi mange steder. Vi stortrives på tur i den, og jeg sover sjelden så godt som når jeg ligger i vogna og hører regnet som trommer på taket :ahappy:

Hmmm, ja..... det var vel bare det jeg skulle si liksom :lol: 

13723901_1392590474101491_73598601810952

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er det vel på tide å ta en oppsummering  igjen da.... 
Siden sist har vi da vært på en av de svenske rasespesialene, uten det helt store resultatet. Nr 4 i CHK med CK, men helt greit det :). Willy ble 4. BHK og BIM-veteran på samme utstilling. Artigst var det vel å få hilse på Willys datter Zara som for tiden bor i Finland - hun ble 2. beste tispe på utstillingen, så hun berget vel familiens ære *ler*. 

Neste post på programmet var Københavnvinnerutstillingen i Ballerup - og der kunne det vel ikke gått bedre... Willy ble beste hannhund, beste veteran og BIM - og fikk med seg både KBHV-16 og KBHVV-16-titlene, mens Yasmine nok en gang slo til å ble beste tispe og BIR - og kan legge til KBHV-16 til titlene sine :D

Siste sprell var gjeterhundkurs i Sverige - og vi avsluttet kurset med godkjent gjeteranleggstest med gode poeng :). Hun har virkelig modnet når det gjelder gjetingen, og har bra trøkk på dyra. Det er ingen som gidder å prøve seg på tull når Yasmine er til stede (hvem skulle vel trodd det??? Hahahhaha). Prikken over i'en var da vi skulle gjete en flokk på 10 sauer fra det ene kveet til det andre - og tilbake igjen. Jeg var litt bråkjekk og la Yasmine i dekk utenfor kveet mens jeg åpnet porten. Deretter sendte jeg henne alene inn i kveet for å hente ut dyrene. Det greide hun jo aldeles strålende. Så tuslet vi avgårde til neste kve - der sauene enkelt og greit gikk inn i kveet - og så sendte jeg Yasmine inn igjen for å hente dem ut. Det var jo lett som en plett :D. OK - det gikk kanskje litt fort - hun trøkker litt mye på sauene og burde holde litt større avstand - men med noen innlagte dekk-moment på turen, så gikk det jo veldig bra :). Jeg er litt stolt av den lille bortskjemte prinsessen, jeg :) 

14567440_1471808782846326_48633144053770

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ikke veldig flink til å oppdatere her ser jeg... 
Men fjoråret endte med Yasmine ble 3. beste tispe på Dogs4All  og med det sikret hun seieren som ÅRETS UTSTILLINGSBRIARD 2016 - for andre år på rad :D. Lille trollet :wub:

Endelig har det kommet snø, og vi har fått gått masse på ski, i  hvert fall i jula :ahappy: Jeg skal ikke påstå at Yasmine har potensiale som trekkhund, men hun henger da med på skiturene våre, både med og uten Willy som agn foran :)

Vi har vel strengt tatt ikke store planer for året. Jeg håper vi får gjete litt, også må vi vel delta på noen spesialer, både i Sverige og vår egen. Kanskje reiser vi til Frankrike for å prøve oss på en seleksjon også (dvs eksteriørbeskrivelse + mentaltest = utvalgt avlshund). Egentlig frister det mest å bare gå turer både til skogs og i fjellet :D 

Siri Guldseth sitt bilde.

Siri Guldseth sitt bilde.

Siri Guldseth sitt bilde.

Siri Guldseth sitt bilde.

Siri Guldseth sitt bilde.

Siri Guldseth sitt bilde.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuvane skrev:

Gratulerer så mye med Prinsessa! :D Jaro håper de kan leke sammen en dag, tror de hadde hatt det moro!

Takk takk :D. Jeg tipper at hun enten hadde elsket ham litt overhvelmende, ellers hun hadde elsket å hate ham :lol: Hun er litt splittet, hun stakkars :lol: 

1 time siden, MegaMarie skrev:

Gratulerer så mye med knall resultat :D

Tusen takk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Oppdateringer blir det liksom helst når det har skjedd noe litt annet enn bare tur liksom, men siden forrige gang jeg skrev her, så har vi rukket å gjete en del mer, både på lettbeinte og mer trege sauer, og på siste kurset vi var på fiksa vi faktisk veldig mye. Brått skjønte både jeg og hunden hva vi drev med, dvs Yasmine har jo skjønt det, hun har bare hatt en eier som egentlig ikke helt har forstått hva vi skulle gjøre - og hvordan, men nå ramla det ned en hel pengesekk i hodet på føreren, og da ble det jo vei i vellinga :D Det ble såpass bra at vi har satt oss litt hårete mål for sommeren. Da skal vi reise ned til Tsjekkia to helger på rad og delta på gjeterhundprøver, og i uka mellom skal vi være med på gjeterhundkurs med en fransk instruktør som visstnok skal være riktig bra. Turen avsluttes med deltakelse på National Elevage der jeg håper å få Yasmine seleksjonert :) 

