Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrevenner redder staffen, får bli hos eier og får operasjon


MiO
 Share

Recommended Posts

Kostnadene til operasjon for HD ble for mye for alenemoren i Trøndelag, og hun averterte derfor bort hunden sin tidligere i uken på Finn.no. Hun ville gi den bort gratis til den som ville betale for operasjonen hunden måtte ha, sånn at hunden kunne få leve videre. Operasjonen ville komme på rundt 20.000 kr. Det er mye penger for en ung alenemor, uten tvil.

Via Facebook ble det satt i gang innsamlingsaksjon og i løpet få dager er det samlet inn 30.000 kr. Dette dekker både operasjon og etterbehandling og utstyr til hunden. Det som evt blir til overs, doneres til Dyrebeskyttelsen.

LES DEN GLADE HISTORIEN HER i Namdalsavisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 221
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Veterinærer har tatt feil anngående HD før... Og hvorfor så raske med å gi bort hunden? Hvis jeg hadde fått en beskjed av en dyrlege om enten å operere eller avlive hadde jeg dratt til andre dyrleger

Siden jeg er nerd og har hatt lite å gjøre inatt så har jeg sjekket gamle diskusjoner på Canis, og det jeg kommer frem til at siden 2009 (fant ikke eldre innlegg) så har jeg vært for røntgen, og ikke

Så vidt jeg husker, har vi da hatt et par spleiserunder til soniser på ting og tang, også. Det var da bare hyggelig og ingen kom med sin forvokste moralske pekefinger i den sammenheng.

Posted Images

Jeg tenker det samme, hva om det faktisk ikke er hoftene som er problemet, men noe annet i bekken/ryggrad?

Må vel stå rimelig elendig til med de hoftene om veterinæren uttaler seg om de før avlesning, tenker jeg?

Veterinærer har tatt feil anngående HD før... Og hvorfor så raske med å gi bort hunden? Hvis jeg hadde fått en beskjed av en dyrlege om enten å operere eller avlive hadde jeg dratt til andre dyrleger å hørt hva dem mente, og ventet til NKK hadde lest av bildene. Men nå er time for operasjon bestilt visstnok. Uten at eier enda har klart å legge frem bilde av HD bildene så folk som donerer penger kan få se hvor ille det står til.Ja, jeg er skeptisk av natur :P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at det kun er NKK's veterinærer som kan vurdere HD-bilder, selv om det er de som setter offisiell status? En hvilken som helst veterinær BØR jo virkelig være kompetent nok til å uttale seg om hunden har hoftefeil i en alvorlig grad, spør du meg. Det er da ikke så mystisk?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at det kun er NKK's veterinærer som kan vurdere HD-bilder, selv om det er de som setter offisiell status? En hvilken som helst veterinær BØR jo virkelig være kompetent nok til å uttale seg om hunden har hoftefeil i en alvorlig grad, spør du meg. Det er da ikke så mystisk?

Så hvis en veterinær sier til deg at hunden må opereres eller avlives så vil du ikke vente å høre hva "proffene" har å si og få meningen fra andre dyrleger? det er det jeg synes er mystisk, at man hører blindt på en veterinær. Og som kjent så har veterinærer tatt feil før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Står til med lesinga her a jenter?

Først i april i år begynte hun å få mistanke om at noe feilet hunden. Den var stiv i bakføttene, og etter hvert oppsøkte Andrea dyrlege på Foldereid. Etter flere konsultasjoner og undersøkelse ved dyreklinikken i Namsos, ble det klart at Cæsar måtte ha operasjon for HD.

– Den blir ikke HD-fri, men slipper smertene, smiler hun.

Hva kasserolle spiller NKK oppi dette? Nå har vel du @ predikert her i årevis om at disse bikkjene er det ingen vits i å HD røntge fordi halvparten har det.

Nå var og førsteinntrykket mitt at hey, det er jo heller ikke sikkert bikkjeskinnet hverken er raserent eller regga i NKK,

Skal den da lide?

Nei makan, som Emile, NKK setter en diagnose som en formalitet i forhold til stamtavler, de behandler ikke en dritt og det er vel kanskje like greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står til med lesinga her a jenter?

Hva kasserolle spiller NKK oppi dette? Nå har vel du @ predikert her i årevis om at disse bikkjene er det ingen vits i å HD røntge fordi halvparten har det.

Nå var og førsteinntrykket mitt at hey, det er jo heller ikke sikkert bikkjeskinnet hverken er raserent eller regga i NKK,

Skal den da lide?

Nei makan, som Emile, NKK setter en diagnose som en formalitet i forhold til stamtavler, de behandler ikke en dritt og det er vel kanskje like greit..

Jeg er veldig for rønting, så hvor du har det fra at jeg ikke er det skjønner jeg ikke? Bikkjeskinnet er registrert i NKK og raseren, bildene er mottat av NKK å venter på å bli lest av.

