Gå til innhold
Hundesonen.no

Lancashire heeler


soelvd
 Share

Recommended Posts

Wow, så pladask jeg falt for heeleren som stod stand på dogs4all. Jeg klarer rett og slett ikke slutte å tenke på den :lol: Egentlig har jeg snust på rasen lenge, den bare kryper inn i hjertet mitt og for hver eneste heeler jeg møter får jeg mer lyst på. Egentlig vil jeg ikke ha så liten hund, men, men..

Noen som kjenner godt til rasen? Individet (og et par andre forsåvidt) som jeg har møtt er helt, helt fantastisk sosiale, morsomme og herlige vesner. I tillegg er de jeg har sett i lp veldig arbeidssomme. Speiler det rasen?

Det er definitivt hannhund vi ser etter for neste hund også, finnes det noen problemer med de mtp samkjønnaggresjon? Hva med å ha de løse, realistisk?

Noe annet å fortelle om de? Hva bør jeg være obs på og se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lese SKK in RAS? Der er det mye og grundig informasjon om rasen. Der framgår også hva rasen egner seg godt til (ut fra hvilke grener de kan vise til resultater i). I lp er det noen klasse 1 resultater, færre klasse 2 og én klasse 3. Er det elitehund i lp du er ute etter ville jeg sett meg om i en annen rase :-) Men umulig er det sikkert ikke med rett individ.

Én ting er i alle fall sikkert; de felste heelere holder seg i beina på eier,- men min vil hive seg etter alt som måtte passere i vår fartsretning, og kan ikke gå løs blant joggere, skiløpere ol. Og så finnes det nok like mange reserverte som sosiale heelere. Rasen er generelt lite homogen, men MH-diagrammet i RAS viser i alle fall en tendens basert på ca 120 testede individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sleep:

Du kan jo lese SKK in RAS? Der er det mye og grundig informasjon om rasen. Der framgår også hva rasen egner seg godt til (ut fra hvilke grener de kan vise til resultater i). I lp er det noen klasse 1 resultater, færre klasse 2 og én klasse 3. Er det elitehund i lp du er ute etter ville jeg sett meg om i en annen rase :-) Men umulig er det sikkert ikke med rett individ.

Én ting er i alle fall sikkert; de felste heelere holder seg i beina på eier,- men min vil hive seg etter alt som måtte passere i vår fartsretning, og kan ikke gå løs blant joggere, skiløpere ol. Og så finnes det nok like mange reserverte som sosiale heelere. Rasen er generelt lite homogen, men MH-diagrammet i RAS viser i alle fall en tendens basert på ca 120 testede individer.

Men at det er få av de i LP betyr vel ikke at de ikke er egnet, siden det er ganske få generelt?

Takk for info, har lest det jeg kommer over på nett :)

Edit: Her ble det mye rot

Endret av soelvd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med rasen er at det er ikke nødvendigvis hunden det stopper på når det gjelder trening osv., men mer føreren. De fleste jeg vet av har hunden som bare en familiehund, men det betyr ikke at de kunne vært med å trent osv.

Den hunden jeg harpasset en del, har ingen problemer med å være løs, stor innsats i alt den gjør, til tross for liten kropp osv. Heller ikke særlig vanskelig hund vil jeg påstå. Eneste som er det negative er at det er en hannhund som er generelt over gjennomsnittet interessert og opptatt av tisper. Men igjen, han tok veldig fort hintet etter et par beskjeder ifra både meg og tispene. så her går det nok litt på eierne og muligens.

Men de bør absolutt få utløp av energien sin :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sleep:

Men at det er få av de i LP betyr vel ikke at de ikke er egnet, siden det er ganske få generelt?

Takk for info, har lest det jeg kommer over på nett :)

Edit: Her ble det mye rot

Jeg sier ikke at de er uegnet, men mange av de jeg kjenner mangler enten utholdenhet eller mentale egenskaper som gjør dem egnet til lp på høyt nivå. Særegent for heelermiljøet her jeg bor(som sikkert er Norges største med ca 15-20 individer), er at veldig mange har kjøpt dem med tanke på konkurransesatsning. Det er ingen som har kommet særlig langt innen lp på tross av år med nedlagt trening. I agility derimot, er det flere som hevder seg. Men ag krever noe annet av hunden. Jeg har selv kjøpt to heelere med tanke på lp-satsing, men har rett og slett funnet at de ikke har egnet seg i det lange løp. De er veldig trenbare, så det er andre ting det skorter på.

Samtidig er det jo flere som trener sine LH mot konkurranse og er fornøyd med framgangen, og så er det mange som ikke driver konkurranserettet trening som hevder at deres heelere ville ha taklet konkurranse med glans... ;-)

Jeg tenker at det er en sammenheng mellom hvilke raser som konkurrerer i elite og rasenes generelle egnethet. Det er jo f.eks ikke så mange kelpier i Norge heller, men de har flere resultater å vise til.

Men du må gjerne kjøpe en heeler altså. Du vil garantert ikke angre! Jeg skal sikkert ha flere i framtiden, men uten å ha som målsetning å konkurrere med dem i de høyere lp-klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...