Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for rare spørsmål og funderinger - hunderelatert


Tabris
 Share

Recommended Posts

Guest bikkje1

At de rir på andre forsvinner jo ikke bare de blir kjemisk kastrert? Mange hunder, Simba inkludert rir pga. stress. Han er kjemisk kastrert. :)

Jeg pleier forvaring å fysisk ta bort Simba fra den andre hunden, men veldig mange (eiere) mener de får ordne opp selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 917
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det normalt å klare å skille nasjonalitet på bæsj?

Nirm hadde løsningen på lommen i øret! Der putter de alle kommandoene de ikke vil høre og så tømmer de den når de rister seg. Himmel som jeg flirer av denne tråden

Jeg lurer litt på hvilken funksjon den lille "lomma" på øret har, jeg?

Posted Images

At de rir på andre forsvinner jo ikke bare de blir kjemisk kastrert? Mange hunder, Simba inkludert rir pga. stress. Han er kjemisk kastrert. :)

Jeg pleier forvaring å fysisk ta bort Simba fra den andre hunden, men veldig mange (eiere) mener de får ordne opp selv..

Nei, som sagt var det et forsøk på litt humor fra min side. Er jo ikke noe medisin som funker på alt mulig for alle individer.

Men mine to slutter med det ja, samt lar være å markere inne, når de er under chipens makt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund rir på en annen hund, skal man da fjerne hunden eller la de ordne opp selv? Når man vet det er stressrelatert.

Jeg ville stoppet det. Både fordi man da heller bør finne en måte å redusere stresset på for den hunden som rir, samt at det ikke kan være særlig behagelig for den som blir ridd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan utstillingsdommer skrive på målebrev til agility? :huh: Er nemlig mye lettere å finne en utstillingsdommer :P

Tror ikke det, men er veldig mange agilty dommere som kan så er bare å ta med på første stevne om dommeren kan og spørre om de har tid før eller etter konkurransene begynner, ikke når de er opptatt da, det jeg gjorde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det, men er veldig mange agilty dommere som kan så er bare å ta med på første stevne om dommeren kan og spørre om de har tid før eller etter konkurransene begynner, ikke når de er opptatt da, det jeg gjorde

Fant det i reglementet :)"Målebrev er obligatorisk for alle hunder, og kan kun utstedes av agilitydommer som også er

autorisert for måling av hunder eller eksteriørdommer som er autorisert for den aktuelle rase." Så da kan jeg dra på besøk til noen jeg kjenner da ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund rir på en annen hund, skal man da fjerne hunden eller la de ordne opp selv? Når man vet det er stressrelatert.

Fjerner den med en gang.

Det er ikke den andre hundens jobb å si i fra. Dessuten vet du ikke hvor flink den andre hunden er til å si i fra. Hunden som rir får også en dårlig uvane. Altså fjern med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, hvorfor ønsker du å innskrenke krysningsmulighetene?

Fordi det er adskilte raser.. Kort og Stri er forsåvidt greit nok, da oppnår man ikke noe annet enn at utypiske pelser slår igjennom i generasjoner. Men å blande langhår med de andre har ingenting positivt med seg. Greia er jo at de avles som rene utst./ selskapshunder. Og har ingen praktisk mulighet til å ha jaktprøver som krav for cert/championat. Noe som ville være ønskelig for kort og stri standard. Så lenge alle rasene kan blandes fritt, kan man ikke få eget krav for bare to av rasene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som sagt var det et forsøk på litt humor fra min side. Er jo ikke noe medisin som funker på alt mulig for alle individer.

Men mine to slutter med det ja, samt lar være å markere inne, når de er under chipens makt

Quick fix med andre ord... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastreringschip er kjemisk kastrering, et chipimplantat som blir satt i underhuden i nakken. Denne gir samme effekt som ved kirurgisk fjerning av testiklene.

Den kan også bli satt i buken, det er den gjort hos Ozu. Fordi jeg ba om å få den satt slik at jeg kunne fjernet den igjen om jeg ønsket.

Chip er også midlertidig og går ut etter ca seks måneder (har hørt at det er ulike varigheter på dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser den. :P Men er jo ikke snakk om et måltid liksom, frokost er jo etter tur. Men han kan ikke ta en pølsebit engang, bare sånn at han får noe i magen. Ikke har han spessielt hastverk om morgen heller. Slipper jeg han ut i hagen, furter han bare. :lol:

Og en dag, var det plutselig ikke sånn lenger! At han ikke kan spise en liten kjeks f.eks på morgen når det skriiiiiker i magen hans, før vi har gått tur. Nå kan han det! :D Vært sånn i 6 år, også bare endrer det seg over natta. Rare greier!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. De har en helt annen vannpasjon enn kort og stri. bla. I tillegg har de aldri blitt avlet for jakt på samme måte + at mange års selskaps og eksteriøravl har gjort sitt med den mentale biten...

