Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for rare spørsmål og funderinger - hunderelatert


Tabris
 Share

Recommended Posts

3 minutter siden, yurij skrev:

Jakthundspørsmål : Er dette "normalt" når de har dyr i nesa? Utrolig dårlig bilder men han skummer i munnen så sikkelet renner når han lukter dyr. 

IMG_4066.JPG

IMG_4274.JPG

Haha jada, det kan være det :P ene jakthunden min snerret, reiste bust, gikk opp på to, løftet leppene og "frådet" hvis han kom på tett inntil rådyr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 917
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det normalt å klare å skille nasjonalitet på bæsj?

Nirm hadde løsningen på lommen i øret! Der putter de alle kommandoene de ikke vil høre og så tømmer de den når de rister seg. Himmel som jeg flirer av denne tråden

Jeg lurer litt på hvilken funksjon den lille "lomma" på øret har, jeg?

Posted Images

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jaktlyst er, etter min mening, en av de sterkeste driftene man kan få frem i en hund.. spesielt i raser der dette ikke har prøvd å avlet bort.. 

Jeg føler jo det og selv om mine bare er en "kjip turhundrase" er det så mye trykk i dem når de har dyr i nesa at det er skummelt å henge på :) Syns det er skikkelig interessant. Og så bruker jeg det for alt hva det er verdt når jeg løper med dem for det gir enorm kraft og drive :)  Utrolig fasinerende hvor presise de er. Ordentlig spennende å observere dem ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Jeg føler jo det og selv om mine bare er en "kjip turhundrase" er det så mye trykk i dem når de har dyr i nesa at det er skummelt å henge på :) Syns det er skikkelig interessant. Og så bruker jeg det for alt hva det er verdt når jeg løper med dem for det gir enorm kraft og drive :)  Utrolig fasinerende hvor presise de er. Ordentlig spennende å observere dem ihvertfall

Det er egentlig helt imponerende å se hunder når de utfolder jakta si.. det er veldig artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad hale ved søk! Mine to gutter logrer/vipper alltid med halen når de søker etter for eksempel en kongle jeg har kastet, eller en ball. Er dette en mekanisme som "alle" hunder har? Det kan for eksempel ligge 20 kongler på et område, og de bruker nesen intens og har full fokus på å finne riktig kongle, den jeg kastet, og samtidig går halen konstant. Fascinerende både å se hvor uinteressant alle de andre (helt like :P) konglene er  og hvordan halen går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tmp skrev:

Glad hale ved søk! Mine to gutter logrer/vipper alltid med halen når de søker etter for eksempel en kongle jeg har kastet, eller en ball. Er dette en mekanisme som "alle" hunder har? Det kan for eksempel ligge 20 kongler på et område, og de bruker nesen intens og har full fokus på å finne riktig kongle, den jeg kastet, og samtidig går halen konstant. Fascinerende både å se hvor uinteressant alle de andre (helt like :P) konglene er  og hvordan halen går :)

Nei, ikke nødvendigvis. Det handler også om hvilket type søk. Slikt "overflatisk" søk gir lettere logring, ved forventning av belønning etterpå, enn feks søk/spor ved høy presisjon og konsentrasjon. Da kan halen falle og henge rett ned, og faktisk litt innover imot rumpa. Men det handler også litt på rase osv..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, tmp skrev:

Glad hale ved søk! Mine to gutter logrer/vipper alltid med halen når de søker etter for eksempel en kongle jeg har kastet, eller en ball. Er dette en mekanisme som "alle" hunder har? Det kan for eksempel ligge 20 kongler på et område, og de bruker nesen intens og har full fokus på å finne riktig kongle, den jeg kastet, og samtidig går halen konstant. Fascinerende både å se hvor uinteressant alle de andre (helt like :P) konglene er  og hvordan halen går :)

Hunder er forskjellige :) Mine har pleid å logre sånn ved relativt enkle søk. De må jo bruke hodet litt, men det krever ikke noen enorm konsentrasjon. I vanskelige søk hvor de virkelig må konsentrere seg går halen ned/henger i ro. Søke etter riktig kongle blant mange andre uten lukt er et eksempel på noe mine syns er veldig lett. Moro og lett = halen går. Om derimot noen andre mennesker har tatt på alle de andre konglene og hunden skal finne den du har tatt på og det har ligget en stund, så krever det mer konsentrasjon, og halen har gått ned. Det betyr ikke at de ikke syns det er like moro, de er enda mer fornøyd med seg selv over å finne rett, men de må konsentrere seg mer, og da går halen ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, tmp said:

