Gå til innhold
Hundesonen.no

Treåring bitt i ansiktet av hund


schnart
 Share

Recommended Posts

  • Svar 193
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hm. Jeg kjenner at jeg er glad for at jeg bor 50 meter fra butikken, at det rett som det er står hunder bundet utenfor butikken her som alle bare går rett forbi og ingen bryr seg, ikke hundene heller.

@ingvildoline Jo, man vet at man har en ustabil hund før den biter et fremmed barn. Man kan ha en ustabil hund i mange år uten at den biter noen. De fleste av oss som har eller har hatt ustabile hunde

Er det normalt å gå bort å kosemose og hilse på bikkjer som er bundet utenfor butikker? Jeg hadde aldri funnet på å gå bort, og reagerer på at det kanskje er mer vanlig enn jeg trodde? Trodde det var

Siden du er lokalkjent: Hvor tror du det er sannsynlig at hunden var bundet ut fra hva som er opplyst og er det mye ferdsel der?

Aner ikke,jeg var ikke der. Jeg bare sier at det er mye plass,så den trenger ikke å ha stått ved inngangen. En bundet hund kan ikke bite noen om ikke noen kommer bort,så endel av ansvaret ligger vel hos barnepasser? En farmor kan fint være oppegående og trenger slett ikke være gammel og surrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden sto fastbundet, og det vil jo si at ungen har oppsøkt hunden. Etter min oppfatning kan det være to hendelse. 1. Bestemor lot barnet hilse eller 2. Bestemor fulgte ikke med på hvor barnebarnet var. Begge situasjonene er ikke bra.

Eller de kan ha gått forbi innenfor hundens rekkevidde.

@yurij - jeg bare lurte på om det er et "fast sted" man binder hunden. Men det er jo rimelig å anta det er ca ved der politi og ambulanse står den har vært bundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Eller de kan ha gått forbi innenfor hundens rekkevidde.

Naturligvis, det går jo forsåvidt litt under de to punktene gjør det ikke? Enten tenkte bestemor at det var greit eller så fulgte hun ikke med.

Pussig det der, det skrikes høyt og lavt i kommentarfeltet om forbudet mot å gå fra bundet hund. I disse dager går folk i store sirkler rundt rumenske tiggere som står rett ved enhver butikkinngang men å passe seg for en bundet hund er visstnok umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller de kan ha gått forbi innenfor hundens rekkevidde.

@yurij - jeg bare lurte på om det er et "fast sted" man binder hunden. Men det er jo rimelig å anta det er ca ved der politi og ambulanse står den har vært bundet.

Det vet jeg ikke,jeg er aldri innom mix :) men farmor og barn kom jo inn i kiosken stod det,så da måtte vel ambulansegubbene inn i kiosken og hente jenta. Politiet gidder vel ikke gå unødig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får passe på bikkjene sine. Folk får passe på ungene sine.

Stupid hundeier, stupid mor.

Man går ikke i fra bikkja rett utafor en kiosk. Og man lar ikke ungene sine klappe fremmende hunder.

Du forutsetter at man kan trene treåringer som om de er en hund. Det kan man ikke.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forutsetter at man kan trene treåringer som om de er en hund. Det kan man ikke.

Veit jeg godt. Men det er lov å ha øya med seg, og følge med på hva ungen foretar seg. Ser man en bikkje stå bindt ute, så tar man seg vel såpass i akt at man følger ekstra godt med på treåringen? Snakk med barnet, fortell hva du vil og forventer. Så barnet faktisk vet hvordan det skal oppføre seg. Om barnet mot formodning ikke vil høre, er det fullt lovlig å stoppe barnet lenge før det er såpass oppi bikkja at det blir bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de holdes unna biler,så kan de vel holdes unna hunder?

Unger blir påkjørt også. Jeg vil tippe de blir påkjørt oftere enn de blir bitt av fremmede hunder.

Veit jeg godt. Men det er lov å ha øya med seg, og følge med på hva ungen foretar seg. Ser man en bikkje stå bindt ute, så tar man seg vel såpass i akt at man følger ekstra godt med på treåringen? Snakk med barnet, fortell hva du vil og forventer. Så barnet faktisk vet hvordan det skal oppføre seg. Om barnet mot formodning ikke vil høre, er det fullt lovlig å stoppe barnet lenge før det er såpass oppi bikkja at det blir bitt.

