Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for rare spørsmål og funderinger - hunderelatert


Tabris
 Share

Recommended Posts

Jeg er en "synder", dvs. jeg har Simba i sengen om natten. Men i det siste (okei da, det har vært sånn siden han begynte å ligge der.. :innocent: ), har jeg lagt merke til utslett, i "myggstikkform", om noen skjønner? Akkurat nå har jeg 5-6 stykker på den ene armen, og jeg har sikkert et par på ryggen/nakken.

Noen som vet hva det kan være? :icon_cry:

Jeg har hatt et veldig likt utslett, hos meg var det allergi. Jeg er allergisk mot hund da, så hvis du ikke er det, så er det liten sjanse for at de er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 917
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det normalt å klare å skille nasjonalitet på bæsj?

Nirm hadde løsningen på lommen i øret! Der putter de alle kommandoene de ikke vil høre og så tømmer de den når de rister seg. Himmel som jeg flirer av denne tråden

Jeg lurer litt på hvilken funksjon den lille "lomma" på øret har, jeg?

Posted Images

Jeg aner ikke om jeg er i heelt feil tråd nå, men jeg prøver:

Hva syns dere om når barn/ungdom deltar på kurs og treff, alene med egen hund? Altså, om dere syns det er irriterende, at det ødlegger for gruppen og treningsnivået etc. :huh:

I utgangspunktet er eg heilt for, og eg trur eg er heilt for det i stort sett alle situasjonar. Eg har ein gong opplevd ein unge på kurs, og den ungen var irriterande, men øydela eigentleg ikkje kurset på noko vis anna enn at ungen var langt meir opptatt av alle andre hundar enn sin eigen. Det kan ha mykje med saka å gjere at eg ikkje likar ungar, men eg prøver å skjerpe meg. Kva alder meiner me med "unge" forresten? Eg ville nok ikkje sett på ein 13-14åring som "unge", men om ein på sju kom og skulle trene hund aleine på konkurransekurs hadde eg kanskje tykt det var litt feil. Og så er det kanskje litt avhengig av kva type kurs? På kvalpekurs var eg langt meir "tålmodig" med mine medkursarar, men eg har stort sett vore veldig heldig med dei eg har gått kurs med trur eg. Evt, så er folk flest ganske greie. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Therese Jeg fikk noe lignende da jeg hadde katten i sengen. Han er utekatt og var ute 90% av tida da han var yngre, og det var også den perioden jeg hadde han i senga sammen med meg. Vi konkluderte med en form for loppebitt; sluttet å ha katten i sengen og vasket sengetøy, og det forsvant. Veggdyr skal være mulig å se, og de biter så det gjør vondt og sånn at man blør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan de. :)

Jeg har vært med på mopsfødsel hvor det var to valper i samme fosterpose og de delte morkake, dessverre døde ene valpen etter 2 uker i nytt hjem så vi fikk aldri fulgt med på om de ble "som to dråper vann"

Jeg hadde et schäferkull hvor det kom et par eneggede tvillinger (i samme pose og morkake). Den ene ble påkjørt 8 år gammel og den andre (beholdt den selv) ble 12 år. Utseendemessig var de helt like og bevegelsene var like, men de var vokst opp i forskjellig miljø og kunne forskjellige ting. Det som var rart når de møttes gjorde de ting helt likt og vi prøvde ut ting ingen av de hadde lært tidligere og da reagerte de likt.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å veie inn på diskusjonen om barn på kurs;

Jeg var selv 12 da jeg begynte å gå på kurs med hunden min. Jeg ble kjørt til området av foreldrene mine, og var der alene til kurset var ferdig.

Jeg var alt for sjenert til å plage/irritere andre, eller bruke felles tid med instruktøren til spørsmål ingen andre hadde interesse for.