Poenget mitt (som du tydeligvis har gått glipp av så jeg skriver det en 3 gang) er at det blir hørt blindt på en veterinær, 1! Hadde en veterinær sagt til meg at her må det en operasjon til som koster skjorta, ellers må hunden avlives så hadde jeg vitterlig for det første ventet på svar fra NKK (det tyder på at det ikke er veldig lenge siden denne hunden ble røntget siden bildene er motta men ikke lest av) og dratt til flere uavhengige veterinærer for å få dems mening. Men hey, folk får donere til hva dem vil. Jeg vil ikke donere så mye som ei krone uten dokumentasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg er veldig for rønting, så hvor du har det fra at jeg ikke er det skjønner jeg ikke? Bikkjeskinnet er registrert i NKK og raseren, bildene er mottat av NKK å venter på å bli lest av.

Poenget mitt (som du tydeligvis har gått glipp av så jeg skriver det en 3 gang) er at det blir hørt blindt på en veterinær, 1! Hadde en veterinær sagt til meg at her må det en operasjon til som koster skjorta, ellers må hunden avlives så hadde jeg vitterlig for det første ventet på svar fra NKK (det tyder på at det ikke er veldig lenge siden denne hunden ble røntget siden bildene er motta men ikke lest av) og dratt til flere uavhengige veterinærer for å få dems mening. Men hey, folk får donere til hva dem vil. Jeg vil ikke donere så mye som ei krone uten dokumentasjon.

1. Det har jeg fra utallige diskusjoner med deg. :)

2. I alle andre sammenhenger så behandler veterinær uten NKK's innblanding. Hvorfor skal det være noe annerledes i dette tilfellet?

3. De oppsøkte veterinær pga mistanke om at noe feilet hunden, ikke for å tilfredsstille HD-sirkuset med ett tall i statistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det har jeg fra utallige diskusjoner med deg. :)

2. I alle andre sammenhenger så behandler veterinær uten NKK's innblanding. Hvorfor skal det være noe annerledes i dette tilfellet?

3. De oppsøkte veterinær pga mistanke om at noe feilet hunden, ikke for å tilfredsstille HD-sirkuset med ett tall i statistikken.

Jeg vil gjerne ha bevis for det? For jeg har alltid vært for røntgen og er en av de i miljøet som maser mest om at folk må rønge hundene sine. Men ja, det stemmer at ca 50% av Staffene i Norge har HD. Akkurat det får jeg gjort lite med.

Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? Drit nå i NKK, og les det jeg skriver om andre uavhengige dyrleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er så imot røntgen, hvorfor er da alle hundene mine røntget? (bortsett fra den siste, men hun blir 1 år 27 Des og skal bestille time til henne da) og jeg refunderer penger til valpekjøpere når dem røntger. Hvor tar du alt fra @ ? Du finner jo på ting som ikke henger på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg vil gjerne ha bevis for det? For jeg har alltid vært for røntgen og er en av de i miljøet som maser mest om at folk må rønge hundene sine. Men ja, det stemmer at ca 50% av Staffene i Norge har HD. Akkurat det får jeg gjort lite med.

Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? Drit nå i NKK, og les det jeg skriver om andre uavhengige dyrleger.

Nettopp og akkurat de 50% får hverken du eller andre gjort lite med, det har jo vært argumentet. Det er ikke noe å gjøre med, dessuten er det masse import uten kjent status, spiller ingen kasserolle sant? Da er vel og en HD-status bare en uvesentlig formalitet.

Folk flest flyr ikke fra veterinær til veterinær som andre skifter truser. Akkurat som folk setter bilen sin på verskted og henter den igjen.

At noen "vi" spesielt interesserte på sonen kan gjøre det stiller ikke noe krav til resten av samfunnet om å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp og akkurat de 50% får hverken du eller andre gjort lite med, det har jo vært argumentet. Det er ikke noe å gjøre med, dessuten er det masse import uten kjent status, spiller ingen kasserolle sant? Da er vel og en HD-status bare en uvesentlig formalitet.

Folk flest flyr ikke fra veterinær til veterinær som andre skifter truser. Akkurat som folk setter bilen sin på verskted og henter den igjen.

At noen "vi" spesielt interesserte på sonen kan gjøre det stiller ikke noe krav til resten av samfunnet om å gjøre det samme.

What? Jeg spør igjen om hvor du tar det ifra? Du må ha diskutert med noen som du tror er meg. For jeg er veldig opptatt av HD røntgen og å få flest mulig til å røntge!

De fleste jeg kjenner (som ikke sitter på foraer) hadde fått en annen mening av en annen dyrlege før man la hunden under kniven og betalte flerfoldige tusener. Og denne eieren har også blitt fortalt at det kan være lurt å sjekke rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

What? Jeg spør igjen om hvor du tar det ifra? Du må ha diskutert med noen som du tror er meg. For jeg er veldig opptatt av HD røntgen og å få flest mulig til å røntge!

De fleste jeg kjenner (som ikke sitter på foraer) hadde fått en annen mening av en annen dyrlege før man la hunden under kniven og betalte flerfoldige tusener. Og denne eieren har også blitt fortalt at det kan være lurt å sjekke rundt.