Ja, og det gjør vi som foreldre. Jeg gjør det hver eneste dag med min sønn, det betyr ikke at han ikke klarer å gjøre ting han ikke burde. Barn har veldig dårlig impulskontroll, det er en modningsgreie som hverken de eller foreldre kan noe for.

Dette er en tragisk hendelse. Det er ikke alltid det er noe poeng i å fordele skyld. Noen ganger så skjer dritt helt uten at noen kan noe for det.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det gjør vi som foreldre. Jeg gjølr det hver eneste dag med min sønn, det betyr ikke at han ikke klarer å gjøre ting han ikke burde. Barn har veldig dårlig impulskontroll, det er en mondningsgreie som hverken de eller foreldre kan noe for.

Full forståelse for det, ikke missforstå. Poenget var bare at i denne saken, så hadde i grunn hundeier like stor skyld som den foresatte. Barnet i seg selv er helt uskyldig stakkars. Jeg forsvarer ikke bikkjas handlinger, den bør avlives når den er såpass ustø mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Red Merle jeg,det bør la seg gjøre å hindre et barn å komme nær en bundet hund. Uhell kan skje begge veier,men all skyld skal i et sånt tilfelle ikke legges kun på hundeeier.

Mange her inne vet at jeg ikke har barn,men jeg har en niese som er og alltid har vært veldig glad i hunder. Hun ble passet nøye på og fikk fra hun lærte å gå IKKE noen gang muligheten til å overraske eller nærme seg en hund som sto alene.

Jeg sier ikke at det er lett,men at det går an å følge med på en liten en med raske bein......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og samme hva så har ikke en hund som gjør slikt livets rett i vårt samfunn. Sånn er det. Hunder skal slippe dårlug behandling av barn, men om en episode skjer skal de tåle det uten å ty til bitt..

Så du mener at for eksempel de som banka opp han som forsøkte å rane en 10 år gammel gutt ikke fortjener å slippe unna, for man må tåle å bli utsatt for ubehag uten å ty til vold? Jeg er dypt uenig i at en hund ikke skal få lov å svare for seg når den utsettes for vonde situasjoner. Vi ANER ikke hva dette barnet gjorde mot hunden, om barnet bare gikk mot hunden eller beit den i øret. Vi vet ikke om det er snakk om et dypt, hardt bitt - eller om hunden egentlig bare bjeffet i ansiktet på barnet og alle har hylt bitt. Vi vet nothing nada. Insofar bør man forholde seg til at slik er situasjonen, uten å utlevere dødsdommer ene eller andre vegen :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full forståelse for det, ikke missforstå. Poenget var bare at i denne saken, så hadde i grunn hundeier like stor skyld som den foresatte. Barnet i seg selv er helt uskyldig stakkars. Jeg forsvarer ikke bikkjas handlinger, den bør avlives når den er såpass ustø mentalt.

Jeg forsvarer ikke noen, og jeg legger ingen skyld. Jeg har ikke engang lest linken.

Det bare er frustrerende at man får det til å virke som lettest i verden å alltid ha kontroll på et lite menneske uten evne til å ta gjennomtenkte beslutninger. Det er det ikke. Jeg kan fint se for meg at noe slikt kan skje uten at foreldrene har gjort noe galt i det hele tatt, det var poenget mitt.

Og jeg kan nært g a r a n t e r e at foreldene til denne tråringen legger veldig mye skyld på seg selv i denne saken.

Jeg er enig med Red Merle jeg,det bør la seg gjøre å hindre et barn å komme nær en bundet hund. Uhell kan skje begge veier,men all skyld skal i et sånt tilfelle ikke legges kun på hundeeier.

Mange her inne vet at jeg ikke har barn,men jeg har en niese som er og alltid har vært veldig glad i hunder. Hun ble passet nøye på og fikk fra hun lærte å gå IKKE noen gang muligheten til å overraske eller nærme seg en hund som sto alene.

Jeg sier ikke at det er lett,men at det går an å følge med på en liten en med raske bein...

Det var ikke engang foreldrene som var med. Nei, det er ikke alltid like lett å følge med på en med stor radius, har godt utviklet utforskertrang, er veldig selvstendig og kanskje på toppen er veldig glad i hunder.

Barn er forskjellige, noen har mer sprell i seg enn andre. Vi gjør så godt vi kan med de også, men vi kan ikke være 100% tilstede hele tiden, vi kan ikke forutse alt, det er umulig. Ligger forholdene til rette så kan uhell skje, slik er livet dessverre. I de aller fleste tilfeller går det helt fint. Heldigvis.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at for eksempel de som banka opp han som forsøkte å rane en 10 år gammel gutt ikke fortjener å slippe unna, for man må tåle å bli utsatt for ubehag uten å ty til vold?

