Gå til innhold
Hundesonen.no

Lesebrett vs netbrett


Anemone
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på om jeg skal ønske meg et lesebrett til jul. Men så er det noen som anbefaler meg å heller satse på nettbrett...og jeg ser den, nettbrett har jo mange flere funksjoner enn et lesebrett (dog har jeg jo allerede en laptop). Det jeg tenker taler for et lesebrett er

  • behagelig skjerm å lese på
  • leselys
  • svært lang batterilevetid sammenliknet med nettbrett (viktig på telttur)

Ulempene med lesebrett er jo at de ofte er knyttet opp mot en leverandør, Kindle er f.eks. knyttet opp mot Amazon (ikke at det er et veldig stort problem, jeg leser mest på engelsk siden jeg aldri orker vente på oversettelser. Men når man først investerer i et lesebrett hadde det vært fint å også kunne lese bøker av norske forfattere.).

En annen ting jeg tenker på er at lesebrettene blir mer og mer like nettbrett, slik at hvis jeg venter litt kan jeg kanskje kjøpe en mellomting. Men da må jeg kanskje vente lenge...

Så, er det noen med god oversikt over teknologien som kan gi meg råd her? Ville dere valgt nettbrett eller lesebrett? Hvilke lesebrett er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg skal ønske meg et lesebrett til jul. Men så er det noen som anbefaler meg å heller satse på nettbrett...og jeg ser den, nettbrett har jo mange flere funksjoner enn et lesebrett (dog har jeg jo allerede en laptop). Det jeg tenker taler for et lesebrett er

  • behagelig skjerm å lese på
  • leselys
  • svært lang batterilevetid sammenliknet med nettbrett (viktig på telttur)

Ulempene med lesebrett er jo at de ofte er knyttet opp mot en leverandør, Kindle er f.eks. knyttet opp mot Amazon (ikke at det er et veldig stort problem, jeg leser mest på engelsk siden jeg aldri orker vente på oversettelser. Men når man først investerer i et lesebrett hadde det vært fint å også kunne lese bøker av norske forfattere.).

En annen ting jeg tenker på er at lesebrettene blir mer og mer like nettbrett, slik at hvis jeg venter litt kan jeg kanskje kjøpe en mellomting. Men da må jeg kanskje vente lenge...

Så, er det noen med god oversikt over teknologien som kan gi meg råd her? Ville dere valgt nettbrett eller lesebrett? Hvilke lesebrett er bra?

Jeg ville valgt nettbrett. Det finnes jo i mange utgaver, størrelser, produsenter, pris og muligheter. Man har mulighet for mobilt bredbånd, noe som kan være praktisk om man er ute og reiser, jeg synes det er lettere og ta med meg nettbrettet enn pc'en og nettbrettet har mye bedre batteritid enn pc. Mitt nettbrett har iallefall lang batteritid(mulig lesebrett har enda lengre), holder fint en dag med normal bruk og mange timer(rundt 8 kanskje) med mye bruk(typ spill, surfing osv). Du har rett og slett flere muligheter som du sier selv. Du kan laste ned mange forskjellige leseapper, så du slipper og knytte deg til produsent, og du får med mye annet i tillegg uten at det trenger og koste noe mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt nettbrett. Det finnes jo i mange utgaver, størrelser, produsenter, pris og muligheter. Man har mulighet for mobilt bredbånd, noe som kan være praktisk om man er ute og reiser, jeg synes det er lettere og ta med meg nettbrettet enn pc'en og nettbrettet har mye bedre batteritid enn pc. Mitt nettbrett har iallefall lang batteritid(mulig lesebrett har enda lengre), holder fint en dag med normal bruk og mange timer(rundt 8 kanskje) med mye bruk(typ spill, surfing osv). Du har rett og slett flere muligheter som du sier selv. Du kan laste ned mange forskjellige leseapper, så du slipper og knytte deg til produsent, og du får med mye annet i tillegg uten at det trenger og koste noe mere :)

Takk, jeg ser poenget ditt :)

Jeg er vel bare usikker på om batterilevetiden holder for f.eks. en 3-dagerstur på fjellet (går jeg alene, trenger jeg noe å lese på om kvelden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med lesebretter mitt fra amazon, men jeg leser som regel bare bøker på engelsk da. Det er så behagelig å lese på, og jeg synes at de ikke kan sammenlignes med å lese på et vanlig nettbrett. Det har også skikkelig lang batteritid, kan brukes i flere uker før det må lades igjen. I tillegg så er Kindle lesebrettet ganske så rimeligt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg ser poenget ditt :)

Jeg er vel bare usikker på om batterilevetiden holder for f.eks. en 3-dagerstur på fjellet (går jeg alene, trenger jeg noe å lese på om kvelden)

