Gå til innhold
Hundesonen.no

Rapper ting og stikker avgårde


goJJo
 Share

Recommended Posts

Vi har overtatt en omplasseringsgutt på tre år. Han har noen små nykker her og der, men det som er mest slitsomt er at han har dilla på å rappe det han kommer over, og løper med det under stuebordet... Vi har prøvd å rydde unna det han er mest glad i å stjele, men det ligger jo alltids en sokk et sted eller så står det jo doruller på do etc :P

Han kommer somregel løpende i stor fart, og da skjønner man at han har tatt noe. Også er det rett under stuebordet med "fangsten". Hvis jeg har prøvd å rope han til meg, så kommer han 1 av 30 ganger med det han har i munn, han slipper og jeg kan bytte det med en leke. De 29 andre gangene funker det ikke sånn. Jeg prøver å lokke han til meg med leke, men da stikker han bare enda lengre under bordet. Hvis jeg prøver å gå mot han for å bytte tingen han har tatt, og gi han en leke, trekker han seg også unna. Til slutt må jeg ta tak i han, fjerne det han har og gir han noe annet. Noe sier meg at det ikke er rette måten å gjøre det på, føler i hvert fall ikke at det har gitt noe voldsomt fremgang i løpet av noen mnd...

Noen som har noen gode tips eller forslag?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bytte mot noe godt da? F. Ex pølse bit ol? Du må alltid ha noe bedre enn fangsten om bytting skal fungere. Jeg pleier ofte å sette meg ned med ryggen imot å bare Ååååå, hva fant jeg heeeer og leke med pølser eller leke eller noe sånt, ofte komme hun da for å se om jeg fant noe bedre enn hun også kan vi bytte. Å gå etter pleier skjeldent å fungere mot noe annet enn at hun synes det er enda mer gøy å rømme med tingen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bytte mot noe godt da? F. Ex pølse bit ol? Du må alltid ha noe bedre enn fangsten om bytting skal fungere. Jeg pleier ofte å sette meg ned med ryggen imot å bare Ååååå, hva fant jeg heeeer og leke med pølser eller leke eller noe sånt, ofte komme hun da for å se om jeg fant noe bedre enn hun også kan vi bytte. Å gå etter pleier skjeldent å fungere mot noe annet enn at hun synes det er enda mer gøy å rømme med tingen.

Han er ikke noe interessert i mat... Hvert fall ikke i en sånn situasjon. Pølser, kylling, medisterkaker, kjøttkaker etc er ikke spesielt spennende :P Da er det mye mer stas å gnage dorull.

Ja, det jeg innbilte meg at det var feil måte å gjøre det på med å forfølge han.

Men hvis jeg leker med en leke etc, og får han interessert i den så han slipper det han har tatt. Kommer det til, på sikt, å gjøre sånn at han slutter å gå og hente alt mulig....?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke noe interessert i mat... Hvert fall ikke i en sånn situasjon. Pølser, kylling, medisterkaker, kjøttkaker etc er ikke spesielt spennende :P Da er det mye mer stas å gnage dorull.

Ja, det jeg innbilte meg at det var feil måte å gjøre det på med å forfølge han.

Men hvis jeg leker med en leke etc, og får han interessert i den så han slipper det han har tatt. Kommer det til, på sikt, å gjøre sånn at han slutter å gå og hente alt mulig....?

vel, jeg ville prøvd å lære han at å bytte er kult ,så om han plukker noe så er det kulere å bytte med deg. Pi henter mindre nå, men om hun gjør så får jeg byttet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort motsatt jeg istedet for og gjøre en greie utav det med leker og godbiter og masse gøy oppførsel på deg. Ha på hunden et bånd inne, når den har noe den ikke skal ha så går du enkelt og greit bort, fisker frem hunden, tar tingen, morro ferdig. Alt dette uten og si noen ting, helt nøytral, hverken gøy eller sint. Hvor morsom blir leken da?

Edit: Så lenge det er snakk om oppmerksomhetslek og ikke at hunden passer på tingen sin/knurrer/er nervøs for at du skal ta den (ressursforsvar)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tygger han i stykker ting? Eller skal han bare rydde litt? Og har han ressursforsvar for fangsten?

