Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrevenner redder staffen, får bli hos eier og får operasjon


MiO
 Share

Recommended Posts

At hunden har smerter er helt klart, det har jeg aldri mistrodd. Men her ser man viktigheten av å dobbelt sjekke når man får beskjeden om operer eller avliv (noe som etter hva jeg har forstått så var det det veterinæren sa? Ikke noe eier har "funnet" opp selv?) og jeg må si at jeg stiller meg tvilende til at 3 dyrleger skal ha sagt det samme? Og nå viser det seg å ikke stemme? Hvem sier det, den 4 dyrlegen eller en av de 3? Hele saken er merkelig synes jeg. Men jeg tror at eieren har handlet i god tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 221
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Veterinærer har tatt feil anngående HD før... Og hvorfor så raske med å gi bort hunden? Hvis jeg hadde fått en beskjed av en dyrlege om enten å operere eller avlive hadde jeg dratt til andre dyrleger

Siden jeg er nerd og har hatt lite å gjøre inatt så har jeg sjekket gamle diskusjoner på Canis, og det jeg kommer frem til at siden 2009 (fant ikke eldre innlegg) så har jeg vært for røntgen, og ikke

Så vidt jeg husker, har vi da hatt et par spleiserunder til soniser på ting og tang, også. Det var da bare hyggelig og ingen kom med sin forvokste moralske pekefinger i den sammenheng.

Posted Images

Jeg er ikke skeptisk til eieren, jeg er ganske sikker på at hun har handlet i god tro. Det jeg har vært skeptisk til, er diagnosen hun har fått, prognosene, forslag til behandling - SAMT at jeg veit det er fort gjort å misforstå når man står der med ei bikkje som er sjuk og man ikke veit hva som feiler den. Man har en tendens til å bare høre det verste når man står der og er fortvila og lei seg.

Det var det som var litt av greia med at ting hastet sånn i begynnelsen, og greia med mangehodede troll (siden det var tema her). Da sitter det brått en hel haug med folk som skal mene og synse og foreslå ting i en tid man burde ta ting litt med ro og tenke grundig gjennom ting. Jeg håper de tar seg tid til å finne ut hva eksakt som feiler hunden og hvordan den bør behandles, og at eier og veterinærer får ro på seg til å gjøre det uten at det henger en hel haug på eieren som forlanger svar.

Og det er problemet med å ta i mot penger av fremmede, ikke sant? At de plutselig har en slags makt over deg og hva du skal gjøre. Det er en posisjon jeg ikke ville satt meg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke skeptisk til eieren, jeg er ganske sikker på at hun har handlet i god tro. Det jeg har vært skeptisk til, er diagnosen hun har fått, prognosene, forslag til behandling - SAMT at jeg veit det er fort gjort å misforstå når man står der med ei bikkje som er sjuk og man ikke veit hva som feiler den. Man har en tendens til å bare høre det verste når man står der og er fortvila og lei seg.

Det var det som var litt av greia med at ting hastet sånn i begynnelsen, og greia med mangehodede troll (siden det var tema her). Da sitter det brått en hel haug med folk som skal mene og synse og foreslå ting i en tid man burde ta ting litt med ro og tenke grundig gjennom ting. Jeg håper de tar seg tid til å finne ut hva eksakt som feiler hunden og hvordan den bør behandles, og at eier og veterinærer får ro på seg til å gjøre det uten at det henger en hel haug på eieren som forlanger svar.

Og det er problemet med å ta i mot penger av fremmede, ikke sant? At de plutselig har en slags makt over deg og hva du skal gjøre. Det er en posisjon jeg ikke ville satt meg i.

Signeres. Det har hele veien vært mitt problem med saken og. Uten at jeg har mistrodd eier, tvilt på at bikkja har vondt eller noe annet. Det er sjeldent dumt å tenke seg om en gang eller ti, de gangene man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vel, nå er jeg litt skeptisk da - for hunden ER JO forsikret og det er jo kun HD som ikke dekkes. Patella dekkes vel, så da er det vel bare å begynne å tilbakebetale til de som har donert tenker jeg. For da har man ikke behov for pengene.

Hunden HAR HD da, det er det ingen tvil om - men om det egentlig er patallaen som er problemet så er jo det opererbart MED støtte fra forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er jeg litt skeptisk da - for hunden ER JO forsikret og det er jo kun HD som ikke dekkes. Patella dekkes vel, så da er det vel bare å begynne å tilbakebetale til de som har donert tenker jeg. For da har man ikke behov for pengene.

Hunden HAR HD da, det er det ingen tvil om - men om det egentlig er patallaen som er problemet så er jo det opererbart MED støtte fra forsikringsselskapet.