Ja jeg sier jo det, kan være lurt å sjekke litt rundt men det er jo fortsatt ikke noe krav til andre jeg kan da heller ikke forvente det av ei alenemor i rørvik? Og hva vet vi om forholdet her, jeg vet hvertfall ikke en dritt mer enn det som står i artikkelen for alt jeg vet kan dette være en veterinær de har ett godt forhold til, hvorfor da gå over bekken etter pizza?

Lukter jo misunnelse herfra til månen at noen sku få dekket en kostbar veterinærbehandling.

OG Dessuten, siden du truer med å knipe igjen lommeboka uten dokumentasjon, de har jo fått det de skal ha så det du ev måtte finne på å gi går til dyrebeskyttelsen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sier jo det, kan være lurt å sjekke litt rundt men det er jo fortsatt ikke noe krav til andre jeg kan da heller ikke forvente det? Og hva vet vi om forholdet her, jeg vet hvertfall ikke en dritt mer enn det som står i artikkelen for alt jeg vet kan dette være en veterinær de har ett godt forhold til, hvorfor da gå over bekken etter pizza?

Hvorfor kan du ikke svare på spørsmålet mitt om oppspinnet du lager om meg? :)

Jeg personlig vil ikke støtte noenting uten dokumentasjon, og jeg personlig synes folk gjør det litt vel fort fordi en veterinær har sagt at sånn er det. Og jeg personlig synes man var litt snar ved å gi han bort etter en veterinær sin uttalelse. Men det er (som du sikkert skjønner) min personlige mening.

Du kan forresten lese mer på siden på FB. Hjelp Cæsar med operasjon eller noe i den duren.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei, jeg finner ikke noe vettug svar på det.

Whatever, men det var jo heller ikke poenget. Poenget var da verdien i en offisiell diagnose ikke sant? Så langt er vi jo enige om disse 50%, om så vaskekjerringa på NKK ser på bildene vil det fortsatt være 50% sannsynlighet for at de blir avlest positivt. Verdien i det er?

Men nå er det natta her. Du får bare fortsette beskylde meg for å slenge påstander rundt, jeg har da diskutert nok HD med deg her og på Canis og er rimelig ferdig med det, god natt, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlesning hos NKK har vel ingenting å si her?? Alle «oppegående» veterinærer klarer fint å lese røntgenbilder selv, og er det hofter som blir anbefalt å skiftes så er det betydelige forandringer! Dette er uansett en type operasjon som ikke vil bli foretatt på enhver lokal klinikk rundt om, så det er nok ikke noen sjans for å operere på gal diagnose.

Et eksempel på E-hofter, og det er ikke mye å skryte av de leddene der

r_e-hofte.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whatever, men det var jo heller ikke poenget. Poenget var da verdien i en offisiell diagnose ikke sant? Så langt er vi jo enige om disse 50%, om så vaskekjerringa på NKK ser på bildene vil det fortsatt være 50% sannsynlighet for at de blir avlest positivt. Verdien i det er?

Whatever? Er det dokumentasjonen du klarte å finne? Jeg synes du faktisk kan si unnskyld, for det der er for meg en ganske idiotisk annklage.

Poenget med avlesing er at det kun finnes 2 stk i Norge som kan lese av HD bilder og sette en grad, disse jobber da for NKK. Jeg personlig ville fått de til å lese av bildene og fått flere veterinærer til å se på dem før jeg la ut bikkja til omplassering på Finn. Jeg har ihvertfall personlig opplevd at veterinærer har tatt feil anngående HD, og man hører også om det av og til. Derfor er det lurt at fler uttaler seg før man setter igang med en veldig dyr og tidkrevende (rehabilitering bla) operasjon. Det er nesten 50% sannsynlighet for at hunden har HD ja, men det er kun 1.1% sjangs for at den har HD E og 14.2% sjangs for at den har HD D.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren skriver selv på FB siden "hofteleddsdysplasien er ikke veldig utviklet enda, men nok til at det har begynt å danne seg små forkalkninger" Siden den ikke er veldig utviklet så kan vi vel annta at det ihvertfall ikke er en E? Mest sannsynlig ikke en D heller? Men nå bare tipper jeg her, får vente å se hva NKK sier :innocent:

det kan være en pengegrisk veterinær? (For ingen her inne har vært borti det før liksom :P ) eller en veterinær som ikke er 100% sikker på hva h*n driver med? eller så kan det rett og slett være sant, og det er selvfølgelig bra at hunden får hjelp. Men man får vel egentlig ikke vite om det er sant uten at flere får se bildene. Og jeg skulle ønske eieren hadde lagt ut bildene på FB, men det har enda ikke blitt gjort.

Og uansett hva det virker som, så er jeg glad for at hunden får hjelp hvis den er syk. Jeg er bare skeptisk til at folk donerer i hue og ræva uten å ha et fnugg av bevis.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...