Sølve gjør litt av det samme. Jeg kan høre på ganglaget at han har stjålet noe for da tripper han stolt som en hane og har gjerne en bh eller en klokke i munnen som han slipper ned under stuebordet eller ved føttene mine. Det er som regel et tegn på at han kjeder seg og vil ha litt oppmerksomhet. Sølve har ikke ressursforsvar ovenfor meg og siden han aldri tygger i stykker ting får han som regel ikke noe oppmerksomhet på det, med mindre han dasker meg på leggen og absolutt vil ha anerkjennelse for fangsten. Han er veldig søt når han sitter pent og pyntelig med en leppepomade ved føttene - se hva jeg fant! :)

For meg er det ikke noe større problem annet enn at det er bare blitt en vane å rydde vekk div små gjenstander fra gulvet før jeg tar kvelden. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåttfred kan fint finne på å gå på røvertokt inn på vaskerommet om det står åpent.

Da kommer han triumferende ut med en sokk imunnen, og man kan høre på måten han løper på at han har stjålet.

Men uten oppmerksomhet blir fangsten utrolig kjedelig, så etter et par minutter har han gitt opp og gått fra den.

Vips så er det bare å plukke den opp uskadd.

Om jeg begynner å løpe etter han, eller diller mer, så blir han kjempegira og synes det er dødskult å stjele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort motsatt jeg istedet for og gjøre en greie utav det med leker og godbiter og masse gøy oppførsel på deg. Ha på hunden et bånd inne, når den har noe den ikke skal ha så går du enkelt og greit bort, fisker frem hunden, tar tingen, morro ferdig. Alt dette uten og si noen ting, helt nøytral, hverken gøy eller sint. Hvor morsom blir leken da?

Edit: Så lenge det er snakk om oppmerksomhetslek og ikke at hunden passer på tingen sin/knurrer/er nervøs for at du skal ta den (ressursforsvar)

Men det blir jo kanskje litt drøyt om han må gå i bånd inne hele tiden...? Selv om jeg ser poenget ditt. Tror bare muligens det blir litt vanskelig å gjennomføre.

Det er bare oppmerksomhet. Ikke ressursforsvar, heldigvis :)

Tygger han i stykker ting? Eller skal han bare rydde litt? Og har han ressursforsvar for fangsten?

Sølve gjør litt av det samme. Jeg kan høre på ganglaget at han har stjålet noe for da tripper han stolt som en hane og har gjerne en bh eller en klokke i munnen som han slipper ned under stuebordet eller ved føttene mine. Det er som regel et tegn på at han kjeder seg og vil ha litt oppmerksomhet. Sølve har ikke ressursforsvar ovenfor meg og siden han aldri tygger i stykker ting får han som regel ikke noe oppmerksomhet på det, med mindre han dasker meg på leggen og absolutt vil ha anerkjennelse for fangsten. Han er veldig søt når han sitter pent og pyntelig med en leppepomade ved føttene - se hva jeg fant! :)

For meg er det ikke noe større problem annet enn at det er bare blitt en vane å rydde vekk div små gjenstander fra gulvet før jeg tar kvelden. :)

Ikke ressursforsvar, men han ødelegger ja. Har prøvd et par ganger å la han holde på til han blir lei, men da blir det jo doruller og papir overalt. Pluss at det er litt kjipt om han skal få ødelegge sokker, sko osv. mens man venter på at han ikke skal syns det er kult mer... hehe.

Jeg tror også han gjør det mye for oppmerksomhet. Men vi kan jo ikke holde på med han heeele tiden :hmm: Han får nok mosjon og hjernetrim, så jeg tror ikke det er problemet hvert fall.

Gåttfred kan fint finne på å gå på røvertokt inn på vaskerommet om det står åpent.

Da kommer han triumferende ut med en sokk imunnen, og man kan høre på måten han løper på at han har stjålet.

Men uten oppmerksomhet blir fangsten utrolig kjedelig, så etter et par minutter har han gitt opp og gått fra den.

Vips så er det bare å plukke den opp uskadd.

Om jeg begynner å løpe etter han, eller diller mer, så blir han kjempegira og synes det er dødskult å stjele!

Jepp, høres kjent ut. Men samtidig så innbiler jeg meg at han skjønner det egentlig ikke er lov...? siden han har så voldsom fart og somregel løper under bordet med det med en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen. Prøv å legge en del "åte" (altså ting som du legger opp at hunden skal få tak i) som er greit at han ødelegger. La han ødelegge mens du overser TOTALT, kanskje gjesper litt, du ser en annen veg, slå opp pc'n. Virkelig demonstrer at du gir F**** i at han er dust. Bikkja mi elsker mat men jeg kan bare drømme om at hun bryr seg om mat når hun står med pengboka i kjeften og gliser triumferende. Byttelek er fånyttes.

