Gå til innhold
Hundesonen.no

Lure treningskombinasjoner og tips til raske hunder?


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Jeg syns det er vanskelig å trene whippeten, fordi hun er så inmari rask. Og foreløpig for rask i forhold til hvor flink hun er.

Er det noen som har noen lure tips og treningskombinasjoner til sånne hunder?

Hun er også veldig løpsglad, naturligvis, så hun tar store buer. Jeg kan altså ikke føre henne slik jeg gjort med dvergpinscherne. Noen handlingstips til dette?

Hun er lettlært, og treningsvillig. Det som holder oss mest tilbake er at jeg er usikker på hvordan ejg skal deale med en sånn hund, som bare har to gear...

Jeg antar at hun er avhengig av å være veldig hindersikker, og selvstendig i banen? Jeg vil jo aldri kunne holde følge med henne.

Foreløpig har vi maks tatt 3-4 kombinasjoner, fordi hun da allerede er for langt unna meg, og hun/vi ikke er gode nok til at jeg får styrt henne noe videre.

Hva er det lurt å trene på for meg?

Prøver å benytte oss av baklengskjeding.

Vi holder på med denne nå:

Fremadsending rundt pinne:

Fremadsending over hopp:

Og tenkte å starte med denne etterhvert... Må bare lære henne sitt og bli først... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke veldig mange tips men den første filmen ser jeg mye "feil" i. Hun har hunden gå alt for lenge uten å belønne og hunden ser ikke ut til å ha lært seg å gå kjappe strekker og korte vendinger. Jeg ville lært hunden å gå korte vendingen med alltid å belønne dette. Hadde er jeg trente mye med som trente på dette hele tiden og skulle så gjerne hatt en film at det for å vise deg. Men hovedpoenge var du hun gjerne sendte hunden over et hindre som stod fremfor både henne og hunden for så å belønne hunden på samme side, altså hunden må over og raskt rundt for å få belønning. Trente mye med en firkant av hinder der det va plass mellom alle hinderende og sendte hunden over de forskjellige hinderende, mellom osv. Varierte masse og belønnet alltid hunden i midten for å få opp farten mot henne igjen. Det hun ville ha bort var sånn som i den filmen at hunden har god til ut, go tid rundt og tilbake. Når belønningen alltid kommer etter en kjapp vending så vil hunden har det travelt ut og travelt inn igjen. Går det tregt så har enten hunden ikke forstått at belønningen kommer inne eller belønningen er ikke god nok for at hunden skal skynte seg eller du må gå tilbake og belønne oftere(ikke så mange hinder og vendinger før belønning). Dette trente hun på omtrent hver eneste trening før eller etter vi hadde hatt banetrening.

Ved større avstander passer hun alltid på å stå "bak" hinderet som hunden ble sendt over sånn at du fikk kallet inn(med bra, ja noe positivt) og vise belønning. Hunden fikk ros og ble kallet inn i det den hoppet et hinder feks. og snudde da oppmerksomheten med en gang på henne å kom så raskt den bare kunne tilbake = kort bue etter hinderet for å komme tilbake. Ved flere hinder så la hun gjerne belønning etter hinder nr 2 for at hunden skulle gå rasket mulig fra første hinder til andre hinder = kort bue. Sånn fortsatte hun med flere og flere hinder. Hadde også alltid belønning med seg og handlet hunden utrolig godt for å alltid ligge i forkant for at hunden da alltid skyntet seg for belønningen kunne komme, eller ha god komando for at hunden skulle snu rasket mulig etter hinder for å unngå store buen.