Er det vanlig at det finnes aldersgrense for kurs? Jeg hadde nok vært veldig skeptisk om en 7-åring skulle gått på samme kurs som meg, men jeg er jo klar over at hundekurs for barn er en sjeldenhet slike steder som hvor jeg bor.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, alt man lurer på! :P Vel, gronnisen min bruker alle fire ben, unntatt på hvert tredje trinn. Da hinker hun med høyre bakfot. Det er en helt merkelig teknikk hun har utviklet og jeg aner ikke hva den skal være god for. Men veldig underholdende å se på! :D

Åh, kan du filme engang C.J?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Therese: Jeg har også hatt det sånn de siste 2 mnd, og (dessverre) ble det bedre når jeg sluttet å ha Ludvig i sengen.. Så kan igrunn ikke gi noe mer konkret svar enn at du enten må slutte å ha voffs i sengen eller vaske Simba oftere. Mye drit som havner i pelsen uten at vi ser det.. Jeg er nok en av de som er allergiske mot hund, men aldri tar meg bry til å gå til legen ordentlig med det fordi jeg er livredd for å få det skriftlig. Har kjempet i mange år for å kunne ha hund, og nå, når jeg endelig har oppfylt drømmen min, utvikler jeg allergi.. Det er veldig kjipt når jeg faktisk er vane med å ha hund i sengen og aldri reagert tidligere :thumbsdown2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Therese: Jeg har også hatt det sånn de siste 2 mnd, og (dessverre) ble det bedre når jeg sluttet å ha Ludvig i sengen.. Så kan igrunn ikke gi noe mer konkret svar enn at du enten må slutte å ha voffs i sengen eller vaske Simba oftere. Mye drit som havner i pelsen uten at vi ser det.. Jeg er nok en av de som er allergiske mot hund, men aldri tar meg bry til å gå til legen ordentlig med det fordi jeg er livredd for å få det skriftlig. Har kjempet i mange år for å kunne ha hund, og nå, når jeg endelig har oppfylt drømmen min, utvikler jeg allergi.. Det er veldig kjipt når jeg faktisk er vane med å ha hund i sengen og aldri reagert tidligere :thumbsdown2:

Om du faktisk er allergisk, så burde du gå til legen og få resept på allergimedisin. Vask hunden regelmessig (en gang i uken), og smør den med petal cleanse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er eg heilt for, og eg trur eg er heilt for det i stort sett alle situasjonar. Eg har ein gong opplevd ein unge på kurs, og den ungen var irriterande, men øydela eigentleg ikkje kurset på noko vis anna enn at ungen var langt meir opptatt av alle andre hundar enn sin eigen. Det kan ha mykje med saka å gjere at eg ikkje likar ungar, men eg prøver å skjerpe meg. Kva alder meiner me med "unge" forresten? Eg ville nok ikkje sett på ein 13-14åring som "unge", men om ein på sju kom og skulle trene hund aleine på konkurransekurs hadde eg kanskje tykt det var litt feil. Og så er det kanskje litt avhengig av kva type kurs? På kvalpekurs var eg langt meir "tålmodig" med mine medkursarar, men eg har stort sett vore veldig heldig med dei eg har gått kurs med trur eg. Evt, så er folk flest ganske greie. :P

Jeg tenker på "barn" på min alder, altså rundt 15 år. :P Så du bryr deg eegentlig ikke, så lenge det ikke preger deg på noen måte?

@Therese Jeg fikk noe lignende da jeg hadde katten i sengen. Han er utekatt og var ute 90% av tida da han var yngre, og det var også den perioden jeg hadde han i senga sammen med meg. Vi konkluderte med en form for loppebitt; sluttet å ha katten i sengen og vasket sengetøy, og det forsvant. Veggdyr skal være mulig å se, og de biter så det gjør vondt og sånn at man blør.

Søren, da må jeg kanskje kaste han ut av sengen. Men jeg har ikke kjent noe bitt, så da tror jeg ikke det er veggdyr. Er vel bare dustebikkja som tar med seg skogen i sengen min. :lol:

Bare for å veie inn på diskusjonen om barn på kurs;

Jeg var selv 12 da jeg begynte å gå på kurs med hunden min. Jeg ble kjørt til området av foreldrene mine, og var der alene til kurset var ferdig.

Jeg var alt for sjenert til å plage/irritere andre, eller bruke felles tid med instruktøren til spørsmål ingen andre hadde interesse for.