Å la være å gi oppmerksomhet har dempa stjelinga litt. Å være en hauk og passe på at ting ikke legges så de kan stjeles har og hjulpet. De to i lag minimerer problemet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det vanskelig? Hunden kan jo gjøre som normalt selv om det henger bånd på slep. Evt et kort bånd. Men nå vet ikke jeg helt hvordan situasjonen er, om du får til og fiske han freml/ta fra han tingen på en god måte uten mye ekstra styr uten bånd så fungerer det like bra. Det vil jo heller ikke være for alltid, bare til han tar poenget.

I tillegg ville jeg jobbet med "problemet" fra andre hold, altså forhindre at han kjeder seg og finner på tull så det ikke skjer i utgangspunktet. Hva det er vil jo avhenge av hunden og situasjonen. Feks mer trim en periode, trim ute sove inne, bare for og få brutt vanen og få igang en ny og bedre vane som etterhvert fortsettes og håndheves også med mindre trim/aktivitet. Invitere til oppmerksomhet/aktivitet når han ikke maser om det før og endre forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i hvertfall for oppmerksomhet. Hva med å gi han ekstra oppmerksomhet når han ligger og slapper av eller gjør andre ting som er positive inne. som eks han ligger på plassen du skal gå forbi sier noen godor til ha eller går bort og koser på han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen. Prøv å legge en del "åte" (altså ting som du legger opp at hunden skal få tak i) som er greit at han ødelegger. La han ødelegge mens du overser TOTALT, kanskje gjesper litt, du ser en annen veg, slå opp pc'n. Virkelig demonstrer at du gir F**** i at han er dust. Bikkja mi elsker mat men jeg kan bare drømme om at hun bryr seg om mat når hun står med pengboka i kjeften og gliser triumferende. Byttelek er fånyttes.

Å la være å gi oppmerksomhet har dempa stjelinga litt. Å være en hauk og passe på at ting ikke legges så de kan stjeles har og hjulpet. De to i lag minimerer problemet :P

Hm ja, det er kanskje en måte å gjøre det på. Bare redd han spiser opp pairet, dorullene etc? Sånn at han blir dårlig, stakar. Prøver iherdig å passe på hvor vi legger ting, men han har hentet nye doruller fra den holderen ved do f.eks, og daaa blir det plutselig litt vanskelig å rydde bort alt sånt :P

Hva med å leke sint og totalt overse han for så å gå og hente det han har tatt.

Hvordan da? Om jeg sier fyyyyysjameg og tar på "strengestemmen" stikker han bare enda lengre under bordet... Han slipper det ikke av den grunn.

Hvorfor er det vanskelig? Hunden kan jo gjøre som normalt selv om det henger bånd på slep. Evt et kort bånd. Men nå vet ikke jeg helt hvordan situasjonen er, om du får til og fiske han freml/ta fra han tingen på en god måte uten mye ekstra styr uten bånd så fungerer det like bra. Det vil jo heller ikke være for alltid, bare til han tar poenget.

I tillegg ville jeg jobbet med "problemet" fra andre hold, altså forhindre at han kjeder seg og finner på tull så det ikke skjer i utgangspunktet. Hva det er vil jo avhenge av hunden og situasjonen. Feks mer trim en periode, trim ute sove inne, bare for og få brutt vanen og få igang en ny og bedre vane som etterhvert fortsettes og håndheves også med mindre trim/aktivitet. Invitere til oppmerksomhet/aktivitet når han ikke maser om det før og endre forventninger.

Ah, da er jeg litt mer med. Litt usikker på hvorfor, men jeg så for meg at han skulle være bindt i bånd eller at jeg skulle holde i andre enden hele dagen :P syns det hørtes komplisert ut ;)

Nja, får igrunn ikke fisket han frem. Må ta tak i han, løfte bort bordet og fysisk fjerne det han har. Med bånd hadde det hvert fall vært lettere å få fatt i han...