Nei, samme gjelder der og, den må ha vært sammenhengende forsikret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er jeg litt skeptisk da - for hunden ER JO forsikret og det er jo kun HD som ikke dekkes. Patella dekkes vel, så da er det vel bare å begynne å tilbakebetale til de som har donert tenker jeg. For da har man ikke behov for pengene.

Hunden HAR HD da, det er det ingen tvil om - men om det egentlig er patallaen som er problemet så er jo det opererbart MED støtte fra forsikringsselskapet.

Dekkes det om hunden ikke har vært kontinuerlig forsikret fra før 4 mnd? Trodde ikke det jeg, men nå har ikke jeg sett så mye på betingelsene for akkurat det, da to av mine er forsikret fra før 4 mnd og den siste er sjekket fri. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkes det om hunden ikke har vært kontinuerlig forsikret fra før 4 mnd? Trodde ikke det jeg, men nå har ikke jeg sett så mye på betingelsene for akkurat det, da to av mine er forsikret fra før 4 mnd og den siste er sjekket fri. :P

Det stemmer, den må ha vært kontinuerlig forsikret.

Sjekk punkt 6 e :)

http://www.agria.no/images/pdf/NO-Vilkaar-Hund-vilkar-hund-november-2010.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg trodde det bare gjaldt for raser der patellaluksasjon var vanlig jeg. For jeg er rimelig sikker på at om jeg hadde måttet operere Noah for patella så hadde forsikringen dekket det fordi det ikke er en vanlig defekt på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det bare gjaldt for raser der patellaluksasjon var vanlig jeg. For jeg er rimelig sikker på at om jeg hadde måttet operere Noah for patella så hadde forsikringen dekket det fordi det ikke er en vanlig defekt på rasen.

Nope.. Samme regler for alle. Les papirene :)

Jeg tror det er unntak for PL som forekommer grunnet traume, da det går innunder skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er patella lukasjon smertefullt?

Er ikke første regel at man skal trene opp muskelmassen rundt kneleddet for å se om det hjelper? Operasjon er vel ikke det første man utfører her?

Det kan være veldig smertefullt, ja. Og det spørs på graden av luksasjon. En etnahund her i Norge som ble operert for det på begge knær i vår, litt under et år gammel.. Så det spørs vel på hunden, graden av luksasjon og annet. Det kan være veldig vanskelig å trene muskulatur på et bein hunden ikke bruker pga smerte.

Men det er mye opptrening i ettertid for å trene opp muskulatur hunden ikke har brukt pga luksasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er patella lukasjon smertefullt?

Er ikke første regel at man skal trene opp muskelmassen rundt kneleddet for å se om det hjelper? Operasjon er vel ikke det første man utfører her?

Det kan bli veldig smertefullt. Slik jeg har forstått det vil det med hyppige lukseringer utvikle seg forkalkninger. Mens andre igjen kan leve et langt liv uten smerter. Avhenger, som ved HD, helt av alvorlighetsgraden. Med den alvorligste graden PL er kneet aldri i leddet, og da er ikke operasjon alltid mulig en gang. Det er mange mulige former for operasjon avhengig av PL-grad og slitasje, men stort sett vil operasjon være mest vellykket på unge hunder uten særlig slitasje har jeg skjønt, så i noen tilfeller velger man operasjon før heller enn siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig smertefullt, ja. Og det spørs på graden av luksasjon. En etnahund her i Norge som ble operert for det på begge knær i vår, litt under et år gammel.. Så det spørs vel på hunden, graden av luksasjon og annet. Det kan være veldig vanskelig å trene muskulatur på et bein hunden ikke bruker pga smerte.

Men det er mye opptrening i ettertid for å trene opp muskulatur hunden ikke har brukt pga luksasjonen.

Ok, da blander jeg antakelig dette sammen med patella opphakning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da blander jeg antakelig dette sammen med patella opphakning

Hva er det?

Små, lette hunder har ofte mindre plager enn større, tyngre raser. Her ser man ofte at hunden bare "hopper over" et steg, hinker raskt, sparker foten ut bak, osv. Noen hunder har store smerter, andre har små. Det er ikke nødvendigvis sånn at en hund med alvorlig grad har mer smerter enn en med mild grad. Det er derfor PL er så vanskelig, man må se an hunden. Noen hunder lukserer mye, selv om graden ikke nødvendigvis er så høy. Disse vil raskt få slitasjeskader, som igjen vil gi mer smerter. Som regel får alle med PL noe slitasjeskader etterhvert, fordi leddet slites hver gang patella glipper ut av posisjon.

