Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for rare spørsmål og funderinger - hunderelatert


Tabris
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Svar 917
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det normalt å klare å skille nasjonalitet på bæsj?

Nirm hadde løsningen på lommen i øret! Der putter de alle kommandoene de ikke vil høre og så tømmer de den når de rister seg. Himmel som jeg flirer av denne tråden

Jeg lurer litt på hvilken funksjon den lille "lomma" på øret har, jeg?

Posted Images

Akkurat nå, maysofie skrev:

Livsforsikring på en hund man ikke har betalt ei krone for å overta, hva i alle dager setter man summen på? :lol: 

Er det noen grunn til at du ikke kan sette antatt valpepris som om hun var kjøpt? Eventuelt om hun har kvaliteter som gjør at hun har økt verdien - gode gjeterhundegenskaper, redningshund og andre faktorer som forsikringsselskap måtte godkjenne som økt verdi på hunden. 

Fôrhunder forsikres til valpepris, selv om de ikke er solgt til ei krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Er det noen grunn til at du ikke kan sette antatt valpepris som om hun var kjøpt? Eventuelt om hun har kvaliteter som gjør at hun har økt verdien - gode gjeterhundegenskaper, redningshund og andre faktorer som forsikringsselskap måtte godkjenne som økt verdi på hunden. 

Fôrhunder forsikres til valpepris, selv om de ikke er solgt til ei krone.

Er det innafor, å sette valpepris/antatt bruksverdi uten å vise at man har betalt summen? Glad vi har en tråd for dumrare spørsmål! 

Vi har jo en rase som har veldig variert valpepris, man får hunder fra 7000-12000kr i Norge, vanligste er rundt 10000kr (også det jeg betalte for Keo). Hun er jo godkjent gjeterhund, har egenskaper og erfaring som arbeidshund, men hvordan i alle dager verdivurdere noe slikt?

 

1 minutt siden, Pringlen skrev:

Forsikringsselskapet setter vel en sum ut i fra premieringer...

Premieringer? Vi har ikke premieringer akkurat, bare godkjent/ikke godkjent/uprøvd. Klasse 1 er bygd opp med momenter en arbeidshund må klare, og derfor regnes som godkjennelse. Men det er jo ikke 'offisielle' konkurranser underlagt NKK, eller godkjennelse på lik linje som redningshund.

Kanskje enklest å ta kontakt med Agria for å høre hva de har til krav og kan tilføye :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, maysofie skrev:

Er det innafor, å sette valpepris/antatt bruksverdi uten å vise at man har betalt summen? Glad vi har en tråd for dumrare spørsmål! 

Vi har jo en rase som har veldig variert valpepris, man får hunder fra 7000-12000kr i Norge, vanligste er rundt 10000kr (også det jeg betalte for Keo). Hun er jo godkjent gjeterhund, har egenskaper og erfaring som arbeidshund, men hvordan i alle dager verdivurdere noe slikt?

 

Premieringer? Vi har ikke premieringer akkurat, bare godkjent/ikke godkjent/uprøvd. Klasse 1 er bygd opp med momenter en arbeidshund må klare, og derfor regnes som godkjennelse. Men det er jo ikke 'offisielle' konkurranser underlagt NKK, eller godkjennelse på lik linje som redningshund.

Kanskje enklest å ta kontakt med Agria for å høre hva de har til krav og kan tilføye :lol: 

Agria har helt sikkert en tilleggsverdi på gkj gjeterprøve. Bare oppgi det, så setter de en verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, maysofie skrev:

Er det innafor, å sette valpepris/antatt bruksverdi uten å vise at man har betalt summen? Glad vi har en tråd for dumrare spørsmål! 

Vi har jo en rase som har veldig variert valpepris, man får hunder fra 7000-12000kr i Norge, vanligste er rundt 10000kr (også det jeg betalte for Keo). Hun er jo godkjent gjeterhund, har egenskaper og erfaring som arbeidshund, men hvordan i alle dager verdivurdere noe slikt?

 

Premieringer? Vi har ikke premieringer akkurat, bare godkjent/ikke godkjent/uprøvd. Klasse 1 er bygd opp med momenter en arbeidshund må klare, og derfor regnes som godkjennelse. Men det er jo ikke 'offisielle' konkurranser underlagt NKK, eller godkjennelse på lik linje som redningshund.

Kanskje enklest å ta kontakt med Agria for å høre hva de har til krav og kan tilføye :lol: 

Jeg har aldri vist kvittering når jeg har forsikret hund, bare oppgitt kjøpssum/forsikringssum. Med mindre du setter noe helt urealistisk, så tenker jeg at det går greit å estimere en valpepris.