Prøver absolutt å sørge for at han ikke kjeder seg. Men han er en aktiv liten herremann, med mye stress i kroppen. I tillegg så har han masse leker og tyggebein å holde på med inne, så han har mange andre alternativer enn å hente ting han ikke får lov til...

Jobber også mye med at han skal være rolig inne, når vi har vært ute på langtur mener jeg det ikke skal være noe grunn til å frese rundt med alt mulig rart, da kan man sove. Men kanskje det er lurt å slite han ut enda mer på tur, slik at han ikke "orker" å gjøre noe annet enn å slappe av når han kommer inn? :icon_confused:

Det var i hvertfall for oppmerksomhet. Hva med å gi han ekstra oppmerksomhet når han ligger og slapper av eller gjør andre ting som er positive inne. som eks han ligger på plassen du skal gå forbi sier noen godor til ha eller går bort og koser på han

Han gjør det nok for oppmerksomhet nå også... Tror ikke han gjør det for han vil være slem og ødelegge noe ;D

Roser han når han legger seg frivillig ned til å slappe av, men om han ligger å sover og jeg skal gå bort til han og kose, så spretter han rett opp etterpå og er ferdig med å sove.... hehe.

Uff har en valp som er helt gal på å stjele ting og stikke av med. Til å har jeg bare gått bort å tatt tingene, men tror jeg må bli mer streng ser det ut som. Veldig irriterende ,og utrolig hvor mye rart hun finner selv om vi rydder :P

Hadde han bare vært en valp... Hehe. Det er sikkert ikke spesielt kult da heller :| men jeg innbiler meg at det kanskje er lettere å trene bort enn en 3 åring som er litt mer "satt" i toppen :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ja, det er kanskje en måte å gjøre det på. Bare redd han spiser opp pairet, dorullene etc? Sånn at han blir dårlig, stakar. Prøver iherdig å passe på hvor vi legger ting, men han har hentet nye doruller fra den holderen ved do f.eks, og daaa blir det plutselig litt vanskelig å rydde bort alt sånt :P

Hvordan da? Om jeg sier fyyyyysjameg og tar på "strengestemmen" stikker han bare enda lengre under bordet... Han slipper det ikke av den grunn.

Ah, da er jeg litt mer med. Litt usikker på hvorfor, men jeg så for meg at han skulle være bindt i bånd eller at jeg skulle holde i andre enden hele dagen :P syns det hørtes komplisert ut ;)

Nja, får igrunn ikke fisket han frem. Må ta tak i han, løfte bort bordet og fysisk fjerne det han har. Med bånd hadde det hvert fall vært lettere å få fatt i han...

Prøver absolutt å sørge for at han ikke kjeder seg. Men han er en aktiv liten herremann, med mye stress i kroppen. I tillegg så har han masse leker og tyggebein å holde på med inne, så han har mange andre alternativer enn å hente ting han ikke får lov til...

Jobber også mye med at han skal være rolig inne, når vi har vært ute på langtur mener jeg det ikke skal være noe grunn til å frese rundt med alt mulig rart, da kan man sove. Men kanskje det er lurt å slite han ut enda mer på tur, slik at han ikke "orker" å gjøre noe annet enn å slappe av når han kommer inn? :icon_confused:

Han gjør det nok for oppmerksomhet nå også... Tror ikke han gjør det for han vil være slem og ødelegge noe ;D

Roser han når han legger seg frivillig ned til å slappe av, men om han ligger å sover og jeg skal gå bort til han og kose, så spretter han rett opp etterpå og er ferdig med å sove.... hehe.

Hadde han bare vært en valp... Hehe. Det er sikkert ikke spesielt kult da heller :| men jeg innbiler meg at det kanskje er lettere å trene bort enn en 3 åring som er litt mer "satt" i toppen :icon_confused:

Tenkte ikke når han sover men når han ligger og slapper av og du går forbi. Går det da ann å skryte av han Uten at han spretter opp.

Leke sint tror jeg ikke fungerer hos dere da vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et år siden var det først oppmerksomhet hjalp ikke det så tok jeg et tygg eller flere på ting så ja jeg skjønenr godt at hun vil ha det bort. Jeg vet at hos meg så forsvant det sakte men sikekrt men å huske hvordan er ja noen gnger tynt. Det ble liksom bare gjort. Også var det bare meg av menensker som kunen rote hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke når han sover men når han ligger og slapper av og du går forbi. Går det da ann å skryte av han Uten at han spretter opp.