Glad hale ved søk! Mine to gutter logrer/vipper alltid med halen når de søker etter for eksempel en kongle jeg har kastet, eller en ball. Er dette en mekanisme som "alle" hunder har? Det kan for eksempel ligge 20 kongler på et område, og de bruker nesen intens og har full fokus på å finne riktig kongle, den jeg kastet, og samtidig går halen konstant. Fascinerende både å se hvor uinteressant alle de andre (helt like :P) konglene er  og hvordan halen går :)

På min Vorsteh går halen sinnsykt fort om han lukter fuglefot (altså der fuglen har sitti/gått) men ikke er der lenger. 
Ved reell apport (fugl) eller søk så logrer han ikke. Men så fort han får ferten går halen som en propell :P

Han er ekstremt lett å lese, for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre at en hvis en fikk en valp, og trente mye med den som valp,og lekte med den( nå mener jeg ikke helt vilt og gærnt) men sånn som mange gjør når de får valp nå. Trener de som konkurransehund i valpestadiet. Så mente vedkommnde at binyrene ville vokse fordi det ble økt stress(stress som i positivt, lek og full fart) så ville de vokse så fort og mye at når hunden ble voksen så hadde den for store binyrer, og ville dermed stresse resten av livet..

Det synes jeg høres rart ut. Har dere erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Guest Yellow

Hva er det man egentlig risikerer fysisk ved å gå mye (eller FOR mye, hva nå enn det er) på tur med en valp i vekst? 
Og hva med de valpene som ikke er arvelig disponert for HD/AD/PL?

Endret av Yellow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Yellow said:

Hva er det man egentlig risikerer fysisk ved å gå mye (eller FOR mye, hva nå enn det er) på tur med en valp i vekst? 
Og hva med de valpene som ikke er arvelig disponert for HD/AD/PL?

Belastningsskader og feil utvikling av skjelett og muskulatur. Faren er reell nok den, det er bare hva som er for mye belastning det er noe usikkerhet rundt, egentlig. Ja, man kan gå FOR mye på tur med en valp. Men da snakker vi om å hale med valpen i bånd i timesvis, ikke å være i skogen i tre timer der valpen styrer løs i eget tempo. Tar du med valpen på langtur der man går fire dager i strekk, og forlanger at den går selv hele veien, da snakker vi for mye. Generelt sett lite problem for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
Just now, simira said:

Belastningsskader og feil utvikling av skjelett og muskulatur. Faren er reell nok den, det er bare hva som er for mye belastning det er noe usikkerhet rundt, egentlig. Ja, man kan gå FOR mye på tur med en valp. Men da snakker vi om å hale med valpen i bånd i timesvis, ikke å være i skogen i tre timer der valpen styrer løs i eget tempo. Tar du med valpen på langtur der man går fire dager i strekk, og forlanger at den går selv hele veien, da snakker vi for mye. Generelt sett lite problem for folk flest.

Takk for svar. Ja, var det jeg mente, hva er FOR mye, jeg mener det er veldig viktig at valper får utfoldet seg en god del også, og brukt musklene litt og få utvikle balanse og koordinasjon (men å traske mye på asfalt er ikke bra for noen). Men bare ikke helt fått med meg hva man konkret egentlig risikerer ved for mye mosjon/utfoldelse igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
6 hours ago, maysofie said:

Blir hunder sjøsyke? 

Hilsen hun som ligger i båt med to tisper som brekker seg uten oppkast og en hannhund som sikler :lol: 

Jeg tipper de kan det. Det sies vel at de kan bli bilsyke, så da tenker jeg de kan bli sjøsyke og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør hunden ha halsbånd? Vi bruker sele på hunden vår når vi går tur, men tar den av når vi kommer hjem. Da bruker hun ingenting. Men vet mange som alltid har halsbånd på hunden, og for eksempel har navn/nummerskilt festet der. Men jeg har liksom alltid sett for meg at det er mest behagelig for hunden å få litt pause, i tillegg til at det kanskje er det beste for pelsen? Ikke vet jeg - men hva tenker folk? Bør jeg venne henne med halsbånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sunnivamb skrev:

Bør hunden ha halsbånd? Vi bruker sele på hunden vår når vi går tur, men tar den av når vi kommer hjem. Da bruker hun ingenting. Men vet mange som alltid har halsbånd på hunden, og for eksempel har navn/nummerskilt festet der. Men jeg har liksom alltid sett for meg at det er mest behagelig for hunden å få litt pause, i tillegg til at det kanskje er det beste for pelsen? Ikke vet jeg - men hva tenker folk? Bør jeg venne henne med halsbånd?

