Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for rare spørsmål og funderinger - hunderelatert


Tabris
 Share

Recommended Posts

Just now, Tonje said:

Du ser at det kan være forskjell på en hund på feks 10 år som virkelig er oppegående og en 16(!) år gammel hund? Den har ikke lenge igjen, det er en stor omveltning, mest sannsynlig er både syn og hørsel veldig svekket og bare det gjør det verre å takle så store forandringer. Jeg tror også det er stor sannsynlighet for at hunden har muskelvondter og/eller andre plager, det slipper man liksom ikke unna i den alderen. 

Men vi vet jo ingenting om denne 16 år gamle hunden. For alt vi vet er den i helt grei form? Jeg synes bare det er drøyt å gi et levende vesen en dødsdom på så tynt grunnlag som dette. Har hunden store helseplager blir det selvsagt en helt annen sak, men det vet jo ikke vi noe om.

Jeg omplasserte selv en katt i godt voksen alder. I oktober fylte hun 19 år og lever fremdeles i beste velgående. Ikke et brøkdels sekund vurderte jeg å heller avlive henne bare fordi hun var gammel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 917
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det normalt å klare å skille nasjonalitet på bæsj?

Nirm hadde løsningen på lommen i øret! Der putter de alle kommandoene de ikke vil høre og så tømmer de den når de rister seg. Himmel som jeg flirer av denne tråden

Jeg lurer litt på hvilken funksjon den lille "lomma" på øret har, jeg?

Posted Images

26 minutter siden, simira skrev:

Nok en hvis-dersom, men jeg kunne fint tatt til meg en hund som dette hvis jeg ikke hadde to fra før. Jeg er på jobb 3-5 timer i uken og ellers hjemme. Det er ganske mange her på forumet bare som er uføre... svigermor kunne nok også funnet på å ta til seg denne hunden.

Det er alltid vanskelig å finne gode hjem til omplasseringshunder som ikke er unge og lovende konkurransehunder eller familehunder uten diller, men jeg tenker at så fremt denne hunden er frisk fortjener den en sjanse.

Mener du virkelig at jeg ikke skal bry meg om at jeg jobber fullt, og ta til meg en hund som er vant til å ha noen hos seg hele dagen? Selv om den hos meg vil være alene 9 timer om gangen og tidsrommet varierer hver uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pixie said:

Mener du virkelig at jeg ikke skal bry meg om at jeg jobber fullt, og ta til meg en hund som er vant til å ha noen hos seg hele dagen? Selv om den hos meg vil være alene 9 timer om gangen og tidsrommet varierer hver uke?

Hvor ser du at jeg skriver det? Jeg sier ikke at DU skal ta til deg hunden, men at jeg ikke ser noen grunn til å avlive den framfor å gi den en sjanse hos noen som har tid og mulighet til å ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Hvor ser du at jeg skriver det? Jeg sier ikke at DU skal ta til deg hunden, men at jeg ikke ser noen grunn til å avlive den framfor å gi den en sjanse hos noen som har tid og mulighet til å ha den.

Når du kaller det hvis-dersom-unnskyldninger antyder du at det ikke er gyldige grunner men bortforklaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pixie said:

Når du kaller det hvis-dersom-unnskyldninger antyder du at det ikke er gyldige grunner men bortforklaringer

Nå var det ikke jeg som startet med å kalle det hvis-dersom, og den henvisningen var til min egen "ville gjerne, men kan ikke/har ikke mulighet". Ikke anser jeg det som noen ugyldig grunn å ikke ha mulighet heller, så den tolkningen får være opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte økonomi, fordi det for meg ville vært en faktor. 
Har hatt min andel syke hunder, så hadde ikke sjansa på å fått en til (herunder også en som er så gammel at man må regne med at den kanskje koster en del mer bare derfor). 
Er man sikker på at forsikringer vil dekke ting? 
Hadde hunden vært frisk ville jeg fremdeles ikke hatt den pga alderen. 
Fordi jeg ønsker meg hunder som lever en stund (noe mine syke ikke gjorde). 
Men det er jo supert om mange gjerne tar til seg disse (i teorien, om ikke annet). 
Jeg tror bare helt ærlig ikke at det er så mange som gjør det i praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Men vi vet jo ingenting om denne 16 år gamle hunden. For alt vi vet er den i helt grei form? Jeg synes bare det er drøyt å gi et levende vesen en dødsdom på så tynt grunnlag som dette. Har hunden store helseplager blir det selvsagt en helt annen sak, men det vet jo ikke vi noe om.

Jeg omplasserte selv en katt i godt voksen alder. I oktober fylte hun 19 år og lever fremdeles i beste velgående. Ikke et brøkdels sekund vurderte jeg å heller avlive henne bare fordi hun var gammel.