Dette er sammenligningen din? Wow.

Lill sier at hun mener en hund som har bitt et barn bør avlives. Hun snakker ikke om mennesker som raner barn og de som banker de.

Det er muligens noe kategorisk og jeg vet ikke om jeg vil dele den med henne i alle situasjoner, men jeg klarer da å forstå hva hun mener. Det gjør vel du og om du legger godviljen til?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei, det er ikke alltid like lett å følge med på en med stor radius, har godt utviklet utforskertrang, er veldig selvstendig og kanskje på toppen er veldig glad i hunder.

En 3-åring skal da ikke surre rundt med stor radius midt i byen? Det er noe jeg aldri opplever å se. Enten så leker de i barnehagen / lekeplassen eller så går de i følge med voksne!

Dette er sammenligningen din? Wow.

Lill sier at hun mener en hund som har bitt et barn bør avlives. Hun snakker ikke om mennesker som raner barn og de som banker de.

Det er muligens noe kategorisk og jeg vet ikke om jeg vil dele den med henne i alle situasjoner, men jeg klarer da å forstå hva hun mener. Det gjør vel du og om du legger godviljen til?

Hvis alle hunder som biter i gitte situasjone, pressa oppi ett hjørne osv. ikke har livets rett så blir det ikke mange igjen. De som ev blir igjen er vel såpass ødelagt at de likevel ikke har livets rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 3-åring skal da ikke surre rundt med stor radius midt i byen? Det er noe jeg aldri opplever. Enten så leker de i barnehagen / lekeplassen eller så går de i følge med voksne!

Det er dette du mener jeg forsvarer? Ok. God tur.

Poenget mitt var at uhell kan skje den beste, selv med foreldre som tar forbehold, er ansvarlige prater med barna sine, lærer de sunn fornuft etter beste evne og er tydelige. Barn er uforutsigbare av natur, de har heller ikke evne til å ta gjennomtennkte beslutninger. Selv med helikopterforeldre som henger over ungene sine 24/7 så kan uhell skje. Det er trist, men det er ikke alltid det er noen å klandre. Jeg har ikke uttalt meg om denne saken spesifikt. Jeg har ikke engang klikket på linken.

Hvis alle hunder som biter i gitte situasjone, pressa oppi ett hjørne osv. ikke har livets rett så blir det ikke mange igjen. De som ev blir igjen er vel såpass ødelagt at de likevel ikke har livets rett.

Du får diskutere det med de som mener det. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sammenligningen din? Wow.

Lill sier at hun mener en hund som har bitt et barn bør avlives. Hun snakker ikke om mennesker som raner barn og de som banker de.

Det er muligens noe kategorisk og jeg vet ikke om jeg vil dele den med henne i alle situasjoner, men jeg klarer da å forstå hva hun mener. Det gjør vel du og om du legger godviljen til?

Selvfølgelig skjønner jeg hva hun vil. Jeg er enig i at vi ikke trenger dritthunder i samfunnet, og da tenker jeg hunder i kategorien mannevonde så busten står bare de ser noe bevege seg, som du må våke over og går rundt med konstant ekkel magefølelse for (fritt fra beskrivelser i tråder på sonen om hunder som har endt opp med avlivning pga gemytt).

Vi vet ikke hva som har skjedd her. Derfor er det ovenfor et spesielt tilfelle. Vi vet ingen ting om hunden i denne saken. Ergo må vi holde oss generelt. Og i den sammenheng sier jeg:

For meg er det vanskelig å akseptere at hunder ikke skal få lov å svare for seg, når mennesker får lov. I Amerika er dette til og med en grunnlovsfestet rett, til å handle i selvforsvar. Jeg ser ingen grunn til at dyrearten menneske skal ha mer eller mindre rett enn andre dyrearter på denne planeten. Vi kan ikke avlive alle individer som handler på naturlige impulser: å forsvare seg selv. Det er ikke noe som kan trenes eller avles bort 100%, det ligger i DNAet til alle levende vesener. Selv planter kan forsvare seg selv ved smerte. Et samfunn med hunder som ikke reagerer på noe som helst er et samfunn av "IKEA-hunder".

EDIT: la til de to første avsnittene for å tydeliggjøre.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...