Jeg undersøkte for moro skyld om jeg fikk økt livsforsikring da jeg hadde frirøntget hund med noen utstillingstitler, og fikk i hvert fall da til svar at det gjaldt primært type ettersøkshunder og andre hunder som var mer et arbeidverktøy/inntektskilde. En hannhund som brukes mye i avl kanskje kan forsvare å få økt livsforsikring, mens du nok må dokumentere mer hva slags arbeidsverktøy hun er som gjeterhund, at hun brukes jevnlig og bidrar til gårdsdrift - vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
På 19. november 2013 at 0:05 PM, Mumle Mu skrev:

Jeg lurer litt på hvilken funksjon den lille "lomma" på øret har, jeg?

Hvis jeg ikke husker feil er den til for å bedre kunne lokalisere hvor lyder kommer fra. Andre dyr bl.a flaggermus og katter har en likedan "lomme". Vi har også det bare at den er formet annerledes, derfor øret krummer innover rett over øreflippen. (Ikke tragus altså, litt under/ved siden av den) :)

Er det uheldig/farlig å bruke vanlig tannkrem til hunder, eller er det bare hundetannkrem fordi smaken er lettere for hunder å like? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, idaemiliee skrev:

Hvis jeg ikke husker feil er den til for å bedre kunne lokalisere hvor lyder kommer fra. Andre dyr bl.a flaggermus og katter har en likedan "lomme". Vi har også det bare at den er formet annerledes, derfor øret krummer innover rett over øreflippen. (Ikke tragus altså, litt under/ved siden av den) :)

Er det uheldig/farlig å bruke vanlig tannkrem til hunder, eller er det bare hundetannkrem fordi smaken er lettere for hunder å like? 

Efter vad jag fått lära mig kan vanlig tandkräm vara direkt giftig för hundar då de inte tål xylitol, något som tandkräm tydligen ofta har... Men nu när jag skulle bekräfta tanken för mig själv och läste på tandkrämstuben kunde jag inte se att den innehöll någon xylitol alls...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Christine

Hund som gnisser/hakker tenner - er det noe man må passe på? Hos mennesker kan det jo føre til diverse ting, så begynte å tenke på om jeg bør være obs på noe :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel egentlig  visst dette men...

Hvordan reagerer hunder som vil ta sau? Altså hvordan oppfører de seg i nærheten av sau? 

Seeko ser bare ut som han vil leke med dem og løper ved siden av de på andre siden av gjerde. Usikker på om han hadde tatt sau om han fikk sjangs. Virker bare som han vil leke med dem. Slikka dem på nesa  år de kom nært?

Og når slår dette inn mtp alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Wildlife skrev:

Burde vel egentlig  visst dette men...

Hvordan reagerer hunder som vil ta sau? Altså hvordan oppfører de seg i nærheten av sau? 

Seeko ser bare ut som han vil leke med dem og løper ved siden av de på andre siden av gjerde. Usikker på om han hadde tatt sau om han fikk sjangs. Virker bare som han vil leke med dem. Slikka dem på nesa  år de kom nært?

Og når slår dette inn mtp alder?

Alt fra total ignorering til full fiksering. Eller "h*n vil bare leke med dem". Altså ingen fasit. For mange eskalerer det ikke før de får jaget litt og hauset seg opp. Aldersmessig er det heller ingen fasit, selv om helt små valper neppe gjør noen skade om de så vil...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wildlife skrev:

Burde vel egentlig  visst dette men...

Hvordan reagerer hunder som vil ta sau? Altså hvordan oppfører de seg i nærheten av sau? 

Seeko ser bare ut som han vil leke med dem og løper ved siden av de på andre siden av gjerde. Usikker på om han hadde tatt sau om han fikk sjangs. Virker bare som han vil leke med dem. Slikka dem på nesa  år de kom nært?

Og når slår dette inn mtp alder?

Den hunden min som tok sau, viste aldri interesse før hun hoppet over hundegården (men det var liksom greie for henne) og møtte da på sau som løp.. Men hun beit bare fordi sauen løp, da sauen stoppet fordi den ble presset uti elva, stoppet bikkja også og satte seg ned for å halse.. Hun viste heller aldri særlig interesse etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31. mai 2016 at 6:47 AM, TrasselTrollet skrev:

Efter vad jag fått lära mig kan vanlig tandkräm vara direkt giftig för hundar då de inte tål xylitol, något som tandkräm tydligen ofta har... Men nu när jag skulle bekräfta tanken för mig själv och läste på tandkrämstuben kunde jag inte se att den innehöll någon xylitol alls...