God musklatur vil hjelpe litt, men ikke nok dersom hunden fra før har plager. Det vil heller ikke hjelpe på eventuelle slitasjeskader, og senere smerter. Jo tidligere man opererer, jo mindre slitasjeskader, og jo bedre resultat får man. Sukksessraten er 90% dersom det gjøres før slitasjeskader, da blir hunden altså helt frisk.

Min erfaring med dvergpinscher er at de fleste ikke viser noe særlig tegn på smerte. Til og med sett en liten valp som garantert hadde grad 4 (etter gammelt system), knærne hang ikke på. Den løp rundt den... Så man må være flink til å se på andre tegn enn bare tydlige smertetegn. Altså, hinker hunden ofte, får den kortere steg, står den med "strake knær", osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patella opphakning og patella catching er begreper jeg er kjent med innenfor hest.

Men her er det aldri snakk om smerter innblandet, og tilstanden er smertefri.

Er ikke noe som går ut av ledd, som f.eks en skulder.

Hos hest så går de inn å kapper den ene senen slik at leddet ikke kan låses. Men det er ikke det første man gjør. De fleste blir bra så lenge man holder musklaturen rundt kneleddet i god stand, for da støttes dette opp.

Er heller ikke uvanlig på ungdyr i vekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........... Og når du da ikke forventer post før om evt 3 mnd, så har du jo ingen grunn til å sjekke det, hvis du mener du HAR ordnet det alt.

.........

For meg virker det rett og slett som en haug med uheldige omstendigheter. Rett og slett.

Hun kunne jo gjort som de fleste andre gjør når man flytter da...Nemlig bedt om omadressering og ettersending av post! Første tiden er det til og med gratis fra posten sin side, og så kan man betale ekstra og få perioden forlenget til et helt år om man vil. Hvis man bare gidder å bry seg med å fylle ut et skjema og få det gjort. Da klistrer postkontoret en lapp med din nye adresse på all adressert post som måtte dukke opp hos den gamle adressen, og videresender det til den nye.

Den unge damen i denne syk-hund-saken hadde ikke gjort noen av delene - til tross for at det hadde gått flere måneder. Ikke hadde hun meldt fra om ny adresse hverken til forsikringsselskap eller til posten, og ikke hadde hun ordnet med ettersending av post. Det er rett og slett SLØVT, spør du meg. Ikke mye tegn til å ta ansvar for å følge opp forpliktelsene sine, når man ikke sikrer seg at alle regninger osv blir ettersendt deg når du flytter. Har man ikke selvdisiplin nok til å sørge for å melde fra til absolutt alle, en for en, på egenhånd, så bør man i det minste melde fra til posten.

Jeg har jobbet i et selskap som bl.a. utstedte kredittkort, og det var en kjent sak (ja, statistikken lyver ikke) at folk som har betalingsproblemer eller ikke er særlig flinke til å betale for seg, de flytter ofte og de flytter alltid uten å melde fra noe sted om ny adresse... Inkassoselskapet vi brukte, kunne på kurs fortelle oss at det eneste folk nesten alltid sørget for å forandre adresse på øyeblikkelig, var mobiltelefonregninga... ingen ville nemlig risikere å få telefonen stengt og stå uten kontakt med venner og familie! Derfor var tlf nr alltid et godt utgangspunkt for oss å søke på når ny adr skulle spores opp til en kunde som hadde flyttet fra regningen sin.

Ble litt utenomsnakk der, men jeg får en litt sånn følelse av at den unge damen i denne stakkars-syke-hund-trenger-operasjons-saken kanskje ikke brydde seg så veldig om regningene sine. Mulig hun er full av unnskyldninger om tragiske hendelser som samlivsbrudd osv, men det hjelper ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, MiO, enkelt i teorien. I praksis så er virkeligheten ofte litt annerledes. Jeg har måttet endret på adressen min noen ganger nå, og for å være helt ærlig, adresseendringer som skal sendes ut til gud og hvermann, DET var ikke førstepri i mitt flyttehelvete. Ikke fordi jeg ikke gadd, og bare dret i alle regninger, abonnementer, medlemskap osv, men fordi folk kan bli overveldet av langt mindre, i et samfunn hvor det forventes at man skal forholde seg til en milliom ulike ting samtidig.

Det sitter vanligvis et mennesker bak de uendrede adressene. Men drit i samlivsbrudd, alvorlige helseplager, unger som trenger oppfølging, familietragedier, ulike traumer, krangling med nav og diverse andre systemer, you name it - for det "HJELPER IKKE.". Fint for dem som håndterer verden på strak arm. Hugg hodet av dem som ikke gjør det! Sympatisk og innsiktsfullt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...