Nå har jeg selv en utrolig raskt hund og igjen GOD handling er utrolig viktig for å ikke bruke mer tid enn nødvendig selv for å igjen klare å ligge forran hunden. Der du sender hunden ut så er det igjen viktig med en utrolig bra ord for å få hundens oppmerksomhet for at den ikke skal feile. For min del så ble løsningen VELDIG god forståelse for de forskjellige ordene - frem - hopp - over - ut - og til innkalling for å rette oppmerksomheten til meg bruke jeg IV og han heter jo ivo. Maset minst mulig gjennom banen og var avhendig av at han forstod håndtegnene mine men også at han var veldig sikker på kommandoene sånn at jeg hadde mulighet til å gå han en kommando hvis ting holdt på å gå "galt" :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg forsto hva du mente med feilen i den første videoen. Men jeg er trøtt, så skal lese en gang til i morgen. Er egentlig ikke redd for at min blir treig da, hun løper som regel alltid i full speed, men skal likevel være obs på dette med fart.

Når jeg har trent dette nå, så har jeg belønnet i det øyeblikk hunden runder pinnen, og da kaster jeg som regel leke. (Avstanden vi har brukt er ikke større enn en meter foreløpig). Blir dette riktig?

Dette med handling kjenner jeg veldig igjen. Det er morsomt å se hunden lykkes med en gang jeg handler henne riktig. Jeg har aldri trent med slik hund før, så det er kjempe utfordrende. Må prøve å legge alle innarbeidete vaner fra meg.

Vi holder på å lære frem hopp nå. Har ikke begynt med ut, enda. Hva bruker du over til? Tolket det som at disse kommandoene var bare til hopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om agility, men Bris kan også kierra, å runde et objekt. Jeg lærte det ved å gå helt inntil stolen, og med en gang han viste interesse for å gå rundt fikk han et klikk og belønning. Han tok det veldig raskt, så han fikk fort opp tempoet. Ved å gå helt inntil stolen så gikk han automatisk nærmere stolen også, enn hva han ville gjort om jeg hadde lokket med en frisbee slik som hun på videoen. Vi shapet det inn. Begynte raskt med å gjøre det superkult å komme til meg, og vi hadde skikkelig drakamp og jeg giret han opp. På videoen har han bare trent noen få ganger, tempoet er enda større nå. Og han løper så tett han klarer i forhold til kropp og tempo. Det er naturligvis vanskeligere å løpe helt tett inntil objektet når man har høy fart, men hunden du linket til synes jeg løper for sakte og tar for store buer.

Jeg har lekt med Bris hos meg, for å øke dragningen mot meg når han skal tilbake og for å kunne gire han opp :) Om jeg kaster leke til han blir han ikke like gira og han tar gjerne en seiersunde for seg selv og så legge den fra seg :P

http://www.youtube.com/watch?v=_Sidfl9ffhE

Her er det et bilde jeg klarte å ta av han, her er tempoet en del høyere enn på videoen fordi han har blitt enda tryggere på hva han skal gjøre og fått enda større forventninger om at det er gøy :D

IMG_4258_zps9d94c47e.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjapp hund hadde jeg jobbet med fremadsendinger. Du burde kunne sende hun fra begge kanter ut og runde et objekt. Begynn med en stol. Etterhvert setter du en på andre siden, så til slutt kan du ha fire stykker og sende ut og handle (da må du også stokke deg bra :-P) bra.

Jeg kan se om jeg finner snutten med alle fire.

Også ville jeg bare bygd kombinasjoner, vanskelige så du og hund må jobbe og tenke :-D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også trent mye på hindersug og sikkerhet på hinder. Slik at penny tåler at du er lengre unna enn det du er vant til hos dp. Ville også vurdert 2av og 2 på slik at du kan hente henne inn i verste fall på felthinder. Men det var kanskje ikke sånne ting du tenkte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnetteH, se gjerne om du finner filmen ja, for jeg er litt usikker på om jeg ser det for meg riktig :D

Takk for film frida, da skal jeg se om jeg får til noe sånt etterhvert. Vi har bare øvd hjemme i stuen så langt. Og brukt en pinne bare, men så lenge hunden lærer å runde et objekt er det vel igrunn samme hva det er.

Ville også trent mye på hindersug og sikkerhet på hinder. Slik at penny tåler at du er lengre unna enn det du er vant til hos dp. Ville også vurdert 2av og 2 på slik at du kan hente henne inn i verste fall på felthinder. Men det var kanskje ikke sånne ting du tenkte på?