Tannkrem beregnet for mennesker kan inneholde fluor -det kan vel være giftig for hund kanskje?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
3 timer siden, Wildlife skrev:

Burde vel egentlig  visst dette men...

Hvordan reagerer hunder som vil ta sau? Altså hvordan oppfører de seg i nærheten av sau? 

Seeko ser bare ut som han vil leke med dem og løper ved siden av de på andre siden av gjerde. Usikker på om han hadde tatt sau om han fikk sjangs. Virker bare som han vil leke med dem. Slikka dem på nesa  år de kom nært?

Og når slår dette inn mtp alder?

Ehh...... polarhund? Vil bare leke?

Mitt svar på spørsmålet ditt: Hvordan reagerer en hund som vil ta sau på sau? Hvordan ser man at den vil ta den?

You are watching it - de ser ut som de vil leke. Susse på et også inkludert  - den viser interesse og ser ut som den synes de er morsomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wildlife skrev:

Burde vel egentlig  visst dette men...

Hvordan reagerer hunder som vil ta sau? Altså hvordan oppfører de seg i nærheten av sau? 

Seeko ser bare ut som han vil leke med dem og løper ved siden av de på andre siden av gjerde. Usikker på om han hadde tatt sau om han fikk sjangs. Virker bare som han vil leke med dem. Slikka dem på nesa  år de kom nært?

Og når slår dette inn mtp alder?

Kan være alt fra å stå stive, til å se ut som de vil leke eller stå å hyle å være helt gale i nærheten av andre dyr. Mange kan være helt rolige og ikke vise noen tegn også, helt til de får rett trigger og bare reagerer instinktivt der og da(feks så er det jo mange hunder som ikke bryr seg så lenge dyrene er avslappet, men om de skulle begynne å løpe så trigger det). Og husk at det verste er ikke nødvendigvis at hunden tar sau, jaging (som like gjerne kan bunne i lek) kan fort bli døden både for hund og sau, sauen fordi de sprenges raskt og hunden om feil bonde ser det og enten avliver der og da eller krever avliving i etterkant. Det kan jo også være at det hele starter i lek, men at settingen trigger mer og mer når de kommer igang og avsluttes som jakt. Jaktinnstinkter kan våkne så sent som ved 3-4 års alder på noen hunder, selv om man har sett lite eller ingen tegn på det tidligere. 

Varga er helt oppsatt på å spise avblomstret løvetann, sånne hvite dotter som sikkert ikke er noe godt å spise på :P Hvorfor? Hun går å nafser på sånne hele turen og alle skal spises. Helt i sin egen verden. Det har hun gjort så lenge jeg har hatt henne, har vell tidligere tenkt at det kanskje ligner på noe dyr eller noe, men nå er hun så rolig når hun går å spiser dem at det ser ikke ut som jakt lenger. Før var hun nok litt mer på jakt om jeg husker rett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hva hvis en hund skader f.eks beitedyr/vilt når en passer hadde ansvaret og eier hadde gitt instrukser om at hunden skal holdes i bånd, men det altså skjedd en feil slik at passer mistet kontrollen? Og dette aldri ville skjedd om eieren selv hadde hatt ansvaret? Er det sannsynlig at det blir vektlagt annerledes enn om det var eier selv som mistet kontrollen? Hva om dette hadde skjedd mens hunden ble passet av noen som har dette som yrke, kennelopphold etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Belgerpia skrev:

Ehh...... polarhund? Vil bare leke?

Mitt svar på spørsmålet ditt: Hvordan reagerer en hund som vil ta sau på sau? Hvordan ser man at den vil ta den?

You are watching it - de ser ut som de vil leke. Susse på et også inkludert  - den viser interesse og ser ut som den synes de er morsomme. 

Var jo derfor jeg spurte her. Han ser ut som han vil leke ja men jeg et hvilke type hund jeg har så derfor lurte jeg på hvordan hunder som tar sau pleier å reagere. Har fått mange gode svar? å han er aldri helt løs utenfor inngjerda området fordi vi vet hva slags innstinkter som kan ligge i han.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Wildlife skrev:

Var jo derfor jeg spurte her. Han ser ut som han vil leke ja men jeg et hvilke type hund jeg har så derfor lurte jeg på hvordan hunder som tar sau pleier å reagere. Har fått mange gode svar? å han er aldri helt løs utenfor inngjerda området fordi vi vet hva slags innstinkter som kan ligge i han.