Leke sint tror jeg ikke fungerer hos dere da vil jeg tro

Tja, om jeg går forbi når han slapper av, er oddsen veldig stor for at han reiser seg og følger etter... Hehe. Men jeg kan prøve :)

Har du sjekka? Jeg trodde og bikkja mi åt dorullene, men det viser seg at av alle tingene hun ellers spiser (kattedritt, por ejemplo) så bare rives papir i biter. Det spises ikke :P

Nei :huh: det har jeg jo faktisk ikke. Bare antar at han spiser det opp... Da er det hvert fall verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier han er mye stresset? Har dere prøvd å få ned stressnivået hans? Kanskje stjelingen vil gi seg dersom han får mer ro i kroppen?

Jeg støtter Malamutens forslag her. Fest bånd, gjør lite ut av det når han stjeler, dra han vekk vha båndet, fjern tingen, ferdig med det.

Ville absolutt ikke stått å sett på at hunden ødelegger sko osv, det er gøy å ødelegge, og kan lett være selvforsterkende.

Vi har også en stjeler, men for det meste samler hun bare ting på plassen sin. Evt kommer til meg for å gi ting (fordi vi har øvd på bytting). Eneste hun ødelegger er doruller, men det gjør strengt tatt ikke noe. Min får ikke lov til å gå å hente tomme doruller selv, men jeg gir henne av og til en tom dorull til belønning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi er ram på puter. Stjeler de for å få oppmerksomhet. Skulle filmet a når a driver på. Med fanden i blikk hopper a opp i soffaen, henter ei pute som får oppleve the wrath of dog i ca 5 sekunder. så stopper hun opp, ser noen meg? Hm, nei... jeg prøver igjen. Wrath of dog med risting og brumling. Stopp - ser noen meg? Det var da som f***.... Riste litt til? INGEN? HALLO? SER DERE IKKE HVA JEG GJØR? :( Neivel... Da går jeg bare å legger meg da...

Så sånn går no dagan :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort motsatt jeg istedet for og gjøre en greie utav det med leker og godbiter og masse gøy oppførsel på deg. Ha på hunden et bånd inne, når den har noe den ikke skal ha så går du enkelt og greit bort, fisker frem hunden, tar tingen, morro ferdig. Alt dette uten og si noen ting, helt nøytral, hverken gøy eller sint. Hvor morsom blir leken da?

Edit: Så lenge det er snakk om oppmerksomhetslek og ikke at hunden passer på tingen sin/knurrer/er nervøs for at du skal ta den (ressursforsvar)

Muhaha.

Har hatt mange voksne hunder i hus, og kjenner meg igjen, og heier på Malamuten her.

Morsom tråd, alt de finner på når de begynner bli husvarme. *Mimrer* :ChristmasTree:

Er ikke tilhenger av å overse ting, men voksne hunder som kommer, er jeg det! Og å utnytte det de syns er gøyalt, som planlagt lek. Hva med bitetrening og seiersløp, ute? Ball i snor?

Løping i stor fart, skjer strengt tatt ute. Han er vel overlykkelig over å komme til dere, og må løpe ut litt energi? Syns mye av å ta imot voksne hunder, handler om "jeg elsker deg uansett". Ikke oppdra for mye med det samme. Gi masse oppmerksomhet, og godbiter for ingenting, (ball kan være godbit for mange). Gi den og gjør ting den liker.

Høres som gullklump dere har fått :heart: som stortrivs :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du er ute på lang tur så har han brukt kroppen nok til at du med god samvittighet kan sette på krav om at han feks skal ligge på plassen sin, eller ligge i ro annet sted. Slikt må læres for mange, altså og roe ned hodet. Jeg ville ikke hatt leker inne, hvertfall ikke hele tiden, til en stressa hund, heller hatt fokus på total ro inne i huset. Evt krev at han ligger på plassen sin i feks et par timer etter tur, så kan du gi han noe og aktivisere seg litt med/lufte litt/strekke på bena også er det tilbake på plass. Her kan du også bruke bånd som er bindt i noe slik at han ikke kommer langt vekk fra plassen sin om du sier han skal være der. I starten vil det være fordelaktig og kjøre hardt regime, rett og slett for og gjøre det svart hvitt så det er lett for han og skjønne, det vil være midlertidig da for etterhvert vil han roe ned mer på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...