I helgen var vi en snartur til Sverige og deltok på årets første utstilling (det er vel nesten et halvt år siden forrige utstilling faktisk :o), og det gjorde vi jo med bravur :D På den svenske briardklubbens største spesialutstilling ble Yasmine BIR, mens Willy ble BIM, og BIS-veteran (han slo picarden som ble beste veteran i sin rase :D). Det er ikke hver dag man får med seg slike resultater hjem, for å si det sånn, så jeg kommer vel til å sveve noen dager nå :D. Det var selvsagt også spesialdommer som dømte, og det er alltid ekstra moro å gjøre det bra for slike dommere :)

Svenska Briardklubben sitt bilde.
Yasmine nesten naturell. Det blåste veldig,  så pelsen var det ikke mye vits i å strigle, for å si det sånn :D 

Svenska Briardklubben sitt bilde.
Willy som BIM, og Yasmine som BIR :) 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Siri skrev:

Oppdateringer blir det liksom helst når det har skjedd noe litt annet enn bare tur liksom, men siden forrige gang jeg skrev her, så har vi rukket å gjete en del mer, både på lettbeinte og mer trege sauer, og på siste kurset vi var på fiksa vi faktisk veldig mye. Brått skjønte både jeg og hunden hva vi drev med, dvs Yasmine har jo skjønt det, hun har bare hatt en eier som egentlig ikke helt har forstått hva vi skulle gjøre - og hvordan, men nå ramla det ned en hel pengesekk i hodet på føreren, og da ble det jo vei i vellinga :D Det ble såpass bra at vi har satt oss litt hårete mål for sommeren. Da skal vi reise ned til Tsjekkia to helger på rad og delta på gjeterhundprøver, og i uka mellom skal vi være med på gjeterhundkurs med en fransk instruktør som visstnok skal være riktig bra. Turen avsluttes med deltakelse på National Elevage der jeg håper å få Yasmine seleksjonert :) 

I helgen var vi en snartur til Sverige og deltok på årets første utstilling (det er vel nesten et halvt år siden forrige utstilling faktisk :o), og det gjorde vi jo med bravur :D På den svenske briardklubbens største spesialutstilling ble Yasmine BIR, mens Willy ble BIM, og BIS-veteran (han slo picarden som ble beste veteran i sin rase :D). Det er ikke hver dag man får med seg slike resultater hjem, for å si det sånn, så jeg kommer vel til å sveve noen dager nå :D. Det var selvsagt også spesialdommer som dømte, og det er alltid ekstra moro å gjøre det bra for slike dommere :)

Svenska Briardklubben sitt bilde.
Yasmine nesten naturell. Det blåste veldig,  så pelsen var det ikke mye vits i å strigle, for å si det sånn :D 

Svenska Briardklubben sitt bilde.
Willy som BIM, og Yasmine som BIR :) 

Gratulerer med fantastiske resultater! Så gøy :D Tenk hva som ble av den "stygge" lille valpen :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Alvira skrev:

Gratulerer med fantastiske resultater! Så gøy :D Tenk hva som ble av den "stygge" lille valpen :teehe:

Tusen takk!!! Ja, tenke seg til at den der stygge andungen ble brukbare like vel :lol: 

7 timer siden, jaktlykke skrev:

Det er så gøy å lese oppdateringene dine :) For noen resultater!!!!! Gratulerer så mye; så fantastisk kjekt det må være å oppnå så utrolig mye godt!

Takk takk! Det ER moro når det går bra - ingen tvil om det :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Det er ikke HVER dag jeg finner noe det er verdt å oppdatere med, ser jeg... Men vi har da gjort litt mer siden siste oppdatering selvsagt - eller MYE mer, faktisk :D 

Skal vi se.... På utstillingsfronten har vi ikke vært sånn veldig aktive i år. Så langt har vi bare deltatt på den svenske spesialen (som jeg skrev om over), samt på briardklubbens egen spesialutstilling (der Willy ble BIR, mens prinsessen "bare" ble 4. beste tispe) og på NKK Trondheim, der Yasmine ble BIR (m CACIB) og 3. BIG, mens Willy ble BIM :ahappy:. Kan vel ikke klage på premiefangsten, tror jeg. 