 

Det kan godt hende at han faktisk vil leke. Det er ikke sikkert intensjonen hans når han ser sau, som står rolig på utsiden av gjerdet, er å jage eller drepe. Men ofte vil intensjonen endre seg i det hunden begynner å løpe mot sauen og sauen slår over i flukt. Da tikker instinktene inn og det ender ofte dårlig. Tervene mine går ned i lekestilling og kan være bare søte og snille med sau som går helt bort til dem. Slikker dem på nesa og vil bare kose og leke. Men om sauen bråsnur og løper vekk slår de om til jaktmodus. Tervene mine sitt jaktinstinkt begrenser seg til å ville løpe etter dyr (eller ting) som beveger seg fort (det er farlig nok for en sau det). Polarhunder har ofte et mer fullstendig jaktinstinkt. De vil ofte både lete opp dyret og avslutte jakten med drap. 

Når man begynner å merke jaktinstinkt på en unghund er veldig indivinduelt. Noen har det fra de er bittesmå (huskyen min har hatt et godt utvikla jaktinstinkt fra han var ihvertfall 4 mnd gammel, delvis fra han var 3 mnd også). Andre utvikler det senere. Noen kan virke uinteressert helt til de blir voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Det kan godt hende at han faktisk vil leke. Det er ikke sikkert intensjonen hans når han ser sau, som står rolig på utsiden av gjerdet, er å jage eller drepe. Men ofte vil intensjonen endre seg i det hunden begynner å løpe mot sauen og sauen slår over i flukt. Da tikker instinktene inn og det ender ofte dårlig. Tervene mine går ned i lekestilling og kan være bare søte og snille med sau som går helt bort til dem. Slikker dem på nesa og vil bare kose og leke. Men om sauen bråsnur og løper vekk slår de om til jaktmodus. Tervene mine sitt jaktinstinkt begrenser seg til å ville løpe etter dyr (eller ting) som beveger seg fort (det er farlig nok for en sau det). Polarhunder har ofte et mer fullstendig jaktinstinkt. De vil ofte både lete opp dyret og avslutte jakten med drap. 

Når man begynner å merke jaktinstinkt på en unghund er veldig indivinduelt. Noen har det fra de er bittesmå (huskyen min har hatt et godt utvikla jaktinstinkt fra han var ihvertfall 4 mnd gammel, delvis fra han var 3 mnd også). Andre utvikler det senere. Noen kan virke uinteressert helt til de blir voksne.

Virker jo veldig logisk☺ takk for godt svar ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er det vanlig at mellomhendene endrer vinkel når hunder lander etter et hopp? Har sett bilder av eurasiere som trener agility, og jeg har sett eksempler på bilder av både min og andres hvor det ser ut som de får en veldig voldsom vinkel i frambeina under landing, ser nesten ut som de går på håndleddene om man tar bildet i riktig millisekund. Er det vanlig, eller har disse eurasierne svake mellomhender? Og kan det gi overbelastningsskader? Leddet skal vel virke som en støtdemper, men det ser litt voldsomt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Thea skrev:

Hvor mye er det vanlig at mellomhendene endrer vinkel når hunder lander etter et hopp? Har sett bilder av eurasiere som trener agility, og jeg har sett eksempler på bilder av både min og andres hvor det ser ut som de får en veldig voldsom vinkel i frambeina under landing, ser nesten ut som de går på håndleddene om man tar bildet i riktig millisekund. Er det vanlig, eller har disse eurasierne svake mellomhender? Og kan det gi overbelastningsskader? Leddet skal vel virke som en støtdemper, men det ser litt voldsomt ut...

Der er mye bilder av hunder som 'lander på håndleddet', etter mitt inntrykk har hoppteknikk mye å si. Jeg har en med svake mellomhender, han er generelt hengslete. Keo er ganske fremtung på agilitybanen, både ved hopp, løpestil og bremsing, vi har heldigvis ikke merket noe til at forlabbene plages :)

11218499_1076526095708713_35818205557805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, maysofie skrev:

Der er mye bilder av hunder som 'lander på håndleddet', etter mitt inntrykk har hoppteknikk mye å si. Jeg har en med svake mellomhender, han er generelt hengslete. Keo er ganske fremtung på agilitybanen, både ved hopp, løpestil og bremsing, vi har heldigvis ikke merket noe til at forlabbene plages :)

11218499_1076526095708713_35818205557805

Åh, så godt å høre det er ganske vanlig at de gjør det! Var redd jeg ødela hunden min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...