Ah, veldig interessant at du nevner det. Jeg opplever ikke dachser generelt som spesielt bråkete, men de der med lang, glatt pels... :blink: Makan til kjeftesmeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lp konkurranser:

HVORFOR går elite først? Deretter varierer det om det er klasse 1 eller 3 som går etter.. Skal gå konkurranse i helga, og da starter elite, deretter klasse 3, 2 og 1 ! Skal det være sånn at de nervøse nybegynnerne må vente lengst? Både hunder og førere vil jo slite seg helt ut før start.. Og elite får ha løpetidstisper - de skal kunne få blø utover hele banen, slik at resten av klassene må konkurrere med en slik forstyrrelse? Hvorfor ikke la hele hurven få ha løpetisper da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lp konkurranser:

HVORFOR går elite først? Deretter varierer det om det er klasse 1 eller 3 som går etter.. Skal gå konkurranse i helga, og da starter elite, deretter klasse 3, 2 og 1 ! Skal det være sånn at de nervøse nybegynnerne må vente lengst? Både hunder og førere vil jo slite seg helt ut før start.. Og elite får ha løpetidstisper - de skal kunne få blø utover hele banen, slik at resten av klassene må konkurrere med en slik forstyrrelse? Hvorfor ikke la hele hurven få ha løpetisper da?

Jeg har så langt ikke opplevd at klassene har blitt tatt i den rekkefølgen der, og løpetisper har måttet gått helt til sist i ringen. Igrunn ikke noe svar til det du spør om, men. :P Mulig det har noe med logistikken mtp medhjelpere å gjøre, at de som er med på å arrangere en konkurranse får gå først, og de er i de høyere klassene? Kan ikke komme på noen spesiell grunn til at det tas i den rekkefølgen, spesielt ikke om det er løpetispe med. Jeg har hørt at det kan skje i den rekkefølgen, men første stevne jeg vet om hvor det er gjort sånn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What to do! Bikja kom inn med en hel død mus i kjeften. Jeg såg at det krøp noe bittesmått på musa, regner med det var lus? Er dette farlig for hunder? Nuka har jo hatt den i kjeften.. de krøp fort de små krapylene, såg dem tilogmed krype på plastposen etter å ha plukket opp musen... Hva om bikja har fått noe lus, kan det smitte over på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Kom plutselig til å tenke på noe (forhåpentligvis lenge til jeg får bruk for), men er det mulig å kjøpe/bestille en slags kiste beregnet til å gravlegge dyr i? Tenker på noe som kanskje stenger for litt lukt og som ikke er enkelt for andre dyr å ødelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig til å tenke på noe (forhåpentligvis lenge til jeg får bruk for), men er det mulig å kjøpe/bestille en slags kiste beregnet til å gravlegge dyr i? Tenker på noe som kanskje stenger for litt lukt og som ikke er enkelt for andre dyr å ødelegge.

Kiste har jeg aldri hørt om - men det finnes jo to typer urne. Pynteurne som vil passe det du sier (men folk flest har de vel til nettopp pynt, de er jo ikke akkurat billige) og nedbrytbar urne (som er vanligst om man skal begrave).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiste har jeg aldri hørt om - men det finnes jo to typer urne. Pynteurne som vil passe det du sier (men folk flest har de vel til nettopp pynt, de er jo ikke akkurat billige) og nedbrytbar urne (som er vanligst om man skal begrave).

Ja, klar over det, men tenker om man altså ikke skal kremere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig til å tenke på noe (forhåpentligvis lenge til jeg får bruk for), men er det mulig å kjøpe/bestille en slags kiste beregnet til å gravlegge dyr i? Tenker på noe som kanskje stenger for litt lukt og som ikke er enkelt for andre dyr å ødelegge.

Det er vel regler for hvor dypt dyr skal gravlegges, så hvis en holder seg til de reglene burde det være liten sjanse for at andre dyr kommer og graver opp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig til å tenke på noe (forhåpentligvis lenge til jeg får bruk for), men er det mulig å kjøpe/bestille en slags kiste beregnet til å gravlegge dyr i? Tenker på noe som kanskje stenger for litt lukt og som ikke er enkelt for andre dyr å ødelegge.

Det finnes kister til mindre dyr i alle fall, men jeg husker ikke hvor jeg så det. Mener det var i norsk nettbutikk.

Edit : http://dyrebegravelser.no/kiste-for-dyr

Fant ikke den siden jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, får søke litt selv og. :) Papp hadde jeg selv aldri tatt sjansen på at hadde fått ligge begravd lenge.

Mine (rotter vel å merke) har alltid blitt begravet i blomsterbedet, og ligger ganske grunt.. Jeg har aldri hatt problemer med det, så har i grunn ikke fundert noe over det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...