I sommer fikk vi med oss både et helgekurs og et ukeskurs med gjeting i Vågå - det var liksom de siste forberedelsene til årets mest hårete mål: offisielle gjeterhundprøver i Tsjekkia!!! Vi satte kursen mot Tsjekkia den 14. august - og kom tilbake i dag... en lang reise som bragte med seg overveldende resultater :wub: 

Vi kjørte altså ned til Martinkovice i Tsjekkia for å delta på både HWT (Herding Working Test) som må være bestått for å kunne delta i offisielle konkurranser (den testen er også tilstrekkelig bruksmeritt til å få WCC og CIB), og om vi greide HWT delta i klasse 1 i offisiell konkurranse. Jeg hadde aldri sett en eneste konkurranse innen gjeting med kroppsgjetere før - og ante vel overhodet ikke hva vi gikk til :lol: Snakk om å hoppe i det uten å ane hvor dypt det er :lol: 

Vi ankom landsbygda i Tsjekkia og fikk parkert bobil - strukket 200 m ledning for å få strøm - og fikk info om at det var LITT problem med å få tak i vann der vi var. Vi ble riktig gode på vannrasjonering de 14 dagene vi tilbragte der, for å si det sånn :lol: 

Men altså - til konkurransene.... Vi kastet oss som sagt ut på dypt vann og deltok først på HWT, fikk 92/100 poeng, hvilket var excellent og dermed godkjent test for å entre offisielle konkurranser :o Dette var visst så bra at vi til og med ble nr 2 av 5 deltakere!!!

Dagen etter var det klubbmesterskap i regi av den tsjekkiske briardklubben - og vi kastet oss nok en gang ut i noe vi aldri hadde sett før. Vi startet altså i IHT1-TS (som den offisielle klassen heter). Vi fikk gått gjennom løypa, og jeg tenkte med meg selv at herreminhatt - dette har vi jo aldri vært borti før, men det var jo bare å hoppe i det med begge beina når vi først var der! Enda "morsommere" ble det jo da jeg like før start fikk vite at vi skulle gjennom minst to ting jeg ikke ante hvordan man gjorde :o Som å plukke ut en sau fra flokken etter bakbeinet :o Hvordan i all verden gjorde man det liksom? Jammen godt jeg trakk start nr 9 sånn at jeg kunne se hvordan de andre gjorde det :lol:

Konkurransen startet jo ikke akkurat strålende for vår der... I det jeg skulle åpne grinda til rundkveet og gå inn med Yasmine kom et par av sauene hoppende, den ene tok til og med sats på ryggen min da jeg stod bøyd for å stenge grinda etter oss!!! Dermed hadde vi to sauer på rømmen som vi måtte få fanget inn og tatt inn i kveet før vi overhodet fikk startet konkurransen :lol: Det er amatøren sin, det :lol: Da Yasmine etter litt om og men fikk ledet sauene tilbake til kveet, var det jo bare å starte på nytt... og det gjorde vi visst så bra at det nesten ble full pott for jobben inne i kveet. Og det fortsatte visst omtrent like bra, ut fra det dommeren skrev i protokollen :o Det endte med at vi fikk 58,5 poeng av totalt 75 poeng, det ga 78% hvilket var Very Good - som var tilstrekkelig til å kvalifisere seg til neste klasse :o... Og om ikke det var nok - vi ble nr 2 i konkurransen faktisk (av hele 10 deltakere)!!!! Helt utrolig :lol: Men det var moro da *ler*. 

Siri Guldseth sitt bilde.

Vi fikk trent litt før neste helg, men jeg syntes ikke akkurat vi var kvalifisert til neste klasse, så vi startet nok en gang i laveste klasse. Vi var nok ikke like gode denne gangen, men så var det visst også en vanskeligere bane denne helgen, så det krevde sin kvinne å fikse banen. Vi endte like vel på 51,5 poeng (tror jeg det var), hvilket var akkurat utenfor rekkevidde for opprykk igjen :) Siden banen var vanskelig, så var det ikke så mange andre som gjorde det så bra heller, så vi endte nok en gang opp på en 2. plass :lol: 

Nicole Muller sitt bilde.
Pallen for IHT1-TS. Yasmine og jeg som nr 2, nr 1 var ei med en bouvier som gikk knallbra, mens 3. plassen ble tildelt ei med en sheltie :) 