Jeg synes ikke det er tynt grunnlag å avlive på, ikke i det hele tatt. 

Katter kan ikke helt sammenlignes synes jeg, det er en annen art med andre behov, feks mindre behov for flokken sin og mye mer selvstendig. Det er vel også vanligere at katter blir godt oppi åra ( sånn over 15 ) enn at hunder blir det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonita er 15 år og 8 mnd. Greit hun har litt vondter i ryggen som litt smertestillende hjelper på og en litt sart mage. Men om noe skjedde meg håper jeg inderlig at noen ville tatt over henne, og ikke avlivet henne. For hun er i veldig god form i forhold til alder og hun er så glad i alt av mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Når det ikke er plass til flere ormekurer i passet, må vi ha nytt pass da eller kan de skrives på en annen side?

Ser ut som man skal kjøpe nytt da. Med mindre man kan begynne å fylle ut under "annet".
https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelsepersonell/veileder_for_utfylling_av_kjaeledyrpass.22741/binary/Veileder for utfylling av kjæledyrpass

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wilhelmina skrev:

Når det ikke er plass til flere ormekurer i passet, må vi ha nytt pass da eller kan de skrives på en annen side?

Jeg har brukt sidene for andre attestasjoner ganske lenge på Hampus, , og et par reiser på Gåttfred.

Sjekket hos Mattilsynet, fikk beskjed om at det var ok.

Dette var i den tiden de nye passene kom, og det var problemer med å skaffe pass, mulig Mattilsynet mener noe annet nå.

Når vi begynte å reise jevnlig til Spania, ble siden for helsetest i forkant av flyreiser fort brukt opp.

Så i sommer måte jeg bare skaffe nye pass til alle 3, da de krever at dette skal fylles ut for å vise at hunden er skikket til å fly.

Ellers hadde jeg nok bare fortsatt å bruke sidene for andre attestasjoner

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med på veldig mange oppdrett etterhvert og har alltid sett at man lister foreldre på kull med far x mor. Men ser at med flere små oppdrett/ i startgropa så lister de mor x far - hvorfor det? Er det fordi man eier tispa som er mor eller spiller det rett og slett ingen rolle? På toppen av dette virker det som at der er noen oppdrett som lister far x mor hvis de eier hannhund, men hvis de har brukt noen andre sin hannhund så er det mor x far. 

Jeg blir jo forvirret, spess hvis jeg ikke kjenner hundene så godt at jeg har styr på kennel navnet til den og den hunden, er det bare fritt spillerom på det eller er det slik at man bare skriver far x mor hvis man eier begge foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, MissHeike skrev:

Jeg følger med på veldig mange oppdrett etterhvert og har alltid sett at man lister foreldre på kull med far x mor. Men ser at med flere små oppdrett/ i startgropa så lister de mor x far - hvorfor det? Er det fordi man eier tispa som er mor eller spiller det rett og slett ingen rolle? På toppen av dette virker det som at der er noen oppdrett som lister far x mor hvis de eier hannhund, men hvis de har brukt noen andre sin hannhund så er det mor x far. 

Jeg blir jo forvirret, spess hvis jeg ikke kjenner hundene så godt at jeg har styr på kennel navnet til den og den hunden, er det bare fritt spillerom på det eller er det slik at man bare skriver far x mor hvis man eier begge foreldrene?

Dette er bare oppdretters preferanser, ingen norm, av og til ingen tanke bak heller :) 

For min egen del så lister jeg på eget oppdrett tispa først, så hannen, fordi at folk enklere kan koble på hvilket kull etter hvilke av mine hunder. Eks. Lyn x Geirr, Lyn x Fido.

Ellers så skriver jeg gjerne hannen først, ettersom de gjerne er den mest kjente, iallefall i min rase. Iom. at få har kennelnavn slenger man gjerne på navnet på eieren også. For Lyns foreldre er feks. faren landslagshund og matadorhanne, men tispa er relativt ukjent og vanskelig søke opp, dermed bruker jeg gjerne A. Sands Shep x Lotte.

Hadde jeg dog eid en hanne som ble utlånt, så hadde jeg ført han først, av samme årsak som første eksempel :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, på BC er det jo nesten alltid greit, de fleste hundene heter det samme på tavla si som i daglig livet og er lettere å holde styr på, annet enn at alle virker å ha en hund som heter Ben eller Lad da :D. Men når hundene heter Mars Stopper og Lucky on the Run eller noe slikt så blir man litt forvirra, da er det lett å vite hann x hunn, men det går jo ikke når noen lister tispa først mens de fleste virker å liste hannen først. 

Men da vet man det, takk for svar ^^, Jeg må nok bare fortsette å irritere meg over ekstra arbeidet det lager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...