Er det vanlig at det finnes aldersgrense for kurs? Jeg hadde nok vært veldig skeptisk om en 7-åring skulle gått på samme kurs som meg, men jeg er jo klar over at hundekurs for barn er en sjeldenhet slike steder som hvor jeg bor.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Samme var det for meg på valpekurset i høst, bare at jeg var 14 da. :icon_redface:

Jeg tror jeg har sett et kurs der aldersgrensen var 12 eller 14 år, men husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på "barn" på min alder, altså rundt 15 år. :P Så du bryr deg eegentlig ikke, så lenge det ikke preger deg på noen måte?

15 år er ikkje det eg tenker på som unge på kurs nei. :) Aner ikkje kor gamle dei yngste eg går på kurs med er, 14-16 ein plass, og det er på ingen måte ei negativ erfaring. Er da langt meir potensiell irritasjon i ein halv(heil)gamal bedreviter enn i dei aller aller fleste ungdommer, så ja takk til ungdommer på kurs. Dei fleste er sikkert flinkare og hyggeligare enn meg. Eg har ein sønn på 16 og hadde ikkje falt meg inn å ikkje sende han på kurs aleine om han ville det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fundering - hvor gammel bør valpen være før anskaffelse av en hund til? I mitt tilfelle er det snakk om å se på muligheten for å kjøpe en unghund (evt. voksen), ikke valp. Merker at Ludvig trives best med selskap av andre hunder, og mitt mål er å ha 2 hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du faktisk er allergisk, så burde du gå til legen og få resept på allergimedisin. Vask hunden regelmessig (en gang i uken), og smør den med petal cleanse. :)

Takk for gode tips. Har fått allergimedisin, utestengt han fra soverrommet og prøver å vaske han regelmessig. Skal sjekke ut petal cleanse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fundering - hvor gammel bør valpen være før anskaffelse av en hund til? I mitt tilfelle er det snakk om å se på muligheten for å kjøpe en unghund (evt. voksen), ikke valp. Merker at Ludvig trives best med selskap av andre hunder, og mitt mål er å ha 2 hunder.

De sier vel at hunden bør være minst to år. Dvs, skikkelig voksen. Både for at den ikke skal overføre nykker og ungdomsspillopper til nestemann, samt for å unngå eventuelle rangdiskusjoner som har større sjanse for å oppstå om de er nærmere hverandre i alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier vel at hunden bør være minst to år. Dvs, skikkelig voksen. Både for at den ikke skal overføre nykker og ungdomsspillopper til nestemann, samt for å unngå eventuelle rangdiskusjoner som har større sjanse for å oppstå om de er nærmere hverandre i alder.

Amiga var 1,5 når Issi på to kom. Gikk helt bra det :-)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle er at den hunden du alt har, i det minste er forholdsvis ferdig oppdratt sånn du vil ha den før du skaffer en hund til. Å ha to valper eller en valp og en unghund, eller en valp/unghund og en voksen med varierende grad av issues, er mer jobb enn man kanskje tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvorfor går ikke Tinka på do i skogen? Nei, hun venter til hun kommer til en pent frisert plen før hun bæsjer, slik at hun er sikker på at jeg må plukke opp!

Hun vil vel ikke ha busk og kratt i rompa kanskje?

Nei, valper lukter ikke spesielt godt.

Hvorfor syns "alle" hundeeiere at hundene sine lukter godt og honning og fioler og alt mulig rart, så de definitivt lukter mer eller mindre hund når jeg lukter på dem?

Edit: og hvorfor lukter Ekko mer hund midt oppå hodet enn på resten av kroppen?

Fordi han har gnidd seg i gugg eller blitt tissa på av en annen hund?

Hvordan er det der med kjønnsfordelig i kull, er det tilfeldig, eller er det tispa/hannen/linjene/paringstidspunk etc som er med å avgjør?

Tidlig paring = flest tisper (tidlig i forhold til eggløsning)

sen paring = flere hannhunder

Forklaring

Jentesperm svømmer saktere enn guttesperm, men overlever lenger, så om tispa slipper eggene to til tre dager etter parring så er sannsynligheten for at det er flest jentesperm som kommer frem størst.

Omvendt med sen parring, har tispen sluppet eggene og pares så er det de raskeste svømmerne som kommer frem først, derav flest gutter. For guttespermer svømmer fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...