Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for rare spørsmål og funderinger - hunderelatert


Tabris
 Share

Recommended Posts

Guest Yellow

Akkurat vært vært hos dyrlegen og fått tatt blodprøve av hunden. Veterinæren der (er på ferie, så ikke faste vet.) tok 1 ml blod per kg av hunden omtrent, 6 ml var det vel da. Synes dette er ekstremt mye, eller? Virket som denne mengden måtte til helt uvanhengig av str på hunden for å teste det som skulle testes for, men det går jo vel ikke om man har en knøttliten chi for eksempel hvertfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 917
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det normalt å klare å skille nasjonalitet på bæsj?

Nirm hadde løsningen på lommen i øret! Der putter de alle kommandoene de ikke vil høre og så tømmer de den når de rister seg. Himmel som jeg flirer av denne tråden

Jeg lurer litt på hvilken funksjon den lille "lomma" på øret har, jeg?

Posted Images

7 timer siden, Yellow skrev:

Akkurat vært vært hos dyrlegen og fått tatt blodprøve av hunden. Veterinæren der (er på ferie, så ikke faste vet.) tok 1 ml blod per kg av hunden omtrent, 6 ml var det vel da. Synes dette er ekstremt mye, eller? Virket som denne mengden måtte til helt uvanhengig av str på hunden for å teste det som skulle testes for, men det går jo vel ikke om man har en knøttliten chi for eksempel hvertfall?

Det er litt forskjellige formler som kan brukes for å estimere maks bloduttak, men et eksempel er f.eks. at man maks bør ta ut 10% av hundens blodvolum ved en blodprøve. Og hvis man regner med at en hund har 85ml blod per kg så vil dette på en chi på 2 kg være 17ml og på en hund på 6kg er det 51ml. Så 6ml er med andre ord ikke ekstremt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
12 timer siden, Artemis skrev:

Det er litt forskjellige formler som kan brukes for å estimere maks bloduttak, men et eksempel er f.eks. at man maks bør ta ut 10% av hundens blodvolum ved en blodprøve. Og hvis man regner med at en hund har 85ml blod per kg så vil dette på en chi på 2 kg være 17ml og på en hund på 6kg er det 51ml. Så 6ml er med andre ord ikke ekstremt mye.

Kan ikke skjønne at det bare var 6 ml egentlig når det var så mye heller, men mente på at det var det hun sa. Samme mengde som når jeg selv har tatt blodprøve ca og ekstremt mye mer enn når hunden har tatt blodprøver tidligere, tok jo lang tid å få ut alt denne gangen.

Regnet ikke med at det skulle være farlig, men synes det var rart at det skulle være nødvendig med så mye bare på alle hunder og lurte på om det var vanlig, men var det så lite som du får det til å høres ut (at jeg hørte riktig), er det vel hvertfall ikke noe unormalt :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
2 timer siden, Yellow skrev:

Fjernes ikke alltid livmoren på tisper når de først kastreres? Hvorfor er det isåfall forskjell på dette? 

Nei, noen utfører ovariektomi(fjerning av eggstokker) og noen utfører ovariehysterektomi(fjerning av livmor og eggstokker). Er det snakk om pyometra(livmorbetennelse) så fjernes selvsagt alt. 

Det er litt delte meninger om dette, men det er hormonsyklusen forårsaket av eggstokkene som resulterer i  livmorbetennelse(dette sees jo typisk i en periode etter løpetid). Fjernes eggstokkene så fjerner man løpetidssyklusen(=hunden får ikke løpetid og derfor heller ikke pyometra). I Norge er det vanligligst å fjerne alt(fjernes livmoren kan man jo i alle fall ikke få sykdom i den), men jeg mener at det er gjort forskning som viser at resultatet av de to inngrepene er tilnærmet helt likt, dvs. at det ikke er noe mer sykdom hos tispene som kun har fjernet eggstokker sammenlignet med de som har fjernet livmor også.

Litt klønete forklart, men... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Artemis skrev:

Nei, noen utfører ovariektomi(fjerning av eggstokker) og noen utfører ovariehysterektomi(fjerning av livmor og eggstokker). Er det snakk om pyometra(livmorbetennelse) så fjernes selvsagt alt. 