Spørs jo hvor mye det er om og gjøre for deg, men evt sjekke mulighet for om det går an og bytte batteri, da er jo løsningen så enkel som at du kan ha med reserve. Ellers tror jeg ikke det burde være et problem, med mindre kveldene er veldig lange :P Her hjemme brukte jeg nettbrettet til lesebrett og ladet det kanskje 2-3 ganger i mnd. Batteritid vil jo variere fra type til type også da, det er jo forskjeller på batterier, forskjeller på skjermstr (større skjerm drar mer strøm), lysstyrke osv. Men det antar jeg det står noe om på de forskjellige produktene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint lese bøker fra amazon på pc, nettbrett, telefon eller lesebrett altså. :) Det er eigne appar for iPad og android, som heiter kindle, og du kan laste dei ned dit. Eg har iPad, kindle og kibano lesebrett, pluss tlf. Leser bøker på alt, pluss papirbøker. Papir er mest behageleg, kindle nr to (har paperwhite, så kan lese i mørkret og, stort pluss!), kibano tre og iPad er minst behagelig å lese på, blir litt sliten i augo, men det er ei smakssak. Dvs tlf er mest slitsom, men i nøden etc... Pluttemannen likar godt å lese på padda. Du kan kjøpe bøker på amazon og få dei tilsendt på epost (meinar eg), eller laste ned rett til kindle/kindleapp. Enkeltpenkelt. Ellers kan du kjøpe bøker haugevis med stader på nett, og bruke til dømes Calibre (gratisprogram) til å bytte mellom forskjellige ebokfiltyper, så alle bøker kan lesast overalt. Og så kan du låne ebøker på biblioteket! Eller av meg. :P Edit: På fjelltur ville eg hatt med kindle paperwhite, som skal holde lenge utan lading. Du kan surfe på nett med dei, men da må du ha wifi.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke det til? Lesebrett er best til kun å lese. Du kan surfe litt også, men det er tungvindt og tregt.

Om du vil ha mulighet til å surfe, småspill osv. er nettbrett bedre, MEN de er også noe helt annet å lese på. Det er ikke noe mer slitsomt å lese på nettbrett enn det er å lese en papirbok. Å lese lenge på nettbrett er derimot slitsomt pga. skjermtypen.

Når det gjelder tilgjengelighet på bøker så kan man nå kjøpe bøker på Aschehoug som sendes direkte til din Kindle. Ellers kan du lese alt som kommer i pdf der, men ikke alle pdf-filer er formattert slik at de er kurante å lese (type bruksanvisninger, reisebøker o.l. har jeg slitt litt med). Men alle "vanlige" bøker som kommer i pdf-format kan lastes inn på kindle.

Om du skal kjøpe Kindle, sørg for å investere i en med både wifi og 3g, så du kan laste ned bøker fra hvor som helst (så lenge de er trådløsnett eller mobildekning vel å merke).

Jeg leser i snitt 1-2 timer per dag, og lader kindlen annenhver uke eller sjeldnere (så lenge nettet er skrudd av).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg skal nok hovedsakelig lese (annet har jeg laptopen og mobilen til), det var derfor jeg i utgangspunktet hadde tenkt på lesebrett. Men så ble jeg jo litt fristet da, av tanken på å kunne se Netflix-serier på senga uten å trekke med meg en stor laptop :P

Jeg tror kanskje en Kindle med wifi vil passe meg best - jeg leser mye, og det var lange fjellturer uten tilgang til strøm (og sekkplass til bøker) som i det hele tatt fikk meg til å tenke på lesebrett. Som sagt likte jeg ikke tanken på å være bundet til amazon, men etter Pluttes og Simiras svar å dømme er det ikke et problem lengre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at fra Aschehoug og andre pdf så må du kjøpe bøker på nett via laptop e.l.. Fra Aschehoug kan du sette opp så boken automatisk blir sendt til kindle, jeg tror forsåvidt du kan sette opp så du kan maile pdf til kindle fra egen e-post også.

På selve kindlen tror jeg du kommer til å slite med å kjøpe bøker fra noe annet enn Amazon. Jeg ser det ikke som noe nevneverdig problem, da jeg kjøper en haug bøker om gangen. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får eiga epostadresse til kindlen, blabla@kindle.com eller noko, som du kan emaile filer til som vedlegg så svosjar dei automatisk inn på kindlen. Deilig. :D (Så lenge dei er i format kindlen kan lese.) (mobi og pdf i alle fall, eg veit ikkje kva meir men trur det er eit par format til den tar.)

Eg har 3G forresten, men har aldri brukt det. (Kindlen min er ganske ny da, enn så lenge.) Har såpass mange uleste bøker på at eg nok sjeldan vil vere i boknød, men den er jo grei å ha til impulskjøp midt oppå fjellet. ;) 3G fungerer kun i nettbutikken til amazon, du må ha wifi til annan surfing, men den er ikkje særleg god til nettsurfing egentlig.

Eg er litt nyfrelst. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kindle i tre år og trives godt med den. Har den gamle varianten med et lite tastatur på. Jeg vil estimere at jeg nok leser minst 150 bøker på engelsk for hver bok jeg leser på norsk, så jeg synes det er helt greit å kjøpe bøker gjennom amazon. Siden jeg bor utenlands så er det veldig greit å slippe å drasse på bøker overalt, og heller bare ha dem på kindle. Surfing og andre ting tar jeg på mobil eller PC.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får eiga epostadresse til kindlen, blabla@kindle.com eller noko, som du kan emaile filer til som vedlegg så svosjar dei automatisk inn på kindlen. Deilig. :D (Så lenge dei er i format kindlen kan lese.) (mobi og pdf i alle fall, eg veit ikkje kva meir men trur det er eit par format til den tar.)

Eg har 3G forresten, men har aldri brukt det. (Kindlen min er ganske ny da, enn så lenge.) Har såpass mange uleste bøker på at eg nok sjeldan vil vere i boknød, men den er jo grei å ha til impulskjøp midt oppå fjellet. ;) 3G fungerer kun i nettbutikken til amazon, du må ha wifi til annan surfing, men den er ikkje særleg god til nettsurfing egentlig.

Eg er litt nyfrelst. :P

3G var inmari ålreit å ha langt ute på den marokkanske landsbygda! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...