Jeg har en mellomting, og bruker et Id halsbånd. Er et 4mm bredt halsbånd som kun er ment til å holde ID brikke. Den går hun med 24/7. 15312434596655919013083178662721.thumb.jpg.15d6f87df3ea6db050d1fa70db8be323.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, WelshenNemi skrev:

Jeg har en mellomting, og bruker et Id halsbånd. Er et 4mm bredt halsbånd som kun er ment til å holde ID brikke. Den går hun med 24/7. 15312434596655919013083178662721.thumb.jpg.15d6f87df3ea6db050d1fa70db8be323.jpg

Ja, den var ikke dum! For har jo tenkt at det kan være lurt med en ID-brikke om hun skulle komme seg løs. Nå er hun jo chippet, men kan jo være greit med vårt telefonnummer på brikken dersom noen finner henne for å unngå styr. Hvor har du fått tak i det?

Endret av Sunnivamb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sunnivamb skrev:

Ja, den var ikke dum! For har jo tenkt at det kan være lurt med en ID-brikke om hun skulle komme seg løs. Nå er hun jo chippet, men kan jo være greit med vårt telefonnummer på brikken dersom noen finner henne for å unngå styr. Hvor har du fått tak i det?

Jeg kjøpte på Etsy. Min er også chipet, men rr multiallergiker, og gir noen henne noe hun ikke skal ha, så er hun dårlig lenge. Og sliter hun seg fra halsbåndet, så er det mer sannsynlig at det halsbåndet blir hengende igjen. Men jeg har det litt løst(lagd på mål), sånn at hun har en sjans til å komme seg løs hvis hunnsetter seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2018 at 12:34 AM, maysofie skrev:

Blir hunder sjøsyke? 

Hilsen hun som ligger i båt med to tisper som brekker seg uten oppkast og en hannhund som sikler :lol: 

Ja, hilsen hun med sjøsyk whippet midtfjords på hurtigbåten på vei til valpeshow på Stord :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2018 at 12:34 AM, maysofie skrev:

Blir hunder sjøsyke? 

Hilsen hun som ligger i båt med to tisper som brekker seg uten oppkast og en hannhund som sikler :lol: 

De kan jo bli bilsyke, så da kan de garantert bli sjøsyke også ?

 

20 timer siden, Sunnivamb skrev:

Bør hunden ha halsbånd? Vi bruker sele på hunden vår når vi går tur, men tar den av når vi kommer hjem. Da bruker hun ingenting. Men vet mange som alltid har halsbånd på hunden, og for eksempel har navn/nummerskilt festet der. Men jeg har liksom alltid sett for meg at det er mest behagelig for hunden å få litt pause, i tillegg til at det kanskje er det beste for pelsen? Ikke vet jeg - men hva tenker folk? Bør jeg venne henne med halsbånd?

Det velger du helt selv. Mine hunder har ingenting på inne. Personlig synes jeg at de skal slippe å ha på seg utstyr mer enn nødvendig. Er hunden chippet vil de jo finne eier hvis den stikker av uansett. Jeg har alltid på id-tags med to tlfnummer når hundene er ute. Men da altså aldri inne. Hadde nok hatt på et smalt halsbånd med id-tags hvis jeg hadde hatt hunder som hadde en tendens til å f. eks smette ut døra og stikke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hunder på død og liv riste seg heeeelt i nærheten av folk når de har badet/dusjet? Jeg sverger på at valpetrollet gikk inn for å sprute mest mulig på meg da vi var på fjelltur i dag - duppet seg ned i tjernet, kom opp og oppsøkte meg før han ristet seg, duppet så vidt uti tjernet igjen for så å komme tilbake til meg og riste seg, osv. Han gjentok det nok ganger til at jeg var rimelig dynka til slutt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
On 15.11.2018 at 4:45 PM, Carro92 said:

Hetsjakt er ikke lovlig uansett vilt

Så det er ikke lovlig å trene hunder til å selv skulle nedlegge og drepe dyr uavhengig av hvordan vilt det er snakk om? Da lurer jeg veldig på hvorfor det foregår og hvorfor norske foreninger benytter seg av slike trente hunder... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...