Det er litt delte meninger om dette, men det er hormonsyklusen forårsaket av eggstokkene som resulterer i  livmorbetennelse(dette sees jo typisk i en periode etter løpetid). Fjernes eggstokkene så fjerner man løpetidssyklusen(=hunden får ikke løpetid og derfor heller ikke pyometra). I Norge er det vanligligst å fjerne alt(fjernes livmoren kan man jo i alle fall ikke få sykdom i den), men jeg mener at det er gjort forskning som viser at resultatet av de to inngrepene er tilnærmet helt likt, dvs. at det ikke er noe mer sykdom hos tispene som kun har fjernet eggstokker sammenlignet med de som har fjernet livmor også.

Litt klønete forklart, men... 

Men hva vinner man ved å la livmoren sitte i, men fjerne eggstokkene, kontra det å fjerne både livmor og eggstokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 2ne skrev:

Men hva vinner man ved å la livmoren sitte i, men fjerne eggstokkene, kontra det å fjerne både livmor og eggstokker?

Det er hvert fall en mindre operasjon. Fjerning av eggstokker er bare en kikkehulsoperasjon, så operasjonssåret blir mindre og ut i fra hva anicura sier vil tispen komme tilbake i normal aktivitet raskere. Pluss at pga hormonproduksjonen forsvinner og tispen ikke får løpetid, er sjansen for livmorbetennelse så og si ikke til stede. Så det virker som du får samme resultat ved bare fjerning av eggstokkene som ved å fjerne livmor også, bare at det er et mindre inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Så lenge sjansen for livmorbetennelse fortsatt er så å si lik null er det jo greit. Personlig har jeg bare skikkelig skrekk for akkurat det, uansett hvor teit det enn er (pluss at ca alle tisper jeg kjenner til sliter med innbilt) og har da tenkt at inntakt tispe er rimelig uaktuelt pga det (skal ha ompl.hunder). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, 2ne skrev:

Men hva vinner man ved å la livmoren sitte i, men fjerne eggstokkene, kontra det å fjerne både livmor og eggstokker?

Det Sprettballen sier, så ikke det helt store. Men der jeg jobber f.eks., så har ikke vi utstyr for å utføre kikkshullsoperasjoner. Snittet for kun fjerning av eggstokker vil dermed ikke bli så mye mindre enn ved begge deler, og forskjellen mellom de to operasjonene vil derfor være mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Vil en genetisk lever (bb) eller rød hund (ee), altså hund uten sort pigment, kunne ha sorte tredeputer eller sorte prikker på putene? 

Keo er genetisk lever/brun (bb EE/Ee) og har sorte prikker, men han er også sobel (Ayat/Ayaw) som medfører at han deriblant har sorte hår i skygging osv. Så stoler ikke helt på at hans brune base ikke kan gi sorte innslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Red Merle said:

Teit spørsmål, siden bikkjer kan trenes til å lukte kreft og muggsopp... Da lukter vel bikkja at matmor er gravid også? *skue bort på ape hundene som har passa på mor på tur i snart 6 mnd nå*

De lukter nok endring i hormoner og slikt ja, men om de reagerer på endringen er sikkert individuelt. Samtidig har nok du endret adferden din mye, tar deg feks mer over magen eller lignende, reddere for å falle osv.

Min tulling har ihvertfall ikke passet på meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer litt an på hunden, @Red Merle og @SiriEveline. Nora f.eks reagerte ikke da oppdretteren hennes var gravid, men både Leah og Hermine til Belgerpia ble veldig opptatt av henne, de prøvde å ligge oppå magen hennes hele tiden begge to :) Rart, for Nora kjenner oppdretteren sin bedre enn Leah og Hermine gjør, så jeg tipper at Nora bare ikke er så interessert i sånne hormon-greier? :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, 2ne said:

Tror det kommer litt an på hunden, @Red Merle og @SiriEveline. Nora f.eks reagerte ikke da oppdretteren hennes var gravid, men både Leah og Hermine til Belgerpia ble veldig opptatt av henne, de prøvde å ligge oppå magen hennes hele tiden begge to :) Rart, for Nora kjenner oppdretteren sin bedre enn Leah og Hermine gjør, så jeg tipper at Nora bare ikke er så interessert i sånne hormon-greier? :lol: 

Veldig enig med deg, og setterdyret mitt er nok ganske uinteressert. Hadde jeg lukta rype hadde det nok vært noe annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2017 at 0:35 PM, SiriEveline skrev:

De lukter nok endring i hormoner og slikt ja, men om de reagerer på endringen er sikkert individuelt. Samtidig har nok du endret adferden din mye, tar deg feks mer over magen eller lignende, reddere for å falle osv.