Joda, akkurat sånne ting jeg tenkte på :) Har vært usikker på om jeg skulle benytte meg av 2av2på fremfor løpende felt, som jeg brukte på DPen. Men tror jeg heller mot 2 av 2 på.

Hvordan kan jeg trene inn hindersug på hopp? Hun har rimelig hindersug til felthinder, tunnell og pølse. Men hopp brukte hun faktisk lang tid på å ense at var der. Jeg har altså ikke trent bevisst på hindersug på de andre hindrene heller, det har skjedd av seg selv.

På mange måter er det lettere å trene whippeten, hun tar ting raskt. Men det er veldig uvant og vanskelig at hun er så kjapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trent fremadsending med godbitskål (evt med lokk) på feks tre hopphinder på rad. Masse sånn trening gjør hunder sikre på hindrene og etterhvert får de hindersug. Som du sier selv også, så kommer det av seg selv med trening.

Etterhvert kan du også bøye litt på hindrene med fortsett med avstandsbelønning/godbitskål.

Øk gradvis avstanden til penny slik at hun blir mer og mer selvstendig. Bruk gjerne fartssirkler. ser du at det ikke går, så går du nærmere igjen. Eller så e det også smart å belønne med leke i fartsretningen. (Kast den i fartsretning)

prøv også tørrhandling, sånn at dere blir samkjørte på det. :)

Var det brukande til noe tro?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart, det kan jeg prøve dersom jeg behøver å få opp farten mer på henne :)

Jeg ville trent fremadsending med godbitskål (evt med lokk) på feks tre hopphinder på rad. Masse sånn trening gjør hunder sikre på hindrene og etterhvert får de hindersug. Som du sier selv også, så kommer det av seg selv med trening.
Etterhvert kan du også bøye litt på hindrene med fortsett med avstandsbelønning/godbitskål.
Øk gradvis avstanden til penny slik at hun blir mer og mer selvstendig. Bruk gjerne fartssirkler. ser du at det ikke går, så går du nærmere igjen. Eller så e det også smart å belønne med leke i fartsretningen. (Kast den i fartsretning)
prøv også tørrhandling, sånn at dere blir samkjørte på det. :)
Var det brukande til noe tro?

JA :D

Jeg har aldri brukt godbitskål tidligere. På fremadsending til nå har jeg brukt musematte, og så kastet belønning frem. Jeg ser fordeler med godbitskål, men redd hun bare vil løpe forbi hindrene, og rett til skålen.. Hmm. Men så lenge jeg starter med liten avstand, så går det gjerne greit?

Fartssirkler (tenker du på hindre plassert i sirkler/firkanter, der hunden kan få opp farten, og jeg kan løpe i liten nok sirkel til å henge med?) har jeg brukt før. Det tror jeg kan funke greit.

Belønne i fartsretning gjør vi for det meste, skal bli enda flinkere til det :)

Var jo sånne ting som dette her jeg meldte meg på kurs for å lære, samt få frisket opp i (har jo brukt flere av disse metodene før, men er jo over 5 år siden sist). Men kurset har dessverre bare vært lagt opp til hunder som har samme fart som fører, der fører kan løpe ved siden av hundene hele tiden, og peke på hvert hinder. Det funker overhodet ikke for oss. Da har jeg fått beskjed om å bremse hunden. For det første går det ikke an å bremse henne, for det andre, så ønsker jeg at hun skal beholde farten sin. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk godbitskål du. Gjerne med lokk slik at du bestemmer om hun skal belønnes eller ikke. Begynn med ett hinder og baklengskjed flere etterhvert. Det går så det suser!

Og ville heller bremset henne. Fart vil man ha!

Fartssirkler er hinder satt i sirkelform. Du kan løpe på innsiden og hunden får da løpt på yttersiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker isboks med lokk på når Lykke trener fremadsending dersom vi er alene på trening. Er vi flere så har jeg en person med leke eller godbit i enden :)

Sent på kveld, skal lese tråden grundigere i morgen og muligens komme med noe mer "givende" innspill :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...