Vi reiste fra Tsjekkia fulle av inntrykk og lærdom. Neste mål var Frankrike, og den franske spesialutstillingen for briard: National d'Elevage :) Her var jo håpet at Yasmine skulle bli seleksjonert som avlshund (ikke at jeg nødvendigvis har tenkt å ha valper på henne, men det er moro å merittere hundene like vel - og viktig for andre med hunder fra samme kull kanskje... og fra de samme linjene). For å bli seleksjonert, må hundene gjennom en mentaltest som er ganske ulik de vi er vant med her i Norge og Sverige, samt får EXC på en eksteriørbeskrivelse, samt tillegget RS (rass selected) - som kanskje kan ansees mer som en CK. Til slutt må man inn i den store ringen sammen med alle de andre hundene av samme kjønn og farge som også har fått EXC RS og bestått mentaltesten med minst 12/20 poeng. 

Mentaltesten er ikke så omfattende som en MH, men det er et mye større sosialt press på hundene. De blir håndtert og tatt på av mange gjennom hele testen - de tester avreageringen på de ulike momentene ved å omringe hundene og ta på dem f eks... Det krever hunder som faktisk takler håndtering og sosiale settinger. De kjører også to og to hunder samtidig, dvs når den ene har kommet halvveis gjennom løypa, starter de med de andre. 

Første moment er avlesning av chip. Deretter er det en mann (tror de er bevisst på å bruke menn i disse settingene, siden det ofte er vanskeligere å håndtere for en del hunder enn kvinner) som bytter halsbånd på hunden. Samtidig står det andre rundt og klapper på hunden og presser seg litt på. Deretter skal det lekes. Her får man enten ha med egen leke, eller man kan plukke en leke fra en stor bøtte som står framme :). Det er da eieren som leker med hunden sin. Deretter skal hundene gjennom en passasje der det er strukket masse plastbånd på kryss og tvers, det er et parti med masse tomflasker som hunden skal tråkke i/over, det henger plaststrimler ned fra "taket", det står folk langs hele passasjen og rister på tomflasker fylt med grus - og det henger en stor bamse på enden av passasjen. Her skal hunden holdes i den ene enden, mens eier går til den andre enden og venter på at hunden skal forsere passasjen. Etter dette skal man ut og gå en runde hvor det skytes et par skudd samtidig som noen blåser i fløyter og tuter med noe som ligner 17. mai-blåser :lol: Deretter skal man stå i ro et sted mens det kommer en mann som truer hund og eier med en stokk hvor det er festet masse plastbånd på :lol: Her vil de at hunden gjør tilløp til å leke med stokken - hunden skal ikke vise aggresjon eller forsvar. Etter dette er det nok en gang masse håndtering av folk som trenger seg på rundt hund og eier. Deretter skal halsbåndet av og testen er slutt. 

Yasmine syntes den passasjen var litt vanskelig, men ellers fikset hun testen ganske bra og fikk 15/20 poeng :) 
På eksteriørbeskrivelsen fikk hun EXC RS og fikk dermed delta i den store ringen der seleksjonen foregikk! Der mønstres hver hund for et panel på tre dommere som dermed skal bli enige om hunden er god nok til å seleksjoneres eller ikke. Yasmine gikk gjennom dommernes kritiske blikk og ble dermed seleksjonert :wub: Det var en utrolig herlig følelse å stå igjen der i den store ringen med en seleksjonert hund :) Ikke nok med det, men hun ble også nr 4 i åpen klasse sorte tisper (jeg tror jeg talte 26 tisper inne i ringen da - det var selvsagt mange flere sorte tisper som var påmeldt i åpen klasse, men de andre hadde da ikke kommet gjennom nåløyet). Jeg var helt overveldet over at vi stod igjen som en av de 4 beste i denne klassen :o

Willy var jo egentlig bare med som "selskapsdame", men noen greide å lure meg til å melde ham på med en avlsklasse siste dagen. Han hadde tre avkom å stille med - og herreminhatt altså... Avlsklassen hans ble BIS, den!!! Ja, inntil noen klaget på at Willy ikke var oppført i katalogen da. Dermed måtte arrangøren beklage og diskvalifisere oss... men som den ene dommeren sa etterpå: det var DERE som var de beste :D 

Siri Guldseth sitt bilde.
Avlsgruppen til Willy - bestående av ei tispe fra Frankrike, ei fra Tsjekkia (men som bor i Finland) og en hannhund fra Tyskland :) 

Siri Guldseth sitt bilde.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Stine skrev:

Det har vært så gøy å følge turen deres! Gratulerer så mye med blomsten! :D:D Og gratulerer til Willy også, helt enig med dommeren der, dere ble jo nr 1 :D

Takk takk - det har vært moro med "selskap" på reisen :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...