Min tulling har ihvertfall ikke passet på meg :P

 

På 6.4.2017 at 1:34 PM, 2ne skrev:

Tror det kommer litt an på hunden, @Red Merle og @SiriEveline. Nora f.eks reagerte ikke da oppdretteren hennes var gravid, men både Leah og Hermine til Belgerpia ble veldig opptatt av henne, de prøvde å ligge oppå magen hennes hele tiden begge to :) Rart, for Nora kjenner oppdretteren sin bedre enn Leah og Hermine gjør, så jeg tipper at Nora bare ikke er så interessert i sånne hormon-greier? :lol: 


Det er den yngste, Yoshi, som er værst Han ble ape i huet ganske tidlig, jeg har måttet flytte skittentøyskurven opp på toppen av skapet, for han eter opp truser og bukser. På tur skal ha hyle og være på alt av firbeinte skapninger, greit han har alltid reagert på andre hanner, men de siste 6mnd har det ikke spilla noen trille. Duste bikkje :sleep:. Gamla har vel igrunn ikke brydd seg før nå, hun vil gjerne ligge åppå magen, eller limt inntil meg. Mye hyggeligere :P Men hu kan finne på å henge seg på Yoshis ape atferd, det har hu aldri gjort før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
17 minutes ago, Sona said:

Ser av og til folk som går tur med båndet snurret rundt magen på hunden, hva er greia med det? At hunden ikke skal dra? Ser nokså stusselig ut for hunden...

Såkalt natoløkke, laget for at hunden skal gå et skikkelig røst bak ribbeina om de trekker i båndet. Gjør ikke vondt i det heeeele tatt (så lenge hunden går pent...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av og til folk som går tur med båndet snurret rundt magen på hunden, hva er greia med det? At hunden ikke skal dra? Ser nokså stusselig ut for hunden...

Natoløkke ja. Smertefullt, og potensielt skadelig for indre organer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, simira skrev:

Såkalt natoløkke, laget for at hunden skal gå et skikkelig røst bak ribbeina om de trekker i båndet. Gjør ikke vondt i det heeeele tatt (så lenge hunden går pent...).

 

3 timer siden, tonjek skrev:


Natoløkke ja. Smertefullt, og potensielt skadelig for indre organer.

Huff :( De jeg har sett går stort sett med store hunder i stressende bymiljø, de føler vel de har bedre kontroll slik kanskje :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
1 time siden, maysofie skrev:

Blir klør mykere hvis de har vært i vann en stund på samme måte som våre negler, typ dusj, bading osv? :) 

Ja, og hvis det i tillegg er kaldt, feks gå i snø, så vil nerven trekke seg litt mer tilbake og man får klippet kortere klør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Ja, og hvis det i tillegg er kaldt, feks gå i snø, så vil nerven trekke seg litt mer tilbake og man får klippet kortere klør :) 

Jeg har samme erfaring som deg, men vetrinæren min mener at det er bare gammel myte.

Hun mener også at hvis neglene er blitt for lange er det umulig å klippe dem korte igjen, for nerven kommer aldri til å trekke seg tibake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Jeg har samme erfaring som deg, men vetrinæren min mener at det er bare gammel myte.

Hun mener også at hvis neglene er blitt for lange er det umulig å klippe dem korte igjen, for nerven kommer aldri til å trekke seg tibake.

Jeg tror det handler litt om hvor mye man ser for seg.. har klørne fort blitt for lange, så vil jo klørne aldri bli korte og fine, for da er det snakk om mange millimeter kanskje.. men da de trekker seg litt sammen, kanskje en mm eller to, vil jo være naturlig tenke jeg.. man vet jo at feks blodkar trekker seg sammen ved kulde.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg klarte ila et år med ukentlig klipp å få nerver til å trekke seg 5mm tilbake. Denne hunden hadde ekstremt lange klør over mange år, og kom nok aldri til å få korte normale klør, men de ble mye mye bedre på det året jeg klipte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...